  • 1. Data: 2017-02-05 00:38:01
    Temat: porzadki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpopularniejsze-a
    rtykuly/czyszczenie-martwych-kont/ar-AAmBWk1

    Pan Mariusz miał kiedyś książeczkę oszczędnościową PKO BP, a na niej
    ok. 150 zł. Kilka tygodni temu przypomniał mu o niej bank.

    - Pod koniec grudnia bank poinformował mnie, że jeśli w ciągu pół roku
    nie złożę nowej dyspozycji, to rozwiąże umowę, a zgromadzony wkład
    zostanie przelany na rachunek gminy właściwej dla miejsca zamieszkania

    Wszystkie banki w Polsce zostały zobowiązane do wysłania informacji
    do posiadaczy rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, rachunków
    oszczędnościowych, lokat oraz książeczek oszczędnościowych, na których
    nie składano dyspozycji przez co najmniej 10 lat

    ****

    Takie starocie z wkladem 0.015 zl to moze i warto wyczyscic, ale przy
    wiekszych kwotach ... powiadomic jak najbardziej, ale przelac gminie
    ... czy to nie kradziez ?

    J.

  • 2. Data: 2017-02-05 09:11:35
    Temat: Re: porzadki
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 5 lutego 2017 00:37:52 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Takie starocie z wkladem 0.015 zl to moze i warto wyczyscic, ale przy
    > wiekszych kwotach ... powiadomic jak najbardziej, ale przelac gminie
    > ... czy to nie kradziez ?

    Pismaki namieszali jak zwykle.
    Moja Mama też dostała takie pismo że ma ok 300zł na księzecze i ma zlożyć dyspozycje
    Faktycznie nie pamiętała o tym
    Byłem z nią w PKO złożyła dyspozycje, 30zł skasują bo książeczki fizycznie nie miała
    i w ciągu 3 mcy obiecali przelać kasę na wskazany przez Mamę rachunek
    Ale o przelewie kasy do gminy nic nie było, to wymysł pismaka podchwycony przez
    Ciebie

  • 3. Data: 2017-02-05 11:03:06
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2017-02-05 o 09:11, Kris pisze:

> [...]
    > Ale o przelewie kasy do gminy nic nie było, to wymysł pismaka podchwycony przez

    Nie byłbym tego taki 100% pewny. Tu już wchodzi w grę prawo spadkowe.

    --
    Pete

  • 4. Data: 2017-02-05 11:20:41
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 5 lutego 2017 11:03:07 UTC+1 użytkownik Pete napisał:

    > Nie byłbym tego taki 100% pewny. Tu już wchodzi w grę prawo spadkowe.

    Jeśli gmina zostanie spadkobiercą to oczywiste że bank przeleje
    Wydzwiek podlinkowanego artykułu jednak był taki że jesli właściciel dyspozycji nie
    wyda to kasa zostanie przelana gminie a to bzdura.

  • 5. Data: 2017-02-05 16:34:18
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Pete" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    > Nie byłbym tego taki 100% pewny. Tu już wchodzi w grę prawo spadkowe.

    Dotychczas było tak, że jeżeli przez 10 lat nic nie robiono na rachunku to
    bank kontaktował
    się z właścicielem (chociaż nie wiem czy miał taki obowiązek). W przypadku
    braku kontaktu
    (zwykle zmieniony adres, nr tel lub jego brak...) brał to sobie. Chyba, że
    dowiedział się
    o śmierci właściciela - wtedy spadek.
    Po zmianach sprzed kilku lat rozszerzono listę potencjalnych spadkobierców
    ustawowych
    o daszą rodzinę - gminy mają mniejsze szanse.

    Teraz władza centralna chce przejąć pieniądze z martwych rachunków.
    Pretekstem to
    utworzenia centralnej bazy rachunków jest "troska" o spadkobierców którzy
    nie wiedzą
    o rachunkach zmarłych członków rodziny. Jeśli się nie znajdą to władza
    zabierze.

    Arek

  • 6. Data: 2017-02-05 16:40:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 5 lutego 2017 16:34:20 UTC+1 użytkownik Arek napisał:

    > Dotychczas było tak, że jeżeli przez 10 lat nic nie robiono na rachunku to
    > bank kontaktował
    Nie

> [...]
    > braku kontaktu
    > (zwykle zmieniony adres, nr tel lub jego brak...) brał to sobie.

    W przypadku depozytów banki nie inicjowały sprawy spadkowej. W przypadku kredytów
    same wystepowaly o ustalenie spadkobierców.

> [...]

    > nie wiedzą
    > o rachunkach zmarłych członków rodziny. Jeśli się nie znajdą to władza
    Te zmiany właśnie po to żeby spadkobierców ustalić
    Do tej pory rodzina zmarłego nie miała często pojęcia ze miał jakieś depozyty a bank
    o tym nie informował.
    Teraz poinformować musi jak przez 10 lat cisza na koncie

  • 7. Data: 2017-02-05 16:41:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Gmina to - jeszcze - nie jest władza centralna.
    Ale czy banki dostały ustawowy nakaz szukania spadkobierców - bo 10 lat bez
    dyspozycji, ale z sensownym wkładem, to jest przesłanka do domniemania śmierci -
    hmmm, a tak po PESELu to sobie każdy (każdy bank ?) może sprawdzić człowieka, czy
    żyje ?
    Ale bzdurą jest rzeczywiście, że to od razu do gminy pójdzie - bo albo był testament
    albo w grę wchodzi dziedziczenie ustawowe, gdzie albo ktoś musi być na świecie sam
    jak palec albo też wszyscy spadkobiercy odrzucą spadek - np. z powodu długów - i
    dopiero wtedy dziedziczy gmina (i pogrzeb musi wyprawić) - albo, jeśli nie da się
    ustalić miejsca zamieszkania, Skarb Państwa.

  • 8. Data: 2017-02-05 16:44:51
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A w jaki sposób - będąc "kimś" (osoba prawna ;) zupełnie obcym, jak bank dla klienta,
    ustalić jego spadkobierców ?
    Jedyna wskazówka to PESEL - pytanie, czy bank ma możliwość odszukania po PESELu
    wyroku o nabyciu spadku dla danego zmarłego, albo - co pewnie jeszcze trudniejsze -
    umowy notarialnej o nabyciu spadku ?
    A jeśli nie powyższe - to ma możliwość znalezienia tych osób z rodziny, którzy
    wchodzą w krąg spadkobierców ustawowych ?

  • 9. Data: 2017-02-05 17:12:57
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 5 lutego 2017 16:44:53 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:
> [...]
    > A jeśli nie powyższe - to ma możliwość znalezienia tych osób z rodziny, którzy
    wchodzą w krąg spadkobierców ustawowych ?

    Bank pewnie nie ma dlatego teraz ma informować gmine.
    Gmina ma szerszy dostęp do tego typu informacji

  • 10. Data: 2017-02-05 17:16:50
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    > A jeśli nie powyższe - to ma możliwość znalezienia tych osób z rodziny, którzy
    wchodzą w krąg spadkobierców ustawowych ?

    Jeśli przez 5 lat nic na rachunku się nie działo banki mają obowiązek wystąpić do
    Ministra Spraw Wewnętrznych o sprawdzenie w rejestrze PESEL, czy posiadacz rachunku
    żyje.