  • 31. Data: 2006-07-22 14:00:21
    Temat: Re: CVC/CVV czy na kazdej karcie ?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > CVV maja wszystkie karty VISA i jest zapisany na pasku - ale tym
    > magnetycznym, nie na podpis.

    Tak w ogole napisalem, ze CVV jest "suma kontrolna" - lepiej byloby
    napisac, ze jest "wartoscia kontrolna", bo to nie jest zadna suma
    w sensie matematycznym. Blizej temu do kryptograficznego pojecia
    "shared secret", z tym ze to nie jest "secret" (bo kazdy terminal
    to odczytuje) ani nie ma sensu kryptograficznego.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 32. Data: 2006-07-22 18:40:34
    Od: Krystek <k...@p...space.mailbox>

    Krzysztof Halasa napisał:

    > ... choc, jak rozumiem, pozwala na MO/TO/IO - wiec powinna CVV2 miec.

    Tak. Ma. Tylko ja, ślepota, nie zauważyłem. W ogóle to pasek podpisu po
    podpisaniu zakleiłem taśmą klejącą, żeby nikt nie mógł przy nim
    manipulować. No i podpis będzie odporny na ścieranie i warunki
    atmosferyczne. Chyba kawałek taśmy odkleję i zamażę ten kod CVV.

    K.

  • 33. Data: 2006-07-23 20:54:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krystek <k...@p...space.mailbox> writes:

> [...]
    > manipulować. No i podpis będzie odporny na ścieranie i warunki
    > atmosferyczne. Chyba kawałek taśmy odkleję i zamażę ten kod CVV.

    Nie dziw sie tylko ze beda problemy w sklepach :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 34. Data: 2006-07-24 07:39:49
    Od: "Stormy Waters" <a...@a...pl>

    > Obawiam sie ze rzeczywistosc jest bardziej zlozona.

    no ba :)
    najwieksza bolaczka dyskutowania na listach dyskusyjnych
    jest to ze adwersarze odpisujac czesto podaja teze
    jakos dziwnie mocno waska, nie przystajaca do szerszej rzeczywistosci :)
    a potem bronia do upadlego

    > Faktem jest to ze wiekszosc kart debit ma CVV2.
    > CVV maja wszystkie karty VISA i jest zapisany na pasku - ale tym
    > magnetycznym, nie na podpis.

    moim zdaniem powinny miec wszystkie VISA
    to cvv2 na debetowkach mnie nieco zaskoczylo przyznam...
    bo na cholere jak i tak nie da sie tego uzyc.banki to blokuja zwykle.
    choc zapewne nie zawsze i nie wszystkie.moj napewno.

    > W szczegolnosci, chyba wszystkie karty debit wydane w USA maja CVV2
    > (powtorze - wydrukowany na pasku na podpis), bo to sa karty offline
    > (maja wypukle literki a service code nie wymaga kazdorazowej
    > autoryzacji ani wpisywania PINu).

    nie mam zdania. nie znam specyfiki rynku usa

    >a service code nie wymaga kazdorazowej
    > autoryzacji ani wpisywania PINu

    chyba ze np. karta bedzie miala np SVC= X26 :)

    > Ale takze karty plaskie (online, VE = electrony) maja zwykle CVV2.
    > Nawet jesli nie mozna nimi dokonywac transakcji zdalnych.

    jesli chodzi o VISA to jak wyzej

    > CVV jest potrzebny do autoryzacji elektronicznej (z odczytem paska
    > magnetycznego).

    nazywa sie to "card present"

    > CVV2 jest potrzebny tylko do autoryzacji przy transakcji bez
    > fizycznej obecnosci karty. Mozesz tez zauwazyc, ze CVV2 nie wolno
    > uzyc (choc technicznie sie da) w przypadku transakcji z fizyczna
    > obecnoscia karty. Np. przy takiej z wpisaniem numeru do terminala,
    > lub na przejechaniu zelazkiem (oczywiscie wtedy nie da sie takze
    > uzyc CVV).

    no przy takiej manualnej operacji to jasna sprawa
    tutaj cala historia z np request/advise, stand-in authorization

    > Blednie zalozyles. VE to powszechnie uzywany skrot od Visa Electron.
    > Debetowosc ma sie do tego nijak, dokladnie tak samo moze to byc
    > np. karta kredytowa.

    teraz ja moge napisac truzim ;)
    jaka jest proporcja / przynajmniej w Polsce /
    plaskich kredytowek do debetowek

    > Nic o zadnej magii nie pisalem. Bank moze dowolnie rozliczac
    > transakcje karta, VISA ma sie do tego nijak.

    nie zgadzam sie. jest BASE I proces autoryzacji i BASE II rozliczenie
    tak to sie nazywa w VISA i nie ma innego clearing'u

    > To ze Twoj bank
    > wydaje tylko debit VE (bez CVV2?) i kredytowe VC o niczym nie
    > swiadczy.

    nie prawda. w sensie ze nie wydaje.ale to akurat bez znaczenia
    w tej dyskusji

