Finanse

Finanse - porady

1. Data: 2008-12-23 18:20:03
Temat:nadplata kredytu - kapital czy odsetki ?
Od:jokey <n...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
ostatnio jak nadplacalem kredyt padlo pytanie czy chce splacac kapital czy
odsetki (o ile dobrze zapamietalem). Nie wiem, co jest dla mnie
korzystniejsze? Prosze o porade. Kredyt hipoteczny ok 50k pln w pln,
normalny okres splaty jeszcze ok 4 lata.
--
pozdrawiam,
jokey

gg 67298

2. Data: 2008-12-23 18:40:40
Temat:Re: nadplata kredytu - kapital czy odsetki ?
Od:"zlotowinfo" <u...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "jokey" <n...@a...com> napisal w wiadomosci
> [...]
> korzystniejsze? Prosze o porade. Kredyt hipoteczny ok 50k pln w pln,
> normalny okres splaty jeszcze ok 4 lata.

nie znam za bardzo kredytów
wydaje mi sie ze jak splacasz kapital to i odsetki sie zmniejsza
ale co to ma znaczyc splata odsetek?

3. Data: 2008-12-23 18:54:45
Od:jokey <n...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 23 Dec 2008 19:40:40 +0100, zlotowinfo napisał(a):

Witaj
> nie znam za bardzo kredytów
> wydaje mi sie ze jak splacasz kapital to i odsetki sie zmniejsza
> ale co to ma znaczyc splata odsetek?
tez wlasnie nie wiem, ale dzwonila pani z banku i zadala pytanie (po tym
jak zlozylem na pismie informacje w oddziale, ze dokoonuje nadplaty) co
chce splacac z mojego kredytu i o ile wlasnie mnie pamiec nie pyta pytala
czy kapital czy odsetki. Bank PKO BP, kredyt podchodzi pod ustawe o
kredycie konsumenckim.

p.s. nie upieram sie, ze czegos nie przekrecilem :)

--
pozdrawiam,
jokey

gg 67298

4. Data: 2008-12-23 19:25:17
Od:MK <M...@M...PL> szukaj wiadomości tego autora

jokey pisze:
> [...]

> kredycie konsumenckim.
>
> p.s. nie upieram sie, ze czegos nie przekrecilem :)

Ja bym spłacał kapitał. Kapitał musisz spłacić bo to jest to co
pożyczyłeś. Jak nadpłacisz kapitał to odsetki się automatycznie
zmniejszą bo są liczone od kapitału.

5. Data: 2008-12-24 09:27:58
Od:"Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net> szukaj wiadomości tego autora

jokey (n...@a...com) wrote in
> [...]
> kredycie konsumenckim.
> p.s. nie upieram sie, ze czegos nie przekrecilem :)

Spłacając wcześniej kredyt (bez zmiany okresu kredytowania) masz dwie
możliwości:

1). Spłata kapitału: zmniejszenie zadłużenia, co powoduje obniżenie
kolejnych rat. W przypadku, gdy masz równe raty kapitałowo-odsetkowe -
kolejne raty będą mniejsze. Przy ratach malejących będziesz w każdej
kolejnej racie spłacał po prostu mniej kapitału (normalnie spłacasz stałą
ilość kapitału, a odsetki majeją), a odsetki będą też trochę mniejsze
(ergo - rata mniejsza, ale tutaj to trochę mniej widać, bo raty i tak się
zmieniają z miesiąca na miesiąc).

2). Spłata odsetek: zapłata za odsetki z góry. W przypadku równych rat
kapitałowo-odsetkowych - kolejna rata będzie mniejsza (a jeśli spłaciłeś
więcej, niż wynosi część odsetkowa raty - być może następne raty kredytu
będą również mniejsze, aż do wyczerpania "limitu" tego, co spłaciłeś), ale
potem wszystko wróci "do normy" - nie zmniejszasz zadłużenia. Przy ratach
malejących sytuacja podobna - spłaciłeś część odsetek z góry i będziesz
płacił stałą część kapitału, a odsetek mniej.

W ramach edukacji przykład z sytuacji odwrotnej - zawieszenie spłaty kredytu
na X miesięcy bez zmiany okresu kredytowania. Wtedy przez jakiś czas
następuje akumulowanie odsetek, które stają się wymagalne w pierwszej już
spłacanej racie. Może to być niemiłą niespodzianką, bo np. zawieszenie
spłaty na 3 miesiące powoduje, że za 4 miesiące będziesz miał do spłaty
3-krotnie wyższe odsetki. W zależności od formuły spłaty (równe raty lub
raty malejące), pierwsza rata może być sporo wyższa. Oczywiście zawsze
możesz starać się przekonać bank do kapitalizacji odsetek, co wydaje się
rozsądną opcją w momencie dłuższych przerw w spłacie :)

Pozdrawiam i wesołych Świąt!!!

--
GIT d++ s:+ a->? c++$ U P L+ !E W+ N++ o? K? w O---- M-- V- PS+ PE+++ Y+
PGP t+@ 5- X- !R tv+ b++ DI+++ D+ G+ e+++ h--- y?

6. Data: 2008-12-26 13:00:11
Od:"Greg" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net> napisał
w wiadomości news:git2rc.1hc.1@hamster.gregu.cjb.net...

> [...]
> malejących sytuacja podobna - spłaciłeś część odsetek z góry i będziesz
> płacił stałą część kapitału, a odsetek mniej.

