  • 1. Data: 2018-11-17 16:49:22
    Temat: System rezerw cząstkowych.
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Tak apropo ostatnich wydarzeń.

    Idę do banku i zostawiam w Banku 100zł na rok.
    Bank oddaje NBP 10 zł do rezerwy.
    A potem daje mojemu sąsiadowi 90 zł pożyczki na zakup samochodu.
    Po roku sąsiad oddaje 100 zł do tego NBP oddaje 10zł.
    Bank ma 110zł.
    Mi oddaje 105 zł sobie zostawia 5 zł.

    Rozumie że wszystko działa jak "jest zaufanie społeczne"

  • 2. Data: 2018-11-17 18:33:15
    Temat: Re: System rezerw cząstkowych.
    Od: gosc <t...@z...com>

    Bolko wrote:
> [...]
    > Bank ma 110zł.
    > Mi oddaje 105 zł sobie zostawia 5 zł.
    >
    > Rozumie że wszystko działa jak "jest zaufanie społeczne"

    Zadziała nawet bez zaufania społecznego.
    Wystarczyłoby dostarczyć do banku świeżo wydrukowane banknoty.

  • 3. Data: 2018-11-18 02:27:30
    Od: j...@j...org

    On Sunday, November 18, 2018 at 12:49:24 AM UTC+9, Bolko wrote:
> [...]
    > Bank ma 110zł.
    > Mi oddaje 105 zł sobie zostawia 5 zł.
    >
    > Rozumie że wszystko działa jak "jest zaufanie społeczne"

    A teraz zastosuj ten sam tok rozumowania, ale "zł" podmień na "sztabki złota" czy
    "kilogramy cebuli".

  • 4. Data: 2018-11-18 22:50:07
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 17 listopada 2018 16:49:24 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:
> [...]
    > Bank ma 110zł.
    > Mi oddaje 105 zł sobie zostawia 5 zł.
    >
    > Rozumie że wszystko działa jak "jest zaufanie społeczne"

    A teraz pomysl szerzej.
    W gospodarce jest 100PLN.
    Powiedzmy ze 90 jest w systemie bankowym a 10 w gotowce miedzy ludzmi.
    Idziesz do banku i pozyczasz 80pln.
    musisz oddac dajmy na to 88pln.
    Na koniec zabawy bank powinien mieć 98pln.

    Czy ludzie beda wtedy miec 2pln?
    Skad wezmie sie ewentualna nadwyzka?
    Kto pierwszy wyda te dodrukowana nadwyzke?

    Pytan jest wiecej ale juz po zadaniu tych, "ekonomisci" ci powiedza ze jestes gupi bo
    nic nie rozumiesz a finanse swiatowe to nie budżet rodzinny :)

  • 5. Data: 2018-11-19 13:26:53
    Od: <6...@1...132653.invalid> (Tom N)

    s...@g...com w
    ups.com>:

    > A teraz pomysl szerzej.
    > W gospodarce jest 100PLN.
    > Powiedzmy ze 90 jest w systemie bankowym a 10 w gotowce miedzy ludzmi.
    > Idziesz do banku i pozyczasz 80pln.

    Czyli u ludzi jest 90

    > musisz oddac dajmy na to 88pln.

    Cwilówka?

    > Na koniec zabawy bank powinien mieć 98pln.

    Nieprawda, "zabawa" nie powinna się skończyć ;P

    > Czy ludzie beda wtedy miec 2pln?

    Jedni będą mieć dług 8PLN, inni 98PLN w obrocie, w banku ciągle będzie
    dycha, w gospodarce 100PLN :O

    > Skad wezmie sie ewentualna nadwyzka?

    Z kreatywnej księgowości

    > Kto pierwszy wyda te dodrukowana nadwyzke?

    Pan, Pani -- państwo.

    --
    'Tom N'

  • 6. Data: 2018-11-19 16:50:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <j...@j...org> f...@g...co

    : A teraz zastosuj ten sam tok rozumowania, ale "zł"

    : podmień na "sztabki złota" czy "kilogramy cebuli".

    Cebula rośnie, ale i jest zjadana ,,na czas''. Złota
    nie zjadamy ustami/żołądkiem, ale też konsumujemy. ;)
    I też wydobywamy...

    Pieniądz to zobowiązanie, dług, obligacja...
    (dziś pracujesz; jutro kupisz coś, na co pracujesz dziś)
    Przybywa ludzi, rosną obroty -- coraz więcej potrzebujemy pieniędzy.

    Do tych obrotów dochodzi także inflacja. Nie można dać 500+ -- i zabrać.
    Ale można dać 500+ i nie rewaloryzować, czyli pozwolić,
    aby 500+ zostało zjedzone przez inflację...

    I właśnie po to istnieje tak zwana zdrowa inflacja. ;)
    (cel inflacyjny)

    Zakładając 3% inflacje roczną -- po 23 latach mamy mniej niż połowę?
    (a może liczę źle?)
    Czyli dzieci wychowane dzięki programowi 500+
    na swe pociechy zgarną tylko połowę 500+? ;)

    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,