  • 1. Data: 2020-05-16 13:11:27
    Temat: Przelew zagraniczny a niezgodność nazw beneficjenta
    Od: Marek <f...@f...com>

    Znajomy dał się wciągnąć w próbę fraudu. Pytanie bankowe na końcu ale
    wcześniej kilka słów wprowadzenia. Zamawiając towar u pewnego
    dostawcy z Chin (wcześniej już przez wiele lat robił z nim interesy)
    na każde zapytanie ofertowe otrzymywał fakturę proforma. Ponieważ co
    chwila domawiał coś nowego do jednej faktury dostawca za każdym razem
    przysyłał zaktualizowaną fakturę.
    Podczas tego domawiania znajomy nie zwrócił uwagi, że dostawca w
    pewnym momencie zaczął przysyłać kolejne faktury z innego adresu
    email. Kiedy już zakończyło się to domawianie dostawca przysłał
    ostateczną fakturę z prośbą o zmianę nr rachunku z banku w Chinach na
    bank w Indonezji i konto beneficjenta prywatnego (imię i nazwisko)
    zamiast nazwy firmy. Sprzedawca to tlumaczyl jakaś kontrolą u siebie,
    że aktualnie nie działa to dotychczasowe chińskie konto prosi o
    przesłanie (dość sporej) kwoty na te nowe dane.
    Znajomy wysłał przelew na ten nr ale bojąc się że księgowość będzie
    kręcić nosem jak zobaczy przelew z niezgodną nazwą beneficjenta z
    faktury to pozostawił oryginalnego beneficjenta.
    No i to chyba to go uratowało, bo bank z Indonezji przysłał zapytanie
    do banku nadawcy co ma z tym zrobić bo nazwa beneficjenta się nie
    zgadza. Czeka na zwrot.
    Pytanie bankowe: czy weryfikacja nazwy beneficjenta to standard w
    międzynarodowych przelewach (bo od jakiegoś czasu lokalnie u nas
    nie)?

    Kwestie pozabankowe, tak dla ostrzeżenia.
    Ktoś w pewnym momencie przejął wiedzę na temat transakcji i pisząc z
    innego konta e-mail (konto łudząco podobne ale w innej domenie)
    podesłał ostateczną taką samą fakturę ale z innymi danymi do
    przelewu. Firma z którą znajomy handluje to dość duża organizacja
    zajmująca się wieloma zagadnieniami związanymi z przemysłem. Wygląda
    na to, że ktoś w tej organizacji ma dostęp do faktur i próbuje w ten
    sposób wyłudzić pieniądze. Ewentualnie komputery w tej firmie są pod
    kontrolą oszustów (albo komputer znajomego).

    Kij w ... gmailowi (i innym MUA), które maskują pełen adres email a
    pokazują w widoku domyślnym tylko nazwę konta, przez co w obu
    przypadkach nadawca wyglądał tak samo utrudniając zauważenie różnicy.
    Z tego co pamiętam moda na maskowanie wyszła z korporacyjnych
    windowsowych MUA (Outlook).

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-05-16 14:39:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.05.2020 o 13:11, Marek pisze:
    > Pytanie bankowe: czy weryfikacja nazwy beneficjenta to standard w
    > międzynarodowych przelewach (bo od jakiegoś czasu lokalnie u nas nie)?

    Prawo zobowiązuje bank do sprawdzania zgodności beneficjenta z
    przelewem. Tylko w praktyce to jest trochę trudne, bo ludzie różnie
    wpisują te nazwy. Dla komputera: Jan KOWALSKI, Jan Kowalski, Jan
    Kowalski, JAN KOWALSKI, KOWALSKI Jan, Kowalski Jan - to zupełnie inne
    osoby. Sposobów wpisania adresu czy nazwy firmy też jest masa. Były
    próby sprawdzania tego automatycznie, ale kończą się odrzuceniem 99%
    przelewów.

    Natomiast jeśli bank dostanie informację, że na danym rachunku dzieje
    się coś złego - i tu zachęcam do ich wysyłania w razie podejrzeń - to
    "podgląda" sobie przelewy i analizuje. Przynajmniej w Polsce. Jak to sie
    dzieje za granicą, to już mi trudno powiedzieć, ale Konwencja o
    przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy jest międzynarodowa i
    większość krajów ją podpisało, więc tak to mniej więcej powinno działać.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-05-16 16:09:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 May 2020 14:39:57 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Prawo zobowiązuje bank do sprawdzania zgodności beneficjenta z
    > przelewem.

