  • 1. Data: 2019-01-09 00:45:14
    Temat: Przestroga BOŚ Banku dotycząca bankomatów
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Tako rzecze BOŚ:

    04.01.2019
    Temat: Komunikat w sprawie skanowania przez użytkowników smartfonów
    kodów QR z naklejek bezprawnie umieszczanych na bankomatach.
    Treść:

    Departament Bezpieczeństwa Banku ostrzega użytkowników smartfonów przed
    skanowaniem kodów QR z naklejek, które są w ostatnim czasie bezprawnie
    umieszczane na bankomatach. Naklejki z kodami QR zamieszczane są bez
    zgody i wiedzy ich właścicieli tj. banków oraz sieci bankomatowych i nie
    są w żaden sposób powiązane z jakimikolwiek usługami bankowymi.

    Jest to celowe działanie przestępców na szkodę użytkowników bankomatów.

    Mechanizm działania

    Użytkownicy bankomatów są w ten sposób zachęcani np. do udziału w
    loteriach z nagrodami. W tym przypadku, po zeskanowaniu kodu QR z
    naklejki następuje przekierowanie do usługi SMS PREMIUM, co z kolei
    powoduje naliczenie wysokich opłat za jej włączenie.

    Kody QR mogą zarówno inicjować wyłudzenie, jak również zostać
    wykorzystane do podstawiania oszukańczych platform, których celem jest
    wyłudzenie loginów i haseł do serwisów pocztowych, mediów
    społecznościowych, bankowości elektronicznej, usług publicznych, jak
    również do zainfekowania smartfonów szkodliwym oprogramowaniem.

    Departament Bezpieczeństwa BOŚ zaleca ostrożność w skanowaniu kodów QR,
    szczególnie tych niewiadomego pochodzenia, udostępnianych w miejscach
    publicznych.

    Klienci BOŚ S.A., którzy staną się ofiarą przestępstwa, powinni
    niezwłocznie zawiadomić Bank i/lub przedsiębiorcę telekomunikacyjnego
    oraz złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w
    jednostce Policji.

    Zespół BOŚBanku

    I jak to piszą na grupach kolejarskich: Zainteresowanych powiadomić! ;)

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2019-01-09 18:29:07
    Temat: Re: Przestroga BOŚ Banku dotycząca bankomatów
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 09.01.2019 o 00:45, Krystek pisze:
    > I jak to piszą na grupach kolejarskich: Zainteresowanych powiadomić! ;)

    Dzięki. Masz rację, przypominania nigdy za mało.
    28.12.2018
    https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/policja-ostrzega-prze
    d-kodami-qr-umieszczanymi-na-bankomatach,895585.html
    27.12.2018 (20:22)
    http://next.gazeta.pl/next/7,151003,24313505,bankowc
    y-i-policja-ostrzegaja-przed-skanowaniem-kodow-qr-z-
    naklejek.html
    27.12.2018 (godzina nieznana)
    http://www.policja.pl/pol/aktualnosci/167879,Ostrzez
    enie-przed-QR-kodami-umieszczanymi-na-bankomatach.ht
    ml
    27.08.2018 https://niebezpiecznik.pl/post/zlosliwa-nalepka-na-b
    ankomacie/

    --
    Alf/red/

  • 3. Data: 2019-01-11 19:34:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Alf/red/ <a...@u...waw.pl> writes:

    > 27.08.2018 https://niebezpiecznik.pl/post/zlosliwa-nalepka-na-b
    ankomacie/

    A jak ktoś umieści taki QR code na, za przeproszeniem, płocie (por.
    kawał o napisie na płocie), to też "skanują" i płacą za jakiegoś SMSa
    premium? I to jeszcze może automatycznie?

    To jakaś masakra.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2019-01-11 20:26:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Jan 2019 19:34:43 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > A jak ktoś umieści taki QR code na, za przeproszeniem, płocie (por.
    > kawał o napisie na płocie), to też "skanują" i płacą za jakiegoś SMSa
    > premium? I to jeszcze może automatycznie?

    Automatycznie to w Androidzie 9 :-)

    Kodu z plotu moze nie zeskanujesz, dobrze opisany kod z bankomatu -
    tak.
    Np "w razie problemow zeskanuj kod aby polaczyc sie z Infolinia".
    Albo "bezplatna aplkacja do wyplaty pieniedzy".

