eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Wydatki świąteczne Polaków - jak się kształtują?

Wydatki świąteczne Polaków - jak się kształtują?

2014-12-05 11:31

Wydatki świąteczne Polaków - jak się kształtują?

Najwięcej wydajemy na prezenty © Kesu - Fotolia.com

Dla Polaków święta Bożego Narodzenia są okresem szczególnym. Oprócz wszelkich tradycji, rodzinnych spotkań czy zdobienia domów jest to czas intensywnych wydatków. Żadne święta wypadające w całym roku, wakacje czy też długie weekendy nie generują takiego wzrostu wydawanych kwot w polskich gospodarstwach. Zobaczmy, jak precyzyjniej kształtują się te wydatki, na co przeznaczamy najwięcej pieniędzy i jak to będzie wyglądało w tym roku?

Przeczytaj także: Prezenty świąteczne na kredyt? Tak robi 20% Polaków

Faktycznie okres Bożego Narodzenia to czas, w którym Polacy nie zamierzają z reguły „zaciskać pasa”. Dość często robią to kosztem ostatnich oszczędności, a nawet potrafią brać w tym celu pożyczki czy kredyty. Według raportu firmy doradczej Deloitte, wydatki Polaków na tegoroczne święta będą wyższe o 13% w stosunku do rzeczywistych wydatków poniesionych w ubiegłym roku. Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi i podróże polska rodzina planuje wydać prawie 1 160 zł, z czego 474 zł pójdzie na żywność, a 575 zł na prezenty. Dodatkowo 111 zł wydamy na organizację świątecznych spotkań towarzyskich. Podany wyżej wzrost wydatków o 13% to najwyższy procentowy wzrost w Europie, co wynika z badania przeprowadzonego w 16 krajach europejskich i w RPA. Według raportu - w porównaniu z rokiem 2013 planowane budżety świąteczne państw biorących udział w badaniu nie tylko nie zanotują tak wysokiego wzrostu, ale w większości zmniejszą się. Świadczy to jednak niekoniecznie o tym, że jesteśmy zamożnym społeczeństwem, bo ta kwestia pozostawania wiele do życzenia, ale o tym jak poważnie podchodzimy do tego okresu.

Sporo wydajemy na żywność


Podobnie jak reszta mieszkańców Europy najwięcej (40% wydatków) przeznaczamy na świąteczne prezenty. Więcej niż przeciętni Europejczycy wydajemy za to na żywność (33% w Polsce w stosunku do 26% w pozostałych krajach). Mniej zaś przeznaczamy na świąteczne podróże (19% w Polsce i 26% w pozostałych krajach). Jeśli chodzi z kolei o to co chcielibyśmy widzieć pod choinką, to najchętniej chcielibyśmy dostać książki (42% respondentów) i sami też chcielibyśmy je dawać (41%). Innym najbardziej pożądanym prezentem jest… gotówka (38% respondentów).

fot. Kesu - Fotolia.com

Najwięcej wydajemy na prezenty

Podobnie jak reszta mieszkańców Europy najwięcej (40% wydatków) przeznaczamy na świąteczne prezenty.


Polska to kraj, w którym konsumenci zamierzają robić świąteczne zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych, które wyprzedzają hipermarkety i supermarkety. Popularność dyskontów rośnie z roku na rok. 63% osób artykuły spożywcze zakupi właśnie tam. W 2012 roku odsetek ten wynosił 28%. Rośnie natomiast udział tradycyjnych sklepów spożywczych - z 46% w 2013 r. do 51% obecnie. Zainteresowanie zakupami w hipermarketach spadło zaś z 57% w 2013 roku do 55% obecnie. Natomiast pomimo dużej popularności sklepów internetowych, Polacy wciąż nie są przekonani do robienia w nich zakupów spożywczych - w tej kategorii zajmują one dopiero piąte miejsce

Prezenty ze sklepu internetowego czy tradycyjnego?


Trochę inaczej wygląda to w przypadku kupowania prezentów. Tu Polacy coraz częściej korzystają ze sklepów internetowych - w tym roku 41% osób będzie szukało prezentów w sieci (w 2012 r. było to 29%). Poszukiwania to jednak niekoniecznie kupno i tak też 60% konsumentów chce „na żywo” zobaczyć, dotknąć i wypróbować produkty oraz uzyskać porady doradcy klienta/sprzedawcy na ich temat i w rezultacie kupić prezenty w sklepach tradycyjnych. Decydując się na takie zakupy prezentów - najczęściej zrobimy je w galeriach handlowych (32%.) oraz supermarketach i hipermarketach (30%). Spada natomiast zainteresowanie sklepami specjalistycznymi (17%).

Boże Narodzenie bardzo mobilizuje Polaków w kwestii wydatków i okazuje się – wyróżnia spośród społeczeństw innych europejskich państw. W sferze gospodarki ma to swoje pozytywne efekty w postaci napędzania koniunktury, wzrostu konsumpcji, a tym samym produkcji i całego PKB. W sferze duchowej również jest to pozytywne, bowiem w zdecydowanej większości wydatki te służą umilaniu życia sobie i swoim najbliższym. Oby dla każdego był to okres, w którym nie trzeba myśleć o „zaciskaniu pasa”.

oprac. : TotalMoney.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: