  • 1. Data: 2016-01-17 14:14:52
    Temat: zmiany w kwocie wolnej od zajęcia komorniczego
    Od: n...@p...pl

    nie chodzi mi tym razem o kwotę wolną od zajęcia
    na rachunku bankowym, ale o kwotę wolną od zajęcia
    ze świadczeń emerytalno-rentowych...

    podobno PiS złożył w Sejmie RP projekt ustawy...
    i podobno chce podnieść kwoty wolne od zajęcia,
    przez co kwota odciągana przez komornika z renty
    ma realnie spaść

    czy ktoś zna szczegóły i umie policzyć ile obecnie
    komornik może zabrać z renty 675,13 brutto a ile
    będzie mógł zabrać po uchwaleniu zmian w ustawie?!

  • 2. Data: 2016-01-17 14:41:29
    Od: raz-dwa-trzy <d...@c...net>

    Tak było do tej pory:

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Limity-zajec-komorni
    czych-w-2015-roku-7238387.html

    a tak będzie teraz:

    Kwota emerytury i renty wolnej od egzekucji zostanie podwyższona w ten
    sposób, by była to kwota na poziomie najniższej emerytury albo renty po
    odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczki na podatek
    dochodowy PIT - wynika z projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i
    rentach, który przygotował klub parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości.
    ,,Dodatkowym zabezpieczeniem osób pobierających świadczenia podlegające
    potrąceniom jest wprowadzenie tzw. kwoty wolnej. Kwota ta wyraża część
    świadczenia nieobjętą egzekucją (potrąceniami) i odpowiada określonemu
    procentowo ułamkowi najniższej emerytury bądź renty, zależnie od rodzaju
    pobieranego świadczenia" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

    W projekcie zaproponowano odejście od obecnych zasad, zgodnie z którymi
    komornik może prowadzić egzekucję nawet z najniższej emerytury albo
    renty. W nowym brzmieniu art. 141 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach
    będzie zakładać, że wolna od potrąceń jest kwota emerytury i renty w
    wysokości najniższej emerytury lub renty (zależnie od rodzaju
    pobieranego świadczenia) - po odliczeniu składki na ubezpieczenie
    zdrowotne i zaliczki na podatek PIT. Dotyczyć będzie to potrąceń sum
    egzekwowanych na podstawie tytułów wykonawczych na pokrycie należności
    innych niż świadczenia alimentacyjne.

    Jak wskazano w projekcie, przepisy dotyczące gwarancji otrzymania całego
    najniższego świadczenia będą analogiczne do tych, które odnoszą się
    aktualnie do pracowników.

    ,,Przedmiotowy projekt ustawy rodzi pozytywne skutki
    społeczno-gospodarcze oraz nie pociąga za sobą obciążenia budżetu
    państwa, ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego" - przekonują
    projektodawcy.

    Wprowadzenie zmian przewiduje poselski - zgłoszony przez klub
    parlamentarny PiS - projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i
    rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Projekt trafił do Sejmu 11
    grudnia 2015 r.

    Nowelizacja wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

  • 3. Data: 2016-01-17 15:35:00
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Emerytury i renty to jedno, ale jak najszybciej powinno być wprowadzone ustawowe
    zwolnienie od zajęcia kwot wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia, np. do podobnej jak
    dla emerytów i rencistów kwoty wolnej.

    -----

  • 4. Data: 2016-01-17 15:41:00
    Od: n...@p...pl

    nie do końca rozumiem, jak kwoty podane tutaj:

    > http://www.bankier.pl/wiadomosc/Limity-zajec-komorni
    czych-w-2015-roku-7238387.html

    czyli np. 337,57zł dla dochodu 675,13 brutto
    przekładają się na kwotę realnie wypłacaną świadczeniobiorcy
    po potrąceniu -

    chodzi mi o to że wiem że osoba mająca 675,13 dostaje realnie
    kwotę ok. 422,50 lub 422,60zł a nie 337,57. Nie wiem jaki wzór
    trzeba zastosować aby podstawić do niego 675,13 oraz 337,57
    i na wyjściu otrzymać 422,50 zł

    czy ktoś zna wzorek matematyczny który należałoby zastosować?!

  • 5. Data: 2016-01-17 18:09:53
    Od: raz-dwa-trzy <d...@c...net>

    On 17.01.2016 15:41, n...@p...pl wrote:
    > czy ktoś zna wzorek matematyczny który należałoby zastosować?!

    Proponuję przeczytać: Ustawę z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i
    rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

    Kwestię zajęcia komorniczego reguluje: Rozdział 4
    początek jest w Art. 138.
    W sumie kilka stron tekstu.

    Cała ustawa - tekst jednolity:
    http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19981621118&t
    ype=3

  • 6. Data: 2016-01-17 20:13:20
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 17.01.2016 o 15:41, n...@p...pl pisze:
    > Nie wiem jaki wzór
    > trzeba zastosować aby podstawić do niego 675,13 oraz 337,57
    > i na wyjściu otrzymać 422,50 zł
    >
    > czy ktoś zna wzorek matematyczny który należałoby zastosować?!

    Na przykład taki:

    (675,13+337,57)*0,417202=422,50
    lub taki
    (675,13-337,57)*1,251629=422,50

    oraz nieskończenie wiele innych, których nie ma sensu przytaczać.
    Myślę, że nie o to chciałeś zapytać, choć o to zapytałeś.

  • 7. Data: 2016-01-19 23:55:27
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    raz-dwa-trzy napisał(a) w wiadomości: <569b9a09$0$694$65785112@news.neostrada.pl>...
> [...]
    >aktualnie do pracowników.
    >
    >,,Przedmiotowy projekt ustawy rodzi pozytywne skutki

    Projekt może coś rodzi...
    Od kiedy nieściągalność należności rodzi pozytywne skutki?
    Przecież powstanie grupa, która może się na wierzycieli wypiąć.
    Jak pisałem w innym wątku kultura niepłacenia należności ma się
    i tak dobrze. Ale teraz ulegnie jeszcze wzmocnieniu.

    >oraz nie pociąga za sobą obciążenia budżetu
    >państwa, ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego" - przekonują
    >projektodawcy.

    Przewiduje obcążenie frajerów, którzy wierzyli, że państwo stoi
    na straży płacenia należności.

    >Nowelizacja wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    I tak dobrze, że nie 14 dni przed... Dotyczy tylko przyszłych egzekucji? Jeżeli
    nie to oczywiście działa wstecz.

    Arek

  • 8. Data: 2016-01-26 19:27:07
    Od: Kamil Darczyński <k...@g...com>

    On Tuesday, 19 January 2016 23:55:34 UTC+1, Arek wrote:

    > I tak dobrze, że nie 14 dni przed... Dotyczy tylko przyszłych egzekucji? Jeżeli
    > nie to oczywiście działa wstecz.

    Będzie dotyczyć wszystkich egzekucji. W tym przypadku prawo działa wstecz.

  • 9. Data: 2016-01-26 19:31:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-01-26 o 19:27, Kamil Darczyński pisze:

    > Będzie dotyczyć wszystkich egzekucji. W tym przypadku prawo działa wstecz.

    To zależy jak interpretować ten termin. Prawo działałoby wstecz, gdyby
    dotyczyło też potrąceń z przeszłości...

    --
    Liwiusz