  • 1. Data: 2019-06-11 01:09:56
    Temat: Tajemniczy nabywca z zagranicy, wpłata na konto
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Wystawiłem motocykl na allegro. W tym dziale obecnie można dawać tylko
    ogłoszenia. Po paru dniach dostałem SMSa bez numeru tel. nadawcy, tylko
    w miejscu numeru pojawiło się jego imię - Daniel. SMS w języku
    angielskim. Chciał aby na podany w SMSie adres e-mail wysłać wiadomość,
    czy oferta aktualna i jaka cena aktualna. Napisałem wiadomość e-mail na
    ten adres - lekko obniżyłem cenę z ogłoszenia i zaprosiłem do obejrzenia
    motocykla osobiście u mnie na miejscu. Człowiek odpisał, że akceptuje
    warunki, cenę i chce, żeby przysłać mu dane mojego rachunku bankowego,
    IBAN, SWIFT, dane posiadacza, bank itp. Ponadto chce mój adres domowy,
    gdyż zamierza wpłacić mi pieniądze na konto i przysłać firmę
    transportową, która zabierze motocykl i dokumenty. Pisze, że formalności
    dot. dokumentów zostaną załatwione przez jego "shipping agent".
    Czy to ma znamiona autentycznego kupca, czy też to jest wkrętka?

  • 2. Data: 2019-06-11 02:09:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.06.2019 o 01:09, Poldek pisze:

    > Czy to ma znamiona autentycznego kupca, czy też to jest wkrętka?

    Zalecam ostrożność. Często oszustwo wygląda w ten sposób, że dostaniesz
    rzekome potwierdzenie przelewu, ale ten prawdziwy do banku nigdy nie
    dojdzie. Jeśli zadbasz o to, by pod żadnym pozorem nie wydać motocykla,
    zanim wpłyną pieniądze, to nie powinno być źle.

    Drugi sposób ataku polega na tym, że oszust nakłoni kogoś do wpłaty na
    Twój rachunek pieniędzy pod jakimś pozorem. Ty wyślesz motocykl, zaś po
    pewnym czasie pokrzywdzony zgłosi się po wyłudzone od niego pieniądze.
    Ale tu już sprawdzenie tego przez Ciebie jest trudne, bo wpłata równie
    dobrze może być z prezejetego rachunku.

  • 3. Data: 2019-06-11 08:32:19
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > przez jego "shipping agent".
    > Czy to ma znamiona autentycznego kupca, czy też to jest wkrętka?

    Warto też uważać na kuriera. Ostatnio czytałem o przypadku gdy ktoś
    kupił coś z płatnością przy odbiorze, a potem sam przebrał się za
    kuriera i dał do podpisu fałszywe dokumenty przewozowe..

  • 4. Data: 2019-06-11 09:23:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 01:09:58 UTC+2 użytkownik Poldek napisał:
> [...]
    > dot. dokumentów zostaną załatwione przez jego "shipping agent".
    > Czy to ma znamiona autentycznego kupca, czy też to jest wkrętka?

    Na 99% próba przekrętu
    Będzie Ciebie zwodził, przysyłał sfałszowane potwierdzenia wpłaty, pisał o
    konieczności wpłaty z Twojej strony kwoty weryfikacyjnej czy innych kosztów
    Popisz Sobie z nim zobaczymy co z tego wyjdzie

  • 5. Data: 2019-06-11 09:43:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 09:23, Kris pisze:

    > Będzie Ciebie zwodził, przysyłał sfałszowane potwierdzenia wpłaty, pisał o
    konieczności wpłaty z Twojej strony kwoty weryfikacyjnej czy innych kosztów
    > Popisz Sobie z nim zobaczymy co z tego wyjdzie

    Z drugiej strony - to, czego żąda Daniel jest typowe w przypadku chęci
    dokonania przelewu z zagranicznego banku. Nie ma powodów, aby tych
    danych nie podać, a motocykl wydać tylko po wpłynięciu pieniędzy na konto.

    > Na 99% próba przekrętu

    Na razie nie ma żadnych przesłanek, aby tak sądzić.
    Będzie tak, jak będzie chciał wydania motocykla nie na podstawie uznania
    rachunku, tylko na podstawie jakichś potwierdzeń przelewu, albo jeśli
    będzie żądał zapłaty jakiejś niewielkiej kwoty na poczet wymyślonych
    roszczeń (podatki, opłaty administracyjne, koszty nadania przelewu itp.).

