  • 11. Data: 2020-03-23 14:23:30
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.03.2020 o 18:03, Zbynek Ltd. pisze:

    > Z powodu pandemii i związanej z tym przymusowej kwarantanny, a więc i
    > bezczynności, wiele gałęzi produkcji, handlu i usług ma teraz straszne
    > straty.
    > Jak już, ciekawe po ilu miesiącach, wszystko zacznie funkcjonować, to ci
    > stratni będą chcieli choć trochę odrobić straty. Szybko. Bo tak u nas
    > jest - szybko nachapać się na już, na teraz, nie patrząc
    > długodystansowo. No i żeby szybciej odrobić straty podniosą ceny. Więc
    > napędzą inflację. Mam rację?

    Ciekawostka z mojego podwórka. Ceny paliwa. Tankuję 98-kę, więc te ceny
    śledzę. Przed koronawirusem ceny u mnie na stacjach były około 5,30 zł/l
    Oficjalnie utrzymywano, że winą za tę wyższa cenę ponoszą koszty
    transportu do nas paliwa. Leżymy niemal na granicy. Plotka głosiła, że
    po prostu właściciele stacji paliw sie dogadali i ceny podnieśli. U mnie
    na jednej ulicy potrafią być trzy stacje paliw, a w mieście jest ich
    chyba kilkadziesiąt.

    Teraz widzę, ze 98-ka jest po 4,98 zł/l. I teraz pytanie. Spadły koszty
    przewozu? Czy spadła sporzedaż i w walce o klienta przestano się
    porozumiewać co do cen? No przecież cena hurtowa o 0,30 zł nie spadła.
    Nie słyszałem, by podatki zmniejszyli tak radykalnie w ciągu ostatnich
    dwóch tygodni.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2020-03-23 14:29:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 marca 2020 14:23:33 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > porozumiewać co do cen? No przecież cena hurtowa o 0,30 zł nie spadła.
    > Nie słyszałem, by podatki zmniejszyli tak radykalnie w ciągu ostatnich

    Cena ropy spadła od stycznia z 70$ do 25$.
    W ciągu ostatniego miesiąca z 60$ do 25$.
    Ale wg kłamczuszka to orlen "rezygnuje z części marży", żeby "karetki mogły jeździć
    taniej".

  • 13. Data: 2020-03-23 14:44:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
> [...]
    >Oficjalnie utrzymywano, że winą za tę wyższa cenę ponoszą koszty
    >transportu do nas paliwa. Leżymy niemal na granicy. Plotka głosiła,

    Z Płocka ?
> [...]

    >koszty
    >przewozu? Czy spadła sporzedaż i w walce o klienta przestano się

    Ropa na gieldach spadla. Brent miesiac temu byl po 60$, dzis 28$.
    A Ty myslisz, ze dobroczynca Orlen obnizyl ceny.

    Ale ciekawostka z Wrocka - jest sobie ulica Armii Krajowej, i stacji
    przy niej duzo.
    Shell, BP, Orlen, dwa Amic (Łukoil dawniej), Pieprzyk.
    I cena a nich niska, choc ja akurat ON patrze.

    W innych rejonach miasta kilkanascie gr drozej, mimo, ze stacji tez
    sporo ..

    Co do cen ... rzekomo cena na stacje Orlenu przychodzila z centrali.
    Ale kierownik codziennie raportowal ile maja w stacjach sasiednich.

    > No przecież cena hurtowa o 0,30 zł nie spadła.
    >Nie słyszałem, by podatki zmniejszyli tak radykalnie w ciągu
    >ostatnich
    >dwóch tygodni.

    Ba, mieli podniesc, a moze nawet podniesli.
    Hm, a moze nie podniesli
    https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/oplata-pa
    liwowa-podwyzki-w-2020-roku/pzm516s

    Ale w 2021 .. akcyza wroci, oplata nie spadnie, ropa podrozeje,
    zlotowka spadnie ... ale to juz bedzie po wyborach i benzyna bedzie
    mogla byc po 7 zl :-P

    J.

