  • 11. Data: 2019-05-21 13:05:35
    Temat: Re: Idea - logowanie
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 21 maja 2019 12:48:36 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Idea Bank kredytowała głównie małe i średnie firmy więc dość ryzykowny sektor
    > Tzw złych kredytów mają bodajże kilkanaście %
    > Na ryzyko niespłacenia kredytów utworzyli coś koło 400 mln zł rezerw.

    Aha, inna sprawa oczywiście, na ile te 400mln uzdrowiło sytuację. Jeśli dobrze liczę,
    to te 400mld to raptem 2% ogółu aktywów banku (czyli ok. 20mld).
    Więc być może to dopiero początek sprzątania w tej stajni augiasza.
    A do getbacku ile tego syfu sprzedali?

  • 12. Data: 2019-05-21 15:29:23
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2019-05-21 o 12:48, Kris pisze:

    > Idea Bank kredytowała głównie małe i średnie firmy więc dość ryzykowny sektor
    > Tzw złych kredytów mają bodajże kilkanaście %
    > Na ryzyko niespłacenia kredytów utworzyli coś koło 400 mln zł rezerw.

    ale nic za darmo, jak klient mógł dostać kredyt TYLKO w IB to miał
    doklejane różnego rodzaju pakiety, polisy, oszczędności itp...

    teraz jest pod tym kątem nieco lepiej (warunki), ale bank nadal kredytów
    udziela więc z kasą/płynnością nie ma problemu

    kredytów deweloperskich również udziela, ale tutaj są już większe kwoty,
    bank zarabia najwięcej na prowizjach i różnego rodzaju opłatach, bo po
    zakończeniu inwstycji (zwykle 1,5-2 lata) taki kredyt sam się spłaca z
    wpłat nabywców

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 13. Data: 2019-05-21 17:55:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]

    >Aha, inna sprawa oczywiście, na ile te 400mln uzdrowiło sytuację.
    >Jeśli dobrze liczę, to te 400mld to raptem 2% ogółu aktywów banku

    Ale jak mialo uzdrowic ?
    To tylko rezerwa, czyli bank mowi, ze nie zarobil, bo byc moze straci.
    A pieniadze zostaja.

    Tyle tylko, ze podatku sie nie placi, drugiego podatku sie nie placi
    ... no i obecnie bardzo kiepsko to w bilansie wyglada.
    Czyzby jednak bylo to bardzo powazne ryzyko ?

    >Więc być może to dopiero początek sprzątania w tej stajni augiasza.
    >A do getbacku ile tego syfu sprzedali?

    I to moze byc celny strzal ... ale dopoki nie beda musieli oddac, to
    sie liczy jako rzeczywiste uzdrowienie :-)

    J.

  • 14. Data: 2019-05-21 18:18:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
    >Ja sie tam nie znam, ale jak bank ma 15mld depozytow to w razie
    >padaki BFG wyskakuje z 15mld na wyplaty?

    Tak.

    > Przeciez chyba wiekszosc kasy depozytariuszy wciaz w tym banku jest?
    > W formie kredytow ale jest.

    Ale w formie kredytow. A tu trzeba 15 mld od razu.

    >Wiec nawet jak BFG wyskoczy z kasy to pozniej ja odzyska z kredytow
    >banku? Czy nie?

    A nie calkiem, bo przyjdzie syndyk i bedzie sprawiedliwie rozdzielal.
    Najpierw dla syndyka :-)

    A potem sie okaze co kredyty warte ... albo syndyk je opchnie po
    znajomosci za 10% wartosci ...

    No wlasnie, chyba juz sie pokazal raport roczny BFG, ciekaw jestem ile
    otrzymuje ze SKOKow i SK banku.
    Bo tak wczesniej dyskretnie omijal temat, ale tematu w zasadzie nie
    bylo :-)

    Te upadle banki i kasy to czasem ciekawa ksiegowosc uprawialy, ale to
    wiadomo tylko z doniesien prasowych, wiec poziom ufnosci zaden.

    J.

