  • 1. Data: 2016-08-12 19:13:46
    Temat: Czechy -- która karta
    Od: W <w...@w...pl>

    Witam,
    krótki wyjazd do Czech - którą kartą będzie najlepiej się posługiwać -- Citi
    KK MC World, Alior Sync (TMUB) w EUR czy USD?

    w.

  • 2. Data: 2016-08-12 23:27:28
    Temat: Re: Czechy -- która karta
    Od: Bolek <b...@l...com>

    W dniu 2016-08-12 o 19:13, W pisze:
    > krótki wyjazd do Czech - którą kartą będzie najlepiej się posługiwać -- Citi
    > KK MC World, Alior Sync (TMUB) w EUR czy USD?

    Nie wiem jak z CITI, ale Aliorową USD wyjdziesz lepiej niż EUR:
    Przewalutowania dla karty USD: CZK->USD (kurs Mastercarda),
    Przewalutowania dla karty EUR: CZK->USD->PLN->EUR (1xkurs Mastercarda,
    2x kurs banku).

    Bolek

  • 3. Data: 2016-08-12 23:28:14
    Od: Bolek <b...@l...com>

  • 4. Data: 2016-08-13 08:09:54
    Od: W <w...@w...pl>

    Bolek wystukał, co następuje:

> [...]
    > Przewalutowania dla karty USD: CZK->USD (kurs Mastercarda),
    > Przewalutowania dla karty EUR: CZK->USD->PLN->EUR (1xkurs Mastercarda,

    Ahoj, dzięki!
    Tak właśnie przypuszczałem :-)

  • 5. Data: 2016-08-13 10:26:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Bolek" <b...@l...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Przewalutowania dla karty USD: CZK->USD (kurs Mastercarda),
    > Przewalutowania dla karty EUR: CZK->USD->PLN->EUR (1xkurs Mastercarda, 2x

    Jak rozumiem wynika to z tego, że walutą rozliczeniową (Mastercarda) dla
    karty Alior Sync (TMobile) w Euro jest USD.
    Zajrzałem do TMobile i nigdzie w danych karty w Euro nie wiedzę takiej
    informacji.

    Gdzie to się daje sprawdzić?
    P.G.

  • 6. Data: 2016-08-13 12:25:05
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > Gdzie to się daje sprawdzić?
    W aliorze, zadaj pytanie o sposób rozliczania transakcji walutowych, odpowiedzą
    zakręconą prawdę, zębami zazgrzytasz, jak to przeczytasz, ale więcej nabrać się nie
    dasz ;>
    Karty aliora (ma tylko mc) mają 4 waluty rozliczeniowe - pln, euro, usd i gbp.
    Ale dla transakcji w walutach innych niż te cztery, mc zawsze przelicza na usd -
    nawet dla karty do konta w euro.
    A potem alior przelicza na złtówki, a potem na euro - i kosi za to 15%.
    Jak nie wierxysz to zapytaj.

    A co do meritum:
    - najlepiej karta synca usd - 0,2% dla mc + koszt zakupu usd - oczywiśvie nie kupuj w
    aliorze (4,5%) tylko w jego kantorze walutowym (0,3%) - razem 0,5%,
    - kk citi mc - 0,2% dla mc + 5,8% dla citka - razem 6%,
    - karta synca euro - 15%.

    Aha, i uważaj na DCC !

  • 7. Data: 2016-08-14 21:44:46
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2016-08-13 o 10:26, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Bolek" <b...@l...com> napisał w wiadomości

    w czechach zawsze Aliorowa w USD, wychodzi taniej niż w kantorze

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 8. Data: 2016-08-16 12:29:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Dawid Rutkowski" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > W aliorze, zadaj pytanie o sposób rozliczania transakcji walutowych,
    > odpowiedzą zakręconą prawdę, zębami zazgrzytasz, jak to przeczytasz, ale
    > więcej nabrać się nie dasz ;>

    Myślałem, że to da się gdzieś sprawdzić bez pytania.

> [...]
    > gbp.
    > Ale dla transakcji w walutach innych niż te cztery, mc zawsze przelicza na

    Czy istnieją karty, które w takiej sytuacji przeliczą na euro?

    > Aha, i uważaj na DCC !

    Musiałem sprawdzić Googlem o co biega.
    Rozumiem, że jak mam kartę Synca w USD to bankomat (lub sklep) w Czechach
    może mi zaproponować że przeliczy mi na USD po swoim kursie.
    Czy może się zdarzyć, że zaproponuje mi (złośliwie) przeliczenie na PLN, bo
    stwierdzi, że karta z Polski, a że w USD to mniej ważne?
    P.G.

  • 9. Data: 2016-08-16 13:31:52
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > Myślałem, że to da się gdzieś sprawdzić bez pytania.

