  • 1. Data: 2002-01-03 10:47:08
    Temat: Unieważnienie aktu notarialnego
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    To jest kopia dwóch listów z pl.soc.prawo:
    pytania i najbardziej (jak mi się wydaje) kompetentnej odpowiedzi.

    To wyjaśnia sprawę co zrobić jeśli po podpisaniu
    aktu sprzedaży mieszkania, kupujący nie zrobi przelewu.

    Użytkownik "Mariusz A. Jasiński" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości
    > Taki przypadek.
    >
    > Sprzedaję mieszkanie. Kupujący bierze kredyt w banku.
    > W akcie notarialnym zostaje wpisane, że w ciągu 2 dni
    > roboczych nastąpi przelew kredytu na rachunek
    > sprzedającego.
    >
    > Akt zostaje podpisany (właścicielem mieszkania zostaje
    > kupujący), ale przelew nie zostaje zrealizowany.
    >
    > Kto jest właścicielem mieszkania?
    > Czy taki akt jest ważny?
    > Czy raczej musi nastąpić formalne unieważnienie
    > tego aktu?
    > Jak, przed sądem?

    Witam.

    Wobec niewykonania świadczenia wzajemnego tj zapłaty ceny zbywcy
    przysługuje -zgodnie z
    art 491kodeksu cywilnego-prawo odstąpienia od umowy.
    Wobec tego powinieneś pisemnie wyznaczyć nabywcy dodatkowy termin do
    zapłacenia ceny z
    zagrożeniem że w razie bezskutecznego upływu tego terminu odstąpisz od
    umowy.

    Po upływie tego terminu idziesz do notariusz i składasz w formie aktu
    notarialnego
    oświadczenie o odstąpieniu od umowy.To oświadczenie jest podstawą do
    żądania aby nabywca
    przeniósł na ciebie z powrotem własność nieruchomości.Jeśli nie uczyni
    tego dobrowolnie to
    występujesz do sadu o zobowiązanie nabywcy do złożenia oświadczenia woli
    przenoszącego
    własność nieruchomości na ciebie.
    Z prawomocnym wyrokiem idziesz znowu do notariusza aby złożyć swoje
    oświadczenie że
    własność nieruchomości przyjmujesz.Notariusz przesyła ten ostatni akt z
    odpisem wyroku do
    sadu wieczystoksięgowego
    który wykreśla z księgi wieczystej nabywcę a wpisuje ciebie.Aby
    zabezpieczyć się przed
    sprzedażą nieruchomości osobie trzeciej należy wnieść do sadu
    wieczystoksięgowego o
    wpisanie do księgi wieczystej roszczenia o przeniesienie własności
    nieruchomości-na
    podstawie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.Radzę się pospieszyć.
    W razie wątpliwości zapraszam na priva.

  • 2. Data: 2002-01-03 15:22:52
    Temat: Re: Unieważnienie aktu notarialnego
    Od: "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl>

    "Mariusz A. Jasiński" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    > podstawie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.Radzę się pospieszyć.
    > W razie wątpliwości zapraszam na priva.

    Czyli w praktyce, z obcą zupełnie osobą bym osobiście tego nie praktykował.
    Nie mam zaufania do wymiaru sprawiedliwości.

    K. Kowalski