eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Sektor bankowy: zmiana profilu biznesowego drogą do sukcesu

Sektor bankowy: zmiana profilu biznesowego drogą do sukcesu

2015-06-24 16:06

Sektor bankowy: zmiana profilu biznesowego drogą do sukcesu

Sukces banków wymaga zmian w pięciu obszarach © Photobank - Fotolia.com.jpg

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Wyzwania, jakie stawia rzeczywistość współczesnemu sektorowi bankowemu, to nie bułka z masłem. Przede wszystkim banki muszą stawić czoła wzrastającym oczekiwaniom akcjonariuszy, którzy naciskają na coraz wyższe zyski. Do tego dochodzą jeszcze rosnące wymagania klientów i rządów, jak również globalizacja, cyfryzacja, zmiany demograficzne oraz zmieniające się tendencje na rynku pracy. Konieczne stało się zatem ponowne zdefiniowanie roli banków. Zmiany, które w ciągu nadchodzących 10 lat pozwolą osiągnąć sukces, powinny dotyczyć: rentowności, konkurencji, głównej działalności, nowych technologii i struktury. To główne wnioski, jakie nasuwają się po lekturze raportu EY „Globalne perspektywy bankowości 2015. Bankowość nowej generacji”.

Przeczytaj także: FinTechy liczą się coraz bardziej. Czego oczekują od nich konsumenci?

Zdaniem Iwony Kozery, Partnera EY, Dyrektora Grupy Rynków Finansowych na Europę Centralną i Środkowo-Wschodnią, na realny sukces mogą liczyć te banki, które dołożą wszelkich starań, aby zmienić swój profil biznesowy. Chodzi tu m.in. o zmniejszenie zakresu usług i uproszczenie struktur, ale jednocześnie o poszerzenie zasięgu. Sektor bankowy powinien zatem skoncentrować się na węższym gronie klientów, ale rozszerzyć swoją działalność na większą liczbę rynków.

Banki, które zdołają się przedefiniować oraz wypracować innowacyjne, a przy okazji prostsze, metody działania, będą mogły liczyć na oczekiwane przez inwestorów zyski. Staną się instytucjami nowej generacji, dla których dostosowanie się do ciągle zmieniającego się otoczenia, zdobywanie nowych rynków i klientów nie będzie już stanowić trudności.
-Banki poza wewnętrzną potrzebą zmian, muszą także dopasować się do globalnych megatrendów, które przenikają wszystkie sektory. Są to globalny rynek, cyfryzacja, zmiany demograficzne i zmiany na rynku pracy. Niektóre z nich, jak m.in. innowacje technologiczne, mają ogromny potencjał do wprowadzenia rewolucji na tym rynku. W momencie, gdy potrzeby klientów mocno ewoluują, technologie stworzą nowe obszary działania dla banków – dodaje Iwona Kozera.

Nastawienie na rentowność i rozwój


Większa rentowność to główne oczekiwanie wyrażane przez interesariuszy banków. Osiągnięcie tego celu jest możliwe poprzez poprawienie efektywności i wydajności oraz poszerzenie posiadanego portfela klientów.

Do tego niezbędna będzie zmiana i odbudowa zaufania. Według 87% badanych małych i średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii instytucje finansowe działają tylko zgodnie z własnym interesem nie myśląc o kliencie. Z kolei do poprawy wyników potrzebne będzie poszukiwanie motorów wzrostu.
- Jest kilka obszarów, które mogą być źródłem wzrostu rentowności- mówi Iwona Kozera. – Jednym z nich może być infrastruktura. Szacuje się, że do 2030 roku wydatki na nią na świecie pochłoną 57 bilionów USD. Finansowanie takich projektów może być sposobem na generowanie dodatkowych przychodów - dodaje.

fot. mat. prasowe

Łączne przychody i koszty oraz średnie ROE

Interesariusze banków chcą głównie powiększać rentowność.


Kolejnym polem jest współpraca z organizacjami spoza sektora finansowego. Firmy telekomunikacyjne, technologiczne czy handlowe z chęcią skorzystają z informacji o klientach, które są w posiadaniu banków. Nowe, wspólne produkty pozwolą instytucjom finansowym na powiększenie udziału w rynku. Szansą dla międzynarodowych instytucji finansowych z kolei może być ekspansja zagraniczna. Do 2025 roku rynki wschodzące będą odpowiadały za 55% dochodu rozporządzalnego na świecie, obecnie jest to 40%. To może stwarzać bankom nowe możliwości. W bankowości detalicznej, rosnąca liczba ludności w tej części świata i wzrost dochodów będą generowały większy popyt na usługi transakcyjne w krajach o niższym i średnim dochodzie. 39% osób, które obecnie nie mają kont bankowych, nie ma ich z powodu zbyt niskich wpływów.

fot. mat. prasowe

Łączna wartość pożyczek internetowych w USA i Wielkiej Brytanii

Liczba pożyczek udzielanych przez internet rośnie w dynamicznym tempie.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: