  • 1. Data: 2018-04-27 20:07:00
    Temat: Zwrot "omyłkowych" przelewów
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Czy ktoś zna szczegóły?
    https://fintek.pl/prezydent-podpisal-ustawe-o-usluga
    ch-platniczych/
    - ciekawe jak bank mnie poinformuje jeżeli np. zagladam na rachunek
    raz na 3 miasiące, komórki używam normalnie czyli włączam, dzwonię,
    wyłączam (nr podawane bankom to już w ogóle leża poza telefonem,
    o ile w ogóle są aktywne lub aktualne); e-maile sprawdzam b. rzadko,
    zresztą nie wszędzie musiałem podawać.
    A wyjechać na ponad 30 dni też mi się zdarza. Czy bak wyśle polecony
    z potwierdzeniem odbioru?
    - jak ma wyglądać zwrot? Chyba nie bezpośrednio na konto z którego
    przyszło? Podobno mają być specjalne rachunki ale czy jest
    gwarancja, że nawet wtedy frajer/cwaniaczek nie pozna danych osobowych
    beneficjenta?
    - a jak w ciągu 30 dni nie oddam cwaniaczkowi to będzie mnie ścigał
    sądownie? Może jeszcze z odsetkami mam oddawać? Lokatę se zrobi...

    Szansa, że na przypadkowy nr spowodowany "literówką" pójdzie przelew
    to teoretycznie 1/100 (suma kontrolna) a praktycznie pewnie ze 100
    razy mniejsza bo tylko część zakresu jest wykorzystywana.
    Najczęściej zamiast za gaz przeleje dla sprzedawcy ulubionych patelni.
    Wtedy dane odbiorcy zna.

    Andrzej D. powiedział:
    "...żeby po pierwsze, banki zostają zobligowane do tego, żeby natychmiast
    przekazać informację temu, kto nienależnie odebrał pieniądze o tym,
    że dostał je nienależnie; drugi element - mają obowiązek poinformowania
    także, że są zmuszone udostępnić dane, bo taka zmiana następuje tą
    ustawą"

    To znaczy, że jeżeli ktoś przeleje na moje konto _należne_ mi pieniądze
    jako odbiorcę podając np. Andrzeja D. to bank będzie musiał natychmiast
    mnie poinformować o "pomyłce"? A wysyłającego przelew o moich prawdziwych
    danych? Nie będzie można przelać Misiowi Uszatkowi? PSD1 w Polsce
    anulowano?

    W tej sytuacji powinny być możliwości:
    - automatycznego odrzucania (bez informacji kto był niedoszłym
    beneficjentem) przelewów przychodzących poza ew. zdefiniowanymi
    - możliwość zwrotu pieniędzy od razu bez wezwania na rach techniczny
    banku z odpowiednią adnotacją, np. w tytule przelewu, bank zwraca
    ale nie wolno mu informować frajera/cwaniaczka na czyje konto przelał

    Arek

  • 2. Data: 2018-04-27 20:35:34
    Temat: Re: Zwrot "omyłkowych" przelewów
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    > raz na 3 miasiące, komórki używam normalnie czyli włączam, dzwonię,
    > wyłączam (nr podawane bankom to już w ogóle leża poza telefonem,

    I to uwazasz za "normalne" ?

    > A wyjechać na ponad 30 dni też mi się zdarza.

    A regulamin czytales ? Nie ma tam czegos o obowiazku logowania sie raz
    na miesiac ?

    >Czy bank wyśle polecony z potwierdzeniem odbioru?

    Zapewne najpierw sprobuje zadzwonic .... chyba, ze w ustawie
    "pisemnie".

> [...]
    >- a jak w ciągu 30 dni nie oddam cwaniaczkowi to będzie mnie ścigał
    > sądownie? Może jeszcze z odsetkami mam oddawać? Lokatę se zrobi...

    posciga, i juz za pol roku uzyska nakaz, z ktorym bedzie mogl isc do
    komornika, ktory zabierze ci z konta ... i byloby pieknie, gdyby nie
    jego koszty :-)

> [...]
    >razy mniejsza bo tylko część zakresu jest wykorzystywana.
    >Najczęściej zamiast za gaz przeleje dla sprzedawcy ulubionych

    A jak pomyli nr konta z danymi ? Dane sa, ale nieprawdziwe.

> [...]

    >pieniądze
    >jako odbiorcę podając np. Andrzeja D. to bank będzie musiał

    IMO to zle zrozumiales. Ktos musi przyjsc do banku, zlozyc stosowne
    pismo ze zle przelal pieniadze,
    i na jego wnioskek bank/i procedure wdroza.

> [...]

    >- automatycznego odrzucania (bez informacji kto był niedoszłym
    > beneficjentem) przelewów przychodzących poza ew. zdefiniowanymi

    Raczej nie chcesz. Raz dostaniesz przelew jako Arek D, nastepnym razem
    D Arkadiusz, i ktory ma nie dojsc ?

