  • 1. Data: 2017-08-22 14:39:36
    Temat: SEPA do UniCredit Bank Austria AG
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Do opłacenia parędziesiąt ojro.
    Czy w opcji SHA dostaną całość? Przykładowo z Idea/City/eurobanku?

  • 2. Data: 2017-08-22 14:47:30
    Temat: Re: SEPA do UniCredit Bank Austria AG
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 sierpnia 2017 14:39:56 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Do opłacenia parędziesiąt ojro.
    > Czy w opcji SHA dostaną całość? Przykładowo z Idea/City/eurobanku?

    SEPA jest możliwe tylko w opcji SHA i zawsze dochodzi całość kapitału.
    Oczywiście polski bank źródłowy pobierze sobie opłatę, pewnie 5zł, być może
    przeliczone na euro po kursie banku - to już w zależności od obyczajów danego banku.

    Swoją drogą to dziwne, że dla SEPA wybrano opcję SHA, skoro i tak bank docelowy nie
    może pobierać opłat - więc czemu nie wzięli OUR?
    Ale może też nie jest tak, że bank docelowy nie może opłat pobierać - a jedynie że
    jest ochrona kapitału przelewu, czyli uznanie rachunku musi być pełną kwotą przelewu
    (w przeciwieństwie do SWIFT, gdzie banki urywają sobie z kwoty uznania), ale bank
    docelowy zaraz może sobie pobrać swoją opłatę z właśnie zasilonego konta.
    Ale w Twoim przypadku to już ew. problem odbiorcy - jak chcą SEPA do tego banku to
    nie mogę Ciebie winić za to, że ten bank sobie opłatę pobierze.

  • 3. Data: 2017-08-22 15:14:13
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    >
    > Swoją drogą to dziwne, że dla SEPA wybrano opcję SHA, skoro i tak bank docelowy nie
    może pobierać opłat - więc czemu nie wzięli OUR?

    Nie może pobierać dodatkowych opłat (może pobrać opłatę za przelew,
    jeśli ma taką w TOiP dla przelewów krajowych)

    --
    Pete

  • 4. Data: 2017-08-22 18:14:29
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 15:14, Pete pisze:

    > Nie może pobierać dodatkowych opłat (może pobrać opłatę za przelew,
    > jeśli ma taką w TOiP dla przelewów krajowych)

    Nie może pobierać z kwoty przelewu.
    Ale może pobrać jakąś opłatę z rachunku w związku z tą operacją - wg TOiP.
    Finalnie wychodzi tak, że otrzymanie SEPA skutkować może jakąś opłatą.
    Tylko nikt nie sprawdza za co mu potrącili. Z drugiej strony jak stoi
    "prowizja/opłata za polecenie wypłaty przychodzące" to przecież trudno
    uznać, że przyjęcie SEPA
    jest bezkosztowe. (w rachunkach firmowych, bo zwykłe raczej nie mają
    opłat za przyjęcie)

  • 5. Data: 2017-08-22 18:20:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W krajach strefy euro raczej nie będzie opłat za przyjęcie przelewu SEPA - czy to na
    rachunek fizolski czy firmowy - bo SEPA ma taki wymóg, że jego wysłanie czy przyjęcie
    nie może być droższe niż wysłanie/przyjęcie krajowego przelewu w EUR - to jest ten
    warunek, o którym zapomniałem, a który przypomniał Pete.
    Chyba że bank pobiera też opłaty za wysyłanie czy przyjmowanie przelewów krajowych w
    EUR - za wysyłanie już prędzej, jakby jakiś chciał pobierać za przychodzące to by
    szybko został z pustą kasą ;>
    Poza strefą euro niestety wciąż opłaty, na szczęście raczej nieduże - np. chyba nie
    widziałem w PL banku, który brałby coś za przyjęcie SEPA (oprócz oczywiście zdarcia
    na kursie przy ew. przyjmowaniu na rachunek złotówkowy - ostatnio ktoś na forum
    mBanku pisał o tym, że zrobił sobie przelew z konta w euro w db na konto w euro w mB
    - i zjadło mu 6%).

  • 6. Data: 2017-08-22 18:31:31
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    jest ten warunek, o którym zapomniałem, a który przypomniał Pete.

