    From: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: nadplata kredytu - kapital czy odsetki ?
    Date: Wed, 24 Dec 2008 10:27:58 +0100

    jokey (n...@a...com) wrote in
    news:6v1nqyn129oi.o8ppw97ajezn$.dlg@40tude.net:
    > Dnia Tue, 23 Dec 2008 19:40:40 +0100, zlotowinfo napisał(a):
    > Witaj
    > tez wlasnie nie wiem, ale dzwonila pani z banku i zadala pytanie (po tym
    > jak zlozylem na pismie informacje w oddziale, ze dokoonuje nadplaty) co
    > chce splacac z mojego kredytu i o ile wlasnie mnie pamiec nie pyta pytala
    > czy kapital czy odsetki. Bank PKO BP, kredyt podchodzi pod ustawe o
    > kredycie konsumenckim.
    > p.s. nie upieram sie, ze czegos nie przekrecilem :)

    Spłacając wcześniej kredyt (bez zmiany okresu kredytowania) masz dwie
    możliwości:

    1). Spłata kapitału: zmniejszenie zadłużenia, co powoduje obniżenie
    kolejnych rat. W przypadku, gdy masz równe raty kapitałowo-odsetkowe -
    kolejne raty będą mniejsze. Przy ratach malejących będziesz w każdej
    kolejnej racie spłacał po prostu mniej kapitału (normalnie spłacasz stałą
    ilość kapitału, a odsetki majeją), a odsetki będą też trochę mniejsze
    (ergo - rata mniejsza, ale tutaj to trochę mniej widać, bo raty i tak się
    zmieniają z miesiąca na miesiąc).

    2). Spłata odsetek: zapłata za odsetki z góry. W przypadku równych rat
    kapitałowo-odsetkowych - kolejna rata będzie mniejsza (a jeśli spłaciłeś
    więcej, niż wynosi część odsetkowa raty - być może następne raty kredytu
    będą również mniejsze, aż do wyczerpania "limitu" tego, co spłaciłeś), ale
    potem wszystko wróci "do normy" - nie zmniejszasz zadłużenia. Przy ratach
    malejących sytuacja podobna - spłaciłeś część odsetek z góry i będziesz
    płacił stałą część kapitału, a odsetek mniej.

    W ramach edukacji przykład z sytuacji odwrotnej - zawieszenie spłaty kredytu
    na X miesięcy bez zmiany okresu kredytowania. Wtedy przez jakiś czas
    następuje akumulowanie odsetek, które stają się wymagalne w pierwszej już
    spłacanej racie. Może to być niemiłą niespodzianką, bo np. zawieszenie
    spłaty na 3 miesiące powoduje, że za 4 miesiące będziesz miał do spłaty
    3-krotnie wyższe odsetki. W zależności od formuły spłaty (równe raty lub
    raty malejące), pierwsza rata może być sporo wyższa. Oczywiście zawsze
    możesz starać się przekonać bank do kapitalizacji odsetek, co wydaje się
    rozsądną opcją w momencie dłuższych przerw w spłacie :)

    Pozdrawiam i wesołych Świąt!!!

    --
    GIT d++ s:+ a->? c++$ U P L+ !E W+ N++ o? K? w O---- M-- V- PS+ PE+++ Y+
    PGP t+@ 5- X- !R tv+ b++ DI+++ D+ G+ e+++ h--- y?