  • 1. Data: 2018-11-03 22:51:38
    Temat: Karta walutowa
    Od: cef <c...@i...pl>

    Mam rachunek w euro w Raifim.
    Była do niego karta walutowa - płatna ok 8-10 Euro rocznie.
    Teraz likwidują te karty - zamiast tego proponują mi
    kartę multiwalutową płatną 8zł/miesiąc.

    Karty potrezbowałem do obsługi wydatków w strefie euro.
    Zarabiam w euro, więc przerzucam tylko trochę waluty na ten rachunek
    i wydawałem około 1500-2000 Eur rocznie - głównie w Niemczech.

    Teraz trochę mniej jeżdżę tam i jak wydam kwotę rzędu 500 euro,
    to gdyby skubnęli mnie z normalnej kredytówki złotówkowej na 20 groszy/1
    Euro
    to byłbym do tyłu dokładnie tyle ile zapłacę za tę multiwalutową.

    Powinienem przejrzeć teraz oferty wszystkich banków pod kątem
    karty do rachunku walutowego, ale jeśli ktoś może coś polecić
    z rozwiązań, których sam używa, to chętnie skorzystam.

  • 2. Data: 2018-11-04 07:42:22
    Od: MK <m...@i...pl>

    Ja od lat uzywam eurobank VISA. Bank bierze 1% prowizji za transakcje w walutach, ale
    i tak sie opłaca, bo w ramach programu lojalnoscipwego mozna dostac zwrot 5%
    wartosci transakcji w okreslonych katagoriach. Nie wiem czy maja ta oferte w wersji
    firmowej.
    Mozna sprawdzic jeszcze VISA swiat w mBanku, ale wg cennika platna 10 pln/m-c. zaleta
    tej karty jest ze jest rozliczana w PLN a transakcje przewalutowywane bezposrednio
    przez VISA.

    MK

  • 3. Data: 2018-11-04 09:11:38
    Temat: Re: Karta walutowa
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Podstawa - karta do konta w euro kantoru aliora (tylko kantoru
    https://kantor.aliorbank.pl - a nie "dużego" aliora).
    Za darmo rachunki, debetówka, jedna wypłata z bankomatu na miesiąc.
    Do tego kurs EUR->PLN w granicach najlepszego - masz tam też konto w PLN, możesz
    wymieniać i przelewami płacić rachunki oraz spłacać KK. Za darmo też obsługa kasowa w
    oddziałach aliora (ale nie wszystkie mają kasę).
    Wady - brak debetówki PLN oraz brak kożliwości założenia konta wspólnego.

    Drugie - citi priority, bezpłatne przy 30k depozytu (może być równowartość w euro)
    lub 5k wpływu na miesiąc, jeśli masz u nich KK (a to żaden problem).
    Konto EUR też za darmo, debetówkę przełączasz między kontami - niestety trzeba
    ręcznie. Bankomaty w PL za darmo, są też citkowe z możliwością wypłaty euro
    (prawdziwej, a nie ten kant euronetu).

    I jeszcze ostatnio testuję bgż. Konto "premium" bezpłatne przy 7,5k wpływu (wliczają
    też euro) na miesiąc, "złota" (ale nie żarówiasta, bardziej brązowa) debetówka
    przełączana między kontami PLN i EUR, przy płatności z konta EUR również wszystkie
    inne waluty po kursie MC bez prowizji (nie wiem, jak z PLN, ale i tak jest lepszy niż
    alior i citek, gdzie trzeba uważać). Darmowe wszystkie bankomaty i kasa i jeszcze
    ubezpieczenie assistance (domowy + lekarz) oraz przelewy SEPA.
    Jest to francuski bank, więc ma swoją specyfikę - warto spróbować, poszerza to
    horyzonty. Zresztą do nich i tak Cię raiffi sprzedał ;P

    Tak czy siak kantor aliora się przyda do wymian - chyba że wyjdzie trik z wypłatą z
    bankomatu PLN z konta EUR po kursie MC.

  • 4. Data: 2018-11-04 09:48:19
    Od: szsz <s...@a...pl>

    W dniu 2018-11-03 o 22:51, cef pisze:
> [...]
    > Zarabiam w euro, więc przerzucam tylko trochę waluty na ten rachunek
    > i wydawałem około 1500-2000 Eur rocznie - głównie w Niemczech.

    ja polecam

    Kantor Alior
    - karta darmowa jezeli uzyje sie jej chociaz raz do 6 miesiecy od wydania
    - wada taka ze tylko jedna wyplata z bankomatu w miesiacu jest za darmo

    TMobileBank
    - wydanie karty 10 PLN; potem juz oplat nie ma
    - karta chyba na 4 lata
    - wyplaty z bankomatow za darmo

    NestBank
    - karta za darmo; wyplaty za darmo; ale tylko jedna karta u nich jest za
    darmo wiec majac inne konta np w PLN nie nalezy wnioskowac do tych kont
    o karte

  • 5. Data: 2018-11-05 10:39:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    jeszcze ubezpieczenie assistance (domowy + lekarz) oraz przelewy SEPA.

