  • 1. Data: 2019-04-30 10:11:19
    Temat: Idea Bank
    Od: Peter <k...@w...pl>

    https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/ide
    a-bank-wynik-finansowy-za-2018-rok-strata-netto/b62t
    6v6
    "
    Idea Bank w 2018 roku miał ponad 1,89 miliarda złotych skonsolidowanej straty netto.
    W ujęciu jednostkowym strata netto w 2018 r. wyniosła 1 614,37 mln zł wobec 346,76
    mln zł zysku rok wcześniej.
    W związku z powyższym bank zawiadomił Komisję Nadzoru Finansowego o "spełnieniu
    przesłanki zagrożenia upadłością, wynikającej z naruszania przepisów prawa w
    zakresie norm kapitałowych i związanych z ich ukształtowaniem poniżej wymogów
    określonych art. 92 CRR".

    ====================
    I co teraz. Kupią ją za 1 zł?

    --
    Peter

  • 2. Data: 2019-04-30 11:34:32
    Temat: Re: Idea Bank
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 30 kwietnia 2019 10:11:44 UTC+2 użytkownik Peter napisał:

    > I co teraz. Kupią ją za 1 zł?

    Biedny premier pinokio, ciągle ktoś mu w rządzeniu przeszkadza :(
    Nic dziwnego, że Jaruś nie ma ochoty, i Tusku też miał dosyć.

    Co do samej idei ciekawostka, przecież sami mieli kupować getout - niby połączony
    bank miał być dalej getoutem, a nie ideą, ale kupować miała spółka prowadząca ideę -
    a tu może się okazać, że będzie odwrotnie.

    Ciekawe więc, czy LC kupi sam od siebie swój bank za złotówkę, czy też Glapcio sypnie
    kasą?
    BFG upadku idei raczej nie wytrzyma, z dnia na dzień nie znajdzie nabywców na obligi
    skarbu państwa za 12mld po dobrej cenie (BFG to też jest fajna upychaczka obligów,
    podobnie jak były nią OFE).

    Chyba samemu należy zacząć bank-run...

  • 3. Data: 2019-04-30 15:12:02
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    1. nadal mają fajne depo, co generalnie nie dziwi, a gwarancje BFG takie
    same jak w innych bankach,
    2. po ostatnim mega spadku z listopada 2018 r., akcje IB szybko odbiły i
    dały zarobić kilkaset % (jeżeli ktoś się nie wystraszył), tym razem jest
    jeszcze weselej, spadek o ~20% i zawieszenie notowań...

    jak sądzicie, okazja czy lepiej trzymać się z daleka?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 4. Data: 2019-04-30 15:52:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 30 kwietnia 2019 15:12:02 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:
    > 1. nadal mają fajne depo, co generalnie nie dziwi, a gwarancje BFG takie
    > same jak w innych bankach,

    To, że BFG gwarantuje również odsetki, jest po prostu tragedią.
    Zaś na depozyty w idei nie wystarczy - ledwo starczało na takie popierdółki jak
    wołominy.

    > 2. po ostatnim mega spadku z listopada 2018 r., akcje IB szybko odbiły i
    > dały zarobić kilkaset % (jeżeli ktoś się nie wystraszył), tym razem jest
    > jeszcze weselej, spadek o ~20% i zawieszenie notowań...

    Kilkaset? To chyba jak ktoś kupił na tej jednej sesji, co spadły poniżej 2zł i potem
    sprzedał na tej jednej, gdy kosztowały 8zł (to pewnie wtedy, jak LC kupił akcje z
    prywatnej emisji - choć może to były getoutowe?).
    Idea nigdy nie dała zarobić na akcjach - kurs otwarcia trzymała tak do stycznia 2018,
    potem zaczął się spadek.

    > jak sądzicie, okazja czy lepiej trzymać się z daleka?

    Kupuj całość - a jak masz jeszcze 2mld, żeby dokapitalizować, to będziesz miał niezły
    bank - tyle że bez zaufania.
    Pamiętaj tylko, że akcje, które spadły o 90%, to są akcje, które spadły o 80% - a
    potem jeszcze o połowę.
    Dobrze, że jest majówka, a w idei, w odróżnieniu od getoutu, raczej nie mają kasy
    emeryci, ale po weekendzie może się zacząć nieźle dziać :(
    A za 3 tygodnie wybory...

  • 5. Data: 2019-04-30 16:17:20
    Od: Szymon <a...@w...pl>

    W dniu 2019-04-30 o 15:12, RobertS pisze:

    > jak sądzicie, okazja czy lepiej trzymać się z daleka?

    Na Interii wyczytałem: "Wszystkie wskaźniki są na odpowiednich
    poziomach, odbudowane zostały bufory płynnościowe - poinformował prezes
    Idea Banku Jerzy Pruski na konferencji podsumowującej wyniki banku za
    2018 rok."

