  • 11. Data: 2017-08-23 11:03:37
    Temat: Re: SEPA do UniCredit Bank Austria AG
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 sierpnia 2017 21:36:10 UTC+2 użytkownik Waldek napisał:

    > A... robiłem niedawno przelew SEPA do Banku w Chorwacji na konto
    > firmowe. Kwota oczywiście doszła cała (na wyciągu),
    > ale bank sobie pobrał 7E prowizji z rachunku firmy
    > co "zrekompensowałem" gotówką już na miejscu ;)

    Wg mnie nie powinieneś tego dopłacać - albo powinni od razu informować, że przedpłata
    przelewem kosztuje 7 euro drożej, albo powinni brać tą opłatę na siebie - na wyciągu
    jest takie uznanie, jak w umowie.
    Bo co, skoro przelew w euro to jeszcze potem ew. różnicę kursową uregulować trzeba?
    Ale co poradzić, Chorwacja wciąż dziki kraj, a i tak pewnie banki mniej zdarły niż na
    SWIFT'cie albo na SEPA na konto w kunach.

  • 12. Data: 2017-08-23 11:13:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 sierpnia 2017 21:25:38 UTC+2 użytkownik cef napisał:

    > Niemcy są w strefie euro i tam na firmowym (Sparkasse) koncie Niemcy tez
    > mają tego samego typu opłatę jak opisałem w WBK.
    > Ale też jest to śladowe - poniżej 1 euro, więc nadal pozostaje aktualne,
    > że sama kwota przelewu jest nienaruszona, ale są czy też mogą być opłaty
    > towarzyszące.

    No popatrz, jakie to cuda się na niemieckim rynku uchowują - bo skoro biorą opłatę za
    przyjęcie przelewu SEPA zza granicy, to muszą mieć też za przyjęcie lokalnego (z
    resztą w strefie euro chyba już nie ma rozróżnienia między przelewem wewnątrzkrajowym
    a SEPA w ramach strefy euro - wszystko załatwiane jest jednym systemem, który
    dodatkowo od listopada ma zacząć działa 24/7/365 i realizować przelewy poniżej 10
    sekund). I mimo to mają klientów - widać niemieccy przedsiębiorcy bogaci - albo taki
    rynek, może w tym sparkasse akurat jest opłata za przyjęcie przelewu, ale może np. za
    wysłanie czy prowadzenie rachunku jest niższa, albo nie ma ujemnego oprocentowania, i
    przy określonym profilu użytkowania konta może się to opłacać...

  • 13. Data: 2017-08-23 12:29:05
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 sierpnia 2017 23:05:54 UTC+2 użytkownik Arek napisał:

    > To chyba było inaczej sformułowane - przelew w EUR między krajami
    > UE nie więcej niż za krajowy w EUR. Co sprowadzałó by się do tego,
    > że w strefie euro (chyba powinno być ze strefy euro do UE) nie więcej
    > niż za krajowe.

    Jeśli w końcu dobrze doczytałem, to nie tylko między krajami UE, ale między krajami
    SEPA (nadzbiór UE). Tyle że ograniczenie opłat dotyczy tylko banków w krajach UE (bo
    to wprowadził Parlament Europejski, a nie jest to zapis w umowie SEPA) - czyli np.
    przy przelewie z Niemiec do Szwajcarii niemiecki bank nie może wziąć więcej niż za
    przelew do Niemiec, ale szwajcarski może sobie policzyć opłatę niezależną od opłat za
    przelewy lokalne.

    > Zaraz po wejściu tego miałem dostać dosłownie kilka zł z Niemiec. Na
    > konto złotówkowe w ING (przyjęcie OUR i SHA bez opłat). Przelew był
    > w EUR, po przewalutowaniu trochę więcej niż oczekiwałem. Dlaczego?
    > Odpowiedzieli mi, że EUR do UE mają za darmo (ale jest kwota
    > minimalna przelewu) a gdyby chcieli wysłać mi te kilka zł "normalnym"
    > (cokolwiek to oznaczało) przelewem to prowizja - po przeliczeniu po
    > ówczenym kursie ok. 120 zł!

    To "trochę więcej" to znaczy, że trochę więcej zapłaciłeś?
    Czy trochę więcej złotówek pojawiło się na koncie - a to z tego powodu, że niemiecki
    bank wysłał większą sumę, żeby dorównać do tej kwoty minimalnej (to też sobie
    wymyślili)?
    A że za "normalny" SWIFT prowizja byłaby w tej wysokości to nic dziwnego, SWIFTem nie
    płaci się za waciki tylko za tankowce ;>

  • 14. Data: 2017-08-25 00:44:40
    Od: Waldek <m...@n...dam>

> [...]
    > Ale co poradzić, Chorwacja wciąż dziki kraj, a i tak pewnie banki mniej zdarły niż
    na SWIFT'cie albo na SEPA na konto w kunach.

    Ano wybrałem IMO tańszą opcje - czyli przelew SEPA za 5 zeta + pokrycie
    kosztów ew. prowizji po stronie beneficjenta.

    I tak wyszło taniej niż SWIFT w opcji OUR - (OUR było warunkiem)

    A z drugiej strony - nie wiem czemu bank ich kroi
    za przychodzący przelew SEPA

  • 15. Data: 2017-08-25 01:43:54
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Dawid Rutkowski napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

    bank
    wysłał większą
    > sumę, żeby dorównać do tej kwoty minimalnej (to też sobie wymyślili)?

    Dostałem więcej i raczej nie bank podwyższył. O ile pamiętam to jasno
    nie wynikało jak z tą minimalną, czy to ta, czy zaokrąglł w górę domyślając
    się przewalutowania. Info o darmowych przelewach EUR podobnie. Ale
    później sprawdzałem, że mogli mieć darmowe.
    PayPal nie umożliwiał jeszcze odbioru kasy w Polsce (wysyłać było można)
    więc chyba około 2006-2007 r.

    >A że za "normalny" SWIFT prowizja byłaby w tej wysokości to nic dziwnego, SWIFTem
    nie płaci
    się za waciki >tylko za tankowce ;>

    Pisał coś o płatności PLN i prowizji bliżej 30 EUR. Może chodzło o to, że
    od razu miałyby iść z Niemiec złotówki? Dalej już nie pytałem.

    Arek