    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 9 Oct 2019 07:05:00 -0700 (PDT)
    Subject: Re: jaki kredyt na mieszkanie?
    From: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 9 października 2019 15:33:54 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > Taaa, jak zwykle - wszystko załatwione, jest tylko jeden (duży) problem ;P
    > Trzeba na wcześniejszą spłatę liczyć min. 1%.
    1% od 100 000zł to 1000zł
    Jeśli piszesz o prowizji za wcześniejsza spłatę
    Nie wiem jak na dzisiaj na rynku ale jeszcze niedawno udawało się tego uniknąć bo
    prowizja była naliczana od kwoty zamykającej kredyt. Czyli maiałeś 100000zł kredytu
    wpłacałeś 99900zł i za tydzień 100zł I prowizja liczona tylko od tej stówy. Czy tak
    na dzisiaj się da to nie wiem

    > Kredyt hipoteczny to też niestety nie pożyczka konsumpcyjna ani karta kredytowa -
    tu nie wystarczy zdolność kredytowa, trzeba jeszcze mieć wkład własny - i to 20%. To
    już nie czasy LTV 115%.

    Fakt. Może Tomasz ma gotówkę a jeśli nie ma to może tez dać dodatkowo hipotekę tego
    mieszkania które ma teraz

    > Bawienie się w to na rok-dwa nie ma najmniejszego sensu - koszty początkowe +
    >koszty wcześniejszej spłaty cały plan rozwalą - nawet jeśli porównywać z >najlepszą
    obecnie ofertą na rynku, czyli 3% (WIBOR 3M 1,72% + marża 1,3%) - >tyle że do tego 3%
    dąży w okresie 20/30 lat - a w okresie 2/3 lat mocno to >podskoczy.

    100 000zł na 3% na 25 lata to rata 470zł
    12 rat jak spłaci to ma koszt 5600zł
    Przez ten rok z kapitału mu zejdzie jakies 3000zł
    Wiec w uproszczeniu: bierze 100 000zł, spłaca przez rok 5600zł i musi dopłacić
    97000zł. Koszt przez rok to 2600zł+ opłaty sądowe+ ew prowizja za szybsza spłatę.
    Wynajmuję 36metrowe mieszkanie i lokatorzy płaca mi 1000zł miesięcznie czyli 12000zł
    rocznie.
    Nie wiem jak to wychodzi na Śląsku u Tomasza.

    > Poza tym jeszcze kwestia tego, jaka jest ta "minimalna zdolność" - 100zł?
    > Przy kredycie na 100k potrzeba min. 450zł - a pewnie i nieco więcej na >początek,

    Zależy jakie tam układy i możliwości rodzinne ma Tomasz ale można kogoś dołączyć jako
    współkredytobiorcę aby zdolność podnieść
    Aczkolwiek 100000zł to nie jest jakaś duża kwota i tyle teraz może dostać kredytu
    gotówkowego ktoś zarabiający w okolicach 2000-3000zł netto. Oczywiście tu koszty będą
    większe(ale prowizja i ew ubezpieczenie do zwrotu przy szybszej spłacie) i
    niepotrzebne zabezpieczenia

    > bo podwyższona marża przed wpisem hipoteki (a teraz, z uwagi na >znoszenie
    >użytkowania wieczystego, można na to czekać i czekać) i inne początkowe >pierdoły.
    >
    > Z drugiej strony na szali jedynie dodatkowa taksa notarialna.

    Dlatego trzeba wszystko na spokojnie policzyć.
    Ustanowienie hipoteki specjalnie kosztowne nie jest jeśli jest robione nie aktem
    notarialnym tylko oświadczeniem