    "Z punktu widzenia płynnościowego, po kryzysie z listopada zeszłego
    roku, mamy bezpieczną pozycję - powiedział prezes Pruski."
    -----------

    Odbudowane? Najwyraźniej mieli problem z płynnością, a - wydaje mi się -
    to już preludium do kłopotów z odzyskaniem środków przez klientów. Jeśli
    do tego dodać 1,9 mld strat na taki mały bank to trzymam się z daleka.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2019-04-30 16:27:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]

    >niby połączony bank miał być dalej getoutem, a nie ideą, ale kupować
    >miała spółka prowadząca ideę - a tu może się okazać, że będzie

    To miala byc fuzja. Tylko ze spolką koncową miala byc idea ... ktora
    szybko zmieni zmieni nazwe na Getincostam.
    IMO - fuzja nadal niewykluczona ... choc glowy nie dam - tu moze np
    KNF stanac okoniem, ze za slabe te banki, zeby sie fuzjowac :-)

    No i ciagle "szukaja inwestora".

    >Ciekawe więc, czy LC kupi sam od siebie swój bank za złotówkę,

    Raczej nie moze.
    Bank ma ciagle kapitaly wlasne i udzialowcow. Ktorzy niekoniecznie sie
    zgodza oddac.
    Nawet ten inwestor moze miec problemy sie dogadac ... choc akurat WZA
    wiekszoscia glosow w osobie LC moze na wszystko wyrazic zgode :-)

    Chyba, ze kupi na gieldzie, jak juz spadna ... ale to moze go Gielda
    przeczolgac.
    No i banku to nie naprawi, trzeba mu ze 2 mld dodatkowych kapitalow -
    ma tyle w kieszeni ?

    >czy też Glapcio sypnie kasą?

    Chyba nie ma podstaw/mozliwosci.

    >BFG upadku idei raczej nie wytrzyma,

    Wtedy juz NBP moze pomoc.

    >z dnia na dzień nie znajdzie nabywców na obligi skarbu państwa za
    >12mld po dobrej cenie

    Nawet jesli NBP ich odkupic nie moze, to moze udzielic pozyczki pod
    zastaw.

    No i ... BFG wyplaci, ludzie przeniosa do innych bankow ... i co te
    banki zrobia z forsa ?
    A tu na rynku 12mld obligacji czeka na zakup :-)

    Nawet nie trzeba tego przez rynek zalatwiac - BFG moze sprzedac bankom
    poza rynkiem, czy np przekazac zamiast gotowki temu, ktory bedzie
    robil wyplaty ... albo pozyczyc od niego pieniadze pod zastaw :-)

    Albo bank wyplacajacy od razu zaproponuje zakup obligacji, w dobrej
    cenie :-)

    W kazdym badz razie niepolitycznie by bylo, aby BFG upadl, i PiS
    raczej nie moze na to pozwolic.
    A jesli dobrze Idee pilnowali, to wrecz nie ma takiej potrzeby -
    ciagle tam jest pokrycie w aktywach, wiec BFG "nic nie straci".

    Ewentualnie ... poczekac do pazdziernika, moze kto inny bedzie sie
    musial martwic :-)

    >Chyba samemu należy zacząć bank-run...

    A to osobna kwestia, ze wypadaloby, aby KNF powolala zarzad
    komisaryczny.
    Albo co najmniej wsadzila jednego czlowieka do zarzadu/RN, z zadaniem
    monitorowania ... i to nie za takie drobne pieniadze, o jakich byla
    mowa :-)
    A KNF musi teraz dzialac "w bialych rekawiczkach".

    Tak do konca to chyba nie wiadomo czy to rzeczywiste straty, czy
    jakies rezerwy na ewentualne straty.
    Zaraz - dzis mieli raport publikowac.
    "W ujęciu skonsolidowanym łączna kwota rezerw i odpisów w kwocie około
    1457 mln zł dotyczy w szczególności:
    -odpisu z tytułu utraty wartości znaku towarowego i wartości firmy Tax
    Care S.A., co obciąży wynik brutto w kwocie około 211 mln zł;
    -spisania aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego dotyczącego
    strat ubiegłych lat oraz pozostałych różnic przejściowych przez spółki
    zależne oraz Idea Bank , co obciąży wynik netto odpowiednio w kwocie
    około 101 mln zł, oraz 399 mln zł.;
    - dotworzenie rezerw z tytułu testów wstecznych i zmian w modelu
    szacowania strat wykorzystywanym do kalkulacji odpisów i rezerw z
    tytułu utraty wartości kredytów w kwocie 407 mln zł
    - odpisu z tytułu utraty wartości firmy Idea Money S.A., co obciąży
    wynik brutto w kwocie około 149 mln zł;
    itp

    Nie jest to cos, co bezposrednio wplywa na plynnosc, natomiast moze
    bank postawic pod sciana - bo po prostu maja za male kapitaly wlasne.

    Jeszcze troche takich, i skoncza jak SKOKi - gdzie ponoc straty
    siegnely 50% depozytow :-)

    W kazdym badz razie zyli ostatnio dzieki wysokim % lokat, a % kredytow
    spadaja.
    Przy wysokich kosztach wlasnych ... moze byc kiepsko.
    Sytuacje ostatnio jakby opanowali ... tzn wystarczalo im 3.5%, a to
    ciagle sporo.

