Sektor bankowy: zmiana profilu biznesowego drogą do sukcesu
2015-06-24 16:06
Sukces banków wymaga zmian w pięciu obszarach © Photobank - Fotolia.com.jpg
Przeczytaj także: FinTechy liczą się coraz bardziej. Czego oczekują od nich konsumenci?
Zdaniem Iwony Kozery, Partnera EY, Dyrektora Grupy Rynków Finansowych na Europę Centralną i Środkowo-Wschodnią, na realny sukces mogą liczyć te banki, które dołożą wszelkich starań, aby zmienić swój profil biznesowy. Chodzi tu m.in. o zmniejszenie zakresu usług i uproszczenie struktur, ale jednocześnie o poszerzenie zasięgu. Sektor bankowy powinien zatem skoncentrować się na węższym gronie klientów, ale rozszerzyć swoją działalność na większą liczbę rynków.Banki, które zdołają się przedefiniować oraz wypracować innowacyjne, a przy okazji prostsze, metody działania, będą mogły liczyć na oczekiwane przez inwestorów zyski. Staną się instytucjami nowej generacji, dla których dostosowanie się do ciągle zmieniającego się otoczenia, zdobywanie nowych rynków i klientów nie będzie już stanowić trudności.
-Banki poza wewnętrzną potrzebą zmian, muszą także dopasować się do globalnych megatrendów, które przenikają wszystkie sektory. Są to globalny rynek, cyfryzacja, zmiany demograficzne i zmiany na rynku pracy. Niektóre z nich, jak m.in. innowacje technologiczne, mają ogromny potencjał do wprowadzenia rewolucji na tym rynku. W momencie, gdy potrzeby klientów mocno ewoluują, technologie stworzą nowe obszary działania dla banków – dodaje Iwona Kozera.
Nastawienie na rentowność i rozwój
Większa rentowność to główne oczekiwanie wyrażane przez interesariuszy banków. Osiągnięcie tego celu jest możliwe poprzez poprawienie efektywności i wydajności oraz poszerzenie posiadanego portfela klientów.
Do tego niezbędna będzie zmiana i odbudowa zaufania. Według 87% badanych małych i średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii instytucje finansowe działają tylko zgodnie z własnym interesem nie myśląc o kliencie. Z kolei do poprawy wyników potrzebne będzie poszukiwanie motorów wzrostu.
- Jest kilka obszarów, które mogą być źródłem wzrostu rentowności- mówi Iwona Kozera. – Jednym z nich może być infrastruktura. Szacuje się, że do 2030 roku wydatki na nią na świecie pochłoną 57 bilionów USD. Finansowanie takich projektów może być sposobem na generowanie dodatkowych przychodów - dodaje.
fot. mat. prasowe
Łączne przychody i koszty oraz średnie ROE
Kolejnym polem jest współpraca z organizacjami spoza sektora finansowego. Firmy telekomunikacyjne, technologiczne czy handlowe z chęcią skorzystają z informacji o klientach, które są w posiadaniu banków. Nowe, wspólne produkty pozwolą instytucjom finansowym na powiększenie udziału w rynku. Szansą dla międzynarodowych instytucji finansowych z kolei może być ekspansja zagraniczna. Do 2025 roku rynki wschodzące będą odpowiadały za 55% dochodu rozporządzalnego na świecie, obecnie jest to 40%. To może stwarzać bankom nowe możliwości. W bankowości detalicznej, rosnąca liczba ludności w tej części świata i wzrost dochodów będą generowały większy popyt na usługi transakcyjne w krajach o niższym i średnim dochodzie. 39% osób, które obecnie nie mają kont bankowych, nie ma ich z powodu zbyt niskich wpływów.
fot. mat. prasowe
Łączna wartość pożyczek internetowych w USA i Wielkiej Brytanii
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Czy bankowość internetowa i mobilna nam wystarczy?
-
Bankowość elektroniczna nie wystarcza. Klienci potrzebują oddziałów
-
Co musi zrobić bankowość detaliczna, żeby skutecznie konkurować?
-
Bankowość detaliczna po pandemii, czyli banki do zmiany
-
Polskie banki: jakie wyzwania w 2021 roku?
-
Polskie banki awangardą cyfryzacji. Do poprawy user experience
-
Cyfryzacja w bankowości: mamy 4. miejsce na świecie
-
Polskie banki awangardą cyfryzacji
-
Otwarta bankowość: 72% klientów jest gotowych na nowe usługi bankowe
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)