  • 1. Data: 2003-02-14 14:10:29
    Temat: wyplata EUR - porownanie 8 kart (dlugie)
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    28 stycznia 2003 przeprowadziłem eksperyment porównanwczy przy wypłacie 20
    EUR z bankomatu hiszpańskiego banku Santander w Puerto del Carmen na wyspie
    Lanzarote (wyspy Kanaryjskie) różnymi kartami.
    Miałem tylko 8 kart elektronicznych i nie mogę sobie wybaczyć, że nie
    wziąłem VE ING a jedynie Maestro ING - takie porównanie byłoby pouczające.

    Na szczęście wziąłem zarówno VE Inteligo jak i PKOBP chociaż tu się
    różnic nie spodziewałem (z wyjątkiem prowizji) - UWAGA: OKAZALO SIE, ZE SA
    ROZNICE w kursach w ramach tego samego banku mimo, że dla obu kart mam te
    same daty księgowania i minutowe różnice w realizacji operacji ;-))) czekam
    na wyjasnienia z PKO BP (mailem)

    Potwierdziły się niekorzystne kursy Fortis Banku - częściowo ich wyższy kurs
    jest usprawiedliwiony datą - Fortis jako jedyn zaksięgował operację już 29
    stycznia a 30 i 31 kurs EUR byłby dla mnie korzystniejszy o ok. 2,5 grosza
    na EUR. Skala różnicy w kursach jest jednak dużo większa - jeszcze ponad 10
    groszy/EUR w stosunku do następnego najdroższego banku.

    Jako jedyny bank w którym da się sprawdzić, że dobrze policzyli muszę
    wymienić BGŻ - ponieważ karta Maestro nie ma przeliczen dolarowych a kurs
    EUR podany jest na www. Maestro z ING nie da się sprawdzić bo na www
    znajduję jedynie kursy aktualne.

    Z wymienionych kart wyróżniają się jedynie karty Maestro i VE Millenium na
    plus i karta VE Fortisa na minus.

    Co do kart Visa Electron to nabrałem przekonania, że to iż zwykły
    śmiertelnik nie jest w stanie sprawdzić na ile zł go obciążą nie jest winą
    różnych tajemniczych kursów organizacji Visa - za bardzo musiałyby skakać z
    minuty na minutę. Może poszczególne banki umówiły się z Visą, że w trakcie
    przeliczania na USD Visa potrąci sobie prowizję i jest ona indywidualna dla
    każdej karty, podobnie jak prowizje pobierane od sprzedawców przy zakupach
    bezgotówkowych ???

    Poniżej daty księgowania, kwoty obciążenia, prowizje i wynikający z nich
    kurs. Znając kurs i zasady pobierania prowizji można policzyć koszty przy
    podejmowaniu nie 20 EUR a np 200 EUR - przykładowo to policzyłem i
    uszeregowałem w kolejności.

    Miłej lektury
    *** blad ***

    Wypłata 20 EUR w Hiszpanii dniu 28 stycznia 2003 pomiędzy 11:22 a 11:29

    Kolejność wg kursu:
    -------------------
    Maestro ING 30 stycznia 83.19 + 2.50 = 85.69; kurs 4.1595
    Meastro e-Integrum BGŻ 30 stycznia 83.52 + 8.00 = 91.52; kurs 4.1758
    VE Millennium 30 stycznia 83.64 + 3.50 = 87.14; kurs 4.182
    VE Inteligo PKO BP 30 stycznia 84.52 + 8.50 = 93.02; kurs 4.226
    VE Nordea Bank 30 stycznia 84.92 + 6.70 = 91.62; kurs 4.246
    VE PKO BP 30 stycznia 85.19 +10.00 = 95.19; kurs 4.2595
    VE BPH PBK 31 stycznia 85.51 + 5.00 = 90.51; kurs 4.2755
    VE Fortis (p.srebrny) 29 stycznia 88.20 + 7.00 = 95.20; kurs 4.41

    Kolejność wg kosztu dla 20 EUR:
    -------------------------------
    Maestro ING - 85.69
    VE Millennium - 87.14
    VE Fortis (e-pakiet) - 88.20 (teoretycznie, bez prowizji)
    VE BPH PBK - 90.51
    Maestro BGŻ - 91.52
    VE Nordea Bank - 91.62
    VE Inteligo (PKO BP) - 93.02
    VE PKO BP - 95.19
    VE Fortis (srebrny) - 95.20

    Kolejność teoretyczna wg kosztów dla 200 EUR:
    VE Millennium - 839.90 (836.40 + 3.50 zł prowizji)
    Maestro ING - 856.86 (831.90 + 3% prowizji)
    Maestro BGŻ - 860.21 (835.16 + 3% prow, nie mniej niż 8 zł)
    VE Inteligo PKO BP - 862.10 (845.20 + 2% prow, nie mniej niż 8.50 zł)
    VE Nordea Bank - 871.18 (849,20 + 2% prowizji + 5zł)
    VE PKO BP - 873.20 (851.90 + 2.5% prow, nie mniej niż 10 zł)
    VE BPH PBK - 876,48 (855.10 + 2.5% prow, nie mniej niż 5 zł)
    VE Fortis (e-pakiet) - 882.00 (teoretycznie, brak prowizji)
    VE Fortis (srebrny) - 908.46 (882.00 + 3% prow, nie mniej niż 7 zł)

