  • 1. Data: 2002-04-17 18:14:09
    Temat: Umorzenie odsetek w banku
    Od: "muniek" <t...@w...pl>

    Mam następujące pytanie :
    Zawarłem z bankiem umowę prowadzenia rachunku wraz z kredytem 30 tyś. Od
    ponad roku kredyt został postawiony w stan natychmiastowej wymagalności i
    skierowany do sądu o nadanie klauzuli natychmiastowej wykonalności.
    I teraz moje pytanie : urosło mi ponad 6 tyś odsetek.Udało mi się zebrać u
    rodziny 25 tyś resztę należności głównej chcę rozłożyć na rok- dwa lata. Czy
    ktoś starał się o umorzenie odsetek ze względu na b.dramatyczną sytuacje
    rodzinną ? ( choroba strata pracy , brak majątku..)
    Proszę o pomoc bo chcą mi doliczyć za parę dni koszta zastępstwa dla ich
    radcy prawnego w wysokości 20 tyś co całkowicie pogrąży mnie.
    Ich stanowisko jest niezmienne całość należności głównej + całe odsetki na
    pół roku + koszt radcy za wysłanie jednego pisma.Chcą mnie zniszczyć a ja
    nie mam pracy!!!!!

  • 2. Data: 2002-04-17 19:08:40
    Temat: Re: Umorzenie odsetek w banku
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Ich stanowisko jest niezmienne całość należności głównej + całe odsetki na
    > pół roku + koszt radcy za wysłanie jednego pisma.Chcą mnie zniszczyć a ja
    > nie mam pracy!!!!!

    Jakiego banku unikac??? :(

  • 3. Data: 2002-04-17 20:37:44
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

    "> Mam następujące pytanie :
> [...]
    > pół roku + koszt radcy za wysłanie jednego pisma.Chcą mnie zniszczyć a ja

    Proponuje zadzwonic do biura ochrony klienta czy jakosc tak, wiem ze jest
    odpowiednik bankowy.
    A tak przy okazji, banki od razu nie egzekwuja dlugow, przedtem jest dosc
    dluga sciezka,
    proby dogadania sie itp. Musiales chyba ich totalnie olac, wierzac w te
    wierutne bzdury
    z telewizji i prasy o wielkich przekretach(niestety tylko osoby prawne maja
    tak fajnie ;))

    Pozdr

  • 4. Data: 2002-04-21 22:17:12
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>

    "muniek" <t...@w...pl>
    > Zawarłem z bankiem umowę prowadzenia rachunku wraz z kredytem 30 tyś. Od
    > ponad roku kredyt został postawiony w stan natychmiastowej wymagalności i
    > skierowany do sądu o nadanie klauzuli natychmiastowej wykonalności.

    Cienka sprawa.
    Jak się domyślam podpisywałeś zgodę na poddanie się egzekucji (do
    jakiejś kwoty-jakiej?) i zgodnie z art. 97 Prawa bankowego Bank
    wystawił tytuł egzekucyjny.
    Jeśli tak jest, a nie zaprzeczasz istnieniu roszczenia w żądanej
    wysokości, to pozostaje Ci spłacić ile możesz jak najszybciej.

    > I teraz moje pytanie : urosło mi ponad 6 tyś odsetek.Udało mi się zebrać u
    > rodziny 25 tyś

    Czyli wchodzi w grę spłata odsetek, ewentualnie kosztów wezwań i
    części kapitału. Zostanie w okolicach 10 tysięcy czy mniej? Jeśli
    udałoby Ci się zejść poniżej 10 tysięcy, to schodzisz o jeden próg w
    dół z kosztami zastępstwa w postępowaniu egzekucyjnym.
    Stawka minimalna wynosi przy wartości przedmiotu sprawy powyżej 5.000
    zł do 10.000 zł wynosi 1.000 zł (par. 7 pkt 4 Rozp. Min. Spraw. w
    sprawie opłat za czynności adwokackie oraz opłat za czynności radców
    prawnych z dnia 12 grudnia 1997 r, Dz.U. Nr 154, poz. 1013; zm. Dz.U.
    1998r, Nr 159, poz. 1049), ale jest to stawka wynagrodzenia w
    _postępowaniu sądowym_.
    Par. 3 stanowi, że:
    1. Opłaty stanowiące podstawę zasądzenia przez sądy kosztów zastępstwa
    prawnego nie mogą być wyższe niż czterokrotne stawki minimalne
    określone w rozdziałach 2-4, niezależnie od wysokości tych opłat
    ustalonych w umowie między adwokatem lub radcą prawnym a klientem.
    2. Sąd może przyznać opłaty wyższe od wskazanych w ust. 1, jeżeli
    uzasadnia to rodzaj i stopień zawiłości sprawy; nie mogą być one
    wyższe niż sześciokrotne stawki minimalne.

    Jednakże w postępowaniu egzekucyjnym należy stosować par. 12 ust. 1
    pkt. 7: "stawka minimalna wynosi w sprawie egzekucyjnej przy egzekucji
    z nieruchomości - 50% stawki obliczonej na podstawie § 7, a przy
    egzekucji innego rodzaju - 25% tej stawki".

