  • 1. Data: 2016-07-20 14:46:33
    Temat: Podasz PESEL, jeśli zechcesz kupić złoto inwestycyjne
    Od: zaqu <r...@g...com>

    NBP zamknął opcję anonimowego zakupu złota

    Narodowy Bank Polski wydał zarządzenie zmuszające indywidualnych
    nabywców złota inwestycyjnego do podania danych osobowych. W ten sposób
    zamknięta została ostatnia w pełni legalna furtka anonimowego zakupu
    złota fizycznego. Pozostały tylko te ,,półlegalne".

    ,,Odbiorcy indywidualni nabywający złote monety (...) zobowiązani są do
    podania danych umożliwiających ich identyfikację, tj. w szczególności:
    imienia, nazwiska, numeru PESEL, a w przypadku osób niebędących
    obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej i nieposiadających numeru PESEL -
    imienia, nazwiska, obywatelstwa oraz numeru dokumentu stwierdzającego
    tożsamość tych odbiorców" - głosi ustęp 4. pkt. 1. art. 1 uchwały
    zarządu NBP z dnia 23 czerwca 2016 roku.

    Do tej pory, kupując złote monety bulionowe w oddziałach NBP,
    wystarczyło przedstawić tylko odpowiednią liczbę banknotów wyemitowanych
    przez NBP. Do kwoty 15 000 euro nikt nie zadawał (a przynajmniej nie
    powinien był) zbędnych pytań.

    Uchwała NBP zrównała warunki zakupu złota z zasadami panującymi u
    prywatnych dilerów. Chcąc kupić nawet najmniejszą złotą sztabkę lub
    monetę bulionową, trzeba podać imię, nazwisko i PESEL. To obostrzenia
    wynikające z ustawy o podatku VAT, która zobowiązuje sprzedawców towarów
    zwolnionych z VAT-u do prowadzenia ewidencji nabywców.

    Teoretycznie nie można wejść z ulicy, wyłożyć na stół 5,5 tysiąca
    złotych i zgarnąć do kieszeni błyszczącego Krugerranda. Jest jednak
    pewna furtka. Sprzedawca ma obowiązek uzyskać dane osobowe od
    kupującego, ale nie ma prawa go wylegitymować (przynajmniej przy zakupie
    do równowartości 15 000 EUR). Zatem jeśli chcesz, aby państwo nie
    wiedziało o tym, że posiadasz złoto, wystarczy podać zmyślone dane
    osobowe. Dilerzy nie mają prawa ich zweryfikować i nieoficjalnie
    przyznają, że wcale im na tym nie zależy.

    Otwarte pozostaje pytanie, jak długo ta furtka pozostanie otwarta. No i
    do czego władzy jest potrzebna informacja kto, kiedy, za ile i od kogo
    kupił złotą sztabkę lub monetę?! Historia uczy, że taka wiedza w rękach
    państwa nierzadko bywa wykorzystywana przeciwko właścicielom złotego
    kruszcu.

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/NBP-zamknal-opcje-an
    onimowego-zakupu-zlota-7441289.html
    --
    Polecam Ci konto w Banku Millennium, banku wielokrotnie nagradzanym w
    rankingach jakości. Kliknij w link z kodem i otwórz konto. Są premie do

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2016-07-20 14:53:22
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    zaqu napisał(a) :

> [...]
    > kupił złotą sztabkę lub monetę?! Historia uczy, że taka wiedza w rękach
    > państwa nierzadko bywa wykorzystywana przeciwko właścicielom złotego

    Rząd powiedział: chcemy dobra wszystkich Polaków.
    Wszyscy Polacy zaczęli w panice ukrywać swoje dobra.

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 3. Data: 2016-07-20 14:56:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 20 lipca 2016 14:46:36 UTC+2 użytkownik zaqu napisał:
    > Historia uczy, że taka wiedza w rękach
    > państwa nierzadko bywa wykorzystywana przeciwko właścicielom złotego
    > kruszcu.
    Możesz coś więcej na ten temat?

  • 4. Data: 2016-07-20 15:09:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-07-20 o 14:56, Kris pisze:
    > Możesz coś więcej na ten temat?

    1. Poproszę o dowody na to, że stać pana było na zakup XX krugerrandów
    2. Z dniem ... wszelkie prywatne złoto zostaje znacjonalizowane (USA).

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2016-07-20 15:16:30
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 20 lipca 2016 15:09:15 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

    > 1. Poproszę o dowody na to, że stać pana było na zakup XX krugerrandów
    Pokazuje Pity za lata ubiegłe i na drzewo niech spadają
    > 2. Z dniem ... wszelkie prywatne złoto zostaje znacjonalizowane (USA).
    "Nie mam już tego złota- do morza wypadło jak dorsze łowiłem"

  • 6. Data: 2016-07-20 16:12:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zaqu" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >stwierdzającego tożsamość tych odbiorców" - głosi ustęp 4. pkt. 1.
    >art. 1 uchwały zarządu NBP z dnia 23 czerwca 2016 roku.

    A tak z ciekawosci - mial na to jakas podstawe prawna ?

> [...]
    >wynikające z ustawy o podatku VAT, która zobowiązuje sprzedawców
    >towarów zwolnionych z VAT-u do prowadzenia ewidencji nabywców.

    Co jest obecnie zwolnione z VAT ?
    Bo tak sie zastanawiam, gdzies nie olewaja tej ewidencji ...

> [...]
    >dane osobowe. Dilerzy nie mają prawa ich zweryfikować i nieoficjalnie
    >przyznają, że wcale im na tym nie zależy.

    To niech sobie poczytaja co sie stalo ze sprzedawcami oleju opalowego,
    ktorzy tez tak mysleli.
    A jak widac bat wisi - tzn ten VAT ...

    J.

  • 7. Data: 2016-07-20 16:16:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Pokazuje Pity za lata ubiegłe i na drzewo niech spadają

    O ile wynika z nich adekwatny dochod.
    No i jeszcze ... ile te pity trzeba trzymac - 5 lat ?

    >"Nie mam już tego złota- do morza wypadło jak dorsze łowiłem"

    To sie aresztuje i przeszuka.
    A jak znajdzie, to zloto sie zabierze, bo przeciez nie jest wlasnoscia
    obywatela, zgodnie z jego wlasnym oswiadczeniem, a kare za
    zanieczyszczenie srodowiska przywali :-)

    J.

  • 8. Data: 2016-07-20 17:13:06
    Temat: Re: Rozkaz wodza
    Od: "Jaten" <t...@i...de>

    > Użytkownik "zaqu" napisał w wiadomości grup

    > A tak z ciekawosci - mial na to jakas podstawe prawna ?

    Rozkaz wodza Kaczyńskiego wydany na spotkaniu w cztery oczy.

  • 9. Data: 2016-07-20 17:32:25
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Obrączki też? Jak to dobrze było mieć platynowe...

    -----

  • 10. Data: 2016-07-20 17:33:57
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Jak się nie podoba, to won do Erdogana!