  • 1. Data: 2019-05-05 13:59:03
    Temat: Jeśli bank odmówił kredytu, to od soboty musi bezpłatnie wyjaśnić, dlaczego...
    Od: k...@g...com

    >To efekt zmian m.in. w Prawie bankowym wprowadzonych przez wchodzącą właśnie >w
    życie ustawę wdrażającą RODO (przepisy o ochronie danych osobowych) do
    >poszczególnych ustaw.
    >
    >"Do tej pory klient, który starał się o pożyczkę albo kredyt i dostawał >odmowę,
    mógł tylko spekulować, dlaczego: czy problemem był rodzaj wykonywanej >pracy czy może
    wysokie koszty utrzymania rodziny? Banki - jeśli nawet >wyjaśniały swoje decyzje -
    poprzestawały na ogólnych formułkach. Teraz będzie >inaczej" - powiedziała PAP
    Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon, >która zabiegała o wprowadzenie tego
    przepisu w trakcie prac legislacyjnych >nad ustawą.

    >Jak tłumaczyła, zgodnie z nowymi przepisami banki i instytucje pożyczkowe >muszą
    wskazać, jakie konkretnie informacje o sytuacji zawodowej, finansowej >czy rodzinnej
    klienta zaważyły na negatywnej ocenie. "W przypadku banków z >prawa do wyjaśnienia
    możemy skorzystać także w przypadku decyzji pozytywnej, >np. jeśli chcemy dowiedzieć
    się, dlaczego bank oferuje nam kredyt na takich a >nie innych warunkach" - mówiła.

    https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C446352%2Cjesli
    -bank-odmowil-kredytu-od-soboty-musi-bezplatnie-wyja
    snic-dlaczego.html

  • 2. Data: 2019-05-05 18:11:24
    Od: z <...@...pl>

    Ciekawe. Jeśli powołując się na RODO można wyciągnąć taki nakaz to
    dlaczego nie można wywnioskować zakazu pobierania dodatkowych danych
    (np. nr tel.) przez korporacje.

  • 3. Data: 2019-05-05 20:48:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 5 May 2019 04:59:03 -0700 (PDT), k...@g...com
    napisał(a):

> [...]
    >>
    > https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C446352%2Cjesli
    -bank-odmowil-kredytu-od-soboty-musi-bezplatnie-wyja

    Taa ... a teraz takie madre komputery, "bo uzyskal pan/i 67pkt, a w
    tym tygodniu udzielamy od 69" ?

    Czy jeszcze szczegolowo wymienic punktacje ?

    J.

  • 4. Data: 2019-05-06 14:36:40
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2019-05-05 o 13:59, k...@g...com pisze:

    > https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C446352%2Cjesli
    -bank-odmowil-kredytu-od-soboty-musi-bezplatnie-wyja
    snic-dlaczego.html

    no to dobrze, mój klient dostał ostatnio decyzję negatywną z powodu
    "zbyt duże ryzyko dla banku", czy bank podał powód? TAK, czy klient ma
    jakąś korzyść z tej wiedzy? NIE, gdyż banki mają prawo indywidualnie
    podchodzić do ryzyka i dodatkowo nie muszą informować o tym jakie mają
    procedury...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2019-05-06 14:46:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 14:36:35 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:

> [...]
    > jakąś korzyść z tej wiedzy? NIE, gdyż banki mają prawo indywidualnie
    > podchodzić do ryzyka i dodatkowo nie muszą informować o tym jakie mają

    Co by dało Twojemu klientowi gdyby uzyskał dokładniejszą informacje?

  • 6. Data: 2019-05-06 15:15:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.05.2019 o 14:46, Kris pisze:

    > Co by dało Twojemu klientowi gdyby uzyskał dokładniejszą informacje?

    Tu akurat się z Tobą nie zgodzę. Jakby wiedział, że powiedzmy powodem
    było zbyt niskie wynagrodzenie, to może podjąć dodatkową pracę przykładowo.

  • 7. Data: 2019-05-06 15:20:31
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 15:15:45 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Tu akurat się z Tobą nie zgodzę. Jakby wiedział, że powiedzmy powodem
    > było zbyt niskie wynagrodzenie, to może podjąć dodatkową pracę przykładowo.

    Jak podejmiesz dodatkową pracę i będziesz więcej zarabiał to może i kredyt
    niepotrzebny się wtedy okaże.
    Albo bank i tak napisze "zbyt wysokie ryzyko"
    Kredytu z reguły potrzebujesz "na dzisiaj" a średnia zarobków jest liczona z 3
    ostatnich miesięcy najczęściej.

  • 8. Data: 2019-05-06 15:21:00
    Od: z <...@...pl>

    > Tu akurat się z Tobą nie zgodzę. Jakby wiedział, że powiedzmy powodem
    > było zbyt niskie wynagrodzenie, to może podjąć dodatkową pracę przykładowo.

    Racja.
    Ale zastanówmy się dlaczego bank utajnia takie informacje przed klientem?
    Czego to jest wyraz? Czy przypadkiem nie zachwianej równowagi na rynku?
    Trzeba aż rodosrodo żeby dwie strony umowy mogły sobie powiedzieć co i jak?
    Gdzie wolny rynek i liberalna gospodarka? ;-)

  • 9. Data: 2019-05-06 16:06:17
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 15:21:29 UTC+2 użytkownik z napisał:

    > Racja.
    > Ale zastanówmy się dlaczego bank utajnia takie informacje przed klientem?
    A zataja??
    "negatywna ocena zdolności kredytowej"
    "zbyt wysokie ryzyko transakcji"
    itp
    Wchodząca w życie ustawa zmieni tylko tyle że kazdy kto będzie chiał informację w
    stylu jak wyżej(no może trochę bardziej rozbudowaną) dostanie na papierze.
    Jeden papier więcej i tyle
    Skoro bank nie chce danej osobie udzielić kredytu to raczej trudno go do zmusić aby
    udzielił.

    > Czego to jest wyraz? Czy przypadkiem nie zachwianej równowagi na rynku?
    > Trzeba aż rodosrodo żeby dwie strony umowy mogły sobie powiedzieć co i jak?
    > Gdzie wolny rynek i liberalna gospodarka? ;-)

    Bank nie chce z Toba współpracować to na siłę nie dopomagaj się tej współpracy.

  • 10. Data: 2019-05-06 16:19:12
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 5 maja 2019 13:48:44 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:

> [...]

    muszą wskazać, jakie konkretnie informacje o sytuacji zawodowej, finansowej
    czy rodzinnej klienta zaważyły na negatywnej ocenie.

    Nic o punktach nie pisze. Pisze o szczegolowych aspektach.

    I w teorii RODO pozwala wyciagnac wszystko co jest przypiete do danych czlowieka.
    W IT to dziala, mozna sobie zazyczyc wszystkich danych. Wszystkich obrazkow,
    wyszukan, postow, statystyk jesli sa personalne...

    W urzedach od pewnego czasu tez zaczyna dzialac, tyle ze tam maja nie zautomatyzowany
    proces.

    Myse ze w praktyce taki bank po odmowie kredytu, albo i po jego przyznaniu, bo czemu
    nie, powinien musiec przekazac klientowi pelna aplikacje kredytowa.
    I tam powinno sie znalezc to co klient podal ale i to co pozbierali z BIK, swoich
    systemow, to co napisal analityk i tak dalej.

    W sumie ciekawie moglo by byc. Gdy nagle bank musi ujawnic co zbiera i jak ocenia.