  • 1. Data: 2002-01-01 15:19:27
    Temat: Tabela opłat i prowizji - powiadomienie o nowej
    Od: "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com>

    "Jarosław Lech" <j...@a...net.pl> wrote in message
    news:a0sh1v$qij$1@news.tpi.pl...

> [...]
    > nie jestem prawnikiem. Życzyłbym sobie i wszystkim klientom takiego
    > traktowania, jak to jest w Twojej - na razie - teorii, choć z drugiej
    > strony idę o zakład, że mało który bank nie skorzysta z okazji, żeby
    > koszty związane z taką zmiana prawa odbić sobie na klientach.
    > Pozostaje natomiast kwestia: czy wszystkie istniejące umowy muszą
    > być dostosowan do obecnego prawa, czy tylko nowe? Jeśli wszystkie, to do
    > kiedy się tego spodziewać?
    > Które banki regulaminy już odpowiadające nowej sytuacji prawnej,
    > tzn. określające warunki zmiany i jak te warunki wyglądają?

    To nie jest moja teoria - to jest stanowisko Generalnego Inspektora Nadzoru
    Bankowego (pismo z dnia 16 maja 2000 r. NB/BPN/I/137/00):

    "Niemniej naganne jest dokonywanie przez banki zmiany regulaminów czy
    ogólnych warunków umów (wzorców umownych) dotyczących umowy rachunku
    bankowego, wydanych na podstawie art. 109 ust. 1 ustawy - Prawo bankowe, z
    naruszeniem właściwego w tej mierze art. 385 § 3 kc. Konieczne jest
    podkreślenie, że zgodnie z jego dyspozycją, jedynym prawidłowym zachowaniem
    się banków w zakresie wprowadzenia stosownej zmiany wzorca umownego jest
    zawiadomienie każdego klienta o dokonaniu jego zmiany ze wskazaniem, czego
    ta zmiana dotyczy. Klient natomiast po otrzymaniu stosownego zawiadomienia
    powinien (jeśli chciałby) wypowiedzieć umowę niezwłocznie, chyba że we
    wzorcu ustalono inny termin. W konsekwencji, jeśli klient nie wypowiedziałby
    umowy, wówczas wiąże go wzorzec w zmienionej postaci. Powyższego wymogu nie
    spełnia wywieszenie zmienionego wzorca umownego w siedzibach banków. Wymóg
    ten nie jest również spełniony w przypadku, gdy zmiana wzorca umownego
    zostanie ogłoszona w środkach masowego przekazu"

    Co więcej - jest to stanowisko na podstawie poprzednich przepisów KC, które
    były o wiele łagodniejsze. Ustawodawca więc je doprecyzował i zaostrzył na
    korzyść klienta - a banki dalej nic sobie z przpisów ustaw nie robią.

    Co do prowizji pobieranych przez banki - ciąg dalszy tego pisma:

    " Nie ma tym samym podstaw prawnych do wydzielania z prowadzonego rachunku
    poszczególnych wpłat bądź wypłat i pobierania za te czynności opłat lub
    prowizji."

    "Kolejną niedobrą praktyką w działalności banków jest obciążanie posiadaczy
    rachunków bankowych dodatkowymi kosztami za wydanie książeczki czekowej czy
    blankietów czekowych, otwarcie rachunku oraz kosztami przekazywania wyciągu
    z konta przy zmianach sald rachunku itp."

    "Przede wszystkim jako niezasadne należy uznać pobieranie opłaty
    manipulacyjnej za otwarcie rachunku bankowego (...)pobieranie takiej opłaty
    jest zatem wyraźnie niezgodne z przepisem art. 110 ustawy."

    I co? Nadzór bankowy i ustawy swoje a banki swoje.
    Nie umiem więc odpowiedzieć Ci na pytanie, kiedy banki dostosują swoje
    regulaminy do obowiązującego prawa.

    Pozdro
    AR

  • 2. Data: 2002-01-02 19:35:30
    Temat: Re: Tabela opłat i prowizji - powiadomienie o nowej
    Od: "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com>

    "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com> wrote in message
    > I co? Nadzór bankowy i ustawy swoje a banki swoje.
    > Nie umiem więc odpowiedzieć Ci na pytanie, kiedy banki dostosują swoje
    > regulaminy do obowiązującego prawa.

    Zauważyłem właśnie jedną pozytywną zmianę: BPHPBK właśnie uznał moc wiążącą
    polskich ustaw (niektórych) i regulaminie zamieścił takie postanowienie od 1
    stycznia 2002r:

    " Zakres i wysokość stosowanych w Banku opłat i prowizji za
    czynności związane z obsługą
    rachunków przesyłana jest Klientom w trybie określonym w §57. "

    co oznacza że bank przesyła klientom zmiany w TOPiB zastrzegając prawo
    wypowiedzenia (czyli zwracają opłaty pobrane za niewykorzystane usługi)

    Pozdro
    AR