  • 1. Data: 2022-04-25 12:53:04
    Temat: Konto w walucie a bezpieczeństwo na wypadek inflacji
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Cześć,

    Wytłumaczcie mi taką (zapewne nie tak) prostą rzecz. Jak chłopu na miedzy.

    Euro jest dziś po 4,64 zł. Załóżmy, że mam 4640 zł i chcę je zabezpieczyć
    przed utratą wartości z powodu nadchodzącej inflacji. Zakładam sobie w
    banku (w moim przypadku mBank) konto w walucie obcej (niech będzie Euro,
    choć dotyczy też USD i CHF) i przerzucam na to konto 4640 zł. Przez
    mKantor, bo kurs jest lepszy. Mam na nim dzięki temu w przybliżeniu 1000
    EUR. Wiadomo, że mniej, bo bank też musi zarobić, ale niech będzie już te
    1000 EUR.

    Za dwa lata euro kosztuje już 9 zł. Czy nadal mam te 1000 EUR i jak je z
    powrotem przeleję na konto złotówkowe, to będę miał 9000 zł?

    Czy jeśli będę trzymał te 1000 EUR, a inflacja będzie dalej szalała, to
    rząd lub inny złodziej nie położy (mówię o obecnym stanie prawnym) w końcu
    na tych pieniądzach swojej brudnej łapy?

    Dodatkowo -- jeśli zarobię na przewalutowaniu (w końcu 9000 zł to więcej
    niż 4640 zł), to przyjdzie mi zapłacić za to podatek?

    --
    Wpada Puchatek do sklepu i mówi: "poproszę pół kilo szynki".
    Sprzedawca zważył, zapakował i dał Puchatkowi.

  • 2. Data: 2022-04-25 13:35:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    www.cinkciarz.pl

    > Za dwa lata euro kosztuje już 9 zł. Czy nadal mam te 1000 EUR i jak je z
    > powrotem przeleję na konto złotówkowe, to będę miał 9000 zł?

    Minus prowizja.

    > Czy jeśli będę trzymał te 1000 EUR, a inflacja będzie dalej szalała, to
    > rząd lub inny złodziej nie położy (mówię o obecnym stanie prawnym) w końcu
    > na tych pieniądzach swojej brudnej łapy?

    Jest to mozliwe, ale malo prawdopodobne.
    Natomiast ... podatek dochodowy moze bedziesz musial zaplacic.

    1000 eur to akurat mozesz trzymac w domu w skarpecie :-)

    > Dodatkowo -- jeśli zarobię na przewalutowaniu (w końcu 9000 zł to więcej
    > niż 4640 zł), to przyjdzie mi zapłacić za to podatek?

    Na razie nie, ale radze ostroznie.

    Tylko:
    -Unia tez rozdaje pieniadze, i euro tez ma inflacje.
    te 1000 euro za 2 lata moze byc warte dzisiejsze 800 euro.
    -kurs nie jest pewny - za 2 lata moze wyniesc 9 zl, a moze znow 3.80

    -odsetki na PLN rosna ... za 2 lata moze sie uda 5000 zl osiagnac ...

    -sa/były obligacje indeksowane inflacja ... ale tu nie obiecuje,
    ze rząd je spłaci :-)

    J.

  • 3. Data: 2022-04-25 17:57:10
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2022-04-25 o 12:53, Arnold Ziffel pisze:
    > Euro jest dziś po 4,64 zł. Załóżmy, że mam 4640 zł i chcę je zabezpieczyć
    >
    > Za dwa lata euro kosztuje już 9 zł. Czy nadal mam te 1000 EUR i jak je z
    > powrotem przeleję na konto złotówkowe, to będę miał 9000 zł?

    Tak. Ale mało prawdopodobne, aby EUR było po 9 zł.

    > Czy jeśli będę trzymał te 1000 EUR, a inflacja będzie dalej szalała, to
    > rząd lub inny złodziej nie położy (mówię o obecnym stanie prawnym) w końcu
    > na tych pieniądzach swojej brudnej łapy?

    Inflacja jest także w strefie euro. Jeśli w PL masz inflację 11%, a w
    euro 8% to netto oszczędzisz raptem 3%.

    > Dodatkowo -- jeśli zarobię na przewalutowaniu (w końcu 9000 zł to więcej
    > niż 4640 zł), to przyjdzie mi zapłacić za to podatek?

    Tak. Dochodowy w PIT (Dochody z innych źródeł).

  • 4. Data: 2022-04-25 20:53:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Inflacja jest także w strefie euro. Jeśli w PL masz inflację 11%, a w
    > euro 8% to netto oszczędzisz raptem 3%.

    Oczywiście pod warunkiem, że podawana przez GUS inflacja odpowiada tej
    dotyczącej naszych wydatków. Tak jakoś się składa, że w moim przypadku
    zupełnie nie odpowiada.

    > Tak. Dochodowy w PIT (Dochody z innych źródeł).