  • 15. Data: 2019-05-21 18:52:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu wtorek, 21 maja 2019 08:36:13 UTC+2 użytkownik miumiu napisał:
    > Ja sie tam nie znam, ale jak bank ma 15mld depozytow to w razie
    > padaki BFG
    > wyskakuje z 15mld na wyplaty? Przeciez chyba wiekszosc kasy
    > depozytariuszy
    > wciaz w tym banku jest? W formie kredytow ale jest.

    >I po pierwsze na tyle i tak nie wyskoczy, bo tyle nie ma - jak
    >ostatnio czytałem to miał jakieś 12mld.

    Zaciagnie kredyt w NBP.

    >Po drugie nie będzie tak łatwo wyskoczyć, bo te 12mld prawie w 100%
    >jest w obligacjach skarbu państwa, zaś wypłacać trzeba w gotówce - a
    >wiadomo, co się dzieje z ceną, jak nagle na rynku pojawia się kupa
    >towaru na sprzedaż.

    Zaciagnie drugi kredyt w NBP, pod zastaw obligacji.

    A potem zaraz oglosi zrzute wsrod bankow, a banki akurat beda mialy
    przyplyw gotowki.

    No chyba, ze ludzie oszukaja system i schowaja do skarpety, albo kupia
    euro ...

    >A to, że kredyty są do ściągnięcia, to jasne - pytanie po pierwsze
    >ile da się odzyskać, po drugie - ile trzeba czekać, bo choć bank pada
    >i BFG oddaje jego depozyty, to do kredytów dalej obowiązują umowy i
    >terminarze spłat.

    Pod zastaw tych kredytow chyba tez mozna kredyt zaciagnac ... ale to
    juz syndyk bedzie tym rzadzil.

> [...]
    >im tylko kapitału własnego wymaganego do prowadzenia działalności
    >bankowej w obecnej skali. A kapitał własny stopniał m.in. z powodu
    >uzdrawiania portfela kredytowego.
    >Więc w sumie bank w porządku i mógłby funkcjonować dalej, aktywa
    >wciąż przeważają nad pasywami - jedynie nie spełnia norm nadzoru
    >ostrożnościowego - ale w przypadku banku jest to również powód do
    >upadłości.

    >Ale unia miała dość upadków banków i wypłacania z odpowiedników BFG i
    >wprowadziła "przymusową restrukturyzację", zwaną też "uporządkowaną
    I wtedy za błędną politykę banku płacą jego właściciele, czyli
    akcjonariusze, oraz wierzyciele - nabywcy obligacji, a dopiero w
    ostateczności posiadacze depozytów - najpierw tych ponad 100k euro
    (którzy w pierwszej kolejności by zapłacili w starym scenariusze).
    >Czyli akcjonariuszom odbiera się bank bez rekompensaty

    Nie uwazali jak mieli ... poza tym ustawia przewiduje rekompensate po
    rozliczeniu ... o ile cokolwiek zostanie.

    No i Idea ... skoro ma tak male kapitaly wlasne, to czego
    akcjonariusze chca ?
    Rekompensaty za swietlane perspektywy ?

    >- depozyty i kredyty przechodzą do innego banku, który za to nie
    >płaci (a np. za identyczną operację przy "zdrowym" banku przejmujący
    >bank płaci - np. jak ostatnio santander przejął część db a bnp część
    >raifiego). Jak portfel kredytów nie jest zły, to przechodzą też
    >zobowiązania wykupu obligacji - ale jak jest marny, to i obligi idą
    >na papier toaletowy.

    Chyba nawet mozliwa obietnica doplaty ze strony BFG.

    Tylko jest w tym jeden niuans - jesli deponenci trzymaja pieniadze w
    Idei dla wysokich procentow,
    to bankowi przejmujacemu grozi szybka wyplata tych 15 mld ... bo
    klienci zaczna wycofywac lokaty po obnizce %.

    >I cała afera z KNF polegała na tym, że "grupa trzymająca władzę"
    >wymyśliła, jak okraść LCz z jego banków - okazało się, że wymagane
    >kapitały własne można zmieniać rozporządzeniem! >Więc ustawiono taki
    >wymóg dla kredytów frankowych, jakiego żaden bank by nie udźwignął -
    >więc i getout nie mógł tego spełnić. Wyłgali się postępowaniem
    >naprawczym (co im >jeszcze przyniosło zysk, bo bank "w naprawie" nie
    >płaci podatku bankowego) - ale "grupa" nie odpuszczała i szykowała
    >się na "uporządkowaną likwidację".