    Za to ... mozesz sprawdzac wyciag co miesiac, bo co bedzie jak ktos
    przeleje, z dobrymi danymi, a potem sie zainteresuje US, CBA, ABW, SKW

> [...]
    > banku z odpowiednią adnotacją, np. w tytule przelewu, bank zwraca
    > ale nie wolno mu informować frajera/cwaniaczka na czyje konto

    Albo z danymi zrodlowymi plus adnotacja "adresat nieznany" :-)

    J.

  • 3. Data: 2018-04-27 22:07:15
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    > Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    gach-platniczych/

    > I to uwazasz za "normalne" ?

    Ze 4 lata nie zajrzałem na rachunek (ING) i żadnych operacji.
    Zgodnie z regulaminem po 2 latach powinni poinformować klienta,
    zamknąć, saldo przenieść na rach. techniczny. Nie zamknęli i mogłem
    mieć kłopoty, ale totalitarny spis rachunków jeszcze nie był
    w stadium pomysłu.
    W SK ludzie mieli konta IKE, niektórzy wpłacali limit raz na rok
    (inf. od pracownika). Po co mieli częściej zaglądać? O upadłości
    i tak trąbiła cała Polska.
    To, co dla jednych normalne, dla włoskiego fiskusa podejrzane:
    https://independenttrader.pl/jak-powstaje-wspolczesn
    e-niewolnictwo.html

    Chyba, że pytanie dotyczyło telefonów?

    > A regulamin czytales ? Nie ma tam czegos o obowiazku logowania sie raz na
    > miesiac ?

    Nie ma, zwłaszcza jeżeli oficjalnie nie chciało się dostępu przez
    internet? Eemeryci często do kont w ogóle internetu nie mają.
    Czsami bywa coś o "sprawdzaniu salda z wyciągiem".

    > A jak pomyli nr konta z danymi ? Dane sa, ale nieprawdziwe.

    To zwykle dane też ma, tylko przy innej pozycji w "zdefiniowanych"
    lub "wykonanych".

    > IMO to zle zrozumiales. Ktos musi przyjsc do banku, zlozyc stosowne pismo
    > ze zle przelal pieniadze,
    > i na jego wnioskek bank/i procedure wdroza.

    Myślałem, że informacja to automat. Chyba poszukam źródła.

    > Raczej nie chcesz. Raz dostaniesz przelew jako Arek D, nastepnym razem D
    > Arkadiusz, i ktory ma nie dojsc ?

    Miałem na myśli numery z których przychodzą przelewy, a nie nie
    nazwę/nazwisko strony transakcji.
    Tak, ryzykowne, że np. pracodawca przeniesie swój rachunek do innego
    banku.
    Ale jak by się Jarosław K. z tego ucieszył?! Brak rachunku tłumaczył
    obawą o przychodzące łapówki od nieznanych.

    > Za to ... mozesz sprawdzac wyciag co miesiac, bo co bedzie jak ktos
    > przeleje, z dobrymi danymi, a potem sie zainteresuje US, CBA, ABW, SKW ...

    Miesiąc może mieć ponad 30 dni...
    Kiedyś chodziłem 2 razy w roku do banków by wziąć od razu plik papierowych.
    Bank powinien się cieszyć, oszczędzał na wysyłce, konkretnie na pakowaniu
    w koperty :)

    > Albo z danymi zrodlowymi plus adnotacja "adresat nieznany" :-)

    Właśnie to. Skoro telefony już potrafią odrzucać przychodzące poza
    zdefiniowanymi (ja z tego nie korzystam).

    Arek

  • 4. Data: 2018-04-27 22:43:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" 5ae382f4$0$620$6...@n...neostrada.pl

    > internet? Eemeryci często do kont w ogóle internetu nie mają.

    Dlatego wybierają banki (wg nich) godne zaufania.

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 5. Data: 2018-05-02 22:31:45
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2018-04-27 20:35, J.F. wrote:

    > IMO to zle zrozumiales. Ktos musi przyjsc do banku, zlozyc stosowne
    > pismo ze zle przelal pieniadze,
    > i na jego wnioskek bank/i procedure wdroza.

    podejrzewam ze przedpiscy chodzi tez o deanonimizacje

    gdyby dali wysoka graniczna sume i skomplikowali procedure to jest to
    jakies rozwiazanie

    ale jezeli przelewajac grosz bedzie mozna zdobyc pelne namiary
    uzytkownika konta o danym numerze to nic tylko generowac, przelewac i
    zglaszac tysiacami

    a zastosowanie dla tych danych znajdzie sie samo

  • 6. Data: 2018-05-03 11:21:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 27 Apr 2018 20:07:00 +0200, "Arek"
    <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> wrote:
    > komórki używam normalnie czyli włączam, dzwonię,
    > wyłączam

    To nie jest normalne używanie komórki. To nawet nie jest normalne
    używanie telefonu. Telefon wymyślono do dwukierunkowej komunikacji
    bez względu kto ją inicjuje a Ty to torpedujesz.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2018-05-03 11:44:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 03 May 2018 11:21:21 +0200, Marek napisał(a):

    > To nie jest normalne używanie komórki. To nawet nie jest normalne
    > używanie telefonu. Telefon wymyślono do dwukierunkowej komunikacji
    > bez względu kto ją inicjuje a Ty to torpedujesz.

    "U mnie w domu to dzwonilo sie na sluzbe" :-)

    J.