    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 13 Aug 2019 13:36:22 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Też mam tą nową wielowalutową z IKA i się pobawiłem bankomatem, wygląda to nieźle z
    małym "ale".
    Bankomat santander przy wypłacie też proponuje DCC.

    Pierwszy test zrobiłem mając tylko 9,37 euro (złotówkowe puste) i parę dolarów.
    Wypłata 10zł zablokowała 2,31 euro.
    Potem przelałem 40zł i zrobiłem 3 wypłaty (czyli na początek było 40zł i 7,06 euro):
    - 20zł - zablokowało 20zł,
    - 30zł - zablokowało 6,94 euro,
    - 20zł - zablokowało 20zł.
    Następnej wypłaty 10zł, zgodnie z przewidywaniami, nie udało się zrobić (choć były
    jeszcze dolary warte więcej niż 10zł).

    Póki co więc wygląda na to, że działa zgodnie z zapowiedziami - ale zobaczymy, po
    jakim kursie rozliczą się blokady, obstawiam oczywiście dodanie min. 0,2% od
    mastercarda, więc pewnie kilka centów urwie, ale gorzej być nie powinno.

    Ciekawe, jaki to mocarz umysłowy wymyślił, by blokady robić po kursie średnim, skoro
    wiadomo, że rozliczenie będzie po kursie MC (N26 ma tak samo)?
    Oczywiście również _może_ zmienić się kurs - ale narzut MC będzie _na pewno_.
    Co prawda to tylko kilka centów, ale jak sobie między transakcją a rozliczeniem konto
    wyczyścisz to mogą być problemy.

    Zaś to małe "ale" to propozycja DCC w PL - cóż, coś za coś, jeśli już DCC nie da się
    uniknąć (choć N26 potrafi, w PL mi nigdy nie wyskoczyło - chyba że moją kartę
    zaprogramowali na "polską" i się okaże, że zacznie DCC w strefie euro wyskakiwać z
    propozycją obciążeń w PLN...) to lepiej dla takiej karty, żeby wolna od DCC była
    strefa euro a nie PL (echhh, jak znalazł do wprowadzenia euro w PL ;) - jedynie
    utrudnia to korzystania z IKA jako konta 3*0.

    Zaś co do produkcji karty przez austria card to poprzednie karty z IKA też były z tej
    firmy. Ciekawsze jest to, że moja karta ma miesiąc produkcji 01/19 - więc alior już
    dawno wiedział, że to wprowadzą, a jeszcze pół roku czekali, żeby zgodnie z dobrą,
    PRLowską tradycją, do której nawiązuje "dojna zmiana", zmiany wprowadzać w lipcu...
    A może oni chcieli tak, jak we Francji - tam w sierpniu wszystko jest pozamykane,
    albo w ogóle w remoncie, bo Francuzi w sierpniu jadą na urlopy i nic ich nie
    obchodzi, że wtedy reszta świata chciałaby zwiedzić Paryż...