  • 1. Data: 2002-12-15 11:09:58
    Temat: PKOBP znowu żle liczy RRSP ????
    Od: t...@p...onet.pl

    PKOBP wprowadził nowy produkt kredytowy: Zima z PKOBP. Poniżej przedstawiłem
    ich wyliczenia RRSP. Niestety są one błędne. Sprawdzcie. Przykładowo pierwsza
    RRSP nie wynosi 18,11% ale mniej!!! - rzędu 17,8%.
    Inne się też nie zgadzają. Co o tym sądzicie. Tensor1.
    PS. Może oni w pewien specyficzny sposób naliczają odsetki!!!. A jeżeli tak, to
    jak?.
    ***********************
    Informacja ze strony PKOBP (www.pkobp.pl)
    Przykład:
    oprocentowanie według stałej stopy procentowej: 10,9 %
    kwota kredytu: 3 000 zł
    ilość rat: 12
    opłata przygotowawcza: 40 zł
    wypłata kredytu: 26.11.2002r.
    raty spłacane 1-go dnia każdego miesiąca

    Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - raty malejące:
    18,11% - przy prowizji w wysokości 1,5 %,
    19,86% - przy prowizji w wysokości 2,2 %,
    21,90% - przy prowizji w wysokości 3,0 %.

    Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - raty annuitetowe (równe):
    18,01% - przy prowizji w wysokości 1,5 %,
    19,73% - przy prowizji w wysokości 2,2 %,
    21,75% - przy prowizji w wysokości 3,0 %.

  • 2. Data: 2002-12-15 11:34:42
    Temat: Re: PKOBP znowu żle liczy RRSP ????
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > opłata przygotowawcza: 40 zł
    > wypłata kredytu: 26.11.2002r.
    > raty spłacane 1-go dnia każdego miesiąca

    Niekoniecznie mniej niz podaja ;). Jesli okaze sie, ze splata pierwszej raty
    nastepuje 01/12/2002 to oprocentowanie efektywne bedzie rowne 20,83% [raty
    malejace].
    Sam problem z wyliczaniem oprocentowania rzeczywistego powinien zniknac w
    dosc krotkim czasie...

    Od poniedziałku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł
    przywoływać do porządku i karać firmy naruszające interesów konsumentów. Na
    baczności powinny mieć się szczególnie banki, firmy ubezpieczeniowe oraz
    sieci handlowe.

    W Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z niecierpliwością
    oczekiwany jest 15 grudnia. Tego dnia wejdą w życie nowe przepisy. Mają one
    znacznie przyspieszyć rozstrzyganie spraw, w których pokrzywdzeni zostali
    konsumenci. Przyznają one prezesowi UOKiK prawo decydowania o tym, czy
    zbiorowe interesy konsumentów zostały naruszone.

    - Jeśli prezes UOKiK uzna, że prawo jest łamane, to w ciągu dwóch,
    maksymalnie trzech miesięcy wyda decyzję nakazującą zaniechanie takich
    praktyk. Za każdy dzień zwłoki w jej wykonaniu będzie nakładana kara
    wysokości do tysiąca EUR. Praktycznie jesteśmy gotowi na to, aby już od
    poniedziałku stosować nowe uprawnienia. W razie konieczności sprawdzimy
    banki, ubezpieczycieli oraz sieci handlowe - zapewnia Joanna Wrona,
    wicedyrektor departamentu ochrony konsumentów w UOKiK.

    Co skontrolują

    Polskie prawo jest pełne przepisów prokonsumenckich, które praktycznie nie
    są egzekwowane. Wiele banków i pośredników kredytowych jest na bakier ze
    stosowaniem się do ustawy o kredycie konsumenckim, obowiązującej od 18
    września. Nakazuje ona m.in. podawać w reklamach i ogłoszeniach oraz
    zamieszczać w umowach z klientami całkowite koszty udzielanych kredytów.
    [...]

    wiecej pod
    http://biznes.interia.pl/main/info.html?nid=334388

    Maciej

  • 3. Data: 2002-12-15 15:38:31
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > września. Nakazuje ona m.in. podawać w reklamach i ogłoszeniach oraz
    > zamieszczać w umowach z klientami całkowite koszty udzielanych kredytów.

    Niestety Twoje wyliczenia też chyba są nieprawdziwe. Przyjmująć
    **************************
    Oprocentowanie: 10,9%
    Kwota kredytu : 3000 PLN
    Prowizja: 1,5%
    Ilość rat: 12
    Opłata przygotowawcza: 40 PLN
    Wypłata kredytu: 26.11.2002
    Raty malejące
    Raty spłacane każdego 1-szego dnia miesiąca (nie zważaląc na dni wolne);
    Pierwsza rata płatna: 01.12.2002
    **************************
    Wg. moich obliczeń: RRSP=18,73%
    *********************************
    Pierwsza rata płatna: 01.01.2003
    Wg. moich obliczeń: RRSP=17,62%
    ********************************
    Trochę inne wyniki otrzymuje się, gdy uwzględni się dni wolne.
    W żaden jednak sposób nie mogę otrzymać RRSP=18,11% podanej przez PKOBP,
    ani RRSP=20,83% podanej przez Pana Maćka. Kto się myli ??? Tensor1.

  • 4. Data: 2002-12-15 16:04:24
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Niestety Twoje wyliczenia też chyba są nieprawdziwe. Przyjmująć
    [...]
    > Wg. moich obliczeń: RRSP=18,73%
    > *********************************

    Faktycznie tak wychodzi. Moj blad w skrypcie z ktorego korzystam na wlasny
    uzytek uzywam uproszczonego oprocentowania dla okresu odsetkowego
    [oprocentowanie roczne/12]. Tu miedzy data data uzostepnienia kredytu a
    pierwsza platnoscia jest 5 dni a nie 1/12 roku. Stad zawyzony wynik, ale juz
    sobie poprawilem ;).

> [...]
    > Trochę inne wyniki otrzymuje się, gdy uwzględni się dni wolne.
    > W żaden jednak sposób nie mogę otrzymać RRSP=18,11% podanej przez PKOBP,

    Wyjasnienie moze byc dosc proste ;). Otoz prowizje przygotowawcza bank moze
    pobieraz w niu zlozenia wniosku o kredyt. Do czasu jego rozpatrzenia i
    udostepniania kredytu moze minac kilka dni. Trzeba wziac na to odpowiednia
    poprawke, ale tego juz mi sie nie chce liczyc ;).

    Maciej

  • 5. Data: 2002-12-15 17:14:29
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > udostepniania kredytu moze minac kilka dni. Trzeba wziac na to odpowiednia
    > poprawke, ale tego juz mi sie nie chce liczyc ;).

    Obawiam się, że to nie jest to. W ich innych wyliczeniach
    dotyczących "normalnych" kredytów też zauważyłem duże różnice. Co więcej, jak
    już pisałem miesiąc temu, w znanej wstawce do Rzeczpospolitej z 25 września
    niejaka Pani Magda Kopcińska Specjalista Bankowy z PKOBP!!!! napisała artykuł
    mający wyjaśniać!! wyliczanie RRSP (tekst jest dostępny na stronie
    Rzeczpospolitej). Praktycznie co druga podana tam wartość RRSP jest błędna.
    Stąd moje podejrzenia, że mają zły program. Tensor1.

  • 6. Data: 2003-08-10 13:16:53
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    czy ktoś może zna jakiś dobry kalkulator do liczenia RRSO?
    Bardzo mi się przyd.
    J.

  • 7. Data: 2003-08-10 15:39:59
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>