    To właśnie kwestia interpretacji - u mnie w WBK przychodzący na rachunek
    walutowy
    przelew SEPA jest księgowany w pełnej kwocie bez potrąceń, ale obok
    zaraz pojawia się pozycja - prowizja za polecenie wypłaty przychodzące w
    kwocie rzedu 1,17 - 1,19 czyli 5zł przeliczone na EUR.

    Jak pomyłkowo wpłaca mi EUR na złotówkowe, to też jest 5zł.
    To konta firmowe.
    Na osobistym jest wpływ bez żadnej opłaty.

    > Chyba że bank pobiera też opłaty za wysyłanie czy przyjmowanie przelewów krajowych
    w EUR - za wysyłanie już prędzej, jakby jakiś chciał pobierać za przychodzące to by
    szybko został z pustą kasą ;>

    E tam, w starej spółce mieliśmy konto w Pekao i tam było 30zł za
    przyjęcie przelewu w EUR (wsio ryba czy krajowy czy zagraniczny)

  • 7. Data: 2017-08-22 20:54:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Pisałem o krajach strefy euro - a w szczególności o temacie wątku, czyli o tym, jak
    będzie wyglądać przelew SEPA po dotarciu na konto w unicredit austria.
    Tak że jeszcze raz - w STREFIE EURO za przelew SEPA (transgraniczny) bank może wziąć
    - czy to za wysłanie, czy za przyjęcie - najwyżej tyle, ile bierze za wewnątrzkrajowy
    przelew w EUR.
    Poza strefą euro wiadomo, że opłaty mogą być - i że są.
    A że akurat za wpływ na firmowe wbk bierze, a na prywatne nie, to już ich dobra wola.
    Jakbyśmy byli w strefie euro, to i za wpływ na firmowe by nie brali.

  • 8. Data: 2017-08-22 21:25:34
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    wziąć - czy to za wysłanie, czy za przyjęcie - najwyżej tyle, ile bierze za

    Niemcy są w strefie euro i tam na firmowym (Sparkasse) koncie Niemcy tez
    mają
    tego samego typu opłatę jak opisałem w WBK.
    Ale też jest to śladowe - poniżej 1 euro, więc nadal pozostaje aktualne,
    że sama kwota przelewu jest nienaruszona, ale są czy też mogą być opłaty
    towarzyszące.

    > Poza strefą euro wiadomo, że opłaty mogą być - i że są.
    > A że akurat za wpływ na firmowe wbk bierze, a na prywatne nie, to już ich dobra
    wola. Jakbyśmy byli w strefie euro, to i za wpływ na firmowe by nie brali.

    Patrz wyzej

  • 9. Data: 2017-08-22 21:36:55
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2017-08-22 o 21:25, cef pisze:
> [...]

    A... robiłem niedawno przelew SEPA do Banku w Chorwacji na konto
    firmowe. Kwota oczywiście doszła cała (na wyciągu),
    ale bank sobie pobrał 7E prowizji z rachunku firmy
    co "zrekompensowałem" gotówką już na miejscu ;)

    Pozdrowka

  • 10. Data: 2017-08-22 23:05:58
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Dawid Rutkowski napisał(a) w wiadomości:
    <3...@g...c
    om>...
> [...]
    wewnątrzkrajowy
    > przelew w EUR.
    >Poza strefą euro wiadomo, że opłaty mogą być - i że są.

    To chyba było inaczej sformułowane - przelew w EUR między krajami
    UE nie więcej niż za krajowy w EUR. Co sprowadzałó by się do tego,
    że w strefie euro (chyba powinno być ze strefy euro do UE) nie więcej
    niż za krajowe.
    Zaraz po wejściu tego miałem dostać dosłownie kilka zł z Niemiec. Na
    konto złotówkowe w ING (przyjęcie OUR i SHA bez opłat). Przelew był
    w EUR, po przewalutowaniu trochę więcej niż oczekiwałem. Dlaczego?
    Odpowiedzieli mi, że EUR do UE mają za darmo (ale jest kwota
    minimalna przelewu) a gdyby chcieli wysłać mi te kilka zł "normalnym"
    (cokolwiek to oznaczało) przelewem to prowizja - po przeliczeniu po
    ówczenym kursie ok. 120 zł!

    Arek