    > Sa karty, uzywajac ktorych klient w czasie transakcji moze wybrac
    > obciazenie rachunku kredytowego lub biezacego.

    nie dyskutuje tu o mozliwosciach systemow kartowych
    inna kwestia ze opcja nr 2 kompletnie zaden interes dla banku
    nie po to daje sie CC klientowi aby korzystal rachunku typu C/A

    wskazesz przyklady takich mozliwosci ? tylko w Polsce

    SW

  • 35. Data: 2006-07-24 12:14:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Stormy Waters" <a...@a...pl> writes:

    > moim zdaniem powinny miec wszystkie VISA

    a) co powinny miec? CVV - ma kazda. CVV2 - nie, ale to sie zmienia.
    b) co nazywasz "VISA"? Karty classic, czyli offline/wypukle? Karty
    VISA to takze electrony (choc to kwestia nazewnictwa).

    > to cvv2 na debetowkach mnie nieco zaskoczylo przyznam...
    > bo na cholere jak i tak nie da sie tego uzyc.banki to blokuja zwykle.
    > choc zapewne nie zawsze i nie wszystkie.moj napewno.

    Pomijajac debit VC (ktore wydawane sa takze w Polsce - np. VG mBanku),
    sa karty plaskie z MOTOIO. Fakt, nie jakos specjalnie duzo, i szczerze
    mowiac nie do konca wiem czemu.

    > chyba ze np. karta bedzie miala np SVC= X26 :)

    Pisalem o kartach w USA (wypuklych), nie slyszalem o takich ale moze
    jakies sa, kto ich tam wie.

    > nazywa sie to "card present"

    Card present to ogolniejsze pojecie i dotyczy wszelkich sytuacji,
    gdy karta (wraz z posiadaczem) jest fizycznie dostepna w miejscu
    transakcji:
    - transakcje z odczytem z paska magnetycznego
    - transakcje mechaniczne (zelazko, xero(x) itp.)
    - transakcje z wpisaniem numeru karty do terminala (ale nie zdalne).

    > teraz ja moge napisac truzim ;)
    > jaka jest proporcja / przynajmniej w Polsce /
    > plaskich kredytowek do debetowek

    Proporcje - tak, nie sa to jednak synonimy.

    Poza tym ostatnio owe proporcje troche sie zmienily, jest duzo
    wiecej VE kredytowych. Swoja droga, to jest jakies przeciwrozumne,
    jesli juz ufamy komus na tyle by pozyczyc mu ten np. 1000 zl, to
    nie widze problemu w wypuklosci/offlinowosci - w koncu zakupy bez
    autoryzacji to teraz niezbyt czeste zjawisko/mozliwosc.

    > nie zgadzam sie. jest BASE I proces autoryzacji i BASE II rozliczenie
    > tak to sie nazywa w VISA i nie ma innego clearing'u

    To ma sie dokladnie nijak do rozliczen bank - klient banku.

> [...]
    > nie po to daje sie CC klientowi aby korzystal rachunku typu C/A
    >
    > wskazesz przyklady takich mozliwosci ? tylko w Polsce

    W Polsce nieco gorzej, niestety (a szkoda).

    Ale w ogole to jest wygodne dla issuera - po co ma wydawac dwie karty,
    jesli moze wydac jedna? No i jesli konkurencja tak robi, to nie ma
    wyjscia :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 36. Data: 2006-07-24 12:26:40
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Pomijajac debit VC (ktore wydawane sa takze w Polsce - np. VG mBanku),

    W ogóle chyba od takich kart zaczynało się "ukartowienie" Polski (np.
    przez Pekao, chyba jeszcze wtedy bez żubra...).

    A potem ludzie pozapominali i zaczęli rozumować "debit=płaska".

    MJ

  • 37. Data: 2006-07-24 12:47:34
    Od: "Stormy Waters" <a...@a...pl>

    > a) co powinny miec? CVV - ma kazda. CVV2 - nie, ale to sie zmienia.

    no pisalem juz o tym.CVC ma kazda VISA
    CVV2 kiedys nie kazda.od 2001 powinna juz miec kazda

    > b) co nazywasz "VISA"? Karty classic, czyli offline/wypukle? Karty
    > VISA to takze electrony (choc to kwestia nazewnictwa).

    no wlasnie
    co sie tak czepiasz owych wypuklych ze one off-line
    VISA to VISA i tyle.moze byc uzyta i w pos i zelazko i co tam jeszcze
    electron'ki zwykle juz tak czesto nie. no i nie zelazko.
    a imprinter to przezytek. sto lat nie widzialem tego w Polsce
    chyba ze w taxi, a ostatnio mi pojechali heblem 3 lata temu w Hondurasie
    / tran i tak autoryzowany telefonicznie / kwas jak nie wiem. w sklepie
    telefon i fax, laska siedzi w internecie ale pos'u niet ;)

    > Pomijajac debit VC (ktore wydawane sa takze w Polsce - np. VG mBanku),
    > sa karty plaskie z MOTOIO. Fakt, nie jakos specjalnie duzo, i szczerze
    > mowiac nie do konca wiem czemu.

    no ja tez do konca nie wiem.

