  • 1. Data: 2014-04-11 17:55:02
    Temat: poży
    Od: osa <w...@p...fm>

    Cześć grupo!

    Znajomi będą potrzebować kredytu/pożyczki na pokrycie sporych,
    nieznanych jeszcze kosztów transportu medycznego zza oceanu - przyjmijmy
    100kPLN. Zabezpieczeniem ma być dom (na 99% wartość nieruchomości
    przewyższy kwotę kredytu) więc wydaje mi się, że najlepsza byłaby jakaś
    pożyczka hipoteczna (jeśli dobrze kojarzę to kredyt hip. jest na zakup,
    a pożyczka na dowolny cel z zabezpieczeniem na hipotece?). W grę wchodzi
    trzech kredytobiorców:
    1. emeryt, 75 lat - współwłaściciel nieruchomości
    2. emeryt, 68 lat - współwłaściciel nieruchomości
    3. pracujący (umowa o pracę + DG), 43 lata, kawaler

    Doradźcie jakich ofert można się spodziewać, jakie banki najlepiej
    odwiedzić. Staruszkowie upierają się, że tylko PKO BP bo tam mają konto
    i nie widzą sensu chodzić gdzie indziej. Ponoć byli już pytać o warunki
    ale wieczorem będę znać szczegóły.

    Jeśli dobrze myślę to decydująca będzie zdolność najmłodszego
    kredytobiorcy (więc kredyt maks 25 lat) a staruszkowie zapewne wg. banku
    wniosą tylko nieruchomość, a nie dochód z emerytury.

    Czy ktoś miał w ostatnim czasie "przerabiał" taki scenariusz kredytu?
    Wiem że trzeba patrzeć na oprocentowanie, marżę, ubezpieczenia,
    prowizje, dodatkowe "uproduktowienie"... ale na co zwrócić uwagę, o
    czymś zapomniałem? Ja tam z kredytami/pożyczkami - oprócz kk - nie
    miałem do czynienia więc wszelkie rady będą w cenie! Na pewno są tu
    pośrednicy finansowi (RobertS?) i inni fachowcy więc mam nadzieję, że
    uda nam się wspólnie doradzić moim znajomy którzy znaleźli się w tak
    trudnej sytuacji.

    Dzięki!

  • 2. Data: 2014-04-11 22:11:43
    Temat: Re: poży
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > pośrednicy finansowi (RobertS?) i inni fachowcy więc mam nadzieję, że
    > uda nam się wspólnie doradzić moim znajomy którzy znaleźli się w tak

    przy pożyczce hipotecznej istotny jest max poziom LTV, na 80% dostaniesz
    w ING,
    w kilku bankach na max 70% LTV, natomiast w PKO dostaną do 60%

    potrzebują 100kzł a jaka jest wartość nieruchomości?
    warunki cenowe w ww. będą zbliżone, marża 3,6-4%

    ale problemem będzie wiek pożyczkobiorców, czy ten pracujący jest
    również współwłaścicielem tej nieruchomości?

    nawet jeżeli emeryci chcą TYLKO użyczyć nieruchomość pod zabezpieczenie
    to ich wiek również będzie brany pod uwagę i...wyjdzie na to że jedyną
    opcją będzie Alior, bo kredytuje do 80 r.ż. czyli na 5 lat!

    jeżeli chcemy podejść do tematu od strony wieku to jaki jest dochód ww.?
    wiek najmłodszego będzie miał kluczowe znaczenie jeżeli jego dochód
    będzie dominujący

    czyli jeżeli nie będzie info nt. tego kto i jaki ma dochód - nie da rady
    ocenić jaki zostanie przyjęty max okres kredytowania

    wniosek:
    jak wyglądają dochody poszczególnych osób? - okres kredytowania
    jaka jest wartość nieruchomości, która ma stanowić zabezpieczenie? - LTV

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2014-04-11 23:50:55
    Temat: Re: Gdzie po pożyczkę (kredyt?) zabezpieczoną hipoteką?
    Od: osa <w...@p...fm>

    Ustalenia z PKOBP na dziś:
    - emeryci są małżeństwem i starszy nie musi (a raczej nie może) być
    kredytobiorcą, wystarczy że wyrazi zgodę na pożyczkę młodszego małżonka.
    - dla jednego kredytobiorcy (69lat) maks. czas pożyczki to 6 lat
    - dla 100k oprocentowanie 6,79% (mniemam że WIBOR3M + 4,07% marży),
    prowizja 0
    - dla 60k 7,05% (marża 4,33%), prowizja 0

    Co ciekawe to ponoć nie chcą ubezpieczenia - sugerują wykupić we własnym
    zakresie. Nie była rozpatrywana wtedy wersja z drugim, młodszym
    kredytobiorcą.

