  • 1. Data: 2008-12-23 18:20:03
    Temat: nadplata kredytu - kapital czy odsetki ?
    Od: jokey <n...@a...com>

    Witam,
    ostatnio jak nadplacalem kredyt padlo pytanie czy chce splacac kapital czy
    odsetki (o ile dobrze zapamietalem). Nie wiem, co jest dla mnie
    korzystniejsze? Prosze o porade. Kredyt hipoteczny ok 50k pln w pln,
    normalny okres splaty jeszcze ok 4 lata.
    --
    pozdrawiam,
    jokey

    gg 67298

  • 2. Data: 2008-12-23 18:40:40
    Temat: Re: nadplata kredytu - kapital czy odsetki ?
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Uzytkownik "jokey" <n...@a...com> napisal w wiadomosci
> [...]
    > korzystniejsze? Prosze o porade. Kredyt hipoteczny ok 50k pln w pln,
    > normalny okres splaty jeszcze ok 4 lata.

    nie znam za bardzo kredytów
    wydaje mi sie ze jak splacasz kapital to i odsetki sie zmniejsza
    ale co to ma znaczyc splata odsetek?

  • 3. Data: 2008-12-23 18:54:45
    Od: jokey <n...@a...com>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 19:40:40 +0100, zlotowinfo napisał(a):

    Witaj
    > nie znam za bardzo kredytów
    > wydaje mi sie ze jak splacasz kapital to i odsetki sie zmniejsza
    > ale co to ma znaczyc splata odsetek?
    tez wlasnie nie wiem, ale dzwonila pani z banku i zadala pytanie (po tym
    jak zlozylem na pismie informacje w oddziale, ze dokoonuje nadplaty) co
    chce splacac z mojego kredytu i o ile wlasnie mnie pamiec nie pyta pytala
    czy kapital czy odsetki. Bank PKO BP, kredyt podchodzi pod ustawe o
    kredycie konsumenckim.

    p.s. nie upieram sie, ze czegos nie przekrecilem :)

    --
    pozdrawiam,
    jokey

    gg 67298

  • 4. Data: 2008-12-23 19:25:17
    Od: MK <M...@M...PL>

    jokey pisze:
> [...]

    > kredycie konsumenckim.
    >
    > p.s. nie upieram sie, ze czegos nie przekrecilem :)

    Ja bym spłacał kapitał. Kapitał musisz spłacić bo to jest to co
    pożyczyłeś. Jak nadpłacisz kapitał to odsetki się automatycznie
    zmniejszą bo są liczone od kapitału.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-12-24 09:27:58
    Od: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>

    jokey (n...@a...com) wrote in
> [...]
    > kredycie konsumenckim.
    > p.s. nie upieram sie, ze czegos nie przekrecilem :)

    Spłacając wcześniej kredyt (bez zmiany okresu kredytowania) masz dwie
    możliwości:

    1). Spłata kapitału: zmniejszenie zadłużenia, co powoduje obniżenie
    kolejnych rat. W przypadku, gdy masz równe raty kapitałowo-odsetkowe -
    kolejne raty będą mniejsze. Przy ratach malejących będziesz w każdej
    kolejnej racie spłacał po prostu mniej kapitału (normalnie spłacasz stałą
    ilość kapitału, a odsetki majeją), a odsetki będą też trochę mniejsze
    (ergo - rata mniejsza, ale tutaj to trochę mniej widać, bo raty i tak się
    zmieniają z miesiąca na miesiąc).

    2). Spłata odsetek: zapłata za odsetki z góry. W przypadku równych rat
    kapitałowo-odsetkowych - kolejna rata będzie mniejsza (a jeśli spłaciłeś
    więcej, niż wynosi część odsetkowa raty - być może następne raty kredytu
    będą również mniejsze, aż do wyczerpania "limitu" tego, co spłaciłeś), ale
    potem wszystko wróci "do normy" - nie zmniejszasz zadłużenia. Przy ratach
    malejących sytuacja podobna - spłaciłeś część odsetek z góry i będziesz
    płacił stałą część kapitału, a odsetek mniej.

    W ramach edukacji przykład z sytuacji odwrotnej - zawieszenie spłaty kredytu
    na X miesięcy bez zmiany okresu kredytowania. Wtedy przez jakiś czas
    następuje akumulowanie odsetek, które stają się wymagalne w pierwszej już
    spłacanej racie. Może to być niemiłą niespodzianką, bo np. zawieszenie
    spłaty na 3 miesiące powoduje, że za 4 miesiące będziesz miał do spłaty
    3-krotnie wyższe odsetki. W zależności od formuły spłaty (równe raty lub
    raty malejące), pierwsza rata może być sporo wyższa. Oczywiście zawsze
    możesz starać się przekonać bank do kapitalizacji odsetek, co wydaje się
    rozsądną opcją w momencie dłuższych przerw w spłacie :)

    Pozdrawiam i wesołych Świąt!!!

    --
    GIT d++ s:+ a->? c++$ U P L+ !E W+ N++ o? K? w O---- M-- V- PS+ PE+++ Y+
    PGP t+@ 5- X- !R tv+ b++ DI+++ D+ G+ e+++ h--- y?

  • 6. Data: 2008-12-26 13:00:11
    Od: "Greg" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net> napisał
    w wiadomości news:git2rc.1hc.1@hamster.gregu.cjb.net...

> [...]
    > malejących sytuacja podobna - spłaciłeś część odsetek z góry i będziesz
    > płacił stałą część kapitału, a odsetek mniej.

    Wg jakiego oprocentowania spłacana jest taka nadpłata odsetek.
    Załóżmy że:
    - mam kredyt, kr=tóego oprocentowanie aktualizowane jest co miesiąc.
    - dziś CHF LIBOR 3M wynosi 0,75%
    - marża 1%

    Tak więc odsetki dla najbliższej raty liczone są wg oprocentowania 1,75%.
    Wg jakiego oprocentowania liczona jest nadpłata?

    Kredyt hipoteczny? http://kredyt.ogar.pl/

  • 7. Data: 2008-12-26 21:07:34
    Od: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>

    Greg (m...@g...pl) wrote in news:gj2kgs$3oo$1@inews.gazeta.pl:
> [...]
    > Tak więc odsetki dla najbliższej raty liczone są wg oprocentowania 1,75%.
    > Wg jakiego oprocentowania liczona jest nadpłata?

    *O ile się nie mylę*, odsetki są liczone zgodnie z aktualnym harmonogramem
    spłat. Więc jeśli stopą bazową dla kredytu jest CHF LIBOR 3M = 75pp, marża =
    100pp, to na dzień dzisiejszy najbliższa rata obciążona jest odsetkami w
    wysokości {[(1,0175)^(1/12) - 1] * zadłużenie} i tak obliczane są spłaty.
    Oczywiście jeśli zmieni się oprocentowanie, to może zmienić się ilość
    pozostających do spłaty odsetek. System oddzielnie liczy odsetki:
    - naliczone, zapadłe (czyli takie, które są już wymagalne, ale nie zostały
    spłacone);
    - naliczone, niezapadłe (czyli te, które narastają od ostatniej spłaty raty
    i staną się wymagalne przy następnej racie);
    - nienaliczone (czyli odsetki przyszłe).
    Odsetki powinny być spłacane właśnie w takiej kolejności. Dochodzi jeszcze
    kwestia odsetek karnych, ale to jeszcze bardziej komplikuje sprawę ;)

    Jednak aby sprawdzić, jak to wygląda naprawdę, musiałbym grzebnąć w
    papierach :) A do tego mnie w święta i urlop nie zmusisz :D

    Jeśli bardzo Ci na tym zależy - daj znać. Poszukam... Ale najwcześniej po
    powrocie do roboty.

    G.

  • 8. Data: 2008-12-26 23:23:07
    Od: "Greg" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net> napisał
    w wiadomości news:gj3kks.3no.1@hamster.gregu.cjb.net...

> [...]
    > Odsetki powinny być spłacane właśnie w takiej kolejności. Dochodzi jeszcze
    > kwestia odsetek karnych, ale to jeszcze bardziej komplikuje sprawę ;)

    Interesuje mnie kwestia nadpłacania odsetek w okresach niskich stóp
    procentowych.
    Czy dobrze rozumiem, że nadpłaty dokonywane obecnie liczone byłyby po
    obecnym niskim oprocentowaniu, tak że w przyszłości (w okresie obowiązywania
    wyższych stóp) nie musiałbym płacić odsetek (raty składałyby się jedynie z
    części kapitałowej)?
    Czy to się bankom opłaca?

  • 9. Data: 2008-12-27 02:46:03
    Od: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>

    Greg (m...@g...pl) wrote in news:gj3p0t$rl4$1@inews.gazeta.pl:
> [...]
    > obowiązywania wyższych stóp) nie musiałbym płacić odsetek (raty
    > składałyby się jedynie z części kapitałowej)?

    Niestety, źle rozumiesz... Tak jak napisałem - system nalicza odsetki
    codziennie (no, prawie ;D) z obowiązującą stopą oprocentowania. Na koniec
    okresu rozliczeniowego wyliczana jest bieżąca rata zgodnie z następującym
    algorytmem:
    - wybierz odsetki zapadłe z poprzednich miesięcy (w tym karne);
    - dodaj odsetki zapadłe w tym miesiącu;
    - odejmij spłacone odsetki (nadpłata) - wynik operacji może wynosić minimum
    zero (nie może być ujemny); pomniejsz kwotę odsetek nadpłaconych o użytą
    część;
    - do tak uzyskanej części odsetkowej raty dodaj kapitał zapadły (w przypadku
    rat malejących) lub oblicz wysokość kapitału zgodnie z formułą dla równych
    rat kapitałowo-odsetkowych*.

    Niezależnie więc, kiedy nadpłaciłeś odsetki, raty są wyliczane na podstawie
    obecnie obowiązującego oprocentowania/marży itd. I niezależnie od tego,
    kiedy nadpłaciłeś odsetki, wynik będzie taki sam. Co więcej - spłacanie z
    góry odsetek przy tak działającym mechanizmie nie ma sensu, bo jest to po
    prostu nieoprocentowane blokowanie pieniędzy. Dużo bardziej opłaca się
    spłacić kapitał.

    [*] - tu może być jeszcze trochę sztuczek z zerową wartością kapitału i
    najbliższą spłacaną ratą większą od pozostałych, ale to jest oddzielny
    temat, bez wpływu na naszą dyskusję.

    Disclaimer: powyższy wywód oparty jest na założeniu, że dobrze pamiętam
    mechanizm działania tego shitu ;)

    G.

  • 10. Data: 2008-12-28 08:18:41
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Kiedyś mieli głośną sprawę, że kobita chciała zapłacić kilka rat z góry, a tu jej
    kapitał obnizyli i była ugotowana, więc najwyraźniej wyszli frontem do klientów i
    dmuchają na zimne.
    JaC

    -----