  • 1. Data: 2002-03-12 11:01:02
    Temat: Re: Nazewnictwo rachunek-konto
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Wiesław Sawicki"
    > Zauwazylem, ze rozne banki uzywaja pojec rachunek i konto w roznych
    > znaczeniach.

    ostatnio wszyscy maja "pakiety" a nazwy ich nazwy handlowe mylone sa z
    nazwa BANKU
    nazwy bankow tez sie wszystkim merdaja, bo nikt nie umie za tym nadazyc z
    wyjatkiem kilkau maniakow z pbb ;-)))
    Jak widzisz twoj problem nalezy do tych mniej istotnych i jest na ogol
    zdefiniowany w kazdym regulaminie prowadznia konta/rachunku ;-))
    *** blad ***

  • 2. Data: 2002-03-12 11:46:19
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Wiesław Sawicki"

    > Czyli, ze banki moga dowolnie rozne pojecia np. dolar - bilet platniczy
    > emitowany przez Narodowy Bank Polski

    mam nadzieje ze bedziemy mieli EUR, chociaz UPR widzialby chetniej dolary
    ;-))
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-03-12 11:55:13
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Wiesław Sawicki" <k...@p...com> napisał w wiadomości

    > Czyli, ze banki moga dowolnie rozne pojecia np. dolar - bilet platniczy
    > emitowany przez Narodowy Bank Polski

    To nie calkiem tak. W polskim prawodawstwie nie uzywa sie chyba slowa konto.
    IMHO 'konto' nalezy traktowac raczej jako produkt, najczesciej jest on
    pakietowy [Ekstrakonto, Eurokonto, Superkonto, czy po prostu Konto
    Osobiste]. W jego sklad wchodza rachunki... biezacy, oszczednosciowy,
    kredytowy, kartowy itd...
    Aha, czesto sie zdarza, ze np rachunek kartowy jest subkontem do rachunku
    glownego ;)

    Maciej

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 4. Data: 2002-03-12 11:57:19
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > A co to ma do rzeczy? Moze bank nazwac bilety NBP dolarem i prowadzic
    > rachunek w dolarach czy nie?

    Nie moze... z dwoch przyczyn...
    1/ jest to regulowane ustawowo
    2/ Z biletami pozegnalismy sie juz kilka lat temu ;)

    Maciej

  • 5. Data: 2002-03-12 12:03:09
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > A co to ma do rzeczy? Moze bank nazwac bilety NBP dolarem i prowadzic
    > rachunek w dolarach czy nie?

    Nie. To ile "biletow NBP" jeden dolar kosztuje, to wlasnie NBP oglasza
    codziennie.
    :-)

  • 6. Data: 2002-03-12 13:46:13
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "MK" (....)
> [...]
    > kredytowy, kartowy itd...
    > Aha, czesto sie zdarza, ze np rachunek kartowy jest subkontem do rachunku

    tez wspomnialem o pakietach ;-))
    zawsze myslalem ze ROR to rachunek i np w PKOBP, BIG-BG czy w WBK mialem
    zawsze rachunek, a dopiero rachunek dzielil sie na konta ksiegowe.
    Widac to szczegolnie w bankach ze stara numeracja, gdzie konto jest
    czescia pelnego numeru rachunku, a tzn numer modulo jest rachunkiem
    identyfikującym dane adresowe klienta

    Tak, ze mamy jak widac dwie szkoly:
    wg MK konto dzieli sie na rachunki,
    wg mnie rachunek na konta
    *** blad ***

  • 7. Data: 2002-03-12 15:33:41
    Od: MK <m...@i...pl>

    blad wrote:

    > Widac to szczegolnie w bankach ze stara numeracja, gdzie konto jest
    > czescia pelnego numeru rachunku, a tzn numer modulo jest rachunkiem
> [...]

    A niech bedzie tak jak chcesz :). Teraz juz sam nie jestem pewnien jak
    to powinno byc ;).

    MK

  • 8. Data: 2002-03-12 15:50:27
    Od: Daniel Walczak <a...@r...elbacsb.com.pl>

    On Tue, 12 Mar 2002 14:46:13 +0100, "blad" <b...@W...pl> wrote:

> [...]
    > Widac to szczegolnie w bankach ze stara numeracja, gdzie konto jest
    > czescia pelnego numeru rachunku, a tzn numer modulo jest rachunkiem

    IMHO Twoje podejście jest lepsze, bo jeden rachunek pracuje de facto na
    kilku kontach księgowych (w najprostrzym przypadku kapitał i odsetki).
    Generalnie to zamieszanie porobiło się chyba ostatnio, bo kiedyś "konto" to
    było księgowe, a rachunek to był "produkt" (np. ROR). Ale patrząc od strony
    systemu informatycznego to na przykład taka ZORBA z tego co pamiętam, to ma
    tylko klienta (i jego modulo) i konta do niego przypięte, które "powiązane"
    w zestawy tworzyły rachunek, a takiego "tworu" jak rachunek u niej de facto
    nie ma. Inne systemy potrafia mieć odwrotnie, jest klient, jest rachunek i
    pozycje na rachunku typu "kapitał, "odsetki"...na konta księgowe przerabiane
    to jest dopiero w "bebechach" systemu...czyli na przykład klient mówi, że
    chce spłacić odsetki bieżące na swoim rachunku kredytowym, pani dysponentka
    wybiera kod "splata odsetek", podaje numer rachunku (a nie konta odsetek), a
    księgowanie leci juz sobie na okreslone konto (nie musi go znac ani klient,
    ani dysponent) i jest to "przezroczyte" z punktu widzenia klienta.

    Btw to w rozmowach z osobami w banku tez czasami trzeba najpierw
    "zdefiniować" terminologię i dopiero da się rozmawiać ;-)

    Axe

  • 9. Data: 2002-03-12 17:30:48
    Temat: Nazewnictwo rachunek-konto
    Od: "Wiesław Sawicki" <k...@p...com>

    Zauwazylem, ze rozne banki uzywaja pojec rachunek i konto w roznych
    znaczeniach. Ostatnio, jak Pani zaczela mowic o rachunku, to zapytalem sie
    co ma na mysli, bo nie moglem tego zrozumiec.Po wyjasnieniu okazalo sie, ze
    miala co innego niz ja. A wiec w relacji bank klient

    rachunek to ...

    konto to ...

    pozdr

    Wieslaw Sawicki

  • 10. Data: 2002-03-12 18:08:36
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > A ktora to ustawa reguluje?

    Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim
    Art. 31. Znakami pieniężnymi Rzeczypospolitej Polskiej są banknoty i monety
    opiewające na złote i grosze.

    Maciej

    PS Softbank przeniosl sie do USA? Czy tylko zegary w Waszych komputerach nie
    toleruja naszej strefy czasowej? ;)