    Ja myślę, że się tym za bardzo nie chwalą, choć gdzieś musi być, bo inaczej nie
    mogliby się na to powoływać przy krojeniu, nawet coś mi się zdaje, że to gdzieś w
    dokumentach aliora widziałem, ale to pewnie autosugestia i "wpisanie oczami" czegoś,
    o czym się dowiedziało gdzie indziej w necie.
    Jak nie chce Ci się samemu pisać, to wklejam moją korespondencję z aliorem (teraz
    mogę, poprzednio pisałem z tabletu, a tam trudniej):

    <pytanie do aliora>
    Chciałbym zapytać, dlaczego dla karty debetowej do konta w euro, "główną" walutą
    rozliczeniową - czyli tą, na którą przelicza walutę transakcji organizacja
    mastercard, gdy waluta transakcji jest inna niż euro - jest USD, a nie euro ? To
    jakieś tragiczne nieporozumienie narażające klienta na olbrzymie koszty - a być może
    celowe działanie, gdyż beneficjentem tych kosztów jest bank ! Dobrze przynajmniej, że
    "główną" walutą dla karty do konta USD jest USD, a nie, przez analogię, euro. Czy
    bankowi nie zależy na wygodzie i zadowoleniu klienta ?
    </pytanie>

    <odpowiedź z aliora>
    W odpowiedzi na Pani pytanie dotyczące przewalutowania transakcji uprzejmie
    informuję, że operacja wykonana kartą płatniczą rozliczana jest z datą otrzymania
    operacji do rozliczenia przez Bank. Operacje w innej walucie niż PLN dokonywane przy
    użyciu kart płatniczych ze znakiem Mastercard:

    1) wykonane w walucie EUR są przeliczane w Banku na walutę rachunku (jeżeli inna niż
    EUR) po kursie kupna/sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia
    operacji,

    2) wykonane w walucie USD są przeliczane w Banku na walutę rachunku (jeżeli inna niż
    USD) po kursie kupna/sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia
    operacji,

    3) wykonane w walucie GBP są przeliczane w Banku na walutę rachunku (jeżeli inna niż
    GBP) po kursie kupna/sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia
    operacji,

    4) w pozostałych walutach przeliczane są na USD według kursu MasterCard i zasad
    stosowanych przez tę organizację, a następnie przeliczane przez Bank na PLN (jeżeli
    waluta rachunku inna niż USD) a następnie na walutę rachunku po kursie
    kupna/sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia Operacji przez Bank.

    Operacja wykonana kartą płatniczą rozliczana jest z datą otrzymania operacji do
    rozliczenia przez Bank. Bank nie pobiera dodatkowych opłat za przewalutowanie
    transakcji.

    Obowiązujące w danym dniu kursy walut są dostępne w oddziale Alior Banku albo na
    Naszej Infolinii a także na stronie internetowej.

    https://www.aliorbank.pl/dodatkowe-informacje/inform
    acje/kursy-walut.html. </odpowiedź>

    Na te kursy aliora też warto rzucić okiem, mają po dwa rodzaje dolarów, euro i funtów
    (np. euro i euro2 - to prawie jak gps i gps2 ;)

    Oczywiście odpowiedź bardzo "obok" pytania.

    > Czy istnieją karty, które w takiej sytuacji przeliczą na euro?

    Nie z aliora.
    I nie visy, te wszystkie już chyba przeliczają na PLN.
    Pozostają mc z innych banków niż alior - i o ile się nie mylę, to właśnie te
    wszystkie pozostałe przeliczają w takiej sytuacji na euro, ale to żadna różnica, bo
    bank i tak przeliczy na PLN po swoim kursie.

    Także pytanie dotyczyło chyba kart walutowych - visa też walutowe występują.
    Takiej, gdzie byłoby to korzystne, nie znam (oprócz wielowalutowych - choć w
    przypadku citi nie wiem, na jaką walutę przelicza inne niż pln, usd i euro) - np. w
    mBąku, jak masz visę do eMax euro, to inną walutę przeliczy na euro, ale mBąk weźmie
    sobie od takiej transakcji dodatkowe 3%.

> [...]
    > Czy może się zdarzyć, że zaproponuje mi (złośliwie) przeliczenie na PLN, bo
    > stwierdzi, że karta z Polski, a że w USD to mniej ważne?

    Dokładnie - druga wersja, zgodnie z prawami Murphy'ego będzie zawsze najgorzej.
    Na karcie nie ma nic o tym, że jest do konta w USD (nawet nie wiem, czy dałoby się to
    jakoś z numeru karty wywnioskować), ale za to jest o tym - a przynajmniej da się z
    numeru wywnioskować - że wydał ją bank z Polski, także tam, gdzie DCC jest dostępne -
    i to raczej ku wkurzeniu, a nie przyjemności klientów - będzie proponować
    przeliczenie koron na złotówki.
    Ale bankomat to pół biedy, najbardziej podstępne są terminale płatnicze. Teoretycznie
    klient powinien się na DCC zgodzić, ale w praktyce bywa tak, że zgodę - zwykle
    niechcianą - wyraża kasjer - dlatego trzeba zawsze sprawdzać slipy.
    Bo w przypadku karty USD aliora będzie to kosztować jakieś 12,5% - ok. 5% kursu DCC
    (i tak lepszy niż prowizja mBąka czy citka) plus 7,5% na kursie aliora przy
    późniejszym przeliczeniu z PLN na USD.

  • 10. Data: 2016-08-16 14:24:02
    Od: W <w...@w...pl>

    RobertS wystukał, co następuje:

    > w czechach zawsze Aliorowa w USD, wychodzi taniej niż w kantorze

    Dziękuję bardzo za odpowiedź - przydała się:-)