  • 1. Data: 2019-08-30 08:09:15
    Temat: Ciekawy przypadek "pikaczowy"
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    Witam

    Ciekawy przypadek płatności kartą tzw."pikaczem" bez podawania pin
    a na kwotę > 50zł przytrafił się wczoraj żonce.
    Terminal SumUp GSM do sporadycznie przyjmowanych płatności
    bezgotówkowych - chwilkę trwa zanim dokona połączenia po 3G
    Żonka wstukała kwotę 80zl - klientka karte z pikaczem zbliżyła
    i ... transakcja zatwierdzona ? :/
    Jako że żoneczka nie była specjalnie skupiona na całej operacji
    uznała że chyba coś poszło nie tak - skoro terminal nie poprosił o PIN
    Klientka jeszcze raz wykonała płatność i również poszło bez PIN-u.
    No... w tym momencie ciut zbaraniała - wyjęła własną kartę i dokonała
    płatności na ta samą kwotę - terminal grzecznie poprosił o PIN :)
    Klientka zalogowała się smartfonem do swojego banku i pokazała
    obciążenie na 2 transakcje - więc żonka zwróciła jej gotówką tą drugą
    płatność.
    Wieczorem sprawdziła transakcje na kompie w serwisie SumUp i faktycznie
    2 obciążenia karty Maesto po 80 zł i trzecie Vis-y (ta żonki)

    No i tu zagwozdka, jak "pikaczem" bezpinowo przeszło 2x po 80 zeta ??
    Karta prawdopodobnie była z "żubra" - (wg. relacji żonki)

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2019-08-30 09:15:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Rzeczywiście ciekawostka.
    A jest możliwość sprawdzenia 6 pierwszych cyfr numeru karty?
    Bo maestro w żubrze mieli w poprzednim wieku, jak zaczynałem studia - ale może coś
    sie uchowało.
    Teraz wydaje już chyba tylko milek.
    Ew. może być to karta zagraniczna (one mają do 25 euro, a w Finlandii nawet do 50) -
    ale skoro apka w telefonie, to wątpię.
    W PL właściwie już w drugim kwartale miało wejść 100zł, ale PSD2 się przestraszyli.
    Choć może, skoro to taka niszowa karta, żubr zapomniał zmienić z powrotem na 50zł?

  • 3. Data: 2019-08-30 10:07:10
    Temat: Re: Ciekawy przypadek "pikaczowy"
    Od: Waldek <m...@n...dam>

> [...]
    > Choć może, skoro to taka niszowa karta, żubr zapomniał zmienić z powrotem na 50zł?

    Nie - w logu są dostępne tylko 4 ostatnie cyfry karty
    oraz Kod EMV - długi ciąg cyfr & liter - jednak ale nic mi to nie mówi.
    Ja tej karty nie widziałem na własne oczy - ale w logu widzę że to
    MAESTRO + typ płatności "zbliżeniowo" - a że karta z "żubra" wiem tylko
    z przekazu żonki (w tych sprawach ufam jej tak na 50% ;)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2019-08-30 13:05:28
    Od: Waldek <m...@n...dam>

> [...]
    > Choć może, skoro to taka niszowa karta, żubr zapomniał zmienić z powrotem na 50zł?

    Dodzwoniłem się do operatora terminala i uzyskałem info dot. tych
    konkretnych transakcji, i ze mniej więcej od 2 m-cy dla kart Maestro
    oraz MasterCard limit pikaczowo-bezpinowy to 100zł. Visa po staremu 50zł

    No przyznam, że lekko zdziwiony jestem - samowolka siakaś ?

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2019-08-30 15:54:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 30 sierpnia 2019 13:05:02 UTC+2 użytkownik Waldek napisał:

> [...]
    > oraz MasterCard limit pikaczowo-bezpinowy to 100zł. Visa po staremu 50zł
    >
    > No przyznam, że lekko zdziwiony jestem - samowolka siakaś ?

    Rzeczywiście ciekawie się robi - zresztą ten sumup to też jest ciekawostka, kiedyś (a
    może i nadal) mBąk też taki wynalazek oferował, ludzie nie boją się za pomocą tego
    płacić? ;>

    Co do tych 100zł - MC ma już na to zgodę NBP od ponad roku, visa od pół - ale, jak
    pisałem, wymóg wprowadzenia PSD2 i związane z tym zmiany zasad w płatnościach,
    szczególnie pikaczowych, spowodowały, że duopol podobno "decyzję o podwyższeniu
    limitu bezPINowego pikaczu pozostawił bankom i operatorom" (to już z prasy) - choć
    planowali początkowo wprowadzenie już w Q2 2019.