    W Citi napisałeś, że przełączać trzeba ręcznie. Tu nic nie napisałeś -
    można domniemywać, że przełącza się automatycznie ?

    > chyba że wyjdzie trik z wypłatą z bankomatu PLN z konta EUR po kursie MC.

    Jak przełącza się automatycznie to może być pewien problem wymusić taką
    wypłatę, chyba, że zrezygnować z konta PLN (da się?) albo stan 0.
    P.G.

  • 6. Data: 2018-11-05 11:43:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 listopada 2018 10:39:39 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    >
    > W Citi napisałeś, że przełączać trzeba ręcznie. Tu nic nie napisałeś -
    > można domniemywać, że przełącza się automatycznie ?

    No nie, akurat założyłem domniemanie, że skoro "przełączana" - to również ręcznie (i
    chyba tylko w ST/www, w apce póki co się nie da, w przeciwieństwie do citka) - w
    przeciwieństwie do "automatyczna".

    > Jak przełącza się automatycznie to może być pewien problem wymusić taką
    > wypłatę, chyba, że zrezygnować z konta PLN (da się?) albo stan 0.

    Hmm, z konta PLN chyba nie da się zrezygnować.
    Ale tak czy siak sprawa jasna, gdy przyjąć przełączanie ręczne - czyli że obciąży
    konto EUR (oczywiście gdy takie będzie wybrane - przyjmuję założenie OP, że się
    zarabia w euro) - pytanie tylko, czy przy wypłacie PLN będzie to tylko kurs MC, jak
    dla pozostałych walut, czy jednak będzie inaczej. Aż się dopytam.

  • 7. Data: 2018-11-05 12:03:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > przyjmuję założenie OP, że się zarabia w euro

    Oczywiste bo koncepcja wypłacania PLN z konta EUR jest jakby dość ściśle
    powiązana właśnie z takim założeniem.

    > - pytanie tylko, czy przy wypłacie PLN będzie to tylko kurs MC, jak dla pozostałych
    walut, czy jednak będzie inaczej. Aż się dopytam.

    Jak nie wydzielili takiej sytuacji jako wyjątku to logicznie powinno być
    jak dla pozostałych.

    Daj znać, czego się dowiesz. Nie zarabiam w euro więc interesuje mnie to
    tylko teoretycznie.
    P.G

  • 8. Data: 2018-11-05 12:28:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 listopada 2018 12:03:06 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    pozostałych walut, czy jednak będzie inaczej. Aż się dopytam.

    > Jak nie wydzielili takiej sytuacji jako wyjątku to logicznie powinno być jak dla
    pozostałych.

    Zapytałem, ale chyba już odpowiedź mi się sama nasunęła - raczej nie będzie fajnie,
    bo obawiam się, że ta karta ma dwie waluty rozliczeniowe - PLN (dla transakcji w PLN)
    i EUR (dla walut innych niż PLN).
    Zapewne więc wypłata PLN w bankomacie w PL przyjdzie do banku jako obciążenie w PLN -
    i bank obciąży konto EUR po swoim kursie PLN->EUR.

  • 9. Data: 2018-11-05 13:05:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zapytałem, ale chyba już odpowiedź mi się sama nasunęła - raczej nie będzie fajnie,
    bo obawiam się, że ta karta ma dwie waluty rozliczeniowe - PLN (dla transakcji w PLN)
    i EUR (dla walut innych niż PLN).

    Zapewne jakoś tak to jest ujęte i wtedy PLN jest pewnym rodzajem wyjątku
    wśród innych walut.
    P.G.

  • 10. Data: 2018-11-05 18:29:08
    Od: xbartx <x...@b...net>

    On 11/5/18 1:05 PM, Piotr Gałka wrote:

    > Zapewne jakoś tak to jest ujęte i wtedy PLN jest pewnym rodzajem wyjątku
    > wśród innych walut.

    Ale może być też tak, że przyjdzie zapytanie o obciążenie na kwotę 100
    PLN na koncie tyle nie będzie i bank odpowie "nie da sie", mimo że na
    koncie EUR będzie 100 EUR - ale to tylko gdybam.

    Xenocide