    > To jakaś masakra.

    Zabezpieczenia w Androidzie ?
    Istotnie masakra :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-01-16 18:52:01
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

> [...]
    > Temat:     Komunikat w sprawie skanowania przez użytkowników smartfonów
    > kodów QR z naklejek bezprawnie umieszczanych na bankomatach.

    Oops
    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/uwaga-na-zlosli
    we-kody-qr-na-bankomatach-ktorych-nikt-nie-widzial/

    --
    Alf/red/

  • 6. Data: 2019-01-17 16:22:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Alf/red/ <a...@u...waw.pl> writes:

    > Oops
    > https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/uwaga-na-zlosli
    we-kody-qr-na-bankomatach-ktorych-nikt-nie-widzial/

    Teoretycznie jest możliwość zapłacenia (jeśli ktoś tego sobie nie
    zablokował) przez "wejście" na jakiś link, tyle że przynajmniej
    teoretycznie to powinno być bezpieczne - tzn. wcześniej powinny
    wyświetlać się dokładne informacje, zakładam że taka "strona" powinna
    sprawdzać, czy na link kliknięto na niej, czas życia linku powinien być
    krótki itd. I, zdaje się, wiadomo wtedy komu zapłacono, strona podlega
    audytowi operatora, jest możliwość reklamacji itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2019-01-17 17:44:58
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 17.01.2019 o 16:22, Krzysztof Halasa pisze:
    > Teoretycznie jest możliwość zapłacenia (jeśli ktoś tego sobie nie
    > zablokował) przez "wejście" na jakiś link

    Tak i nie, bo trzeba się naklikać, żeby zapłacić. Chociażby żeby wybrać
    bank, bo chyba nie ma "uniwersalnego sposobu zapłaty w internecie bez
    wskazania banku ani karty". Już prędzej jakieś zarażenie telefonu. Ale
    ludzie są ... nierozsądni. I włażą, i klikają.
    No ale tutaj nie mają w co włazić.

    --
    Alf/red/

  • 8. Data: 2019-01-17 21:37:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Alf/red/ <a...@u...waw.pl> writes:

    > Tak i nie, bo trzeba się naklikać, żeby zapłacić. Chociażby żeby
    > wybrać bank, bo chyba nie ma "uniwersalnego sposobu zapłaty w
    > internecie bez wskazania banku ani karty".

    Miałem na myśli taki link, co to jest we współpracy z operatorem GSM,
    i obciąża (względnie drobną kwotą) konto telefoniczne. Ale tam też chyba
    trzeba przynajmniej raz kliknąć (nigdy nie używałem czegoś takiego).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2019-01-22 12:23:11
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Fri, 11 Jan 2019 20:26:14
    From: J.F.

    > Automatycznie to w Androidzie 9 :-)

    Do skanowania kodu trzeba użyć jakiejś aplikacji. Jeśli ta aplikacja
    robi coś automatycznie po odczytaniu zawartości kodu, no to faktycznie
    masakra, ale nikt rozsądny nie powinien takiej aplikacji używać.

    Pozdrawiam,
    Dominik

    --
    Fedora https://getfedora.org | RPM Fusion http://rpmfusion.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and

  • 10. Data: 2019-01-22 13:45:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net> writes:

    > Do skanowania kodu trzeba użyć jakiejś aplikacji. Jeśli ta aplikacja
    > robi coś automatycznie po odczytaniu zawartości kodu, no to faktycznie
    > masakra, ale nikt rozsądny nie powinien takiej aplikacji używać.

    No ale co może zrobić automatycznie? Może spróbować otworzyć stronę
    z takim URLem. Od tego nic złego nie powinno się automatycznie stać.

    Jeśli dobrze zrozumiałem, te całe internetowe "premium SMS" tak nie
    działają, musi być jeszcze strona pośrednia wyświetlająca odpowiednie
    informacje (generowana przez operatora?) i dopiero tam można zatwierdzić
    transakcję. Nie da się (jak rozumiem) zrobić linku
    "https://xxx.yyy... & suma=100 zł & sprzedawca=zły_hacker", bo strona
    zatwierdzająca płatność sprawdza, czy odpowiada jej przed chwilą
    otworzona strona z informacjami.

    To działa inaczej?
    --
    Krzysztof Hałasa