  • 1. Data: 2019-05-07 11:40:40
    Temat: xero/skan dowodu osobistego w imię czego?
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Mam konto w jednym banku, byłem dzisiaj i Pani zarządała dowodu
    osobistego do sxerowania/zeskanowania do sytemu. Oczywiście odmówiłem.
    Od kwietnia zaczęli żądać na tej podstawie:
    Ustawa z dnia 1.03.2018r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz
    finansowaniu terroryzmu, w art.34, paragrafie 4 o brzmieniu:
    "Instytucje obowiązane na potrzeby stosowania środków bezpieczeństwa
    finansowego mogą przetwarzać informacje zawarte w dokumentach
    tożsamości klienta i osoby upoważnionej do działania w jego imieniu
    oraz sporządzać ich kopie." daje nam podstawę prawną umożliwiającą
    pozyskanie skanów/obrazów dokumentów tożsamości.
    To jest zgodne z prawem w ogóle?
    Weszło to rodo to wychodzi na to że w imię tego wszyscy żądają xero
    dowodu osobistego, jest jeszcze gorzej z tym niż kiedyś.
    Nie mam nic do ukrycia bo dane moje już mają ale uważam że jeszcze xero
    dowodu to już trochę przesada.
    Jest sens z tym walczyć? Uderzyć do uokik czy rzecznika praw
    konsumenta?
    Czy w innych bankach też takie praktyki już obowiązują?

  • 2. Data: 2019-05-07 12:17:55
    Temat: Re: xero/skan dowodu osobistego w imię czego?
    Od: mahe <m...@g...pl>

    W dniu 2019-05-07 o 11:40, xxx pisze:
    > Mam konto w jednym banku, byłem dzisiaj i Pani zarządała dowodu
    > osobistego do sxerowania/zeskanowania do sytemu. Oczywiście odmówiłem.

    Napisz co to za bank, będziemy omijać.

> [...]
    > klienta i osoby upoważnionej do działania w jego imieniu oraz sporządzać
    > ich kopie." daje nam podstawę prawną umożliwiającą pozyskanie

    Skoro Ci podali podstawę prawną to są dwie możliwości:
    1) jest zgodne z prawem wg cytowanej podstawy prawnej
    2) bezczelnie kłamali - raczej nikt by się nie odważył pisemnie

    Nie znam się na prawie, nie sprawdzałem, nie pomogę.

> [...]
    > Jest sens z tym walczyć? Uderzyć do uokik czy rzecznika praw konsumenta?
    > Czy w innych bankach też takie praktyki już obowiązują?

    Gdy rok temu (okolice września) dostałem nowy dowód osobisty, byłem
    osobiście zaktualizować dane w Nest Banku (godzinę to trwało). Również
    domagali się skanu, a na mój sprzeciw wielkie zdziwienie i dzwonienie po
    pomoc gdzieś tam wyżej. Skończyło się na pisemnym oświadczeniu, że się
    nie zgadzam na kopiowanie i przetwarzanie mojego wizerunku. Tak,
    patrzyli na mnie jak na wariata i dziwaka.

    W Inteligo poszło dużo prościej: kanałem telefonicznym podałem nowe dane
    (nr dow osob.) i gitara.

    --
    pzdr
    mahe

  • 3. Data: 2019-05-07 12:41:07
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    mahe used his keyboard to write :

    > Napisz co to za bank, będziemy omijać.

    ING

> [...]
    > wariata i dziwaka.
    >
    > W Inteligo poszło dużo prościej: kanałem telefonicznym podałem nowe dane (nr

    Kiedyś tam też poszedłem i tylko wklepali do systemu nowy numer dowoodu
    i tyle, a od teraz wymyślili sobie takie coś.
    Te ustawy zamiast bardziej chronić prywatność to tylko działają
    odwrotnie. Różne firmy czy korporacje pod ich płaszczykiem wyłudzają
    coraz więcej danych na temat każdego z osobna.
    Najgorsze że jak mówię że nie dam sxerować to wszyscy patrzą jak na
    wariata, albo twierdzą, że i tak każdy te dane ma. Po prostu porażka.