    Nie, od 2017 zmieniło się prawo bankowe i bank nie ma obowiązku
    matchowania beneficjenta, przez to ostatnimi czasy było wiele fraudow
    p.t. podmiany TYLKO nr a beneficjent bez zniany.
    Nie pytam o PL bo jak w Polsce to działa to wiem.
    Pytam o działania międzynarodowe.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2020-05-16 16:19:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.05.2020 o 16:09, Marek pisze:

    > Nie, od 2017 zmieniło się prawo bankowe i bank nie ma obowiązku
    > matchowania beneficjenta, przez to ostatnimi czasy było wiele fraudow
    > p.t. podmiany TYLKO nr a beneficjent bez zniany.

    Właśnie "zniknąłeś" art. 34 (zwłaszcza pkt 1.4) Ustawy z dnia 1 marca
    2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    > Nie pytam o PL bo jak w Polsce to działa to wiem.
    > Pytam o działania międzynarodowe.

    No to mam podstawy sądzić, że nie wiesz :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2020-05-16 16:46:10
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:almarsoft.6793747191688640540@news.neostrada.p
    l>
    user Marek pisze tak:

> [...]
    > różnicy. Z tego co pamiętam moda na maskowanie wyszła z
    > korporacyjnych windowsowych MUA (Outlook).

    skąd się biorą tacy debile w tym google którzy wszystko
    robią na odwrót żeby utrudnić człowiekowi życie.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 6. Data: 2020-05-16 17:25:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 May 2020 16:19:10 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Właśnie "zniknąłeś" art. 34 (zwłaszcza pkt 1.4) Ustawy z dnia 1
    > marca
    > 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu
    > terroryzmu.

    Cutyjesz martwy i w praktyce niestosowalny przepis który de facto
    jest w sprzeczności z nowelizacją prawa bankowego, przepisów
    wykonawczych oraz rozporządzeń prezesa NBP do niektórych przepisów
    pp. Było to już omawiane na grupie wielokrotnie i tłumaczone dlaczego
    to nie działa i nie ma zastosowania w przypadku banków w PL i
    konkretnej operacji jaka jest księgowanie przelewu.
    Proponuje również się zapoznać z nowelizacją prawa bankowego oraz w
    jakim zakresie cytowany przez Ciebie zapis jest (nie)stosowany
    przez banki w konkretnej sytuacji przy w/w księgowaniu przelewów.
    Więc zostawmy stan faktyczny w PL bo w PL NIE ma praktycznej
    weryfikacji beneficjenta. Niektóre banki próbowały to robić przed
    nowelizacją (PKO) a niektóre nigdy (BRE, przez co miał sprawy w
    sądzie, które wtedy przegrywał).

    --
    Marek

  • 7. Data: 2020-05-16 19:57:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.05.2020 o 16:46, PiteR pisze:
    > skąd się biorą tacy debile w tym google którzy wszystko
    > robią na odwrót żeby utrudnić człowiekowi życie.

    Oni mają inną ustawę. Adres IP wg nich jest daną chronioną.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2020-05-16 20:00:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.05.2020 o 17:25, Marek pisze:

> [...]
    > beneficjenta. Niektóre banki próbowały to robić przed nowelizacją (PKO)
    > a niektóre nigdy (BRE, przez co miał sprawy w sądzie, które wtedy

    Chwilę zastanawiałem się, co by Ci tu odpisać, żeby nie obrazić, a i nie
    pozostawić w błędzie. Nie wiem, na jakiej podstawie twierdzisz, ze to
    martwy przepis, ale niestety musi Ci moje oświadczenie wystarczyć - nie
    masz racji. Napisałem, jak to w praktyce działa.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2020-05-16 20:05:02
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Oni mają inną ustawę. Adres IP wg nich jest daną chronioną.

    I dlatego nie prezentują adresu email korespondenta?
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 10. Data: 2020-05-16 20:18:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 May 2020 20:00:02 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > masz racji. Napisałem, jak to w praktyce działa.

    No wiec w praktyce to NIE działa,, po co kruszysz kopię? Przed chwilą
    wysłałem przelew do "Kubusia Puchatka" na rachunek kolegi. Doszedł
    przelew do kolegi. Gwarantuje Ci, że przez KIR też przejdzie.

    --
    Marek