  • 2. Data: 2003-02-14 14:15:01
    Temat: Re: wyplata EUR - porownanie 8 kart (dlugie)
    Od: p...@p...onet.pl

    Dzien dobry,
    Chialbym wykorzytsac to badanie. Prosze o kontakt, abym mogl uzgodnic
    szczegoly. Najlpeij jeszcze dzis.

    Pawel Blajer
    "Rz"
    p...@r...pl

  • 3. Data: 2003-02-14 14:24:14
    Od: s...@o...pl

    Bardzo fajnie zrobione - niestety sam kurs przeliczenia nie oznacza całego
    kosztu. Aby wyliczenia porównawcze były prawdziwe trzeba również dodać koszt
    posiadania takiej karty (bo bez niej nie dokonałbyś wypłaty) oraz koszt
    prowadzenia rachunku (bo bez niego nie miałbyś karty).

    Co do "tajemniczych kursów Visy" to w niczym się nie mylisz. Banki maja
    podpisane umowy z Visą na podstawie ktorych Visa dolicza % do rozliczenia - z
    tego % ustaloną kwotę bierze Visa a resztę Bank (który ma tu pole manewru tzn
    albo skubie w całości klienta albo nie - i jak widać po Fortisie - ten bank
    skubie na całego)

  • 4. Data: 2003-02-14 14:35:47
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <s...@o...pl>
> [...]
    > posiadania takiej karty (bo bez niej nie dokonałbyś wypłaty) oraz koszt
    > prowadzenia rachunku (bo bez niego nie miałbyś karty).

    tez racja, ale wymysl jak to ujac w wyliczeniach :-))

> [...]
    tzn
    > albo skubie w całości klienta albo nie - i jak widać po Fortisie - ten

    w Pulsie Biznesu byl na ten temat artykul 11 lutego - nie mam dostepu do
    archiwum PB zeby zacytowac fragment ale chodzi o to, ze klienci w USA skarżą
    Vise za te ukryte prowizje, ktory skrywane sa pod haslem tajemniczych
    przelicznikow Visy przy przeliczaniu przez dolary
    *** blad ***

  • 5. Data: 2003-02-14 14:39:05
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <p...@p...onet.pl>
    > Chialbym wykorzytsac to badanie. Prosze o kontakt, abym mogl uzgodnic
    > szczegoly. Najlpeij jeszcze dzis.
    >
    > Pawel Blajer

    z przyjemnoscią - mam na wszystko dowody ;-))
    *** blad ***

  • 6. Data: 2003-02-14 15:06:32
    Od: p...@p...onet.pl

    Bardzo prosze o adres e-mail do Pana, gdyz na liscie jest on niestety
    niewidoczny... Przynajmniej dla mnie. Moj adres: p...@r...pl. Czekam na
    odpowiedz.

    P.B.

  • 7. Data: 2003-02-14 15:08:55
    Od: g...@l...mm.pl (Grzegorz Dabrowski)

    blad napisal:

> [...]
    > Vise za te ukryte prowizje, ktory skrywane sa pod haslem tajemniczych
    > przelicznikow Visy przy przeliczaniu przez dolary

    http://www.prnews.pl/html.php/print?article=1873

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 8. Data: 2003-02-14 15:12:17
    Temat: Re: Re: wyplata EUR - porownanie 8 kart (dlugie)
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Fri, Feb 14, 2003 at 04:08:55PM +0100, Grzegorz Dabrowski wrote:

    >http://www.prnews.pl/html.php/print?article=1873

    A ta kswoja droga to ciekawe na ile mozna w ten sposob przedrukowywac
    teraz juz dostepne za kase artykuly ... Co, Michal? Nie, powaznei sie
    pytam, zanim sie ktos do Ciebie dobirze. Wtedy mRada by musiala zlozyc
    sie na cytryny ;-)

    --

    --w

  • 9. Data: 2003-02-14 15:12:39
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:7bfb.00000246.3e4d05f7@newsgate.onet.pl, Użytkownik
    > Bardzo prosze o adres e-mail do Pana, gdyz na liscie jest on niestety
    > niewidoczny... Przynajmniej dla mnie.

    Nie?
    From: "blad" <b...@W...pl>

    Nalezy usunac znaki miedzy malpka a bankier.

    --
    Robert

  • 10. Data: 2003-02-14 15:21:35
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > Vise za te ukryte prowizje, ktory skrywane sa pod haslem tajemniczych
    > przelicznikow Visy przy przeliczaniu przez dolary

    % visy to pikuś z % pobieranym przez bank