    Oczywiście pod warunkiem, że osiągnie rzeczywiście dochód. A nie że
    np. kupione euro wyda za granicą, a te sprzedane to będą np. kupione po
    wyższym kursie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2022-04-25 21:10:01
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    >
    > Za dwa lata euro kosztuje już 9 zł. Czy nadal mam te 1000 EUR i jak je z
    > powrotem przeleję na konto złotówkowe, to będę miał 9000 zł?

    Będziesz miał te 9 klocków, tylko że za 2 lata, to za tyle, to będzie
    można kupić 2 bilety do kina i popcorn :-)

  • 6. Data: 2022-04-26 08:17:15
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Oczywiście pod warunkiem, że podawana przez GUS inflacja odpowiada tej
    > dotyczącej naszych wydatków. Tak jakoś się składa, że w moim przypadku
    > zupełnie nie odpowiada.

    Każdy ma "swoją" inflację. Ona może być wyższa niż oficjalna, ale może -
    i często jest - niższa.

    > Oczywiście pod warunkiem, że osiągnie rzeczywiście dochód. A nie że
    > np. kupione euro wyda za granicą, a te sprzedane to będą np. kupione po
    > wyższym kursie.

    No tak. ;-) Aby zapłacić podatek DOCHODOWY faktycznie... musi być dochód.

  • 7. Data: 2022-04-26 08:20:39
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2022-04-25 o 21:10, Poldek pisze:

    > Będziesz miał te 9 klocków, tylko że za 2 lata, to za tyle, to będzie
    > można kupić 2 bilety do kina i popcorn :-)

    Dane historyczne pokazują, iż niewiele można zyskać kupując walutę i
    trzymając latami. Zysk osiąga się na wahaniach kursów. Niczym NBP - gdy
    waluta droga - sprzedaje, gdy waluta tania - kupuje odbudowując rezerwy.
    Robisz to samo, ale w skali micro.

    Co ciekawe - jeśli rozliczamy zysk z obrotu walutą w PIT, a ten za
    chwilę będzie wynosił 12% (lub zero jeśli dochód mieści się w kwocie
    wolnej) to tego typu inwestycja bardzo zyskuje wobec np. foreksu
    obelkowanego (19%).

  • 8. Data: 2022-04-26 16:36:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 25 kwietnia 2022 o 12:53:05 UTC+2 Arnold Ziffel napisał(a):

    > Czy jeśli będę trzymał te 1000 EUR, a inflacja będzie dalej szalała, to
    > rząd lub inny złodziej nie położy (mówię o obecnym stanie prawnym) w końcu
    > na tych pieniądzach swojej brudnej łapy?

    Jak już trzymasz w obcej (no prawie - wg traktatów to już dawno powinna być nasza
    waluta) walucie, to i w obcokrajowym banku zdałoby się.
    Może być np. niemiecki N26.
    Przelewy SEPA są za darmo.
    Do tego możesz mieć darmową debetówkę i w razie nagłej potrzeby płacić tymi euro w
    Polsce kosztem jedynie 0,2% (plus uprzedni koszt wymiany złotówek na euro - nie rób
    tego w mKantorze, lepiej w kantorze aliora).

    > Dodatkowo -- jeśli zarobię na przewalutowaniu (w końcu 9000 zł to więcej
    > niż 4640 zł), to przyjdzie mi zapłacić za to podatek?

    Widzisz - nie dość, że zeżrą inflacją, to jeszcze podatek dowalą.

  • 9. Data: 2022-04-26 20:23:49
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-04-26 o 08:20, Szymon pisze:

> [...]
    > chwilę będzie wynosił 12% (lub zero jeśli dochód mieści się w kwocie
    > wolnej) to tego typu inwestycja bardzo zyskuje wobec np. foreksu

    No ale Glapiński może się wstrzeliwać w górki/dołki, bo sam je kreuje, a
    Kowlaski nie dość, że zawsze chybi, to jeszcze dodatkowo traci na spreadzie.

  • 10. Data: 2022-04-27 09:09:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 26 kwietnia 2022 o 20:23:51 UTC+2 Poldek napisał(a):

    > No ale Glapiński może się wstrzeliwać w górki/dołki, bo sam je kreuje, a
    > Kowlaski nie dość, że zawsze chybi, to jeszcze dodatkowo traci na spreadzie.

    Strzelając na oślep będzie miał jak w ruletce - połowa trafień, połowa nie,
    ostateczna strata na spreadzie (odpowiednik 0 i 00 z ruletki - to jest mega, lepsze
    byłoby już tylko -0).
    Chyba że się zna z glapciem...
    No ale co w tym dziwnego, ten zysk glapcia skadś się musi brać - zwykle od
    anonimowych dawców kapitału, którym skończył się "trend boczny" ;P

    I którzy nie umią liczyć - albo się znają z pinokiem - bo "pit 12%" to będzie
    12%+7,75%.
    Lepiej się do związków zapisać - a najlepiej zalożyć własny.