  • 1. Data: 2021-01-11 14:31:07
    Temat: Kredyt hipoteczny z zerowym oprocentowaniem
    Od: Jan Osik <j...@j...org>

    Takie cuda w Danii.
    I w związku z tym pytanie - czy banki komercyjne mają obowiązek przechowywania
    nadwyżek w banku centralnym (poza rezerwą obowiązkową)?

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Kredyt-hipoteczny-z
    -zerowym-oprocentowaniem-nowa-oferta-w-Danii-8034364
    .html

    Klienci Nordea Kredit w Danii mogą zaciągnąć kredyt hipoteczny ze stałym
    oprocentowaniem wynoszącym zero procent.

    (...)

    W połowie 2012 roku Danmarks Nationalbank wprowadził ujemną stawkę depozytową.
    Obecnie banki komercyjne za przechowywanie nadwyżek w banku centralnym płacą 0,6
    proc. rocznie.

  • 2. Data: 2021-01-11 17:49:13
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny z zerowym oprocentowaniem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Osik" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
> [...]

    >depozytową. Obecnie banki komercyjne za przechowywanie nadwyżek w
    >banku centralnym płacą 0,6 proc. rocznie.

    Nie wiem jak w Danii, ale w Polsce obecnie bank centralny jest
    podstawowym miejscem rozliczen miedzybankowych.

    Czyli jak ja robie przelew z banku A na konto innej osoby, lub nawet
    swoje, w banku B,
    to z konta banku A w NBP jest przepisywana odpowiednia kwota na konto
    banku B.
    Tzn nie taka ile przelalem, tylko zbiorcze saldo sesji KIR, ale jest,
    i swoje "nadwyzki" bank trzyma w NBP.

    A w efekcie ... nawet jak bank udzieli komus kredytu, to konto
    dewelopera moze byc w tym samym banku, i srodki z banku nie znikna,
    albo deweloper dalej komus zaplaci ... i srodki do banku wroca.

    Wiec jak sie bank chce pozbyc nadwyzki:
    -moze gotowke w skarbcu trzymac, ale to troche glupie obecnie,
    -moze kupic zloto czy waluty - ale to ryzykowne,
    -moze kupic obligacje SP,
    -lub obligacje zagraniczne ..

    Wiec ciekawe - ida reka w reke z budzetem, czy chca doprowadzic do
    szybkiej rotacji pieniadza ... co pobudzi gospodarke ... teoretycznie

    J.

  • 3. Data: 2021-01-11 19:13:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Osik" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    >Takie cuda w Danii.

    Tak a propos - podobno najbardziej nierownomierne spoleczenstwo pod
    wzgledem bogactwa (GINI) to ... Holendrzy.

    A wszystko dlatego, ze panstwo gwarantuje tam kredyty hipoteczne, wiec
    banki nie maja oporow w udzielaniu na 110 czy 120% wartosci, wiec
    majatek mlodych czesto jest ujemny - maja mieszkanie/dom, ale dlugow
    maja wiecej.

    I to sie objawia w statystykach ostro :-)

    J.