  • 1. Data: 2020-08-28 13:21:21
    Temat: wroclawskie biletomaty
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Takie male ostrzezenie ... pytanie:

    "kasowniki" we wroclawskich tramwajach i autobusach, zrobione zreszta
    przez Mennice Polską z Warszawy,
    dzialaja tak, ze wybiera sie rodzaj biletu, przyklada karte platnicza,
    on pobiera oplate, wyswietla "Milego dnia" i gdzies zapamietuje, ze
    dany bilet danej karcie sprzedal.

    A tu od paru dni maly zonk - przykladam karte i sie wyswietla "karta
    zastrzezona w systemie, skontaktuj sie z biurem obslugi klienta".

    To jest za drugim razem - np rano placilem za bilet, niby wszystko
    dobrze, a po południu karta zastrzezona.

    Chyba nic dziwnego, biorac pod uwage, ze apka bankowa rano nic nie
    powiedziala o pobraniu pieniedzy.
    W blokadach tez nic nie ma.
    Czyli wyswietlili "Miłego dnia", a pieniedzy nie pobrali.

    Po paru dniach sie jakos wyjasnia ... moze juz pobrali ?

    O co tu chodzi ? Zwykly blad na laczach, czy polityka bezpieczenstwa
    niektorych bankow ?

    Tak czy inaczej ostrzezenie dla turystow - trzeba miec kilka kart, lub
    kupowac bilety papierowe.
    A w razie nabycia okresowego - sprawdzic, lub sfilmowac placenie, bo
    nie wiadomo jak kanarki zareaguja :-)

    J.

  • 2. Data: 2020-08-28 14:00:01
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, J.F..
    On 28.08.2020 13:21 you wrote:

> [...]
    > turystow - trzeba miec kilka kart, lub kupowac bilety papierowe. A w
    > razie nabycia okresowego - sprawdzic, lub sfilmowac placenie, bo nie
    Automaty mają swoją blacklistę.
    Jeśli np podczas zakupu biletu automat był offline i nie można było
    zweryfikować płatności, to zakup przechodzi offline a obciążenie jest
    wykonywane później.

    I jeśli takie obciążenie się nie uda (np brak środków) to karta trafia
    na blacklistę mennicy.
    I wtedy kolejna próba skutkuje wspomnianym komunikatem.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2020-08-28 14:39:37
    Temat: Re: wroclawskie biletomaty
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

    W dniu 28.08.2020 o 13:21, J.F. pisze:
> [...]
    > kupowac bilety papierowe.
    > A w razie nabycia okresowego - sprawdzic, lub sfilmowac placenie, bo nie

    Bilet powinien się zapisać na karcie płatniczej, a dodatkowo w systemie.
    Możliwe, że rozliczenie odbywa się raz dziennie w nocy. Możliwe też, że
    na niektórych kartach nie potrafią zrobić drugiego zapisu.
    https://rzeszow-news.pl/zaplac-karta-za-bilet-w-kaso
    wniku-nowa-usluga-w-autobusach-juz-dziala/

  • 4. Data: 2020-08-28 14:44:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 28 sierpnia 2020 14:39:45 UTC+2 użytkownik AS napisał:

    > Bilet powinien się zapisać na karcie płatniczej, a dodatkowo w systemie.
    > Możliwe, że rozliczenie odbywa się raz dziennie w nocy. Możliwe też, że
    > na niektórych kartach nie potrafią zrobić drugiego zapisu.

    Fiu, z tym "zapisaniem biletu na karcie płatniczej" to masz jakieś wsparcie, czy po
    prostu wymyśliłeś?

  • 5. Data: 2020-08-28 14:51:26
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

    > Fiu, z tym "zapisaniem biletu na karcie płatniczej" to masz jakieś wsparcie, czy po
    prostu wymyśliłeś?

    Jedynie zgaduję z dużą dozą prawdopodobieństwa, że się to da zrobić.
    Kiedyś była aplikacja na androida, która przez NFC odczytywała listę
    kilka ostatnich zakupów kartą (czyli karta ma pamięć). Oprócz tego w
    podanym artykule jest info o terminalu płatniczym kontrolera, które to
    urządzenie potrafi odczytać bilet zapisany na karcie.

  • 6. Data: 2020-08-28 15:26:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 28 sierpnia 2020 14:52:13 UTC+2 użytkownik AS napisał:

> [...]
    > podanym artykule jest info o terminalu płatniczym kontrolera, które to
    > urządzenie potrafi odczytać bilet zapisany na karcie.

    Raczej wymyślasz dość tanie SF ;P

    Ta apka wciąż jest, ale odczytać to nie to samo co móc zapisać - poza tym akurat w
    przypadku ostatnich płatności to sama karta sobie zapisuje tą listę ostatnich zakupów
    - sama, wg własnego "widzimisię" (bo niektóre tego nie robią), a nie na rozkaz
    terminala - a to zasadnicza różnica.