  • 14. Data: 2020-03-23 15:11:08
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 23.03.2020 o 14:44, J.F. pisze:

    > Co do cen ... rzekomo cena na stacje Orlenu przychodzila z centrali.
    > Ale kierownik codziennie raportowal ile maja w stacjach sasiednich.

    Każda stacja Orlenu w Warszawie, które mam okazję widywać, ma inne ceny.

    Np. Orlen na Trasie Ł jest konsekwentnie o ok. 20 gr tańszy niż Orlen na
    Czerniakowskiej.

    MJ

  • 15. Data: 2020-03-23 15:17:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.03.2020 o 14:29, Dawid Rutkowski pisze:

    > Cena ropy spadła od stycznia z 70$ do 25$. W ciągu ostatniego
    > miesiąca z 60$ do 25$. Ale wg kłamczuszka to orlen "rezygnuje z
    > części marży", żeby "karetki mogły jeździć taniej".

    OK! To może być jakiś argument, tylko, że po pierwsze teraz sprzedajemy
    paliwo wyprodukowane z ropy kupionej pewnie kilka miesięcy temu, a po
    drugie w cenie detalicznej paliwa jest masa podatków. Kiedyś spotkałem
    się ze stanowiskiem, że Stacja Paliw na jednym litrze zarabia kilka
    groszy. To skąd spadek ceny o 30 groszy?

    --
    Robert Tomasik

  • 16. Data: 2020-03-23 15:19:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Każda stacja Orlenu w Warszawie, które mam okazję widywać, ma inne
    >ceny.

    Az tak calkiem inne to pewnie nie, bo Orlen ma tam pewnie wiecej
    stacji niz 20 :-)

    >Np. Orlen na Trasie Ł jest konsekwentnie o ok. 20 gr tańszy niż Orlen
    >na Czerniakowskiej.

    Ale zjawisko tez dostrzegam, w miescie, w trasie ...
    Wspomniany wczesniej Pieprzyk tez mial kiedys dosc niskie ceny,
    i we Wroclawiu nadal ma, ale tak od Wroclawia do Poznania juz nie ...

    J.

  • 17. Data: 2020-03-23 15:42:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Z Płocka ?

    Wiesz, my nie tylko z płocka tu paliwem handlujemy. Ale już nei jeden
    raz dziennikarze pytali, czemu u nas 5,30 zł/l, a 100 km dalej około
    5,00 zł/l. I taka była argumentacja, ze daleko i pod górkę.

    > Ropa na gieldach spadla. Brent miesiac temu byl po 60$, dzis 28$.
    > A Ty myslisz, ze dobroczynca Orlen obnizyl ceny.

    Nawet mi to przez myśl nie przez myśl nie przeszło, ze to przejaw
    dobroczynności ze strony ORLEN-u.>
> [...]
    > I cena a nich niska, choc ja akurat ON patrze.
    >
    > W innych rejonach miasta kilkanascie gr drozej, mimo, ze stacji tez

    No może tam się nie dogadują, albo u nas to plotka, że sie dogadują. Nie
    wiem.

    > Co do cen ... rzekomo cena na stacje Orlenu przychodzila z centrali.
    > Ale kierownik codziennie raportowal ile maja w stacjach sasiednich.

    No też tak słyszałem.

> [...]
    > Ale w 2021 .. akcyza wroci, oplata nie spadnie, ropa podrozeje, zlotowka
    > spadnie ... ale to juz bedzie po wyborach i benzyna bedzie mogla byc po

    No u nas nie za bardzo. Ja mam 40 km do najbliższej Stacji Paliw na
    Słowacji. Obecnie Słowacy do nas jeżdżą, bo u nich litr Pb95 kosztuje na
    złote 5,88 (cena sprzed tygodnia, bo teraz nie da się jechać). Nawet
    nasi zaraz przy granicy Stacje Paliw MOYA postawili i oni u nas się
    tankują. Codziennie na naszych stacjach widzę Słowaków tankujących
    paliwo do samochodu i kilku kanistrów w bagażniku. Zresztą to może być
    jeden z powodów wyższych cen.

