  • 1. Data: 2016-02-25 10:56:47
    Temat: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    Hej!
    Zwykle jestem hejterem mbanku, ale teraz chciałem im trochę
    przywazelinować. Dokonałem transakcji w obcej walucie na karcie przypiętej
    do konta w PLN. Usługodawca anulował umowę i zwrócił środki, nb.
    pojechałem po nich jak po łysych psach:
    https://pl.trustpilot.com/review/only-apartments.com

    W efekcie na podwójnym przewalutowaniu (pobranie środków w EUR z
    konta PLN a potem ich zwrot) straciłem nieco kasy. Zgłosiłem reklamację do
    mbanku, bo to w sumie poza straconym czasem prawie nic nie kosztuje.
    Nie miałem jednak wielkich nadzieji. O dziwo mBank błyskawicznie
    reklamację uwzględnił na moją korzyść i oddał mi różnicę w PLN. Jak
    rozumiem to chyba była ich dobra wola, a nie obowiązek? Bo w sumie to
    przecież dokonując tych transakcji sami musieli teoretycznie musieli
    dokonać najpierw zakupu EUR za PLN dla mnie a potem w drugą stronę, więc
    tak na moje to chyba nie mieli takiego obowiązku? Zresztą niektóre inne
    banki właśnie przyjmują stanowisko na niekorzyść klienta w takich
    sytuacjach:
    http://samcik.blox.pl/2014/10/Rozboj-w-bialy-dzien-A
    nulowanie-zagranicznej.html

  • 2. Data: 2016-02-25 11:28:21
    Temat: Re: Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    anic.wsisiz.edu.pl...

> [...]
    >obowiązek? Bo w sumie to przecież dokonując tych transakcji sami
    >musieli teoretycznie musieli dokonać najpierw zakupu EUR za PLN dla

    Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)

    >tak na moje to chyba nie mieli takiego obowiązku?

    Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja
    anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego
    mialbys cos do tego doplacac ...

    no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci ...

    J.

  • 3. Data: 2016-02-26 08:05:23
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:

    > Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)

    Zgadza się, jednak to chyba oczywiste, że bank musi stosować różne kursy
    wymiany dla kupna i sprzedaży, inaczej by zbankrutował. Inna rzecz, że dla
    kart kredytowych te różnice kursowe są o niebo większe niż to co oferują
    kantory internetowe.

> [...]
    > do tego doplacac ...
    >
    > no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci ...

    Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moją korzyść,
    bardziej rozchodzi się o to co to jest zwrot. Tzn. jak się umawiam ze
    sprzedawcą że mi zwróci pieniądze to czy to z punktu widzenia banku jest
    zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę waluty i
    ta gotowość przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie tyle transakcję
    co umowę anulowano więc co to właściwie mój bank miałoby obchodzić i czemu
    on miałby do tego interesu dokładać (do czego to doszło, że utożsamiami
    się z mbankiem)? Na logikę to raczej strona, która anulowała umowę powinna
    ponieść wszystkie koszty tych operacji, ale logika a prawo i regulaminy
    nie zawsze idą w parze. Być może uratowało mnie to, że do zaksięgowania
    doszło po wypowiedzeniui umowy, czyli de facto nie miało prawa do tego
    dojść a ja nie miałem się jak przed tym bronić. Może gdyby te pieniądze
    były zaksięgowane przed anulowaniem umowy, albo gdyby wypowiedzenie było
    za zgodą obu stron to sprawa zostałaby inaczej potraktowana.

  • 4. Data: 2016-02-26 10:32:45
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-02-26 o 08:05, Rafal Jankowski pisze:

> [...]
    > przed tym bronić. Może gdyby te pieniądze były zaksięgowane przed
    > anulowaniem umowy, albo gdyby wypowiedzenie było za zgodą obu stron to

    Swego czasu doktoryzowałem się z tematu zwrotu na kartę przy okazji
    reklamacji takiej sytuacji jak Twoja.

    W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obciążenia różni
    się od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić.

    Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy
    uznanie karty

    --
    Pete

  • 5. Data: 2016-02-26 10:43:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    eanic.wsisiz.edu.pl...
    On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:

    >Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moją korzyść,

    Tu bez znaczenia, ale w niektorych przypadkach moze to i 20% byc, albo
    i wiecej.
    A tu o zasady chodzi - zasada zas mowi, ze bank nie moze byc stratny
    :-)

> [...]
    powinna
    ponieść wszystkie koszty tych operacji, ale logika a prawo i

    Ale jednak niesmak poczules, i bank ten niesmak tez poczul :-)

    Choc nie twierdze, ze mial obowiazek.

    Obnizyliby spready, to by ludziom sie nie chcialo reklamacji pisac :-)

    J.

  • 6. Data: 2016-02-26 11:04:58
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:

> [...]
    >
    > W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obciążenia różni się
    > od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić.

    Jeśli są w stanie to odróżnić i jeśli sprzedawca dokonał zwrotu i jeśli mi
    w takiej sytuacji należy się pełny zwrot w walucie prowadzonego konta (3x
    jeśli) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w oko
    mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem składać
    reklamację.

    > Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy
    > uznanie karty

    No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu?

  • 7. Data: 2016-02-26 11:34:59
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Fri, 26 Feb 2016 11:04:58 +0100, w
    <a...@o...wsisiz
    .edu.pl>, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> napisał(-a):

> [...]
    > jeśli) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w oko
    > mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem składać

    Zobacz co masz w tytule operacji. Zwrot powinien być jakoś opisany jako
    "zwrot", "anulowanie" itp.
    Jeżeli tak jest, to mBank w sumie chciał Ciebie orżnąć, ale nie udało się :)
    Jeżeli nie było to faktyczny zwrot (czyli anulowanie transakcji) tylko uznanie,
    to zrobił Ci łaskę :)

  • 8. Data: 2016-02-26 14:59:29
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-02-26 o 11:04, Rafal Jankowski pisze:

> [...]
    > składać reklamację.

    > No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu?

    Nie ma takiej możliwości

    Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.

    --
    Pete

  • 9. Data: 2016-02-26 22:51:52
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:

> [...]
    [...]
    > Nie ma takiej możliwości
    >
    > Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.

    No niby te dwie operacje zwrotu mają pole "Rodzaj Operacji" odpowiednio:
    "ZWROT ZAKUPU - MO/TO"
    "ZWROT ZAKUPU"
    nie wiem czy to odpowiedni atrybut do stwierdzenia, że to był zwrot czy
    zwykłe uznanie.

  • 10. Data: 2016-02-29 10:40:05

    Fri, 26 Feb 2016 14:59:29 +0100, w <naplo1$qb7$1@node2.news.atman.pl>, Pete
    <n...@n...com> napisał(-a):

    > Nie ma takiej możliwości
    > Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.

    Jest, ale to zapewne zależy od sposobu generowania wyciągu przez bank.
    Z jednego odczytasz, z innego pewnie niezbyt (albo domyslając się).