    Zaś urządzenie kontrolerskie wcale nie "odczytuje biletu zapisanego na karcie
    płatniczej" - przede wszystkim dlatego, że żaden bilet nie jest tam zapisywany -
    tylko sprawdza w centralnej bazie, czy za pomocą tej karty był ostatnio kupowany
    bilet (oczywiście kasownik/biletomat wysyła na bieżąco - o ile "jest w zasięgu" -
    informacje o sprzedanych biletach i dane karty, którymi za nie zapłacono).
    Tak że taka kontrola przy "bilecie na karcie płatniczej" potrafi trwać o wiele dłużej
    niż kontrola np. miesięcznego zapisanego na karcie miejskiej - bo na karcie miejskiej
    rzeczywiście ten bilet jest zapisany.

    Co swoją drogą prowadzi do ciekawych możliwości fraudu - swego czasu jeden taki
    cwaniak był w DC, odkrył, że jak się w odpowiednim momencie zabierze kartę z pola
    czytnika urządzenia do "ładowania kart", to urządzenie zgłosi błąd i ZTM nie będzie
    chciał od kioskarza kasy - ale mimo to bilet się na karcie zapisze. Wpadł niestety,
    bo nie przewidział, że te błędy zapisu też są do ZTM zgłaszane - no i wyszło, że jest
    jeden facet, co ma 1700 błędów w miesiącu i w ogóle nie lamentuje z tego powodu, a
    inni, jak mają jeden, to już "o la boga" dzwonią, jakby był koniec świata ;>
    Inna sprawa, że te karty "wiejskie" w DC mają używają totalnie skompromitowanego
    systemu - złamanie klucza trwa poniżej sekundy - i lewe "ładowanie kart" jest jak
    najbardziej możliwe z użyciem zwykłego telefonu. Swego czasu ZTM porządnie się
    ośmieszył, próbując to ukrócić przez zmianę kluczy - nie pamiętam już dokładnie, ale
    chyba było to bardzo upierdliwe dla pasażerów, być może trzeba było czekać do końca
    ważności biletu, żeby wgrać nowy, albo iść do punktu obsługi, gdzie "przekodowywali"
    aktualny bilet - a ogólnie nic z tego nie wyszło, bo nowe klucze zaraz zostały
    złamane.
    Ale system działa dalej, co poradzić.
    Rozwiązaniem byłoby zrobienie białej listy w urządzeniach kontrolerskich (i ew. w
    bramkach metra - ale tu pewnie trzeba by powymieniać komputery we wszystkich
    bramkach) - i myślałem, że jak się pojawiła ich nowa generacja, która "wydaje ping"
    potwierdzający ważność karty z wyraźnym opóźnieniem, to właśnie to zrobili - czyli
    każde urządzenie ma codziennie aktualizowaną listę numerów kart, na których zapisane
    są (i aktywowane) bilety kupione legalnie. Pytanie oczywiście, co z kartami, na
    których bilet akurat danego dnia "wgrano" lub go aktywowano - tutaj bez łączności
    on-line się nie da. Więc w sumie nie wiem, czy zrobili z tym porządek.

  • 7. Data: 2020-08-28 15:32:08
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

> [...]
    dłużej niż kontrola np. miesięcznego zapisanego na karcie miejskiej - bo na karcie
    miejskiej rzeczywiście ten bilet jest zapisany.

    Dzięki za wyjaśnienia i wyprostowanie mylnie wyciągniętych wniosków.

  • 8. Data: 2020-08-28 16:11:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]

    > kupowac bilety papierowe.
    > A w razie nabycia okresowego - sprawdzic, lub sfilmowac placenie, bo nie

    Dość absurdalna sytuacja z punktu widzenia prawa. Normalnie pasażer
    okazuje bilet. Jak go nie okaże, to jest dowód, że go nie ma. W takiej
    sytuacji to na MPK ciąży udowodnienie, że pasażer nie wykupił biletu -
    to nie to samo, co obciążenie rachunku, bo do jego nieobciążenia może
    dojść w wyniku szeregu różnych od pasażera niezależnych przyczyn. Gdyby
    jeszcze urządzenie informowało o tym, że nie może tego rozliczyć - no to
    pasażer mógłby coś tam przedsięwziąć, choć jeśli nie da się inaczej
    kupić biletu, a już jest w pojeździe, no to w ogóle nie wiem, co mógłby
    zrobić.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2020-08-28 16:35:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >takiej
    >sytuacji to na MPK ciąży udowodnienie, że pasażer nie wykupił

    Moze i absurdalna, ale co powie policjant/prokurator/sad w takiej
    sytuacji?
    Nie okazal biletu, czy nie ma zarzutu, bo nie ma jak okazac ?

    Ha, regulamin musialbym odszukac ... pewnie nadal pisze o skasowaniu
    bieltu niezwlocznie po wejsciu do pojazdu ?