    Niby tak, tylko widzisz - bank sie uporzadkowal, i sie okazalo, ze
    kapitalow wlasnych prawie nie ma.
    I nie to, ze brakuje mu troche do tych wysokich wymogow, tylko nie ma
    prawie nic, a kreatywnie ksiegowal :-)

    No i trudno powiedziec - chcieli okrasc LCz bankow, czy chcieli cos
    dac frankowiczom.
    Czy moze sie obawiali, ze dobra zmiana w sadach odda frankowiczom ...
    i bank upadnie ... wiec lepiej, zeby mial duzy udzial wlasny.

    >Idea to inna historia - był fajny bank, a tak go zabagnili, że się
    >okazało, że kapitały wsiąkły. I teraz potrzebują inwestora, którego
    >wpuszczenie spowoduje, że dotychczasowe akcje staną się 10% akcji
    >dokapitalizowanego banku.
    >Albo też idea sama posprzedaje klientów do innego banku i zmniejszy
    >działalność 10 razy - wtedy obecny kapitał wystarczy, ale bank trzeba
    >budować od nowa.

    Zawsze moze glowny udzialowiec sypnac groszem ... o ile ma :-)

    O, kredyt niech w Idei zaciagnie i kupi nowe akcje :-)

    A tu kredyty tez tanieja i nie wiem czy model biznesowy Idei sie
    utrzyma - bo jak sie przyciaga duzymi %, to potem sa duze straty na
    dzialalnosci.

    J.

  • 16. Data: 2019-05-23 09:08:37
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

> [...]
    > Najpierw dla syndyka :-)
    >
    > A potem sie okaze co kredyty warte ... albo syndyk je opchnie po

    W przyrodzie nic nie znika, wiec jesli kasa nie wroci do BFG to wroci do
    tych ktorym syndyk sprzeda kredyty. A jesli kredyty sa zle to kasa po prostu
    zostanie u zbankrutowanych kredytobiorcow ktorzy ta kase zapewne zdażyli już
    sobie "sprywatyzować" . Czyli w skrócie kasa depozytariuszy trafia do
    cwaniakow biznesmenow-bankrutow, a na zwrot depozytow zrzuca się cale
    spoleczenstwo. W cywilizowanych krajach jak Chiny pewnie się za to
    rzostrzeliwuje :)

  • 17. Data: 2019-05-23 10:17:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >depozytow zrzuca się cale spoleczenstwo. W cywilizowanych krajach jak
    >Chiny pewnie się za to rzostrzeliwuje :)

    Ogolnie jakos tak, ale wezmy taki kredyt frankowy.
    Kto tu stracil to z grubsza wiadomo, ale kto zyskal ? :-)

    Bo Idea najwyrazniej jakos malo zyskala :-)

    J.

  • 18. Data: 2019-05-24 08:21:35
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Ogolnie jakos tak, ale wezmy taki kredyt frankowy.
    > Kto tu stracil to z grubsza wiadomo, ale kto zyskal ? :-)
    >
    > Bo Idea najwyrazniej jakos malo zyskala :-)
    >
    > J.

    Zyskala cala spekula forexowa na dlugich pozycjach, i generalnie
    szwajcarskie spoleczenstwo, bo za swoja walute moga kupic ze 2x wiecej
    polskich towarow :]

  • 19. Data: 2019-05-25 13:01:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 May 2019 08:21:35 +0200, miumiu napisał(a):

    > Zyskala cala spekula forexowa na dlugich pozycjach, i generalnie
    > szwajcarskie spoleczenstwo, bo za swoja walute moga kupic ze 2x wiecej
    > polskich towarow :]

    Ale zlotowka stracila jakos bardziej globalnie, wiec zyskalo nie tylko
    szwajcarskie, ale 3/4 Europy, USA, Kanada, Australia, Japonia ...

    No i to nie mialo zwiazku z kredytami, wiec kto zarobil na tych
    kredytach ? :-)

    J.

  • 20. Data: 2019-05-26 09:20:50

    I euro, w porównaniu do np. dolara.