  • 1. Data: 2003-09-03 18:38:22
    Temat: Wczesniejsza splata kredytu a naliczanie odsetek
    Od: "RP" <r...@w...pl>

    Witam,

    z tego co sie orientuje - kredyty udzielane bodajze od wrzesnia 2002 (czy
    jakos tak - w kazdym razie na pewno te udzielane w tym roku) nie moga byc
    obwarowane zastrzezeniem o naliczaniu odsetek za caly okres kredytowania -
    banki moga tylko doliczyc prowizje za wczesniejsza splate - ale tez tylko w
    przypadku gdy kredyt jest w walucie obcej lub pow. 5 tys. zl i ma stale
    oprocentowanie

    jesli powyzsze jest prawda (a tak mniemam) - to jak potraktowac nastepujaca
    sytuacje:

    - kredyt w zlotowkach (zaciagniety jakies 4 miesiace temu)
    - stopa zmienna
    - kwota pow. 5 tys. zl

    splata nastepuje przed terminem - prowizji nie ma - ale co do odsetek to
    bank sobie nalicza je az do kolejnej platnosci

    dla przykladu - rata wypada 1-go danego miesiaca - na dzien 1.09.2003
    zostalo kapitalu 10 000 zl - odsetki roczne, zeby latwo sie liczylo, 12% w
    skali roku - czyli kolejna rata to 100 zl odsetek + rata kapitalowa (w
    przyblizeniu - wiem, ze pewnie cos krece - ale akurat tu dokladnosc nie jest
    az tak istotna)
    dzisiaj jest 3.09 - przypuszczalnie kasa do banku w ktorym jest kredyt
    wplynie 5.09 - czyli w zasadzie powinienem zaplacic 10 000 zl kapitalu +
    5/360 * 12% - czyli jakies 17 zlotych odsetek jakie wyjda za 5 dni (zamiast
    za 30 dni) - mniejsza znowu o kwestie czy liczyc 360 dni czy tez inaczej -
    w kazdym razie chodzi o to, ze za wrzesien powinienem zaplacic odsetki
    wylacznie za te 5 dni

    no i przechodzac do rzeczy - czy bank ma prawo naliczyc odsetki az do 1
    pazdziernika bez wzgledu na to kiedy wplyna do nich pieniadze ??

    prosze o info, czy takie naliczanie odsetek przez bank ma jakies podstawy
    prawne

    pozdrawiam,
    RP

  • 2. Data: 2003-09-04 08:05:25
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Podstawe prawna stanowi umowa kredytowa ktora podpisales.
    Przeczytaj ja dokladnie a bedziesz wiedzial czy Bank moze tak robic.
    Najwyrazniej nie przeczytales dokladnie umowy przed jej podpisaniem a to
    DUZY BLAD.

  • 3. Data: 2003-09-04 10:59:06
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    Art 8. pkt 2. Ustawy z dnia 20 lipca 2001 o kredycie konsumenckim brzmi

    ****************
    Jeżeli konsument spłaca kredyt przed terminem, wówczas w przypadku:
    1) kredytu oprocentowanego - nie jest zobowiązany do zapłaty oprocentowania za
    okres po spłacie kredytu
    2) kredytu nieoprocentowanego - ....
    *****************
    Z powyższego wynika, że Bank ewidentnie złamał ustawę. Wystąp z pismem do
    Dyrektora Oddziału cytując ten przepis i żądaj natychmiastowego zwrotu
    nienależnych im odsetek wraz z ODSETKAMI USTAWOWYMI od tych odsetek. Treść
    podpisanej wcześniej Umowy nie ma nic do rzeczy ponieważ nie może być ona
    sprzeczna z Ustawą. Jezeli jednak jest, to Bank po raz drugi złamał Ustawę.
    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Jeżeli spłacasz kredyt np. 5 września, to odsetki za ten dzień bankowi się
    nie należą.

  • 4. Data: 2003-09-04 11:33:00
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    chcialem zauwazyc ze Kredyt hipoteczny nie podlega ustawie o kredycie
    konsumenckim. Dziwne ale jednak

  • 5. Data: 2003-09-04 11:42:17
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

> [...]
    > pazdziernika bez wzgledu na to kiedy wplyna do nich pieniadze ??
    >
    > prosze o info, czy takie naliczanie odsetek przez bank ma jakies podstawy

    mozna wiedziec jaki bank i jaki kredyt?

    pozdrawiam
    Grzegorz

  • 6. Data: 2003-09-04 12:34:57
    Od: "RP" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Darek" <g...@p...fm> napisał w wiadomości
    > chcialem zauwazyc ze Kredyt hipoteczny nie podlega ustawie o kredycie
    > konsumenckim. Dziwne ale jednak

    ale to nie jest kredyt hipoteczny - jest to kredyt konsumpcyjny (na zakup
    samochodu)

    RP

  • 7. Data: 2003-09-04 12:36:13
    Od: "RP" <r...@w...pl>

> [...]
    > Przeczytaj ja dokladnie a bedziesz wiedzial czy Bank moze tak robic.
    > Najwyrazniej nie przeczytales dokladnie umowy przed jej podpisaniem a to

    umowe przeczytalem - jest taki zapis oczywiscie, ze bank rozliczy
    wczesniejsza splate w ramach kolejnej wymagalnosci - ale wlasnie wydaje mi
    sie, ze jest to niezgodne z obowiazujacym prawem (a jak wiadomo - jesli
    niezgodne - to znaczy - nieobowiazujace - ale zanim zaczne cos dzialac -
    wolalbym sie upewnic czy dobrze rozumuje)

    RP

  • 8. Data: 2003-09-04 12:36:42
    Od: "RP" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <g...@U...pl> napisał w wiadomości
    > mozna wiedziec jaki bank i jaki kredyt?

    jesli to cos zmienia - Fiat Bank Polska - kredyt na zakup pojazdu

    RP

  • 9. Data: 2003-09-04 13:22:28
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

    > Użytkownik "Grzegorz" <g...@U...pl> napisał w wiadomości
    >
    > jesli to cos zmienia - Fiat Bank Polska - kredyt na zakup pojazdu

    :-) zmienia i to duzo
    teraz kilka osob bedzie wiedzialo, ze nie nalezy brac tam kredytu
    dzieki za info i zycze aby sprawa zostala wyjasniona na Twoja korzysc

    pozdrawiam
    Grzegorz

  • 10. Data: 2003-09-04 13:51:39
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > chcialem zauwazyc ze Kredyt hipoteczny nie podlega ustawie o kredycie
    > konsumenckim. Dziwne ale jednak

    Wiem o tym i bardzo boleję. Dotyczy to jednak tylko kredytów mieszkaniowych a
    nie wszystkich kredytów hipotecznych. Z reguły kredyt mieszkaniowy jest
    zabezpieczony hipoteką i jest to kredyt hipoteczny. Isnieją jednak kredyty
    hipoteczne, które nie są mieszkaniowymi i wtedy Ustawa dotyczy ich jak
    najbardziej.
    Pozdrowienia Tensor1
    PS. Pytanie na które odpowiedziałem nie dotyczyło kredytu mieszkaniowego.