Finanse

Finanse - porady

1. Data: 2003-09-03 18:38:22
Temat:Wczesniejsza splata kredytu a naliczanie odsetek
Od:"RP" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

z tego co sie orientuje - kredyty udzielane bodajze od wrzesnia 2002 (czy
jakos tak - w kazdym razie na pewno te udzielane w tym roku) nie moga byc
obwarowane zastrzezeniem o naliczaniu odsetek za caly okres kredytowania -
banki moga tylko doliczyc prowizje za wczesniejsza splate - ale tez tylko w
przypadku gdy kredyt jest w walucie obcej lub pow. 5 tys. zl i ma stale
oprocentowanie

jesli powyzsze jest prawda (a tak mniemam) - to jak potraktowac nastepujaca
sytuacje:

- kredyt w zlotowkach (zaciagniety jakies 4 miesiace temu)
- stopa zmienna
- kwota pow. 5 tys. zl

splata nastepuje przed terminem - prowizji nie ma - ale co do odsetek to
bank sobie nalicza je az do kolejnej platnosci

dla przykladu - rata wypada 1-go danego miesiaca - na dzien 1.09.2003
zostalo kapitalu 10 000 zl - odsetki roczne, zeby latwo sie liczylo, 12% w
skali roku - czyli kolejna rata to 100 zl odsetek + rata kapitalowa (w
przyblizeniu - wiem, ze pewnie cos krece - ale akurat tu dokladnosc nie jest
az tak istotna)
dzisiaj jest 3.09 - przypuszczalnie kasa do banku w ktorym jest kredyt
wplynie 5.09 - czyli w zasadzie powinienem zaplacic 10 000 zl kapitalu +
5/360 * 12% - czyli jakies 17 zlotych odsetek jakie wyjda za 5 dni (zamiast
za 30 dni) - mniejsza znowu o kwestie czy liczyc 360 dni czy tez inaczej -
w kazdym razie chodzi o to, ze za wrzesien powinienem zaplacic odsetki
wylacznie za te 5 dni

no i przechodzac do rzeczy - czy bank ma prawo naliczyc odsetki az do 1
pazdziernika bez wzgledu na to kiedy wplyna do nich pieniadze ??

prosze o info, czy takie naliczanie odsetek przez bank ma jakies podstawy
prawne

pozdrawiam,
RP

2. Data: 2003-09-04 08:05:25
Od:"Darek" <g...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Podstawe prawna stanowi umowa kredytowa ktora podpisales.
Przeczytaj ja dokladnie a bedziesz wiedzial czy Bank moze tak robic.
Najwyrazniej nie przeczytales dokladnie umowy przed jej podpisaniem a to
DUZY BLAD.

3. Data: 2003-09-04 10:59:06
Od:"" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Art 8. pkt 2. Ustawy z dnia 20 lipca 2001 o kredycie konsumenckim brzmi

****************
Jeżeli konsument spłaca kredyt przed terminem, wówczas w przypadku:
1) kredytu oprocentowanego - nie jest zobowiązany do zapłaty oprocentowania za
okres po spłacie kredytu
2) kredytu nieoprocentowanego - ....
*****************
Z powyższego wynika, że Bank ewidentnie złamał ustawę. Wystąp z pismem do
Dyrektora Oddziału cytując ten przepis i żądaj natychmiastowego zwrotu
nienależnych im odsetek wraz z ODSETKAMI USTAWOWYMI od tych odsetek. Treść
podpisanej wcześniej Umowy nie ma nic do rzeczy ponieważ nie może być ona
sprzeczna z Ustawą. Jezeli jednak jest, to Bank po raz drugi złamał Ustawę.
Pozdrowienia Tensor1

PS. Jeżeli spłacasz kredyt np. 5 września, to odsetki za ten dzień bankowi się
nie należą.

4. Data: 2003-09-04 11:33:00
Od:"Darek" <g...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

chcialem zauwazyc ze Kredyt hipoteczny nie podlega ustawie o kredycie
konsumenckim. Dziwne ale jednak

5. Data: 2003-09-04 11:42:17
Od:"Grzegorz" <g...@U...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pazdziernika bez wzgledu na to kiedy wplyna do nich pieniadze ??
>
> prosze o info, czy takie naliczanie odsetek przez bank ma jakies podstawy

mozna wiedziec jaki bank i jaki kredyt?

pozdrawiam
Grzegorz

6. Data: 2003-09-04 12:34:57
Od:"RP" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Darek" <g...@p...fm> napisał w wiadomości
> chcialem zauwazyc ze Kredyt hipoteczny nie podlega ustawie o kredycie
> konsumenckim. Dziwne ale jednak

ale to nie jest kredyt hipoteczny - jest to kredyt konsumpcyjny (na zakup
samochodu)

RP

7. Data: 2003-09-04 12:36:13
Od:"RP" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Przeczytaj ja dokladnie a bedziesz wiedzial czy Bank moze tak robic.
> Najwyrazniej nie przeczytales dokladnie umowy przed jej podpisaniem a to

umowe przeczytalem - jest taki zapis oczywiscie, ze bank rozliczy
wczesniejsza splate w ramach kolejnej wymagalnosci - ale wlasnie wydaje mi
sie, ze jest to niezgodne z obowiazujacym prawem (a jak wiadomo - jesli
niezgodne - to znaczy - nieobowiazujace - ale zanim zaczne cos dzialac -
wolalbym sie upewnic czy dobrze rozumuje)

RP

8. Data: 2003-09-04 12:36:42
Od:"RP" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz" <g...@U...pl> napisał w wiadomości
> mozna wiedziec jaki bank i jaki kredyt?

jesli to cos zmienia - Fiat Bank Polska - kredyt na zakup pojazdu

RP

9. Data: 2003-09-04 13:22:28
Od:"Grzegorz" <g...@U...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Grzegorz" <g...@U...pl> napisał w wiadomości
>
> jesli to cos zmienia - Fiat Bank Polska - kredyt na zakup pojazdu

:-) zmienia i to duzo
teraz kilka osob bedzie wiedzialo, ze nie nalezy brac tam kredytu
dzieki za info i zycze aby sprawa zostala wyjasniona na Twoja korzysc

pozdrawiam
Grzegorz

10. Data: 2003-09-04 13:51:39
Od:"" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> chcialem zauwazyc ze Kredyt hipoteczny nie podlega ustawie o kredycie
> konsumenckim. Dziwne ale jednak

Wiem o tym i bardzo boleję. Dotyczy to jednak tylko kredytów mieszkaniowych a
nie wszystkich kredytów hipotecznych. Z reguły kredyt mieszkaniowy jest
zabezpieczony hipoteką i jest to kredyt hipoteczny. Isnieją jednak kredyty
hipoteczne, które nie są mieszkaniowymi i wtedy Ustawa dotyczy ich jak
najbardziej.
Pozdrowienia Tensor1
PS. Pytanie na które odpowiedziałem nie dotyczyło kredytu mieszkaniowego.