Wg jakiego oprocentowania spłacana jest taka nadpłata odsetek.
Załóżmy że:
- mam kredyt, kr=tóego oprocentowanie aktualizowane jest co miesiąc.
- dziś CHF LIBOR 3M wynosi 0,75%
- marża 1%

Tak więc odsetki dla najbliższej raty liczone są wg oprocentowania 1,75%.
Wg jakiego oprocentowania liczona jest nadpłata?

Kredyt hipoteczny? http://kredyt.ogar.pl/

7. Data: 2008-12-26 21:07:34
Od:"Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net> szukaj wiadomości tego autora

Greg (m...@g...pl) wrote in news:gj2kgs$3oo$1@inews.gazeta.pl:
> [...]
> Tak więc odsetki dla najbliższej raty liczone są wg oprocentowania 1,75%.
> Wg jakiego oprocentowania liczona jest nadpłata?

*O ile się nie mylę*, odsetki są liczone zgodnie z aktualnym harmonogramem
spłat. Więc jeśli stopą bazową dla kredytu jest CHF LIBOR 3M = 75pp, marża =
100pp, to na dzień dzisiejszy najbliższa rata obciążona jest odsetkami w
wysokości {[(1,0175)^(1/12) - 1] * zadłużenie} i tak obliczane są spłaty.
Oczywiście jeśli zmieni się oprocentowanie, to może zmienić się ilość
pozostających do spłaty odsetek. System oddzielnie liczy odsetki:
- naliczone, zapadłe (czyli takie, które są już wymagalne, ale nie zostały
spłacone);
- naliczone, niezapadłe (czyli te, które narastają od ostatniej spłaty raty
i staną się wymagalne przy następnej racie);
- nienaliczone (czyli odsetki przyszłe).
Odsetki powinny być spłacane właśnie w takiej kolejności. Dochodzi jeszcze
kwestia odsetek karnych, ale to jeszcze bardziej komplikuje sprawę ;)

Jednak aby sprawdzić, jak to wygląda naprawdę, musiałbym grzebnąć w
papierach :) A do tego mnie w święta i urlop nie zmusisz :D

Jeśli bardzo Ci na tym zależy - daj znać. Poszukam... Ale najwcześniej po
powrocie do roboty.

G.

8. Data: 2008-12-26 23:23:07
Od:"Greg" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net> napisał
w wiadomości news:gj3kks.3no.1@hamster.gregu.cjb.net...

> [...]
> Odsetki powinny być spłacane właśnie w takiej kolejności. Dochodzi jeszcze
> kwestia odsetek karnych, ale to jeszcze bardziej komplikuje sprawę ;)

Interesuje mnie kwestia nadpłacania odsetek w okresach niskich stóp
procentowych.
Czy dobrze rozumiem, że nadpłaty dokonywane obecnie liczone byłyby po
obecnym niskim oprocentowaniu, tak że w przyszłości (w okresie obowiązywania
wyższych stóp) nie musiałbym płacić odsetek (raty składałyby się jedynie z
części kapitałowej)?
Czy to się bankom opłaca?

9. Data: 2008-12-27 02:46:03
Od:"Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net> szukaj wiadomości tego autora

Greg (m...@g...pl) wrote in news:gj3p0t$rl4$1@inews.gazeta.pl:
> [...]
> obowiązywania wyższych stóp) nie musiałbym płacić odsetek (raty
> składałyby się jedynie z części kapitałowej)?

Niestety, źle rozumiesz... Tak jak napisałem - system nalicza odsetki
codziennie (no, prawie ;D) z obowiązującą stopą oprocentowania. Na koniec
okresu rozliczeniowego wyliczana jest bieżąca rata zgodnie z następującym
algorytmem:
- wybierz odsetki zapadłe z poprzednich miesięcy (w tym karne);
- dodaj odsetki zapadłe w tym miesiącu;
- odejmij spłacone odsetki (nadpłata) - wynik operacji może wynosić minimum
zero (nie może być ujemny); pomniejsz kwotę odsetek nadpłaconych o użytą
część;
- do tak uzyskanej części odsetkowej raty dodaj kapitał zapadły (w przypadku
rat malejących) lub oblicz wysokość kapitału zgodnie z formułą dla równych
rat kapitałowo-odsetkowych*.

Niezależnie więc, kiedy nadpłaciłeś odsetki, raty są wyliczane na podstawie
obecnie obowiązującego oprocentowania/marży itd. I niezależnie od tego,
kiedy nadpłaciłeś odsetki, wynik będzie taki sam. Co więcej - spłacanie z
góry odsetek przy tak działającym mechanizmie nie ma sensu, bo jest to po
prostu nieoprocentowane blokowanie pieniędzy. Dużo bardziej opłaca się
spłacić kapitał.

[*] - tu może być jeszcze trochę sztuczek z zerową wartością kapitału i
najbliższą spłacaną ratą większą od pozostałych, ale to jest oddzielny
temat, bez wpływu na naszą dyskusję.

Disclaimer: powyższy wywód oparty jest na założeniu, że dobrze pamiętam
mechanizm działania tego shitu ;)

G.

10. Data: 2008-12-28 08:18:41
Od:" 666" <u...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Kiedyś mieli głośną sprawę, że kobita chciała zapłacić kilka rat z góry, a tu jej
kapitał obnizyli i była ugotowana, więc najwyraźniej wyszli frontem do klientów i
dmuchają na zimne.
JaC

-----