  • 1. Data: 2015-01-29 08:53:51
    Temat: Kredyt frankowy (wcześniejsza spłata) - prośba o poradę.
    Od: Franek Alojzy <f...@g...com>

    Witam,

    Jestem jednym z wielu frankowiczów, będących obecnie na łasce banku. Potrzebuję
    jednak rady odnośnie pisma o wcześniejszą spłatę, które chcę wylansować do banku z
    prośbą o ugodę (dogadanie się). Co w nim napisać, na co się powołać ?

    Skrót wydarzeń:
    Zawarcie umowy w PLN: maj 2007 - kwota 267 500 PLN

    Po roku za namową "doradcy":
    Aneks do umowy: maj 2008 - zmiana na CHF (kurs 2,09), marża 1,1 % - 127 990,43 CHF

    Obecnie do spłaty: 410 000 PLN

    Nie wiem ile spłaciłem, bo nie liczyłem, ale każda rata jest regulowana terminowo i
    póki co nie było żadnych opóźnień. Zero ponagleń, upomnień itp.
    Obecnie mogę przeznaczyć na to około 160 000 PLN , które chciałbym wpłacić na rzecz
    zaciągniętego kredytu. Rata ok. 2000 PLN Nie przeraża mnie ona, ale w połączeniu z
    innymi wydatkami (gaz, woda, prąd) już stanowi znaczny wydatek comiesięczny.
    Gdybym miał w złotówkach to bym spłacił kapitał i resztę miał w nosie, a odsetki
    miałbym mniejsze. Przy obecnym kursie franka mam tylko kapitał, a odsetki mam
    praktycznie zerowe. Raty CHF v. PLN są podobne. Tak więc przewalutowanie byłoby
    strzałem w stopę lub zakup franka i jego wcześniejsza spłata w tej walucie, bo i
    odsetek brak.
    Nie wiem, czy możliwe są w ogóle jakiekolwiek renegocjacje z bankiem, propozycja
    unieważnienia aneksu i policzenie po PLN od daty zawarcia umowy, powołanie się na
    pierwsze wyroki w sprawie umów mówiące o ich nieważności, straszenie upadłością, jak
    sprzedzą mnie KRUKowi dostaną 40 %.....itp.
    Wpłata 160 tys. pewnie znacznie by zmniejszyła zadłużenie w banku, poprawiła mój
    komfort psychiczny, nieruchomość stała by się zabezpieczeniem faktycznym. Nie wiem
    jeszcze kredytu by mi zostało w PLN, ale zapewne niewiele.

    Co polecacie, czy w ogóle ma sens pisanie do nich ?

    Za wszelkie rady będę wdzięczny
    Alojzy

  • 2. Data: 2015-01-29 11:42:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Franek Alojzy" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Witam,

    > Co polecacie, czy w ogóle ma sens pisanie do nich ?

    > Za wszelkie rady będę wdzięczny

    Ja bym poczekał co wyjdzie z szumu medialnego.
    Według mnie (ale zdecydowanie nie jestem ekspertem od banków) takie
    rozwiązanie w którym banki miałyby obowiązek umożliwić kredytobiorcom
    cofnięcie czasu i przeliczenie wszystkiego tak jakby kredyt był wzięty w
    złotówkach byłoby w miarę dobrym rozwiązaniem.
    Wadą jest to, że przypomina to granie w totka na zasadach jak wygram to
    moje, jak przegram to wszyscy inni się zrzucą i mi oddadzą. Aby nie było tak
    niesprawiedliwie w stosunku do tych co nie grali, przyjąłbym zamienianie
    kredytu frankowego na złotówkowy z nieco wyższą marżą niż by ktoś dostał
    wtedy gdyby brał w złotówkach.
    A skoro uważam (od kilku lat tak uważam) coś za w miarę dobre rozwiązanie to
    podejrzewam, że może politycy też do tego w końcu dojdą (nie wiem na jakie
    trudności na tej drodze napotykają).