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2019-06-11 10:01:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 09:43:35 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

    > Z drugiej strony - to, czego żąda Daniel jest typowe w przypadku chęci
    > dokonania przelewu z zagranicznego banku. Nie ma powodów, aby tych
    > danych nie podać,
    Pełna zgoda
    Kilka razy już takie zabawy miałem jak na OLx coś wystawiłem
    Podałem dane i zaczęła się zabawa- sfałszowane potwuerdzenie przelewu, przelew
    zablokowany do weryfikacji i prośba do mnie że mam kwoptę weryfikacyjną 50usd wysłać
    i tego typu cyrki
    Pomysłowi ludzie po drugiej stronie sa
    Ostatnio do przelewu "ubezpieczenia" podali nr konta w nbanku więc i w Polsce mają
    konta na słupy pozakładane.

    > a motocykl wydać tylko po wpłynięciu pieniędzy na konto.

    A to podstawa.

    > Na razie nie ma żadnych przesłanek, aby tak sądzić.
    Z 5 takich sytuacji miałem w ostatnich latach i zawsze zaczęło się kręcenie
    Kilka sytuacji opisywałem "online" na tej czy sąsiednich grupach
    Raz nawet maile z FBI bodajże dostałem ze chcę oszukać ich obywatela i nie wysyłam mu
    towaru gdy on kasę wysłał.
    Ostatnia sprawa z przed kilku tygodni- miły człowiek pożyczkę mi proponował tylko
    ubezpieczenie mu na western union lub do nestbaku miałem wpłacić.

    Poczekamy zobaczymy;)

  • 7. Data: 2019-06-11 10:57:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

> [...]
    >chęci dokonania przelewu z zagranicznego banku. Nie ma powodów, aby
    >tych danych nie podać, a motocykl wydać tylko po wpłynięciu pieniędzy

    Bodajze Clarkson tez uwazal, ze podanie nr konta niczym nie grozi.
    Kosztowalo go to 100 funtow.

    Ale moze w obrocie miedzynarodowym nie ma polecenia zaplaty :-)

> [...]
    >albo jeśli będzie żądał zapłaty jakiejś niewielkiej kwoty na poczet
    >wymyślonych roszczeń (podatki, opłaty administracyjne, koszty nadania

    Warto by porozmawiac choc telefonicznie.
    Choc jak rasowy oszust, to i rozmawiac umie.

    J.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2019-06-11 12:59:46
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    > pewnym czasie pokrzywdzony zgłosi się po wyłudzone od niego pieniądze.
    > Ale tu już sprawdzenie tego przez Ciebie jest trudne, bo wpłata równie

    Podałem człowiekowi nr konta, na którym mam kwotę bliską 0 zł.
    Odpisał, że jest teraz w podróży służbowej i ma problem z zapłatą firmie
    transportowej, więc czy się zgadzam, żeby przysłał mi dodatkowo 3 tys.
    zł ponad cenę motocykla, a z tego ja zrobię przelew firmie transportowej :-)

  • 9. Data: 2019-06-11 13:06:20
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 11 Jun 2019 01:09:56 +0200, w <qdmo05$hu9$1@node1.news.atman.pl>, Poldek

> [...]
    > dot. dokumentów zostaną załatwione przez jego "shipping agent".
    > Czy to ma znamiona autentycznego kupca, czy też to jest wkrętka?

    Wkręt na 1000%.
    Dostaniesz emailem fałszywe potwierdzenie.
    Kurier oczywiście przyjedzie (albo legalna firma albo podstawiony).

    Jeżeli chcesz, możesz zrobić policyjną prowokację. Państwo będzie ci wdzięczne.
    Niestety zysku z tego nie będzie.

    PS. Były nawet o takich przekrętach programy telewizyjne.

    PS2. Albo zapakuj jakiegoś złoma z monitoringiem GSM. Ale niestety jest szansa,
    że zostanie to zneutralizowane.

  • 10. Data: 2019-06-11 13:30:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 12:59, Poldek pisze:

> [...]
    > transportowej, więc czy się zgadzam, żeby przysłał mi dodatkowo 3 tys.
    > zł ponad cenę motocykla, a z tego ja zrobię przelew firmie transportowej

    Napisz, że nie ma sprawy, czekaj na przelew - i raportuj :)

    --
    Liwiusz