  • 1. Data: 2002-01-06 13:02:44
    Temat: wplata na konto firmowe
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    Zalozmy, ze ktos ma konto firmowe z prowizja za wplaty gotowkowe albo
    po prostu konto wirtualne.
    Czy moze obejsc problem wplat gotowki, wplacajac swoj utarg na RORa i
    dalej za darmo przelewac go na firmowe? Czy jest to zgodne z prawem ?
    IMO nie za bardzo (na pewno nie z regulaminem RORu, ale kto by sie tym
    przejmowal ;))
    Jesli nie to czy istnieje sposob na legalne przekazanie srodkow
    firmowych na rachunek w Inteligo albo VW bez uzycia konta firmowego w
    innym banku ?

    Czy jakies marmurki nie boria prowizji za wplaty gotowkowe na konta
    firmowe ?
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 2. Data: 2002-01-06 14:01:56
    Temat: Re: wplata na konto firmowe
    Od: "Krab" <k...@h...pl>

    Uzytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > Czy moze obejsc problem wplat gotowki, wplacajac swoj utarg na RORa i
    > dalej za darmo przelewac go na firmowe? Czy jest to zgodne z prawem ?

    zakladajac, ze chodzi o tzw DG:
    skoro nie jest zabronione - to zazwyczaj jest dozwolone
    nigdzie nie jest napisane, ze wplaty na konto firmowe musza byc w gotowce, a
    wiec moga byc one wnoszone przelewem - a ponadto w DG utarg gotowkowy nie
    musi wcale trafiac na konto firmowe

  • 3. Data: 2002-01-06 14:15:01
    Od: "Tomek D" <t...@p...onet.pl>

    Jezeli jestes osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc gospodarcza to nikt nie
    moze miec zastrzezen co do dowolnego przekazywania srodków pomiedzy RORem a
    kontem firmowym. W takiej sytuacji nie ma rozróznienia pomiedzy Twoimi
    pieniedzmi prywatnymi a firmowymi.
    Dla spokoju banku z kontem firmowym dobrze jest wpisac jako tytul przelewu
    cos w stylu 'wynagodzenie'.
    Jezeli Twoja firma ma inna forme prawna co bardziej dociekliwy urzednik US
    podczas kontroli moze sie tego doszukac i zapytac z jakiego tytulu dokonales
    tych operacji. No i bedzie klopot :-)

    TomekD

  • 4. Data: 2002-01-06 14:21:47
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sun, 6 Jan 2002 15:15:01 +0100, "Tomek D" <t...@p...onet.pl>
    wrote:
    >Jezeli Twoja firma ma inna forme prawna co bardziej dociekliwy urzednik US
    >podczas kontroli moze sie tego doszukac i zapytac z jakiego tytulu dokonales
    >tych operacji. No i bedzie klopot :-)

    Znaczy osoby fizyczne z DG ok, a spolki cywilne nie ?

    A co zapisem, ze konta nie mozna uzywac do rozliczen zwiaznanych z
    prowadzeniem dzialalnosci gospodarzej ?

  • 5. Data: 2002-01-06 14:26:23
    Od: "Cezary Farynowski" <c...@i...pl>

    > A co zapisem, ze konta nie mozna uzywac do rozliczen zwiaznanych z
    > prowadzeniem dzialalnosci gospodarzej ?

    Przelew na konto firmowe z ROR z tytułem - zasilenie rachunku/przerzut
    środków/itp nie jest rozliczeniem z tytułu prowadzenia DG.
    To zwykły transfer środków.
    (zakładamy oczywiście, że to nie pełna księgowość, a co najwyżej KPiR)

    CEZ

  • 6. Data: 2002-01-06 15:29:55
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski"
    <w...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > Zalozmy, ze ktos ma konto firmowe z prowizja za
    wplaty gotowkowe albo
    > po prostu konto wirtualne.

    Załóżmy że chodzi o osobę prowadzącą DG i mającą
    KPiR.
    Nie musisz utargu wpłacać na konto firmowe, możesz
    kasę nosic w kieszeni a w przypadku konieczności
    opłaty podatku do US czy składe ZUS wplacić na
    konto firmowe z którego wykonasz juz właściwy
    przelew. Poniżej o obowiązkach :)

    /////§13 ust 1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:
    1) dokonywania lub przyjmowania płatności za
    pośrednictwem rachunku
    bankowego tego przedsiębiorcy w każdym przypadku,
    gdy stroną transakcji jest
    inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość
    należności lub zobowiązań
    przekracza równowartość 3000 EURO albo
    równowartość 1000 EURO, gdy suma
    wartości tych należności i zobowiązań powstałych w
    miesiącu poprzednim
    przekracza równowartość 10000 EURO, przeliczanych
    na złote według kursu
    średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy
    Bank Polski z ostatniego
    dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym
    dokonywane są operacje
    finansowe,//////

    > Czy moze obejsc problem wplat gotowki, wplacajac
    swoj utarg na RORa i
    > dalej za darmo przelewac go na firmowe?