    Natomiast nie wyliczałbym tego tak, jak widzę czasem w publikacjach
    medialnych z czego by wychodziło, że frankowcy mają ileś tam nagle dopłacić
    (bo suma dotychczasowych spłat złotówkowych kredytobiorców była większa).
    Ja bym przeliczał tak, że ktoś wziął kredyt w złotówkach i spłacał dokładnie
    tyle ile faktycznie spłacał. Od kolejnych rat odejmował bym odsetki (takie
    jakie miałby w kredycie złotówkowym) i resztę odliczał od kapitału. Gdyby
    się zdarzyło, że spłaty złotówkowe frankowego były tak małe, że nawet na
    odsetki złotówkowego nie starczały (nie wiem, czy mogły się zdarzyć aż tak
    małe) to nie spłacone odsetki powiększały by kapitał. Suma sumarum wyszło
    by, jakby ktoś wziął złotowy i spłacał systematycznie za mało, ale bez kar
    za to za małe spłacanie. Według mnie dla banku rata stała jest
    korzystniejsza niż malejąca więc rata niższa od stałej jest jeszcze bardziej
    korzystna (więcej odsetek w sumie dostaną).
    Po takich wyliczeniach by wyszła kwota bieżącego zadłużenia i dalej byłyby
    ustalane warunki jakby od tej chwili liczyć na ileś tam lat - czy rata
    stała, czy malejąca to już do uzgodnienia.

    Jeśli z szumu medialnego wyjdzie coś takiego to w Twoim przypadku powinno to
    skutkować przeliczeniem wszystkiego tak jakbyś nie przewalutował. Nie wiem
    ile wyjdzie wtedy z przeliczenia po mojemu ale na pewno mniej niż teraz.
    Jeśli np. wyjdzie 220 to po spłacie 160 zostanie tylko 60. A jak teraz
    spłacisz to zostanie 250.

    Według mnie szansa na jakieś takie (według mnie logiczne) rozwiązanie jest
    całkiem spora widząc, że w innych krajach podobne rzeczy przechodzą i że u
    nas są jakieś sprawy w sądach na ten temat.
    P.G.

  • 3. Data: 2015-01-29 11:48:15
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-01-29, Franek Alojzy <f...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    jeszcze kredytu by mi zostało w PLN, ale zapewne niewiele.

    > Co polecacie, czy w ogóle ma sens pisanie do nich ?

    Daj sobie na wstrzymanie z takimi akcjami na razie.
    Radzą to chyba wszyscy ekonomiści. Jest bardo duża szansa, że kurs jest na chwilowej
    górce.

    Jedyne co bym sugerował, to dogadanie się z bankiem na jakieś wakacje kredytowe.
    Przy tak minimalnym oprocentowaniu jakie teraz jest, brak konieczności spłaty
    kapitału
    lub spłata jego niewielkiej części dadzą Ci chwilową ulgę i zwiększą szansę na to,
    że nie przepłacisz za dużo na wysokim kursie.

    Kurs walutowy obecnie to wielka loteria. Poczekaj co najmniej aż się
    kurs ustabilizuje, w chwili obecnej jest narażony na duże granie i spekulację
    i może się okazać, że w dniu przewalutowania będziesz miał 0.5 mln długu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2015-01-29 11:54:29
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:mad2qv$866$1@srv.chmurka.net...

    > Według mnie szansa na jakieś takie (według mnie logiczne) rozwiązanie jest
    > całkiem spora widząc, że w innych krajach podobne rzeczy przechodzą i że u
    > nas są jakieś sprawy w sądach na ten temat.

    Aby dodać temu któremu brakuje trzeba zabrać temu, który ma.
    Socjalizm już w Polsce był (i dalej ma się nieźle)- niech się więc państwo
    lepiej trzyma z daleka od osobistych decyzji finansowych obywateli, nawet
    tych, którzy są idiotami.

    --
    marfi

  • 5. Data: 2015-01-29 11:57:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Franek Alojzy" napisał w wiadomości
> [...]

    >Po roku za namową "doradcy":
    >Aneks do umowy: maj 2008 - zmiana na CHF (kurs 2,09), marża 1,1 % -

    Tos sobie doradzil :-(

    Ale ... mozesz odsukac jak to liczbach wygladalo ?
    Ile wynosily raty w lipcu 2007, ile przed przewalutowaniem (w kwietniu
    2008), ile po przewalutowaniu (w lipcu 2008), ile po skoku, w marcu
    2009, ile grudniu 2009, w czerwcu 2013,
    ile listopadzie 2014, a ile obecnie ?

    >Obecnie do spłaty: 410 000 PLN
    >Nie wiem ile spłaciłem, bo nie liczyłem, ale każda rata jest
    >regulowana terminowo i póki co nie było żadnych opóźnień. Zero
    >ponagleń, upomnień itp.

    a nie wystarczy podzielic 410 tys przez kurs CHF z chwili "obecnie" ?

> [...]
    >podobne. Tak więc >przewalutowanie byłoby strzałem w stopę lub zakup
    >franka i jego wcześniejsza spłata w tej walucie, bo i odsetek brak.