    > chyba ze np. karta bedzie miala np SVC= X26 :)
    >
    > Pisalem o kartach w USA (wypuklych), nie slyszalem o takich ale moze
    > jakies sa, kto ich tam wie.

    no glownie electron'ki raczej sa ( SVC=126)
    niech i "malozamozni" maja kredytowke, a co !
    limit maly ale kasowanie oprocentowaniem tak samo :)

> [...]
    > - transakcje mechaniczne (zelazko, xero(x) itp.)
    > - transakcje z wpisaniem numeru karty do terminala (ale nie zdalne).

    dokladnie jak piszesz.present to present

    > Proporcje - tak, nie sa to jednak synonimy.

    ze nie synonimy to jasne
    nie wierze tylko ze plaskich kredytowek jest wiecej...

> [...]
    > autoryzacji to teraz niezbyt czeste zjawisko/mozliwosc.

    > To ma sie dokladnie nijak do rozliczen bank - klient banku.

    no wielkiego wplywu na to nie ma. w sensie zadnego. moze zmienic karte
    na MC np. ;)
    a chodzilo mi o scisle nazewnictwo.

    > W Polsce nieco gorzej, niestety (a szkoda).
    >
    > Ale w ogole to jest wygodne dla issuera - po co ma wydawac dwie karty,
    > jesli moze wydac jedna? No i jesli konkurencja tak robi, to nie ma
    > wyjscia :-)

    no tu sie zgadzam. tyle ze w gre wchodza koszty z dostosowaniem systemow
    kartowych i interfejsowania sie z systemami bankowymi.a to kupa szmalu
    i nie chop-siup do zrobienia. wiec pewnie nie predko.plus to co pisalem.
    na wyplacie z biezacego bank nic nie zarobi. a z CC leca dodatkowo odsetki.

    SW

  • 38. Data: 2006-07-24 13:00:33
    Od: "Stormy Waters" <a...@a...pl>

    > W ogóle chyba od takich kart zaczynało się "ukartowienie" Polski (np.
    > przez Pekao, chyba jeszcze wtedy bez żubra...).

    pierwsza karta w Polsce byla BIG VISA Business Card wydana w 1991
    nie wiem jednak czy byla plaska czy wypukla
    podejrzewam raczej to drugie

    SW

  • 39. Data: 2006-07-24 16:21:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Stormy Waters" <a...@a...pl> writes:

    > co sie tak czepiasz owych wypuklych ze one off-line
    > VISA to VISA i tyle.moze byc uzyta i w pos i zelazko i co tam jeszcze
    > electron'ki zwykle juz tak czesto nie. no i nie zelazko.

    No wiec oficjalna teoria VISA jest taka, ze electrony to takze sa
    karty VISA (i.e., karty wydawane w ramach organizacji). Ale, tak
    jak napisalem, to jest kwestia umowna, i dlatego chcialem to
    doprecyzowac.

    Innymi slowy, wszystkie VC (VISA classic) powinny miec CVV2, i mysle
    ze to jest prawdopodobne (byly (sa?) jakies patologiczne VC, ktore
    nie pozwalaly na MOTOIO, ale mysle ze rozwazania o nich mozna sobie
    darowac, poza tym mozliwe ze mialy CVV2).

> [...]
    > / tran i tak autoryzowany telefonicznie / kwas jak nie wiem. w sklepie
    > telefon i fax, laska siedzi w internecie ale pos'u niet ;)

    Widzialem zelazka wzglednie niedawno w Afryce. Pradu nie bylo, ciepla
    woda bez problemu (choc rano byla troche chlodniejsza - ale w razie
    problemow mozna bylo rozpalic ognisko pod zbiornikiem).

    Autoryzacji tez nie bylo, choc na upartego daloby sie zrobic przez
    GSM :-) Papierowych stoplist chyba nie bylo.

    Bardzo czesto zelazko robi jednak jako zapasowe, w razie awarii
    terminala czy czegos takiego. Zwlaszcza w mniejszych sklepach,
    ktore mialy je od dawna, bo w supermarkecie to nie wiem.

    > ze nie synonimy to jasne
    > nie wierze tylko ze plaskich kredytowek jest wiecej...

    Tak to nie, bez przesady.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 40. Data: 2006-07-24 19:48:01
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    Dnia Mon, 24 Jul 2006 14:47:34 +0200, Stormy Waters napisal:

    > no wlasnie
    > co sie tak czepiasz owych wypuklych ze one off-line VISA to VISA i
    > tyle.moze byc uzyta i w pos i zelazko i co tam jeszcze
    właśnie co dot ego "jeszcze":: jakiś czas temu płaciłem w czeskim
    wagonie restauracyjnym, pisało, że nie akceptują "kart typu electron",
    więc sądziłem, że potraktują kartę jakimś żelazkiem a się
    okazało, że karta była odczytywana z paska, do podpisu dostałem
    wydruki z terminala.a może to było właśnie żelazko?