    Ale za 7 zł, to pojadę na Słowację z kilkoma kanistrami raz na jakiś
    czas i mogą sobie nawet po 10 zł sprzedawać. Po za tym podejrzewam, że
    szybko Słowacy postawią Stacje Paliw przy granicy (teraz mam 15 km od
    granicy, a nasza jest od ich kilometr góra). To będę miał 25 km :-)

    Tak przez lata było z alkoholem. Po jedną flaszkę nikt nie jeździł, ale
    na wesela, chrzciny i inne temu podobne imprezy, to nikt w sklepie nie
    kupował u nas w Polsce, tylko jechało sie na granicę. Tam 100 metrów za
    były sklepy. Tak to wyglądało kilka lat temu:
    https://goo.gl/maps/E9GATCV5RuAjSMmu7

    --
    Robert Tomasik

  • 18. Data: 2020-03-23 15:58:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.03.2020 o 15:11, Michal Jankowski pisze:

    > Każda stacja Orlenu w Warszawie, które mam okazję widywać, ma inne ceny.
    > Np. Orlen na Trasie Ł jest konsekwentnie o ok. 20 gr tańszy niż Orlen na
    > Czerniakowskiej.

    ORLENY są różne. Są takie należące do ORLEN i takie na franczyzie, gdzie
    de facto prowadzi je zewnętrzny podmiot. Przeanalizuj paragon, czyj masz
    NIP, bo u nas od tego też zależy cena.

    --
    Robert Tomasik

  • 19. Data: 2020-03-23 16:03:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Już od dawna postulowano wprowadzenie karcianego tacowego...
    > Teraz można wprowadzić coś na kształt internetowego tacowego... ;)

    W wielu krajach nie ma czegoś takiego, jak taca, tylko Kościoły żyją z
    odpisu od podatku. Coś, jak teraz u nas ten 1% na organizacje. U nas też
    był taki plan, ale z tego co wiem Kościół Katolicki się sprzeciwił.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2020-03-23 16:10:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Wiesz, my nie tylko z płocka tu paliwem handlujemy. Ale już nei jeden
    >raz dziennikarze pytali, czemu u nas 5,30 zł/l, a 100 km dalej około
    >5,00 zł/l. I taka była argumentacja, ze daleko i pod górkę.

    No fakt, daleko i pod gorke, i transport kosztuje :-)

    Ale ... ponoc w Plocku, Gdansku i okolicach tez paliwo drogie :-)

    >No może tam się nie dogadują, albo u nas to plotka, że sie dogadują.
    >Nie wiem.

    UOKiK napuscic, tylko kto mialby ich wspomoc ... KAS, ABW, CBA, CBŚ ?
    Niech zaloza podlsuch na telefony :-)

> [...]

    >na
    >złote 5,88 (cena sprzed tygodnia, bo teraz nie da się jechać).

    Jak ropa pojdzie w gore, zlotowka spadnie, to dla tych kilkunastu gr
    oplaty nie bedzie Ci sie oplacilo 80 km jezdzic :-)

    Ale warto wiedziec, ze jest alternatywa :-)

> [...]
    >za
    >były sklepy. Tak to wyglądało kilka lat temu:

    Ta, to mi sie w 2004 podobalo. Limit piwa na osobe 110 litrow ...
    pojechac z przyczepka w 4 osoby i pokazac celnikom ... palec :-)
    Teraz chyba nawet limitu nie ma ...

    Ale roznice w cenie byly takie duze, czy gorale mocne glowy maja ? :-)

    J.