    Tak mi sie widzi, ze co bys nie robil to chwilowo strzal w stope
    bedzie. Trzeba bylo zrobic we wrzesniu :-)

    Tym niemniej - pilnie bym sledzil kurs CHF. Jesli ma rosnac, to lepiej
    kupic teraz i splacic choc czesc.

> [...]
    >poprawiła mój komfort psychiczny, nieruchomość stała by się
    >zabezpieczeniem faktycznym. Nie wiem jeszcze kredytu by mi zostało w

    Gdybys tak zostal przy PLN ? Obawiam sie ze sporo by zostalo ... tzn
    ponad 200k a nie 410.
    wszak to dopiero 7.5 roku splaty.

    Cos mi sie widzi, ze najlepiej bedzie zaryzykowac jeszcze raz i
    czujnie czekac. W miedzyczasie podpisujac jakas petycje :-)
    Bo bank teraz to raczej dobrej oferty nie ma, ale moze rzad cos zrobi
    ... a moze banki same wypracuja jakas propozycje ugody.

    Na razie CHF jakby delikatnie znizkuje. Zainwestowac PLN krotkokresowo
    i dokupowac troche CHF przy chwilowych dolkach.
    No i sprawdzic umowe - masz "plus LIBOR" ?
    Bo wczesniejsza splata zasadniczo nie ma sensu - odsetki w okolicach
    zera, raty nie zmniejsza (no, 1.1% od 410k = 375zl/mc), lokaty pln
    przyniosa wiecej - wiec tylko strach ze znow sie czlowiek obudzi z
    reka w nocniku ...

    J.

  • 6. Data: 2015-01-29 12:08:37
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-01-29, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Tym niemniej - pilnie bym sledzil kurs CHF. Jesli ma rosnac, to lepiej
    > kupic teraz i splacic choc czesc.

    Nie. _Teraz_ to nie śledzić nic, bo kurs dopiero szuka punktu równowagi
    i może latać w bardzo gwałtowny sposób. Należy wziąć pod uwagę, że
    szwajcarom nie zależy na zbyt wysokim kursie waluty i mogą być skłonni
    do ruchów które ją osłabią.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2015-01-29 12:19:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "marfi" <marfi @bb.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lepiej trzyma z daleka od osobistych decyzji finansowych obywateli, nawet

    Byłbym całkowicie tego samego zdania, gdyby było tak, że jak bank udzielił
    kredytu pod zastaw nieruchomości to w każdej chwili można oddać tę
    nieruchomość bankowi i zapomnieć o temacie kredytu.
    Nie rozumiem dlaczego tak nie jest.
    P.G.

  • 8. Data: 2015-01-29 12:24:23
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2015-01-29 o 12:19, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > udzielił kredytu pod zastaw nieruchomości to w każdej chwili można oddać
    > tę nieruchomość bankowi i zapomnieć o temacie kredytu.

    Bo gdyby tak miało być, to 99% frankowców nie dostałaby kredytu w CHF.
    żaden bank nie dałby kredytu z LTV bliskiemu 100%

    --
    Pete

  • 9. Data: 2015-01-29 12:25:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]

    > udzielił kredytu pod zastaw nieruchomości to w każdej chwili można oddać
    > tę nieruchomość bankowi i zapomnieć o temacie kredytu.

    Bo nie takie umowy zostały zawarte.

    A jestem przeciwny temu, aby zakazywać zawierania takich umów.

    Natomiast jak ktoś chce - może się przecież umówić z bankiem na takie
    warunki. A jeśli takich ofert ze strony banków nie ma - cóż, posiadanie
    mieszkania na własność nie jest ani jedynym, ani najlepszym sposobem na
    zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych.

    Skąd bank ma wiedzieć, czego chcą klienci, skoro godzą się bez dyskusji
    na przedstawiane dotychczas warunki?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2015-01-29 12:42:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Skąd bank ma wiedzieć, czego chcą klienci, skoro godzą się bez dyskusji
    > na przedstawiane dotychczas warunki?

    Skąd producent ma wiedzieć, że klienci chcą innych odkurzaczy, skoro te
    jedynie słuszne jak rzucą do sklepu to godzą się na nie bez dyskusji i
    wykupują na pniu.
    Czyżby system bankowy tkwił jeszcze w tamtych czasach?

    To czasy braku konkurencji. Jeśli jest wiele podmiotów i nie ma konkurencji
    to śmierdzi zmową :).
    P.G.