    From: <d...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bez marmurka ani rusz
    Date: 2 Jan 2002 15:01:02 +0100

    > Nie musi w ogole znac drugiej strony. W przypadku mieszkania mozna
    > umiescic zapis, ze staje sie ono wlasnoscia nabywcy po wplynieciu
    > zaplaty na konto XXX.

    Nie można !!! Akt kupna - sprzedaży nieruchomości musi być bezwarunkowy. To
    znaczy, że dokładnie w momencie podpisania zmienia się właściciel - stąd te
    wszystkie zabawy z gotówką.

    Warunki to sobie można umieszczać w umowie przedwstępnej ale w głównej nie ma o
    tym mowy (poza jednym wyjątkiem odnośnie członkowstwa w spółdzielni ale to IMHO
    patologia). Akt sprzedaży jest głównym i często jedynym dokumentem określającym
    właściciela. Jak wstawisz warunek (np. gdy wpłynie kwota na konto) to nie
    wiadomo później kto jest właścicielem - skąd będzie wiadomo czy ta kwota
    wpłynęła czy nie ? (drugi akt notarialny na potwierdzenie ? :))

    Dlatego ludzie przekazują sobie gotówkę bo po podpisaniu zmienia się od razu
    właściciel (chyba że sąd odmówi rejestracji ale to inna bajka). Najlepszym
    chyba rozwiązaniem jest kiedy kontrahenci mają konta w jednym banku, który
    obsługuje telefoniczne zlecenia wtedy można by sie obejść bez gotówki. Tylko że
    w praktyce kiedy 80% ludzi ma konto w PKO BP to się rzadko zdarza. Poza tym nie
    wiem czy w mBanku czy Inteligo można "od ręki" przelać np. 350 kPLN bez
    jakichś dodatkowych formalności

    > W przypadku samochodu zreszta podobnie, jesli
    > ktos naprawde sie bardzo boi to mozna oddac samochod do depozytu.

    Kupno samochodu jest podobne do kupna skarpetek czy monitora - kupno
    nieruchomosci to zupełnie inna bajka.

    Darek