    From: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: nadplata kredytu - kapital czy odsetki ?
    Date: Fri, 26 Dec 2008 22:07:34 +0100

    Greg (m...@g...pl) wrote in news:gj2kgs$3oo$1@inews.gazeta.pl:
    > Wg jakiego oprocentowania spłacana jest taka nadpłata odsetek.
    > Załóżmy że:
    > - mam kredyt, którego oprocentowanie aktualizowane jest co miesiąc.
    > - dziś CHF LIBOR 3M wynosi 0,75%
    > - marża 1%
    > Tak więc odsetki dla najbliższej raty liczone są wg oprocentowania 1,75%.
    > Wg jakiego oprocentowania liczona jest nadpłata?

    *O ile się nie mylę*, odsetki są liczone zgodnie z aktualnym harmonogramem
    spłat. Więc jeśli stopą bazową dla kredytu jest CHF LIBOR 3M = 75pp, marża =
    100pp, to na dzień dzisiejszy najbliższa rata obciążona jest odsetkami w
    wysokości {[(1,0175)^(1/12) - 1] * zadłużenie} i tak obliczane są spłaty.
    Oczywiście jeśli zmieni się oprocentowanie, to może zmienić się ilość
    pozostających do spłaty odsetek. System oddzielnie liczy odsetki:
    - naliczone, zapadłe (czyli takie, które są już wymagalne, ale nie zostały
    spłacone);
    - naliczone, niezapadłe (czyli te, które narastają od ostatniej spłaty raty
    i staną się wymagalne przy następnej racie);
    - nienaliczone (czyli odsetki przyszłe).
    Odsetki powinny być spłacane właśnie w takiej kolejności. Dochodzi jeszcze
    kwestia odsetek karnych, ale to jeszcze bardziej komplikuje sprawę ;)

    Jednak aby sprawdzić, jak to wygląda naprawdę, musiałbym grzebnąć w
    papierach :) A do tego mnie w święta i urlop nie zmusisz :D

    Jeśli bardzo Ci na tym zależy - daj znać. Poszukam... Ale najwcześniej po
    powrocie do roboty.

    G.

    --
    GIT d++ s:+ a->? c++$ U P L+ !E W+ N++ o? K? w O---- M-- V- PS+ PE+++ Y+