    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 21 May 2019 02:27:37 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Idea - logowanie
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 21 maja 2019 08:36:13 UTC+2 użytkownik miumiu napisał:

    > Ja sie tam nie znam, ale jak bank ma 15mld depozytow to w razie padaki BFG
    > wyskakuje z 15mld na wyplaty? Przeciez chyba wiekszosc kasy depozytariuszy
    > wciaz w tym banku jest? W formie kredytow ale jest. Wiec nawet jak BFG
    > wyskoczy z kasy to pozniej ja odzyska z kredytow banku? Czy nie?

    Wyskakuje z miejsca z bliska 15mld - bo ktoś tam się zawsze trafi co trzyma ponad
    100k euro - gorzej, jak to będzie deweloper, który gra w rosyjską ruletkę kasą
    klientów, bo idea i getin dają mu największy % - pół biedy, jak to jeszcze będzie
    rachunek otwarty, ale jak zamknięty to fatal.
    I po pierwsze na tyle i tak nie wyskoczy, bo tyle nie ma - jak ostatnio czytałem to
    miał jakieś 12mld.
    Po drugie nie będzie tak łatwo wyskoczyć, bo te 12mld prawie w 100% jest w
    obligacjach skarbu państwa, zaś wypłacać trzeba w gotówce - a wiadomo, co się dzieje
    z ceną, jak nagle na rynku pojawia się kupa towaru na sprzedaż.

    A to, że kredyty są do ściągnięcia, to jasne - pytanie po pierwsze ile da się
    odzyskać, po drugie - ile trzeba czekać, bo choć bank pada i BFG oddaje jego
    depozyty, to do kredytów dalej obowiązują umowy i terminarze spłat.

    Akurat idea podobno jest w takiej sytuacji, że kredyty są OK, brakuje im tylko
    kapitału własnego wymaganego do prowadzenia działalności bankowej w obecnej skali. A
    kapitał własny stopniał m.in. z powodu uzdrawiania portfela kredytowego.
    Więc w sumie bank w porządku i mógłby funkcjonować dalej, aktywa wciąż przeważają nad
    pasywami - jedynie nie spełnia norm nadzoru ostrożnościowego - ale w przypadku banku
    jest to również powód do upadłości.

    Ale unia miała dość upadków banków i wypłacania z odpowiedników BFG i wprowadziła
    "przymusową restrukturyzację", zwaną też "uporządkowaną likwidacją".
    I wtedy za błędną politykę banku płacą jego właściciele, czyli akcjonariusze, oraz
    wierzyciele - nabywcy obligacji, a dopiero w ostateczności posiadacze depozytów -
    najpierw tych ponad 100k euro (którzy w pierwszej kolejności by zapłacili w starym
    scenariusze).
    Czyli akcjonariuszom odbiera się bank bez rekompensaty - depozyty i kredyty
    przechodzą do innego banku, który za to nie płaci (a np. za identyczną operację przy
    "zdrowym" banku przejmujący bank płaci - np. jak ostatnio santander przejął część db
    a bnp część raifiego). Jak portfel kredytów nie jest zły, to przechodzą też
    zobowiązania wykupu obligacji - ale jak jest marny, to i obligi idą na papier
    toaletowy.

    I cała afera z KNF polegała na tym, że "grupa trzymająca władzę" wymyśliła, jak
    okraść LCz z jego banków - okazało się, że wymagane kapitały własne można zmieniać
    rozporządzeniem! Więc ustawiono taki wymóg dla kredytów frankowych, jakiego żaden
    bank by nie udźwignął - więc i getout nie mógł tego spełnić. Wyłgali się
    postępowaniem naprawczym (co im jeszcze przyniosło zysk, bo bank "w naprawie" nie
    płaci podatku bankowego) - ale "grupa" nie odpuszczała i szykowała się na
    "uporządkowaną likwidację".

    Idea to inna historia - był fajny bank, a tak go zabagnili, że się okazało, że
    kapitały wsiąkły. I teraz potrzebują inwestora, którego wpuszczenie spowoduje, że
    dotychczasowe akcje staną się 10% akcji dokapitalizowanego banku.
    Albo też idea sama posprzedaje klientów do innego banku i zmniejszy działalność 10
    razy - wtedy obecny kapitał wystarczy, ale bank trzeba budować od nowa.