    W dniu 2014-04-11 22:11, RobertS pisze:
    > przy pożyczce hipotecznej istotny jest max poziom LTV, na 80% dostaniesz
    > w ING,
    > w kilku bankach na max 70% LTV, natomiast w PKO dostaną do 60%

    Nieruchomość warta 400-500k więc LTV 20-25% ale załóżmy że nie
    przekroczy 50%.

    > potrzebują 100kzł a jaka jest wartość nieruchomości?
    > warunki cenowe w ww. będą zbliżone, marża 3,6-4%

    czyli PKO nieco powyżej widełek

    > ale problemem będzie wiek pożyczkobiorców, czy ten pracujący jest
    > również współwłaścicielem tej nieruchomości?

    Pracujący jest jednym z dwóch spadkobierców właścicieli nieruchomości
    będącej zabezpieczeniem

    > nawet jeżeli emeryci chcą TYLKO użyczyć nieruchomość pod zabezpieczenie
    > to ich wiek również będzie brany pod uwagę i...wyjdzie na to że jedyną
    > opcją będzie Alior, bo kredytuje do 80 r.ż. czyli na 5 lat!

    Jak pisałem wyżej, w PKO najstarszego nie trzeba wciągać w pożyczkę,
    może u innych również.

    > jeżeli chcemy podejść do tematu od strony wieku to jaki jest dochód ww.?
    > wiek najmłodszego będzie miał kluczowe znaczenie jeżeli jego dochód
    > będzie dominujący

    Wiek: 43 lata, dochód (mi) nieznany.

    > czyli jeżeli nie będzie info nt. tego kto i jaki ma dochód - nie da rady
    > ocenić jaki zostanie przyjęty max okres kredytowania

    Fajnie jakby udało się wydłużyć wiek i mieć niższą ratę a w miarę
    możliwości nadpłacać kredyt.

    > wniosek:
    > jak wyglądają dochody poszczególnych osób? - okres kredytowania

    Nie znam i niezręcznie mi pytać. Zaproponowałem że rozeznam temat ale
    bardziej pod kątem aktualnych marż i haczyków w poszczególnych bankach.

    > jaka jest wartość nieruchomości, która ma stanowić zabezpieczenie? - LTV

    Na podstawie ofert w jednym z portali i niedawnej sprzedaży bliźniaczego
    domu szacuję na 450-500 tys. Najgorsze jest to, że trudno oszacować też
    kwotę jaka będzie potrzebna ale LTV będzie poniżej 50%.

    Dzięki Robert za szybką odpowiedź!

    PS. Szybkie te serwery, post na który odpisałeś szybko wycofałem bo źle
    kliknąłem i poszedł z kiepskim tytułem ;)

  • 4. Data: 2014-04-12 08:32:32
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    >
    > Co ciekawe to ponoć nie chcą ubezpieczenia - sugerują wykupić we własnym
    > zakresie. Nie była rozpatrywana wtedy wersja z drugim, młodszym

    ubezpieczenie to opcja, nie jest obowiązkowe, ale można wziąć (lub KK)
    bo obniżą marżę o odpowiednio 0,07 lub 0,05 p.p.

    z tym, że jak to straszy nie musi przystępować? mają rozdzielność majątkową?

    > Pracujący jest jednym z dwóch spadkobierców właścicieli nieruchomości
    > będącej zabezpieczeniem

    to akurat dla banku nie ma znaczenia...