  • 4. Data: 2019-05-07 13:05:30
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2019-05-07 o 12:17, mahe pisze:
> [...]
    > patrzyli na mnie jak na wariata i dziwaka.
    >
    > W Inteligo poszło dużo prościej: kanałem telefonicznym podałem nowe dane

    a próbował ktoś cokolwiek załatwić w banku pokazując dowód w aplikacji
    eObywatel?

    jest tam obraz dokumentu tożsamości

    ps
    to ja jestem jednym z tych, którzy te dowodu kserują i czasem zdarza się
    ktoś NIE chce dokumentu udostępnić, oczywiście ma do tego prawo, ale w
    takim wypadku bank nawet nie rozpatrzy jego wniosku, gdyż na checkliście
    jest kopia dowodu potwierdzona za zgodność z oryginałem

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2019-05-07 13:08:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmm, ale z czym masz problem w xerowaniu w porównaniu ze spisaniem wszystkich danych?
    Japa akurat jest najmniej potrzebna w zrobieniu "dowodu kolekcjonerskiego" - a wręcz
    zbędna. Foto zaś Ci w banku na wejściu zrobią takie tylko, jakie będą chcieli, chyba
    że w masce przyjdziesz - ale wtedy mogą od razu strzelać ;P

    Ja wyznaję odwrotną zasadę - "ukliencić" się w możliwie największej liczbie banków
    (komercyjnych, bo ze spółdzielniami to wiadomo, że się nie da rady, ale tam klient
    spoza wioski od razu podejrzenie wzbudzi), żeby potencjalny złodziej pozujący na
    "nowego klienta" nadział się na mój nr dowodu i/lub PESEL zapisany w systemie banku.
    A że liczba banków się niestety zmniejsza, to plan mam wykonany w 90% ;>

  • 6. Data: 2019-05-07 13:12:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 7 maja 2019 13:05:31 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:

    > a próbował ktoś cokolwiek załatwić w banku pokazując dowód w aplikacji
    > eObywatel?
    >
    > jest tam obraz dokumentu tożsamości

    O, tego nie znalazłem, widziałem tylko listę do tej pory wydanych dowodów z
    możliwością podejrzenia zdjęć z tych w kształcie karty - u mnie od bodajże 2001
    przechodziło 4 razy to samo zdjęcie ze świadectwa maturalnego, niestety wyszła mi już
    ostatnia kopia :(

> [...]
    > takim wypadku bank nawet nie rozpatrzy jego wniosku, gdyż na checkliście
    > jest kopia dowodu potwierdzona za zgodność z oryginałem

    Ale pośrednik to jedno, a bank "osobiście" to drugie.

  • 7. Data: 2019-05-07 13:24:26
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Dawid Rutkowski pretended :
> [...]
    > takie tylko, jakie będą chcieli, chyba że w masce przyjdziesz - ale wtedy

    Z tym mam problem że nigdy nie wysyłam swoich danych przez net,
    jakiegoś xero dowodu czy innych danych wrażliwych. Będzie ten skan w
    systemie bankowym, a nigdy nie wiadomo czy kiedyś te dane nie wyciekną,
    a wtedy to już będzie taki dowód latał po całym necie.
    Wiem że banki mają swoje zabezpieczenia, ale nigdy nic nie wiadomo,
    każde zabezpieczenie można złamać. Dlatego dla mnie jest głupotą
    wysyłanie xero dowodu czy w ogóle xerowanie po to żeby mieć w systemie.

  • 8. Data: 2019-05-07 13:24:27
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Dawid Rutkowski pretended :

  • 9. Data: 2019-05-07 13:24:28
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Dawid Rutkowski pretended :

  • 10. Data: 2019-05-07 13:58:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 7 maja 2019 13:24:27 UTC+2 użytkownik xxx napisał:
> [...]
    > każde zabezpieczenie można złamać. Dlatego dla mnie jest głupotą
    > wysyłanie xero dowodu czy w ogóle xerowanie po to żeby mieć w systemie.

    Zaraz zaraz, nic o wysyłaniu przez net nie było.
    Ale dajmy na to, że to jakiś bełkotliwy wstęp.
    Wychodzi więc, że założyłeś konto w oddziale. Musiałeś przy tym dać komuś do łapy
    dowód, z którego, nawet jak nie zrobili xero, spisać mogli wszystki możliwe dane -
    chipa w środku nie ma, a patrzeć na ręce raczej nie mogłeś.
    Więc żaden problem na podstawie tych danych zrobić "dowód kolekcjonerski", oczywiście
    ze zdjęciem złodzieja, i przyjść do ING po kredyt na Twoje nazwisko, i wypłacić go
    sobie w kasie - do wszystkiego potrzebny jest tylko dowód, żadne tam hasła czy inne
    zabezpieczenia.

    I tu masz przykład na to, że skan oryginalnego dowodu dobrze mieć "w systemie" -
    oczywiście nie po to, by był aby był, ale po to, by się wyświetlał na ekranie, gdy
    idzie jakakolwiek operacja "na dowód" - w takiej sytuacji "dowód kolekcjonerski" z
    fotką złodzieja traci moc.