    Można a jak przyjdzie porzeba to go strnserujesz
    na firmowy przy czym w marmurakch skasują prowizje
    jakod wpłat gotówkowych, za wyjątkiem Inteligo,
    Telepeka24, WVB (innych nie pamiętam :-))

    > Czy jakies marmurki nie boria prowizji za wplaty
    gotowkowe na konta
    > firmowe ?

    Nie znam takiego :-)) IMO wszystkie biorą. Kiedyś,
    mając ror i bieżący w pko bp myślałem ze mi nie
    policzą prowizji za przelew z ror ma bieżacy (ten
    sam oddział, ten sam budynek tylko różnica .... 1
    piętra:) ... no i tak skasowali "bo to sam pan
    sobie wpłacał"

    Sark

  • 7. Data: 2002-01-06 17:11:44
    Od: "Tomek D" <t...@p...onet.pl>

    US

    > Znaczy osoby fizyczne z DG ok, a spolki cywilne nie ?
    Subtelna róznica pomiedzy osoba fizyczna a SC polega na tym ze w przypadku
    SC w jej umowie okreslasz co wnosza wspólnicy i od wartosci tego placisz
    jakies tam % w US.
    Jezeli SC dokonuje transakcji na kwote przewyzszajaca to co wniesli
    wspólnicy + wypracowane zyski to US moze sie przyczepic bo nie zaplaciles im
    tych %.
    Akurat profesjonalnie zajmuje sie bitami a nie podatkami wiec nie traktuj
    tego jako pewnik :-)

    > A co zapisem, ze konta nie mozna uzywac do rozliczen zwiaznanych z
    > prowadzeniem dzialalnosci gospodarzej ?
    Jaka dzialalnosc ? Otrzymujesz 'wynagrodzenie' i dokonujesz inwestycji
    prywatnych pieniadzy w przedsiewziecie gospodarcze.
    Co innego gdybys np. chcial placic faktury firmy z ROR.
    O ile pamietam banki przyjmowaly ze spokojem placenie ZUS i PIT5 z ROR (w
    kazdym razie dla osoby fizycznej z DG).

    TomekD

  • 8. Data: 2002-01-06 17:13:50
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sun, 6 Jan 2002 16:29:55 +0100, "Sark" <w...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Można a jak przyjdzie porzeba to go strnserujesz

    ze co ?

    >na firmowy przy czym w marmurakch skasują prowizje
    >jakod wpłat gotówkowych, za wyjątkiem Inteligo,
    >Telepeka24, WVB (innych nie pamiętam :-))

    Zaraz, od przelewow przychodzacych biora prowizje jak od wplaty
    gotowkowej ?!

  • 9. Data: 2002-01-06 17:36:25
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    strnserujesz

    > ze co ?

    stransferujesz, dokonasz transferu czyli albo
    przelejesz z konta na konto albo z kieszeni do
    kasy itp. (jak sie człowiek spieszy ...)

    > Zaraz, od przelewow przychodzacych biora
    prowizje jak od wplaty
    > gotowkowej ?!

    Moje doświadczenie (oraz mojego kolegi z pbk),
    ktore Ci opisałem wcześniej z pko bp, tak wykazuje
    dlatego wpłacam od razu w okienku kasowym rach.
    bieżącego.

    Sark

  • 10. Data: 2002-01-06 17:37:17
    Temat: Odp: wplata na konto firmowe
    Od: "jo" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik Tomek D <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a19m32$str$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > Jezeli Twoja firma ma inna forme prawna co bardziej dociekliwy urzednik US
    > podczas kontroli moze sie tego doszukac i zapytac z jakiego tytulu

    Co do tego braku rozróżnienia pomiędzy pieniędzmi prywatnymi a firmowymi w
    przypadku osób fizycznych prowadzących DG to przy rozpoczynaniu działalności
    istnieje obowiązek dla przedsiębiorców poinformowania banku w którym ma się
    rachunek firmowy oraz US o innych swoich rachunkach (czytaj poniżej). I tu
    nie bardzo rozumiem przepisy: czy chodzi o wszystkie rachunki (także
    osobiste) czy tylko te związane z prowadzoną działalnością? Mógłby mnie ktoś
    oświecić?

    http://infor.pl/dane/index.html?tresc=firma&right=6
    "Zgodnie z art. 13 ustawy prawo o działalności gospodarczej przedsiębiorca
    jest obowiązany do:
    (...)
    - zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek
    dochodowy, o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną
    działalnością gospodarczą, a w razie posiadania więcej niż jednego
    rachunku - do wskazania jednego z nich jako rachunku podstawowego i
    zawiadomienia o tym banku, w którym rachunek jest otwarty, oraz właściwego
    urzędu skarbowego; zawiadamiając urząd skarbowy, należy podać nazwę i adres
    banku oraz numer rachunku bankowego albo podstawowego rachunku bankowego,

    - zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym otwarty
    jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, o posiadaniu rachunków bankowych w innych bankach, informując o
    nazwach i adresach banków oraz o numerach rachunków bankowych,

    - zawiadomienia banków, w których otwarte są inne rachunki bankowe tego
    przedsiębiorcy, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek
    podstawowy tego przedsiębiorcy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą."