  • 1. Data: 2016-01-19 08:02:55
    Temat: które banki nie płacą podatków w Polsce?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    Temat nośny politycznie, w pewnych tytułach prasowych i wielu
    komentarzach można przeczytać, że "zachodnie banki nie płacą podatków w
    Polsce".
    Niestety - poza samym oskarżeniem, nie spotkałem się do tej pory z
    jakimś merytorycznym zestawieniem, czy jest to zjawisko systemowe, które
    dokładnie banki nie płacą podatków w Polsce, i w jakiej skali.

    Zakładam, że "nie płacą podatków w Polsce" jest pewnym uproszczeniem, i
    banki wyprowadzające zyski jakieś tam minimalne dochody zaraportują, a
    resztę wywiozą z kraju pod postacią licencji za systemy informatyczne i
    logo.

    Poniżej - sześć największych banków w naszym kraju, w tym dwa polskie
    (państwowy PKO BP i prywatny Getin Noble Bank).
    Zestawione zostały aktywa poszczególnych banków, ich zysk, oraz wskaźnik
    aktywa/zysk.

    Im mniejszy wskaźnik aktywa/zysk - tym więcej zysku, w stosunku do
    swoich aktywów, zaraportował dany bank w Polsce, i tym więcej zapłacił
    tu podatku.
    Odwracając - czym większy wskaźnik aktywa/zysk, tym mniej zysku, w
    stosunku do wielkości aktywów, zaraportował dany bank w Polsce, i tym
    mniej zapłacił tu podatku.

    dane za rok 2014 aktywa zysk aktywa/zysk
    PKO BP 248,700 mld zł 3,25 mld zł 76,52
    Pekao SA 167,625 mld zł 2,72 mld zł 61,63
    Bank Zachodni WBK SA 134,501 mld zł 1,99 mld zł 67,59
    mBank SA 117,985 mld zł 1,29 mld zł 91,46
    ING Bank Śląski SA 99,860 mld zł 1,04 mld zł 96,02
    Getin Noble Bank SA 68,830 mld zł 0,36 mld zł 191,19

    Wnioski są cokolwiek dziwne i niezbyt zgodne z przekazem politycznym.
    Wychodzi na to, że polski Getin Noble Bank ma podejrzanie mało zysków (a
    więc podatków) w naszym kraju. Ale to mały bank, więc pomińmy milczeniem.

    Pierwszy na liście, polski PKO BP, ze wskaźnikiem 76,52, proporcjonalnie
    do swojego rozmiaru płaci w naszym kraju mniej podatków niż włoski Pekao
    SA, drugi na liście (wskaźnik 61,63). W przypadku Pekao SA wszystko jest
    jasne - unikają płacenia podatków w Polsce (CIT 19%), by je zapłacić we
    Włoszech (CIT 27.5%).
    Lepszym od PKO BP płatnikiem podatków w Polsce wydaje się też trzeci pod
    względem aktywów, Bank Zachodni WBK SA (wskaźnik 67,59).

    Do jakiego kraju transferuje więc zyski PKO BP?

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 2. Data: 2016-01-19 10:11:24
    Temat: Re: które banki nie płacą podatków w Polsce?
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 19 Jan 2016 16:02:55 +0900, w <n7kn2v$ugm$1@gioia.aioe.org>, Tomasz
    Chmielewski <t...@n...example.com> napisał(-a):

    > W przypadku Pekao SA wszystko jest
    > jasne - unikają płacenia podatków w Polsce (CIT 19%), by je zapłacić we
    > Włoszech (CIT 27.5%).

    E?

  • 3. Data: 2016-01-19 10:51:17
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/19/2016 06:11 PM, r...@k...pl wrote:

    > E?

    To takie nawiązanie do niedawnej wypowiedzi polskiej premier, która
    twierdzi, że zagraniczne banki nie płacą w Polsce podatków.

    Działalność banków jest silnie regulowana i w Polsce, i w innych krajach
    Europy - więc o ile grupa kapitałowa ma pewne możliwości przesuwania
    swoich zysków z jednego kraju do drugiego, ostatecznie ten podatek musi
    być gdzieś zapłacony.

    Przyjmując zatem, że polska premier mówi prawdę (bo dlaczego miałaby do
    cholery nas okłamywać?), że zagraniczne banki nie płacą w Polsce
    podatków, to wtedy oczywiste jest, że banki (te z włoskim właścicielem)
    wolą zapłacić 27.5% CIT we Włoszech niż 19% CIT w Polsce, działając tym
    samym na swoją niekorzyść.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 4. Data: 2016-01-19 11:26:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >krajach Europy - więc o ile grupa kapitałowa ma pewne możliwości
    >przesuwania swoich zysków z jednego kraju do drugiego, ostatecznie

    Na kajmanach, bo tam najtaniej :-)

    Tylko ... sprostujcie mnie, jesli zle mowie - taki UniCredit
    zarejestrowany we Wloszech jest, tam gdzies na gieldzie obecny, tam
    podatki placi.
    Jesli Pekao zarobi np 1mld, to zaplaci polski CIT, reszte czyli 810
    mld moze w formie dywidendy wyplacic, i UC zaplaci od wplywu z niej
    wloski CIT 223 mln, i w jego kasie zostanie 587 mln.

    Jak Pekao kupi uslugi konsultingowe za 1 mld, to w UC zostanie 725
    mln.
    Choc tu moze byc problem z VAT,
    No i nikt nie bedzie Pekao straszyl, ze mu podatek dolozy, bo i z
    czego mialby zaplacic :-)

    J.

  • 5. Data: 2016-01-19 11:42:15
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/19/2016 07:26 PM, J.F. wrote:

    > Na kajmanach, bo tam najtaniej :-)

    Europejskie banki to raczej nie.
    Ale na Kajmanach rozlicza się chyba wszechpotężny Google.

> [...]
    > moze w formie dywidendy wyplacic, i UC zaplaci od wplywu z niej wloski
    > CIT 223 mln, i w jego kasie zostanie 587 mln.

    Istnieją umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

    > Jak Pekao kupi uslugi konsultingowe za 1 mld, to w UC zostanie 725 mln.
    > Choc tu moze byc problem z VAT,
    > No i nikt nie bedzie Pekao straszyl, ze mu podatek dolozy, bo i z czego
    > mialby zaplacic :-)

    Zakładając, że Pekao tak robi - to słabo mu wychodzi, bo i tak płaci w
    Polsce proporcjonalnie większy podatek niż PKO BP.

    Tak więc prawdziwe musi być jedno z poniższych stwierdzeń:

    1) zagraniczne banki płacą jednak podatki w Polsce, często
    proporcjonalnie więcej niż państwowy/polski PKO BP, i proporcjonalnie
    dużo więcej niż prywatny/polski Getin Bank

    2) zagraniczne banki nie płacą podatków w Polsce, a także państwowy PKO
    BP unika płacenia podatków w Polsce i szmugluje je gdzieś za granicę

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 6. Data: 2016-01-19 15:27:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 01/19/2016 07:26 PM, J.F. wrote:

    >Istnieją umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

    To juz uwzglednilem, choc nie wiem czy poprawnie.

    Bo faktycznie - przy wyplacie tych 810mln dywidendy nalezaloby pobrac
    jeszcze zryczaltowany podatek dochodowy 19% i przekazac do polskiego
    US.
    Zakladam, ze stosowna umowa jest i UC jest jakos z tego zwolniony ...
    i tu moze sie kryc mozliwosc, ze jesli jednak w Polsce zaplaci, to u
    siebie we Wloszech juz nie.
    Zawsze to jakis zysk.

    Tym niemniej jak widac - zarobione pieniadze sa podwojnie (a moze
    nawet potrojnie) opodatkowane - raz CIT polskiej spolki, potem - jesli
    wyplacono/przyjeto jako dywidende.

> [...]

    >proporcjonalnie więcej niż państwowy/polski PKO BP, i proporcjonalnie
    >dużo więcej niż prywatny/polski Getin Bank

    Ano placa, skoro jest wykazany.

    >2) zagraniczne banki nie płacą podatków w Polsce, a także państwowy
    >PKO BP unika płacenia podatków w Polsce i szmugluje je gdzieś za
    >granicę

    A to niekoniecznie, moze ma za duze koszta krajowe.

    J.

  • 7. Data: 2016-01-19 16:01:56
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/19/2016 11:27 PM, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > Tym niemniej jak widac - zarobione pieniadze sa podwojnie (a moze nawet
    > potrojnie) opodatkowane - raz CIT polskiej spolki, potem - jesli

    To jest jakoś ciekawiej rozwiązane.

    http://www.gofin.pl/17,1,61,175921,opodatkowanie-dyw
    idend-wyplacanych-przez-polskie-spolki.html

    W przypadku gdy zagraniczna osoba prawna jest rezydentem dla
    celów podatkowych w kraju, z którym Polska zawarła umowę o
    unikaniu podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajduje
    podatek w wysokości określonej w umowie. Zwykle umowy o
    unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują opodatkowanie
    dywidendy osoby prawnej według niższej stawki podatkowej niż
    obecnie obowiązująca w Polsce.

    Przykładowo w umowie z RFN, opublikowanej w Dz. U. z 2005 r. nr
    12 pod poz. 90, przyjęte są następujące stawki:

    - 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka
    (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale
    spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10%,

    - 15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych
    przypadkach.

    > Ano placa, skoro jest wykazany.

    > A to niekoniecznie, moze ma za duze koszta krajowe.

    Oczywiście to był przerysowany punkt - niemniej jasno widać, że banki w
    Polsce, czy z kapitałem polskim, czy zagranicznym, czy państwowe, czy
    nie, jednak podatki płacą, proporcjonalnie w podobnej wysokości.

    Innymi słowy - czyli nasza premier to kłamca, cbdu :)

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 8. Data: 2016-01-19 16:45:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 01/19/2016 11:27 PM, J.F. wrote:

> [...]

    >spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10%,
    >- 15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych

    No to jeszcze bardziej sie oplaca przerzucic zysk przed
    opodatkowaniem, nawet do kraju, gdzie CIT jest nominalnie wyzszy :-)

> [...]
    >czy nie, jednak podatki płacą, proporcjonalnie w podobnej wysokości.
    >Innymi słowy - czyli nasza premier to kłamca, cbdu :)

    No ba - kiedy polityk klamie ? Gdy tylko usta otwiera :-)

    Tym niemniej - kto wie, czy nie placilyby np 2x wiecej, gdyby nie
    zanizaly podatku :-)

    Pamietasz np "&" TPSA ...

    J.

  • 9. Data: 2016-01-19 17:10:46
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/20/2016 12:45 AM, J.F. wrote:

    > No ba - kiedy polityk klamie ? Gdy tylko usta otwiera :-)
    >
    > Tym niemniej - kto wie, czy nie placilyby np 2x wiecej, gdyby nie
    > zanizaly podatku :-)

    Być może. Ale to by też oznaczało, że w flagowym narodowym banku, PKO
    BP, istnieje olbrzymie marnotrastwo, korupcja, wyprowadzanie pieniędzy
    na skalę jeszcze większą, niż "niepłacenie podatków przez zachodnie banki".

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 10. Data: 2016-01-19 18:43:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 01/20/2016 12:45 AM, J.F. wrote:

> [...]
    >BP, istnieje olbrzymie marnotrastwo, korupcja, wyprowadzanie
    >pieniędzy na skalę jeszcze większą, niż "niepłacenie podatków przez

    No to sie go teraz oblozy podatkiem i sie skonczy :-)

    tak sobie porownalem raporty za rok 2014
    PKO
    248 aktywa ogolem
    179 w tym kredyty
    139 depozyty ?
    96 w tym mieszkaniowe
    27 kapital wlasny

    10.7 przychody z odsetek
    3.2 koszta odsetek
    7.5 wynik odsetkowy
    2.9 wynik z prowizje i oplaty
    5.2 koszta administracyjne,
    1.8 odpisy z tytulu utraty wartosci rezerw
    4.0 wynik
    792mln - podatek dochodowy
    29 tys zatrudnionych, 1300 placowek (+1000 agencji) , 3000 bankomatow

    pekao
    167 aktywa
    120 kredyty
    125 depozyty
    24 kapital wlasny

    6.2 przychody z odsetek
    1.7 koszty odsetek
    4.3 wynik odsetkowy
    2.0 wynik z prowizje i oplaty
    0.7 wynik z handlu
    3.2 koszta operacyjne
    0.5 odpisy utraty wartosci
    3.2 wynik
    634 mln podatek
    19 tys zatrudnionych, 1000 placowek, 1800 bankomatow

    Moglem sie troche pomylic, bo duzo roznych tabelek i roznych liczb :-)

    No coz, koszta administracyjne PKO w stosunku do wielkosci juz tylko
    troche zawyzone.
    Dosc istotna roznica w tych odpisach z tytulu utraty wartosci - franki
    czy zle rozdzielali ?

    No i jak widac Pekao oszczedza na odsetkach wyplacanych klientom,
    czyli na nas :-)
    Tylko ... skad ma tyle depozytow w takim razie ?

    J.