  • 1. Data: 2017-11-14 19:39:55
    Temat: SK Bank
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    CBA aresztuje podejrzanych

    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/74-osoby
    -zatrzymane-przez-cba-w-zwi%c4%85zku-z-dzia%c5%82ani
    ami-na-szkod%c4%99-sk-banku-z-wo%c5%82omina/ar-BBEXo
    12

    Straty na razie siegaja 1.6mld - o ile pismaki czegos nie przekrecily,
    ale KNF w 2015 podawal 1.4 mld - polowe z udzielonych kredytow.

    Ktos tam byl blizej - ciekawi mnie na ile to "zorganizowana grupa
    przestepcza" a na ile zwykla wpadka gospodarcza, o co w kryzysie
    nietrudno.
    Bo ... wychodzi jakies 20 mln na zatrzymanego ... za to juz chyba
    mozna sobie spokojnie zyc z dala od naszego kraju :-)

    BFG ani syndycy jakos nie bardzo chca opublikowac ile tam sie rat
    jednak splaca ... BFG w ogole bedzie wiedzial, czy syndyk banku bedzie
    trzymal do ostatniej raty, bo przeciez tylko tak moze ustalic jak
    sprawiedliwie i zgodnie z prawem podzielic majatek :-)

    J.

  • 2. Data: 2017-11-14 22:42:43
    Temat: Re: SK Bank
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    J.F. napisał(a) w wiadomości: <5a0b387c$0$5149$65785112@news.neostrada.pl>...
> [...]
    >
    >Ktos tam byl blizej - ciekawi mnie na ile to "zorganizowana grupa
    >przestepcza" a na ile zwykla wpadka gospodarcza, o co w kryzysie

    O ile pamiętam był spór o interpretację, w jaki sposób
    powiązane kapitałowo lub gospodarczo podmioty są jednym
    podmiotem z punktu widzenia ryzyka kredytowego. Bank
    udzielając kredytu "jednemu" podmiotowi ponosi wieksze ryzyko
    i musi mieć większe rezerwy na wypadek kłopotów ze spłatą
    niż w przypadku gdy ta sama kwota została pożyczona kilku.
    SK twierdził, że to są różne a KNF, że należy traktować je
    jak jeden.
    Ważna jest jak się ma taki kredyt do całkowitych aktywów
    banku - dużemu bankowi wolno więcej bez dodatkowych
    zabezpieczeń. M. in. dlatego obecna władzuchna chce mieć jak
    największe banki państwowe kosztem konkurencji (również
    banków z polskim kapitałem - np. PKO BP chce połknąć Aliora)
    by móc łatwo pożyczać na wielkie inwestycje socjalizmu.
    KNF żądał większych rezerw w SK. Bank na czas ich nie zebrał -
    wprowadzono komisarza mimo braku problemów z płynnością.
    Komisarz nic nie osiągnął, działalność banku zawieszono, co
    rozpoczyna wypłaty z BFG i jest w praktyce udupieniem banku.
    Ogłoszenie upadłości to już formalność.

    A która z wersji jest prawdziwa?
    - KNF szukał pretekstu by wprowadzić komisarza i ułatwić działania
    operacyjne innym służbom, bo dostali cynk, że coś tam jednak
    wyłudzają; zakładam, że upadłość SK nie była celem ani środkiem...
    - szukanie winnych za wszelką cenę ma na celu usprawiedliwienie
    działań KNF bo były przesłanki, że bank by te niespłacane
    kredyty przetrzymał, część dałoby się odzyskać; a tak to
    patrzcie jakie to w banku "wielkie przetępcy" byli!

> [...]
    >trzymal do ostatniej raty, bo przeciez tylko tak moze ustalic jak
    >sprawiedliwie i zgodnie z prawem podzielic majatek :-)

    Czytałem gdzieś, że większość do odzyskania bo SK to nie była
    wydmuszka. Ale to głosy sceptycznych wobec działań KNF.

    Arek

  • 3. Data: 2017-11-15 12:10:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    J.F. napisał(a) w wiadomości:
> [...]

    >niż w przypadku gdy ta sama kwota została pożyczona kilku.
    >SK twierdził, że to są różne a KNF, że należy traktować je

    Cos takiego mi sie obilo, i chetnie bym sie dowiedzial gdzie lezy
    prawda.
    Bo z drugiej strony prezesi beda tak wlasnie mowili :-)

> [...]
    >Komisarz nic nie osiągnął, działalność banku zawieszono, co
    >rozpoczyna wypłaty z BFG i jest w praktyce udupieniem banku.

    Ale to juz prawie dwa lata minelo, wiec chyba widac ktore kredyty sa
    splacane, a ktore nie.
    Tylko, ze KNF moze nadal twierdzic, ze moze i splacane, ale ryzyko
    jest nadmierne :-)

    Z drugiej strony tak sie zastanawiam ile funduszy mozna stracic a
    plynnosc jednak zachowac.
    Dasz dobre oprocentowanie lokat i/lub masz w miare stabilnych
    deponentow, to chyba dlugo mozna ciagnac.
    W AmberGold kasa pusta sie zrobila calkiem :-)
    Ten SK Bank chyba jakis rewelacyjnych lokat nie oferowal, ale moze
    wystarczy dac jakas srednia rynkowa i klienci nie uciekna.