    > Jak pisałem wyżej, w PKO najstarszego nie trzeba wciągać w pożyczkę,
    > może u innych również.

    jeżeli mają wspólnotę majątkową to nie ma opcji, aby nie przystępował,
    no chyba że jest jakiś czynnik, o którym nie wiem

> [...]
    >
    > PS. Szybkie te serwery, post na który odpisałeś szybko wycofałem bo źle
    > kliknąłem i poszedł z kiepskim tytułem ;)

    dopiero później zauważyłem, że wstawiłeś drugi post z innym tytułem ;-)

    wniosek:
    jeżeli dają w PKO to niech biorą! nie wiem na jakiej podstawie starszy z
    małżonków może nie być pożyczkobiorcą, ale skoro w PKO tak chcą zrobić to ok

    ps
    i pamiętaj, że całkowita spłata kredytu w PKO kosztuje 2% a częściowa po
    3 roku jest bezpłatna!

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2014-04-12 23:22:28
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2014-04-12 08:32, RobertS pisze:

    > ubezpieczenie to opcja, nie jest obowiązkowe, ale można wziąć (lub KK)
    > bo obniżą marżę o odpowiednio 0,07 lub 0,05 p.p.

    Ponoć pani w PKOBP stwierdziła że nie oferują i trzeba wykupić gdzie
    indziej - ale równie dobrze mogło być tak, że chodziło o to że nie bank
    jest ubezpieczycielem tylko firma zewnętrzna. Osoba która o to pytała
    mogła ją źle zrozumieć bo jej myśli są teraz zupełnie gdzie indziej.

    > z tym, że jak to straszy nie musi przystępować? mają rozdzielność
    > majątkową?

    Ponoć tak, bo jest za stary i musi jedynie wyrazić zgodę na wpis banku
    do hipoteki (i być może na wzięcie pożyczki przez 69 letniego małżonka).

    > to akurat dla banku nie ma znaczenia...

    W sumie po głębszej analizie się z tym zgodzę - skoro bank wpisze się na
    hipotekę to mu obojętne kto ją dziedziczy.

    > jeżeli mają wspólnotę majątkową to nie ma opcji, aby nie przystępował,
    > no chyba że jest jakiś czynnik, o którym nie wiem

    Mają wspólnotę, ale niby jest za stary (75 lat) więc wymagają tylko
    zgody i kredyt może brać tylko jeden, młodszy małżonek na maks. 6 lat
    czyli do 75 lat. Chyba że pracownik jest niedouczony i wniosek
    odrzuciłby analityk.

    > dopiero później zauważyłem, że wstawiłeś drugi post z innym tytułem ;-)

    Szkoda że nie wszystkie serwery przejmują się wycofaniem posta... może
    mniej śmieci byłoby w internecie ;)

    > wniosek:
    > jeżeli dają w PKO to niech biorą! nie wiem na jakiej podstawie starszy z
    > małżonków może nie być pożyczkobiorcą, ale skoro w PKO tak chcą zrobić
    > to ok

    Zobaczymy jak przyjdzie do składania wniosku...

    > ps
    > i pamiętaj, że całkowita spłata kredytu w PKO kosztuje 2% a częściowa po
    > 3 roku jest bezpłatna!

    Dzięki za info... kolejna rzecz o której trzeba pamiętać porównując
    oferty. Choć nie wiem czy w tym przypadku jest szansa na wcześniejszą
    spłatę - o ile w ogóle. W poniedziałek spróbuję jeszcze zrobić
    rozeznanie w terenie, ale nie wiem czy bez kryteriów dochodowych będę w
    stanie ustalić jakieś szczegóły oferty innych banków.

  • 6. Data: 2014-04-13 19:48:49
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > jest ubezpieczycielem tylko firma zewnętrzna. Osoba która o to pytała
    > mogła ją źle zrozumieć bo jej myśli są teraz zupełnie gdzie indziej.

    oferują, ale jest dość drogie (0,06% od salda kredytu)

    > Ponoć tak, bo jest za stary i musi jedynie wyrazić zgodę na wpis banku
    > do hipoteki (i być może na wzięcie pożyczki przez 69 letniego małżonka).

    musieli źle zrozumieć, jeżeli jest wspólnota majątkowa to MUSZĄ oboje do
    kredytu przystąpić i wiek starszego ma znaczenie

> [...]
    > rozeznanie w terenie, ale nie wiem czy bez kryteriów dochodowych będę w
    > stanie ustalić jakieś szczegóły oferty innych banków.

    bez dochodu nie policzymy zdolności, ale przy takich wieku jedynie kilka
    banków wchodzi w grę...

    --
    pozdrawiam
    RobertS