  • 1. Data: 2004-05-11 04:49:28
    Temat: [GW] Wielka awaria w mBanku
    Od: "ali&kali" <a...@o...pl>

    46.html

    Przez kilka godzin klienci mBanku mieli problemy z dostępem do własnych
    pieniędzy. System informatyczny banku pod koniec weekendu zaczął szwankować,
    a w poniedziałek rano "padł" kompletnie na kilka godzin

    To prawdopodobnie najpoważniejsza awaria od początku istnienia mBanku - do
    tej pory uznawanego za najbardziej renomowaną internetową instytucję
    finansową na polskim rynku. Klienci, którzy w poniedziałek rano chcieli
    dokonać przelewu, sprawdzić stan konta, zastrzec kartę płatniczą lub kupić
    jednostki funduszy inwestycyjnych, musieli przełknąć gorzką pigułkę. Przy
    każdej próbie wejścia na konto pojawiał się komunikat: "Przepraszamy, ale
    chwilowo logowanie do internetowego systemu transakcyjnego jest niemożliwe".
    Co gorsza, nie działał też serwis telefoniczny. Klienci słyszeli w słuchawce
    tylko miły głos proszący, by zadzwonić później.

    Według rzecznika mBanku Szymona Midery system transakcyjny zawiesił się w
    poniedziałek ok. 9 rano. Dzwoniący do redakcji klienci mBanku twierdzą
    jednak, że pierwsze przerwy w działaniu serwisu pojawiły się już w weekend,
    a ostateczna katastrofa nastąpiła o 6 rano w poniedziałek. - Nic mi nie
    wiadomo na ten temat. Intensywnie pracujemy nad usunięciem awarii -
    odpowiadał tymczasem Midera. Na stronie internetowej mBanku długo nie można
    było jednak znaleźć jakiejkolwiek informacji na temat przyczyn i terminu
    usunięcia awarii. "O której dzisiaj otwierają?" - pytali ironicznie na
    internetowym forum mBanku rozżaleni klienci.

    W przypadku banku internetowego, pozbawionego oddziałów, jednoczesna awaria
    internetowego systemu transakcyjnego i call-center to koszmar - klienci
    zostają de facto odcięci od swoich pieniędzy. Na domiar złego awaria
    przydarzyła się akurat w poniedziałek 10. dnia miesiąca, kiedy przypada
    ostatni termin płatności składek do ZUS, i tym samym jeden ze "szczytów"
    aktywności klientów. To właśnie "znacznym wzrostem liczby operacji
    wykonywanych przez klientów" mBank początkowo tłumaczył awarię. Po godz. 11
    zmieniono wersję - na stronie internetowej banku ogłoszono, że powodem są
    "przyczyny niezależne od banku".

    Dopiero po godz. 12 informatykom mBanku udało się uruchomić serwis
    telefoniczny, a niecałą godzinę później ruszyły pierwsze transakcje w
    internecie. Kolejki czekających klientów nie udało się jednak rozładować
    jeszcze przez kilka kolejnych godzin. Na stronie internetowej
    przedstawiciele banku tłumaczyli, że oba kanały dostępu po porannej przerwie
    "są bardzo obciążone", i prosili o cierpliwość.

    Co było przyczyną awarii? Szymon Midera zaprzecza, jakoby bank został
    zaatakowany przez wirusa lub hakerów (tylko tak można byłoby tłumaczyć duże
    obciążenie systemu we wczesnych godzinach porannych, o którym początkowo
    informował mBank). Midera nie chciał powiedzieć nic więcej. - Informatycy
    pracują nad pełnym wyjaśnieniem przyczyn, za wcześnie jeszcze mówić o
    szczegółach - tłumaczył "Gazecie". Rzecznik mBanku podkreślił, że mimo
    odcięcia klientów od serwisu telefonicznego i internetowego cały czas
    bezbłędnie działał system autoryzacji transakcji kartami płatniczymi.
    Zaprzeczył też pogłoskom, że system mBanku nie jest przygotowany na duże
    obciążenia, jakie pojawiają się w kluczowych dniach (np. 10. każdego
    miesiąca, kiedy płacone są składki do ZUS, oraz 20. i 25., ostatnie dni
    płacenia zaliczek na podatki).

  • 2. Data: 2004-05-11 05:34:23
    Temat: Re: [GW] Wielka awaria w mBanku
    Od: Pa_K <p...@p...onet.pl>

    ali&kali wrote:

    46.html

    Niezbyt wiarygodne źródło ;)

> [...]
    > jednak, że pierwsze przerwy w działaniu serwisu pojawiły się już w weekend,
    > a ostateczna katastrofa nastąpiła o 6 rano w poniedziałek.

    A po jaką cholerę dzwonili do Wybiórczej? Myśleli, że Michnik u
    Kostrzewy zainterweniuje? :P

    Ale ad rem: logowałem się przed 7.00 i serwis działał bez żadnych
    problemów, hulało jak wiatr w polu - czyli wszystko było jak zwykle.

    pzdrw
    PK

  • 3. Data: 2004-05-11 06:29:46
    Od: "racoon" <r...@p...fm>

> [...]
    > internetowego systemu transakcyjnego i call-center to koszmar - klienci
    > zostają de facto odcięci od swoich pieniędzy.

    Zastanawiam się, czy przyjmowanie przelewó przez mBank też było zawieszone ?
    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2004-05-11 10:21:40
    Od: "leukocyt" <leukocyt[tnij]@poczta.fm>

    > Ale ad rem: logowałem się przed 7.00 i serwis działał bez żadnych
    > problemów, hulało jak wiatr w polu - czyli wszystko było jak zwykle.

    Logowalem sie i wykonywalem przelew miedzy 8 a 8.30. Tez nie bylo
    najmniejszych problemow. Smigalo jak nalezy.

    /l.

  • 5. Data: 2004-05-11 10:30:52
    Od: "Jakub \"Cubituss\" Kowalski" <c...@a...net>

    > Zastanawiam się, czy przyjmowanie przelewó przez mBank też było
    zawieszone ?

    Gdy wczoraj ruszyło callcenter (próbowałem niemal w kółko, ruszyło
    gdzieś tak po dwunastej), zamówiłem trzy przelewy do ZUSu, dwadzieścia
    minut później na callcenter sprawdziłem stan konta i kasa wyszła. Teraz
    sprawdziłem, wszystko wyszło wczoraj.

    C.

  • 6. Data: 2004-05-11 15:10:00
    Od: "Tadeusz Dąbek" <d...@p...onet.pl>

    wtorek o 6 rano system autoryzacji jeszcze nie dzialal,jak jest treaz? T