    To chyba przy okazji ktoregos SKOK, ale pojawily sie zarzuty
    udzialowcow, ze syndyk sprzedaje takie zle kredyty za grosze firmom
    windykacyjnym.
    Z jednej strony - takie jego zadanie, z drugiej - udzialowcy sie
    obawiaja, ze długi się sprzeda i odpowiedzialnosc kredytobiorcy
    zniknie.
    Z Krukiem sie jakos dogadaja, lub drugi syndyk Kruka zbyje, a bank juz
    nie jest strona w sprawie, i skarzyc nie moze ...

    >Czytałem gdzieś, że większość do odzyskania bo SK to nie była
    >wydmuszka. Ale to głosy sceptycznych wobec działań KNF.

    Na razie jednak publikowana kwota strat rosnie ... ale moze to
    wynagrodzenie syndyka :-)

    Jak kredytobiorca jest sp. z o.o. i do niej syndyk wejdzie ... to bank
    chyba dlugo naleznosci nie zobaczy ?

    J.

  • 4. Data: 2017-11-21 13:53:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]

    >Straty na razie siegaja 1.6mld - o ile pismaki czegos nie
    >przekrecily, ale KNF w 2015 podawal 1.4 mld - polowe z udzielonych

    No i jeszcze jeden artykul , z lipca
    https://www.pb.pl/sk-bank-pojdzie-pod-mlotek-867570

    "Jeszcze na koniec 2014 r. SK Bank był największym bankiem
    spółdzielczym w Polsce i na papierze miał aktywa, przekraczające 3,8
    mld zł.
    Dziś jest bankrutem, a jego majątek jest wart kilkanaście razy mniej.
    Wiemy to z raportu biegłego, który oszacował wartość wołomińskiej
    instytucji na 274,3 mln zł.
    Teraz Andrzej Wrzesiński, syndyk SK Banku, ogłosi przetarg na jego
    zakup.

    Na majątek SK Banku składają się jego nieruchomości (warte 31 mln zł),
    jednostki uczestnictwa [...]

    Najważniejszym aktywem jest portfel, składający się z około 4 tys.
    kredytów.
    Nominalnie wart jest ponad 1,6 mld zł, ale biegła wyceniła go na
    ledwie 223,9 mln zł.
    Powód? Aż 96 proc. portfela (!) to wierzytelności niespłacane, które
    są na różnym etapie windykacji, a wyegzekwowanie nawet ich części
    wymaga długiego czasu.
    Głównym zabezpieczeniem kredytów są nieruchomości, z tym że w
    większości ich wyceny były nierzetelne (zawyżane w stosunku do realnej
    wartości).
    A co więcej -- hipoteki SK Banku są często wpisane na dalszych
    miejscach hipotecznych, wykluczających możliwość zaspokojenia się.
    Sytuacja byłaby znacznie lepsza, gdyby nie to, że tuż przed upadłością
    SK Bank wziął w NBP kredyt refinansowy wysokości 370 mln zł. "

    No i nic nie rozumiem :-)
    To w koncu bank jest warty 270mln, czy mial ujemne fundusze wlasne ?
    :-)

    BFG wyplacil ludziom pieniadze, to gdzies tam powinna wisiec naleznosc
    dla BFG, i to w kwocie cos 2 mld.

    Stare aktywa to powinny byc glownie kredyty - one w wartosci
    nominalnej powinny pozostac, nominalnie ze 3 mld czy wiecej.
    Te dobre kredyty ludzie zdazyli splacic i zostaly same zle, czy syndyk
    je sprzedal po dobrej cenie / przekazal BFG ?

    Czy po prostu pismak o nich zapomnial i skupil sie na zlych ?
    Ale nie - 96% jest wyrazne, jakby zostaly prawie same zle dlugi.
    To co sie stalo z tymi dobrymi ?

    Czy po prostu syndyk chce sprzedac te pozostale jeszcze (zle) kredyty
    i inny majatek, a uzyskanymi ~270 mln splacic wczesniejszych
    wierzycieli - w tym BFG ?
    No to bedzie niezla wtopa :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-11-22 15:02:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." wrote in message:

    >Piekarnia oferuje chleb a Bank oferuje pieniądz. Zatem aktywa
    >banków to kredyty, nie lokaty...

    Z tym, ze powinien miec podobna ilosc depozytow ... do wyplacenia w
    przyszlosci, wiec to dla banku pasywa :-)

    >Łatwo znaleźć chętnych na kredyty, ale niekoniecznie łatwo
    > nakłonić kredytobiorców do wywiązywania się z umów...

    Jasna sprawa, mnie tylko interesuje jak te 3.8mld zamienily sie
    1.6mld.

    Polowy nie splacali, wiec je przeszacowali na zero ?
    Ale te 1.6mld to ponoc te niesplacane, wiec co sie stalo z tymi
    splacanymi ?

    Gdzies tam mozna wyczytac, ze pozyczka stabilizacyjna z NBP byla pod
    zastaw kredytow, co by tlumaczylo ubytek ... ale to tylko 500 mln,
    wiec nie tlumaczy wszystkiego.

    > Dziś jest bankrutem,

    No tak mowia, ale jakos nie potrafie sie doczytac konkretow.

    J.