    KNF moze tez spowodowac przejecie przez inny bank, i tu ... "za
    zlotowke" ?
    Wtedy powodu do runu niby nie bedzie ... tylko ze inny bank zaraz
    obnizy te lokaty, i ludzie tez odejda ... tylko dokad ...

    No i w efekcie KNF i inne urzedy beda musialy uwazac, co mowia w
    sprawie Getbacku, bo jak dobija Idee, to trzeba bedzie te 20 mld
    znalezc, a z Getinem to i 60.
    Nie zobacza nabici w Getback odszkodowania jeszcze dlugo :-)

    J.

  • 7. Data: 2019-04-30 17:12:00
    Od: Szymon <a...@w...pl>

    To jeszcze za Bankierem:

    Kapitał własny banku na dzień 31 grudnia 2018 roku stopniał do zaledwie
    272,65 mln złotych wobec 2,52 mld zł rok wcześniej.

    To właśnie z tymi limitami mierzył się do tej pory Getin Noble, teraz
    zaś okazało się, że jeszcze poważniejszy problem ma Idea.

    Bez dokapitalizowania może być to jednak trudne, potrzeba zatem
    znalezienia kogoś, kto wyłoży pieniądze. Jak Idea Bank sam informuje w
    sprawozdaniu finansowym, naruszenie łącznego współczynnika kapitałowego
    może sprawić, że KNF może uchylić zezwolenie dla banku, a sam bank
    zagrożony jest upadłością. Na ryzyko upadłości zwraca uwagę także audytor.

  • 8. Data: 2019-04-30 17:58:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >To właśnie z tymi limitami mierzył się do tej pory Getin Noble, teraz
    >zaś okazało się, że jeszcze poważniejszy problem ma Idea.

    Oba chyba mialy niedobory.

    A tak z ciekawosci patrze w raport Idei: zobowiazania wobec klientow:
    18.397 31.12.2017
    17.106 31.12.2018

    wiec tu az tak duzo nie ubylo.

> [...]
    >kapitałowego może sprawić, że KNF może uchylić zezwolenie dla banku,
    >a sam bank zagrożony jest upadłością. Na ryzyko upadłości zwraca

    To chyba wrecz obowiazkowe przy takim spadku ... no ale moze dostanie
    z miesiac.
    Albo sie zdaza polaczyc i juz nie bedzie taki niski ...

    J.

  • 9. Data: 2019-04-30 18:05:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >Odbudowane? Najwyraźniej mieli problem z płynnością, a - wydaje mi
    >się - to już preludium do kłopotów z odzyskaniem środków przez

    Pozyczyli w listopadzie 1mld z NBP ... tylko wiesz - kazdy bank moze
    miec problem z plynnoscia, jesli klienci zaczna masowo wycofywac
    depozyty.

    Kredyt splacili w styczniu ... no ale musieli zrobic lokaty na 3.9%
    :-)

    >do tego dodać 1,9 mld strat na taki mały bank to trzymam się z
    >daleka.

    Straty moga byc bardzo istotne, bo bank stracil wymagany kapital
    wlasny.

    Ale ... ze bank niezbyt duzy, to BFG wydoli, wiec czego tu sie bac
    :-)

    J.

  • 10. Data: 2019-04-30 18:20:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >To, że BFG gwarantuje również odsetki, jest po prostu tragedią.

    No, jakby ktos mial lokate na 5 lat ... wiec tak powiedzmy do roku
    wstecz moglby gwarantowac.

    >Zaś na depozyty w idei nie wystarczy - ledwo starczało na takie
    >popierdółki jak wołominy.

    To pozyczy w NBP, bo PiS raczej nie moze sobie pozwolic na nieoddanie
    przed wyborami :-)

    >Kilkaset? To chyba jak ktoś kupił na tej jednej sesji, co spadły
    >poniżej 2zł

    Niska cena sie dluzej trzymala.

    https://www.gpw.pl/spolka?isin=PLIDEAB00013

    > i potem sprzedał na tej jednej, gdy kosztowały 8zł

    Ale nawet kupic po 2.10 a sprzedac po 6.06 to tez juz zasluguje na
    "kilkaset"

    Tyle, ze cena akcji niewiele mowi.

> [...]

    >Kupuj całość - a jak masz jeszcze 2mld, żeby dokapitalizować, to
    >będziesz miał niezły bank - tyle że bez zaufania.

    No wlasnie - bez dodatkowych 2 mld nawet nie ma co zaczynac - kupisz,
    a on zbankrutuje :-)

    >Pamiętaj tylko, że akcje, które spadły o 90%, to są akcje, które
    >spadły o 80% - a potem jeszcze o połowę.

    A byly po 25

    >Dobrze, że jest majówka, a w idei, w odróżnieniu od getoutu, raczej
    >nie mają kasy emeryci, ale po weekendzie może się zacząć nieźle dziać
    >:(

    Specjalnie przesuneli raport na 30-go ?

    >A za 3 tygodnie wybory...

    Tylko co - szybko zamkna zeby powiedziec, ze to wina Tuska jeszcze
    przed wyborami, czy poczekaja do listopada ... i niech sie Schetyna z
    tym jajem meczy :-)

    J.