  • 1. Data: 2021-06-01 22:49:15
    Temat: Szantaż Krajowego Rejestru Długów
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Zadzwonił do mnie KRD z oferta wspolpracy.
    W skrócie - za kilkaset złotych miesiecznie beda mnie informowac o tym
    czy na moj pesel ktos nie bierze własnie pozyczki w jakims providencie,
    bocianie etc.

    Panienka stwierdziła ze to nobrainer bo dzis majac moj pesel ktos moze
    w kilkuset miejscach wziac jednym kliknieciem 5tysi kredytu i bede sie
    bujał z długiem kilkuset tysiecy.

    I ze wiele osób oszukanych w ten sposób płaci bo te firmy sprzedaja
    takie długi do roznych kruków które potem szantarzuja klientów
    konsekwencjami.

    Pomijajac forme sprzedazy opartą na szantażu, zastananowiło mnie coś
    innego - naprawde mozna łyknac 5 tysi z roznych parabanków posiadajac
    jakikolwiek nr pesel?
    Bez zadnej weryfikacji ze obywatel x to obywatel x?
    Bez dokumentu tozsamosci, bez podpisu etc?
    I to obywatel ma potem udowodnic ze nie jest wielbłądem?

    Biorąc pod uwage, ze kazda 11 cyfrowa liczba z odpowiednia dobraną
    cyfrą kontrolna spełnia warunki bycia peselem, wydaje sie to być
    ciekawym pomysłem na biznes... ;-D

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kobiety mogą uczynić milionerem tylko takiego mężczyznę, który jest

  • 2. Data: 2021-06-01 23:34:24
    Temat: Re: Szantaż Krajowego Rejestru Długów
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.06.2021 o 22:49, Budzik pisze:
    > Bez zadnej weryfikacji ze obywatel x to obywatel x?
    > Bez dokumentu tozsamosci, bez podpisu etc?
    > I to obywatel ma potem udowodnic ze nie jest wielbłądem?

    W praktyce jest to o wiele bardziej skomplikowane. Sam PESEL raczej nie
    wystarczy. Ale w kilku miejscach zostawiamy swoje dane.

    Różnego rodzaju firmy kredytowe prześcigając się w zdobyciu klienta
    tworzą różne ułatwienia. Fakt, że kwoty dają niewielkie. Ryzyko mają
    wliczone w zysk, bo odsetki są dość wysokie.

    Co do udowadniania, ze się kredytu nie wzięło, to z jednej strony to na
    firmie ciąży obowiązek udowodnienia, ze mi dali ten kredyt. Ale z
    drugiej strony oni mają jakąś tam umowę i jeśli nie zareagujesz, to sąd
    może wydać nakaz zapłaty. Generalnie wiele osób nie reaguje odpowiednio
    zabraniając im przetwarzania swoich danych osobowych w pierwszym
    momencie, gdy się dowiedzą, ze ktoś nimi się posłużył.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-06-01 23:38:45
    Od: Imka <s...@g...pl>

    Dnia 01 Jun 2021 20:49:15 GMT, Budzik napisał(a):

> [...]
    > Bez dokumentu tozsamosci, bez podpisu etc?
    > I to obywatel ma potem udowodnic ze nie jest wielbłądem?

    Dokładnie tak.

    Być może nie we wszystkich parabankach tak jest, ale przykład wskazuje
    że czasem taki scenariusz jest możliwy.
    https://niebezpiecznik.pl/post/oszustowi-do-wziecia-
    pozyczki-wystarczyly-publicznie-dostepne-dane/

    --
    Imka

  • 4. Data: 2021-06-02 09:04:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Jun 2021 23:34:24 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > zabraniając im przetwarzania swoich danych osobowych w pierwszym
    > momencie, gdy się dowiedzą, ze ktoś nimi się posłużył.

    A to nie jest tak, ze zgody nie potrzebuja, bo maja "uzasadniony
    interes"?

    Bankowi tez moge zabronic dalszego przetwarzania ?

    J.

  • 5. Data: 2021-06-02 09:20:49
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

> [...]
    > W skrócie - za kilkaset złotych miesiecznie beda mnie informowac o tym
    > czy na moj pesel ktos nie bierze własnie pozyczki w jakims providencie,

    wykup sobie alerty w bik, będziesz miał to samo

    > Panienka stwierdziła ze to nobrainer bo dzis majac moj pesel ktos moze
    > w kilkuset miejscach wziac jednym kliknieciem 5tysi kredytu i bede sie
    > bujał z długiem kilkuset tysiecy.

    ale oni temu nie zapobiegą tylko poinformują, że to się już stało i co
    dalej?

    > I ze wiele osób oszukanych w ten sposób płaci bo te firmy sprzedaja
    > takie długi do roznych kruków które potem szantarzuja klientów
    > konsekwencjami.

    ale można się skutecznie bronić

> [...]
    > Bez dokumentu tozsamosci, bez podpisu etc?
    > I to obywatel ma potem udowodnic ze nie jest wielbłądem?

    nie, to nie jest takie łatwe

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 6. Data: 2021-06-02 09:50:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Jun 2021 09:20:49 +0200, Robert_DF wrote:

    > wykup sobie alerty w bik, będziesz miał to samo

    A nie lepiej do posla uderzyc?
    Niech BIK i KRD maja obowiazek informowac darmo, w ramach obowiazkow
    :-)

    > ale oni temu nie zapobiegą tylko poinformują, że to się już stało i co
    > dalej?

    No, to juz duzo.
    Poza tym czesto jest najpierw sprawdzenie (ale w BIK), to tez cenna
    informacja.

    czyli oszustka dzwonila ? :-)

    J.

  • 7. Data: 2021-06-02 19:11:31
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-06-02 09:50, J.F wrote:

    > A nie lepiej do posla uderzyc?
    > Niech BIK i KRD maja obowiazek informowac darmo, w ramach obowiazkow

    lepszym sposobem (dla ludzi, nie dla kredytodawców) jest credit freeze,
    znanym także jako security freeze czyli umożliwienia dokonania w bik
    wpisu że nie chce się żadnego kredytu... wpis można później oczywiście
    zmienić ale np. tylko w konkretnym oddziale banku lub w inny bardzo
    utrudniający oszustom życie sposób, a dawanie kredytu komuś kto ma
    credit freeze odbywałoby się na wyłączną odpowiedzialność kredytodawcy

    w dzisiejszych czasach kiedy pieniądz jest tak śmiesznie tani oczywiście
    nie do przepchnięcia bo godzi w zbyt wiele interesów ;)

  • 8. Data: 2021-06-02 19:12:57
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-06-02 19:11, m4rkiz wrote:
> [...]
    >
    > w dzisiejszych czasach kiedy pieniądz jest tak śmiesznie tani oczywiście
    > nie do przepchnięcia bo godzi w zbyt wiele interesów ;)

    jeszcze sobie dopowiem, to już jest, nazywa się "Zastrzeżenie kredytowe"
    i nikt tego oczywiście nie używa :)

  • 9. Data: 2021-06-02 20:48:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-06-02 o 19:12, m4rkiz pisze:

    > jeszcze sobie dopowiem, to już jest, nazywa się "Zastrzeżenie kredytowe"
    > i nikt tego oczywiście nie używa :)

    Jeśli za darmo to chyba chętnie bym skorzystał 'dla świętego spokoju'.
    P.G.

  • 10. Data: 2021-06-02 21:13:46
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 02.06.2021 o 20:48, Piotr Gałka pisze:

    > Jeśli za darmo to chyba chętnie bym skorzystał 'dla świętego spokoju'.
    > P.G.

    Za pieniądze. :)

    MJ