    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Płatności zbliżeniowe
    Date: Thu, 12 Apr 2018 23:55:49 +0200

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Być może z punktu widzenia bankowania.

    Nie tylko. BTW ja nie jestem bankowcem.

    > Ale nie odwrotnie - karta nie może pracować jako NFC (w rozumieniu, że
    > bez zasilania przychodzącego z drugiej strony).

    Myślę że tu leży źródło "problemu" - wcale nie ma takiego "rozumienia".
    Jasne jest że karta nie może pracować jako "inicjator" (generator pola),
    bo nie ma własnego zasilania. Ale karty doskonale pracują "jako NFC".
    Taki np. NTAG to co to niby jest? NTAG(R) - normal passive NFC tag.

    Jeszcze raz, NFC to nie jest tylko komunikacja między dwoma urządzeniami
    posiadającymi własne zasilanie. To jest tylko niszowe zastosowanie.
    Dominujący sposób użycia NFC to jest zasilany czytnik oraz pasywna karta
    :-)

    Tak naprawdę RFID to jest pojęcie dużo bardziej ogólne i mniej ścisłe
    niż NFC, są tam także urządzenia pracujące na innych częstotliwościach
    (np. 125 kHz także stosowane typowo w dostępie do pomieszczeń, 868 MHz
    (u nas) i 915 MHz (USA) używane przez rozmaite transpondery itd). Taki
    np. pilot samochodowy to też jest jakiś rodzaj RFID - ale to są
    urządzenia niekompatybilne z telefonami i niekompatybilne z terminalami
    EMV. Telefony i EMV (contactless) to podzbiór RFID zdefiniowany w ISO
    14443.

    Często stosuje się (de facto, chociaż dokładnie rzecz biorąc jest ono
    błędne) rozróżnienie - RFID nazywane są czytniki i karty MIFARE (jedne
    z pierwszych, jeśli nie w ogóle pierwsze, na nich oparto ISO 14443 A),
    podobnie Calypso i FeliCa (raczej mniej popularne w Polsce).
    Z drugiej strony mianem NFC nazywa się czytniki i tagi NFC forum.
    W praktyce bardzo popularne czytniki NXP (Philipsa) są od razu
    kompatybilne z MIFARE (wbudowane Crypto-1), natomiast czytniki innych
    producentów raczej tego nie potrafią i wymagają implementacji
    programowej (napisanej z użyciem inżynierii odwrotnej). Z drugiej strony
    prawie wszystkie czytniki współpracują z tagami (kartami) NFC forum,
    wyjątkiem są starsze układy NXP dedykowane do MIFARE. Te ostatnie
    w ogóle da się zmusić do współpracy z kartami NFC forum, korzystając
    z niskopoziomowego interfejsu (gdzie mamy po prostu bity), ale nikt tego
    chyba w praktyce nie robi, a przynajmniej nie ma odpowiedniego drivera
    w libnfc (standardowej bibliotece używanej w takich zastosowaniach).

    > Pod dyrektywą R&TTE była zharmonizowana specjalna norma dla 13,56,
    > która (przynajmniej moim zdaniem) obejmowała NFC, a nie obejmowała
    > RFID.

    A coś konkretniej?
    Pamiętaj że NFC to jest szczególny przypadek ogólnego RFID, więc jeśli
    coś obejmuje NFC, to siłą rzeczy obejmuje (tę konkretną część) RFID.

    > Dla RFID dopuszczalne są (wg bardziej ogólnej normy) wyższe limity
    > emitowanego pola niż dla NFC (bo trzeba zasilić taga).

    Ogólnie rzecz biorąc, dla RFID, jasne. Np. karty 125 kHz (ale także
    "vicinity cards" pracujące na 13,56 MHz) używają większych mocy. Anteny
    mają powierzchnię typu 50 x 50 cm, i wystarczy obok nich przejść
    (ew. trzeba mieć kartę w kieszeni po stronie anteny). Ale to ma się
    nijak do EMV i telefonów.

    Możnaby argumentować, że RFID = RF ID, czyli wyłącznie identyfikacja
    (w sumie taka definicja podobałaby mi się). Wtedy jednak żadne
    interesujące nas karty (ani telefony) nie miałyby nic wspólnego
    z tak zdefiniowanym RFID, bo nawet najprostsze tagi ultralight
    pozwalają na znacznie więcej niż tylko odczytanie ID.

    Jakby nie patrzeć, wszystkie czytniki (o których mowa), karty, tagi,
    naklejki i co tam jeszcze tu mamy, to jest NFC.
    --
    Krzysztof Hałasa