    Dodatkowo jeśli Bank nie ma podpisanej umowy określającej szczegółowo
    wysokość należnego radcy wynagrodzenia za zastępstwo w postępowaniu
    egzekucyjnym, to można żalić się na postanowienie komornika o kosztach
    przewyższających minimalne. Jeśli ma, to nie może ono przekraczać
    kwoty 6 tysięcy (6-krotne minimalne z par. 7), ale można próbować
    żalić się tak czy inaczej i próbować zbijać je do max 4-krotnych, bo
    raczej nie było w tej sprawie żadnych zawiłości (są konieczne do
    orzeczenia o 6-krotnych).

    Istotnym jest kiedy Bank wypłaca wynagrodzenie radcy. Z orzeczenia
    Sądu Najwyższego (niestety nie pamiętam z kiedy, a nie mam obecnie
    dostępu do niego) wynika, że jeśli zapłata wynagrodzenia radcy
    nastąpiła przed całą sprawą - wówczas postanawiający o kosztach (sąd
    albo komornik) nie może wnikać w ich wysokości, o ile mieszczą się one
    w granicach przyjętych w Rozporządzeniu. Oczywiście takie orzeczenie
    nie wiąże sądu czy komornika, ale wyznacza jednak pewną linię
    orzeczniczą, a polskie sądy - szczególnie w I instancji - mają to do
    siebie, że raczej trzymają się wykładni SN.

    > resztę należności głównej chcę rozłożyć na rok- dwa lata.

    Uu, to raczej zapomnij, że się ktoś na to zgodzi. Dawałbym Ci szansę
    przy zaproponowaniu półrocznego terminu na wywiązanie się z wszelakich
    zobowiązań wobec Banku w zamian za niewszczynanie egzekucji.

    > Czy
    > ktoś starał się o umorzenie odsetek ze względu na b.dramatyczną sytuacje
    > rodzinną ? ( choroba strata pracy , brak majątku..)

    Ja się nie starałem, ale spotykam się z tym codziennie. Generalnie, to
    raczej nie ma takiej możliwości, bo każdy ma ciężką sytuację, nie ma
    pracy itd., ale próbować warto. Przede wszystkim należy się postarać o
    osobisty kontakt z kimś, kto decyduje o takich sprawach. Wówczas
    decydenci stają się bardziej ludzcy niż podczas rozmów telefonicznych
    czy listownych. Gorzej jeśli już rozmawiałeś.

    > Proszę o pomoc bo chcą mi doliczyć za parę dni koszta zastępstwa dla ich
    > radcy prawnego w wysokości 20 tyś co całkowicie pogrąży mnie.

    To jakaś bzdura z tak wysokimi kosztami. Nie ma podstawy prawnej do
    dochodzenia ich w takiej wysokości, co oznacza, że można się na nie
    żalić.

    > Ich stanowisko jest niezmienne całość należności głównej + całe odsetki na
    > pół roku + koszt radcy za wysłanie jednego pisma.Chcą mnie zniszczyć a ja
    > nie mam pracy!!!!!

    Za wysłanie wniosku o nadanie kauzuli wykonalności radca może dostać
    max. 200 złotych, choć normą jest 50.

    Podumowując: jeśli zaoferujesz im natychmiastową spłatę 25 tysięcy i
    rozłożenie pozostałej części na pół roku (wraz z odsetkami za ten
    okres), to powinni się zgodzić na odstąpienie od egzekucji. Dodatkowo
    jeśli będziesz rozmawiał z Bankiem, to zasugeruj im, że w przypadku
    egzekucji nie zapłacisz tych 25 tysięcy teraz, a egzekucja się będzie
    ciągnąć latami (o ile nie masz jakichś nieruchomości lub wartościowych
    ruchomości np. samochodu - nie radzę jednak teraz usuwać składników
    majątku, bo grozi za to odpowiedzialność karna [art. 300 KK]).

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2002-04-22 08:16:00
    Temat: [OT] Re: Umorzenie odsetek w banku
    Od: "Witek" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > prawnych z dnia 12 grudnia 1997 r, Dz.U. Nr 154, poz. 1013; zm. Dz.U.
    > 1998r, Nr 159, poz. 1049), ale jest to stawka wynagrodzenia w

    A co tak kolega dobrze sie orientuje w stawkach adw. i r.pr. ? czyzby z
    racji wykonywanego zawodu ? :-)))
    pzd

    Ps. ew. zapraszam na priv.

  • 6. Data: 2002-04-23 05:18:47
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>

    "Tomasz Waszczynski"
    > Z orzeczenia
    > Sądu Najwyższego

    Jest to uchwała z 23 listopada 2000 r. III CZP 40/00 (OSNC 2001/5/66)

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 7. Data: 2002-04-25 16:13:39
    Od: "muniek" <t...@w...pl>

    > Jakiego banku unikac??? :(

    PKO S.A

  • 8. Data: 2002-04-25 17:07:30
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "muniek"

    > PKO S.A

    nie ma takiego banku ;-)
    *** blad ***

  • 9. Data: 2002-04-25 19:52:13
    Od: "muniek" <t...@w...pl>

    > Proponuje zadzwonic do biura ochrony klienta czy jakosc tak, wiem ze jest
    > odpowiednik bankowy.

    Pierwsze słysze. może coś więcej ?

    > A tak przy okazji, banki od razu nie egzekwuja dlugow, przedtem jest dosc
    > dluga sciezka,
    > proby dogadania sie itp. Musiales chyba ich totalnie olac

    Właśnie nie cały czas rozmawiałem przedstawiając cały czas termin kiedy będe
    w posiadaniu gotówki.Zaznaczam że jest to jedyny pieniądz jaki udało mi się
    pozyskać.Ale widać że się zniecierpliwili..