    Oczywiście jak zawsze jest tu pytanie, czy jest to logiczne "i" czy "lub".
    Czyli czy sumup mógł sam zdecydować o tym zwiększeniu, czy też złożyły się tu decyzje
    sumup i żubra (o ile to był żubr).
    Jak masz MC z innego banku i masz możliwość, to zrób test ;>

    Ja z ostatnich tygodni pamiętam chyba dwie płatności pikaczowe między 50 a 100 -
    debetówką wielowalutową z kantoru aliora (w biedronku) oraz curviszczem (leclerc) - i
    ZTCP (oraz potwierdzają slipy) obie były z PINem.

    No i pytanie podstawowe, czy poinformowali o tej zmianie mechantów?

  • 6. Data: 2019-08-30 22:49:44
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    ludzie nie boją się za pomocą tego płacić? ;>

    A czemu mieli by się bać ?
    Terminal to terminal - sprawdzasz przy płatności kto jest operatorem ? ;)
    No i płaca u znanej im osoby - tu "usługodawcy"
    SumUp to była w przypadku żonki najbardziej optymalna opcja z "Polski
    bezgotówkowej" , gdyż płatności kartą ma kilka miesięcznie i pomimo dość
    wysokiej prowizji od transakcji - i tak wychodzi to taniej niż abonament
    u konkurencyjnego operatora. Poza tym po roku "bezpłatności" terminal
    przechodzi na własność - w innych firmach płacisz za dzierżawę.

    > Oczywiście jak zawsze jest tu pytanie, czy jest to logiczne "i" czy "lub".
    > Czyli czy sumup mógł sam zdecydować o tym zwiększeniu, czy też złożyły się tu
    decyzje sumup i żubra (o ile to był żubr).

    Tego na 100% nie jestem pewien (żubra) - dzwoniłem też do nich i
    powiedzieli że nic im nie wiadomo o zwiększeniu kwoty płatności dla
    Maesto - albo konsultant był niedoinformowany :/

    Z drugiej strony, nie wiem na ile to bank decyduje a na ile operator
    płatności - w końcu to OP autoryzuje transakcje albo odrzuca płatność

    > Jak masz MC z innego banku i masz możliwość, to zrób test ;>

    Dopiero po weekendzie, ale żonka będzie musiała od tego podatek zapłacić
    :/ - albo "pitolić się ze zwrotem" - więc może lepiej poczekać na
    następnego klienta :D

    Pozdro

  • 7. Data: 2019-09-01 12:28:03
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    ostatnio karty nie chce mi się wyciągać więc płace telefonem (iOS,
    wallet) i terminal nie chce PINu nawet jeżeli transakcja jest na
    kilkaset złotych lub równowartość w innej walucie, też tak macie?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    https://finansowewariacje.wordpress.com/

  • 8. Data: 2019-09-01 19:40:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    To już cudo.
    Słyszałem też o innym w milku - nagle przestaje działać HCE - i jednocześnie
    przestaje działać pikacz karty plastikowej - a z chipa idzie.
    Po resecie karty HCE zaczyna działać i telefon i pikacz w plastiku.
    Chyba PSD2 przerosło kilku uczestników rynku...

  • 9. Data: 2019-09-02 13:15:29
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Czy ja dobrze widzę - terminal bez drukarki? A jak się z tego papierowe
    potwierdzenie uzyskuje?

    MJ

  • 10. Data: 2019-09-02 14:32:14
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2019-09-02 o 13:15, Michał Jankowski pisze:
    > Czy ja dobrze widzę - terminal bez drukarki? A jak się z tego papierowe
    > potwierdzenie uzyskuje?
    >
    >   MJ

    Sms-em na telefon płatnika lub na maila i sobie druknąć jeśli to komuś
    niezbędne. A wydruk tylko z kasy fiskalnej.
    Ponoć można też ponoć spiąć z drukarką BT (kosztowna)
    ale to zbędna inwestycja przy KILKU płatnościach w mięsiącu.
    A jak kientowi nie pasuje zawsze może gotówką ;)

    Ps. W coraz więcej punktów (nawet Biedronka) pytają czy potrzebne
    potwierdzenie i większość ludków odpowiada że nie ;)

    Pozdro