> [...]
    >Gdyby
    >jeszcze urządzenie informowało o tym, że nie może tego rozliczyć - no

    Czasem informuje.
    Ale to kolejny absurd - bo jak wykazac, ze poinformowalo, lub nie
    poinformowalo ?

    W pojazdach jest monitoring, ale nie wiadomo czy obejmuje ekrany, bo
    kąt widzenia jest kiepski.

    Poza tym jak ktos czesciej jezdzi, to moze po prostu nie zwrocic
    uwagi - przylozyl karte, zapiszczalo jak zwykle, do tej pory zawsze
    dzialalo ...

    Wysiasc na nastepnym przystanku ?

    J.

  • 10. Data: 2020-08-28 16:39:00
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 28 sierpnia 2020 16:11:44 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > pasażer mógłby coś tam przedsięwziąć, choć jeśli nie da się inaczej
    > kupić biletu, a już jest w pojeździe, no to w ogóle nie wiem, co mógłby

    Jak się nie da kupić, to na następnym przystanku trzeba wysiąść - inaczej jedziesz
    bez biletu i jak złapią, to mandacik.
    I pewnie nawet nie da rady zrobić takiego numeru, jak jeden gość, co to przez
    spóźniony autobus (albo że w ogóle nie przyjechał mimo obecności w rozkładzie) musiał
    wziąć ubera, żeby się nie spóźnić, i w końcu kasę za tego ubera (plus koszty sądowe)
    w sądzie od miasta odzyskał - mogłoby się to jeszcze udać, gdyby biletomaty w
    autobusach stanowiły jedyną formę sprzedaży (tak chyba było swego czasu - może i
    nadal jest - w Zielonej Górze - a te biletomaty to był cud techniki i wyglądu - i
    może dlatego właśnie działały). Ale jeśli można kupić bilet w kiosku czy w
    "stacjonarnym" biletomacie to już pozostaje tylko taka linia obrony, że nie wiedziało
    się, że za autobus w ogóle trzeba płacić, bo czy to jest gdzieś wyraźnie napisane (i
    czy w ogóle człowiek ma obowiązek umieć czytać?), a w ogóle to w Brodnicy autobusy są
    za darmo (naprawdę, przynajmniej jeszcze w zeszłe lato) i w Pruszkowie też (to już
    tyż prawda, bo tylko dla posiadaczy "karty pruszkowiaka' - swoją drogą ciekawe, jak
    tak duże ograniczenie zbytu wpłynie na możliwość kupienia biletu dla kogoś spoza
    Pruszkowa - chyba że założyli, że nikt tam nie przyjeżdża ;).

    W ogóle jakieś dziwaczne te choroby wieku dziecięcego - czy też moża klątwa nad
    Polską, że tu nic nie da się sensownie zrobić - w sumie ja tez bałbym się "kupić
    bilet" bez papierka - bo przecież nawet na miesięczne dostaje się jakieś
    potwierdzenie "naładowania", poza tym można sobie elektronicznie sprawdzić.
    A w takiej Lizbonie od dawna już papierków nie ma - chyba że jako papierek traktować
    kartę chipową zrobioną z papieru (pewnie dlatego ma tylko rok ważności), którą się w
    automacie doładowywuje biletami jednorazowymi (albo np. dziennymi) - a bilet kasuje
    się, wchodząc do pojazdu - wchodzić wolno tylko pierwszymi drzwiami, bo tylko przy
    nich jest jeden jedyny kasownik na cały pojazd (w sumie takie wchodzenie tylko
    pierwszymi drzwiami widziałem też w Zagrzebiu - ale tylko w autobusach, w tramwajach
    można wsiadać i wysiadać dowolnymi - pozostałymi drzwiami wolno tylko wysiadać - a
    już w ogóle totalny sajgon jest na pętli, gdzie kierowca każdemu wsiadającemu
    sprawdza bilet - a że tam sporo autobusów ma pętlę przy dworcu głównym, to potrafi
    wsiadać sporo ludzi) - szczególnie to wygodne, jak się tarabanisz przez te pierwsze,
    pojedyncze drzwi z walizką i trzeba się przepchać przez wąski korytarzyk między
    kołami w niskopodłogowcu - a na środku otwarte podwójne drzwi, ale nie, wsiąść sobie
    i od razu walizki na pustym miejscu na środku postawić nie można - i jeszcze sobie na
    luzie, w celu "rozwiązania" tego problemu, wprowadzili ograniczenia maksymalnej
    wielkości bagażu ;>
    No ale tam i tak wszędzie jeździ się metrem, nawet na lotnisko można - nie pojechałem
    niestety, bo ten odcinek otworzyli kilka dni przed naszym wylotem (jak
    przylatywaliśmy to jeszcze wejście na stacje przy terminalu było zagrodzone płotem) i
    w ogóle się tym nie chwalili :(