  • 1. Data: 2017-08-04 19:11:23
    Temat: CHF
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dawno nie bylo o frankowiczach

    http://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/do-sejmu-
    wp%C5%82yn%C4%85%C5%82-prezydencki-projekt-noweli-us
    tawy-ws-frankowicz%C3%B3w/ar-AApiL5D

    "Do Sejmu wpłynął prezydencki projekt nowelizacji ustawy ws.
    frankowiczów, zakłada on dwukrotne podniesienie minimum dochodowego
    umożliwiającego wnioskowanie o wsparcie. Ze składek banków powstanie
    Fundusz Restrukturyzacyjny, który rocznie może kosztować sektor nie
    więcej niż 3,2 mld zł.
    [...]
    Wskazano, że miały one ułatwić osobom znajdującym się w trudnej
    sytuacji życiowej spłatę rat kredytu. Przez okres do 18 miesięcy ich
    zobowiązania, w wysokości do 1,5 tys. zł miesięcznie, mogły być
    pokrywane ze środków specjalnego Funduszu Wsparcia Kredytobiorców,
    zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

    "Pomimo tego, że w Funduszu zgromadzono środki w wysokości około 600
    mln złotych ich wykorzystanie na koniec 2016 roku wynosiło zaledwie
    około 2 proc. Analizy przeprowadzone w Kancelarii Prezydenta RP
    doprowadziły do wniosków, że dzieje się tak głównie, dlatego, że
    ustalono zbyt restrykcyjne warunki, jakie musi spełnić kredytobiorca
    wnioskujący o pomoc oraz, że rozpatrywanie wniosków w zbyt dużym
    zakresie pozostawiono kredytodawcom" - wyjaśnia KPRP.

    Dlatego, jak poinformowano, prezydent zaproponował m.in. dwukrotne
    podniesienie minimum dochodowego umożliwiającego wnioskowanie o
    wsparcie, a także wprowadzenie procedury odwoławczej w przypadku
    negatywnego rozpatrzenia wniosku przez bank - kredytodawcę.
    [...]
    "Zupełnie nowym instrumentem prawnym, który wprowadzi ustawa będzie
    wsparcie dla kredytodawców z tytułu restrukturyzacji znajdujących się
    w ich portfelach kredytów indeksowanych i denominowanych. Banki, które
    zdecydują się restrukturyzować, czyli +odwalutowywać+ kredyty
    odnoszone do walut obcych będą mogły liczyć na zwrot różnic
    bilansowych między wartością kredytów przed i po restrukturyzacji" -
    napisano.
    KPRP tłumaczy, że źródłem finansowania tego wsparcia będzie,
    działający w ramach Funduszu Wsparcia, Fundusz Restrukturyzacyjny.
    "Utworzony zostanie on ze składek banków, uzależnionych od wielkości
    ich własnych portfeli kredytów denominowanych i indeksowanych. Istotne
    jest, że banki prowadzące zdecydowane działania restrukturyzacyjne
    będą promowane, łącznie z możliwością przejęcia niewykorzystanych
    przez inne banki środków z Funduszu Restrukturyzacyjnego" - napisano.
    W uzasadnieniu do projektu napisano, że wpłaty na Fundusz
    Restrukturyzacyjny nie będą mogły przekraczać kwartalnie 0,5 proc.
    wartości bilansowej portfela kredytów podlegających restrukturyzacji.
    "Oznacza to, iż kredytodawcy nie poniosą większego obciążenia niż ok.
    3,2 mld zł rocznie" - czytamy w dokumencie. "

    Nie calkiem rozumiem, ale wychodzi mi, jakby banki jednak same musialy
    zaplacic za przewalutowanie.
    I to w jakiejs formule "kto pierwszy, ten lepszy"

    "Kancelaria Prezydenta RP zaznaczyła, że projekt jest efektem
    wspólnych działań Kancelarii Prezydenta RP, Ministerstwa Finansów,
    Narodowego Banku Polskiego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i Komisji
    Nadzoru Finansowego. "

    A na fali ostatnich wydarzen poslowie to uwala ? :-)

    J.

  • 2. Data: 2017-08-05 12:33:07
    Temat: Re: CHF
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Najprostszym rozwiązaniem jest wzmocnić złotówkę do poziomu 2,10 PLN / 1 USD.
    A oni kombinują jak kaczki pod górę.

    -----

  • 3. Data: 2017-08-05 13:33:32
    Od: z <...@...pl>

    Nie podoba mi się to. :-)
    To jest mącenie wody i próba usprawiedliwienia łamania prawa.
    Albo taka pralnia brudnych pieniędzy.
    Zrzucimy się troszkę na proszek i całe brudy będą wyprane.
    To trzeba załatwić normalnie jak w każdej demokracji ;-) przez
    niezawisłe sądy. Tyle że te są "zawisłe" od lobby bankowego.:-)
    Sami widzicie więc że reforma tego bagna sądowego jest pilnie potrzebna
    a to jest tylko kolejny mały wycinek tego jak nie przestrzega się prawa
    w Polsce. :-)

  • 4. Data: 2017-08-05 14:41:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Aug 2017 13:33:32 +0200, z napisał(a):
> [...]
    > Sami widzicie więc że reforma tego bagna sądowego jest pilnie potrzebna
    > a to jest tylko kolejny mały wycinek tego jak nie przestrzega się prawa

    Ale dlaczego sady mialyby rozwiazywac dobrowolnie zawarte umowy ?
    Bo kurs skoczyl bardziej, niz wydawaloby sie, ze moze skoczyc ?

    Owszem, moglyby sie sady podeprzec owczesnym prawem bankowym
    literalnie, i zakwestionowac kredyty indeksowane, ale tu akurat je
    popieram - przez pare lat ta "niegodnosc z prawem" jakos nikomu nie
    przeszkadzala, widac tak olewano/interpretowano to prawo.

    Zreszta czesc frankowiczow by skorzystala, a reszta nie, bo mieli
    kredyt walutowy. Tu sad moglby wyjsc poza zapis umowny, albo moglby
    nie wyjsc - i gdzie tu sprawiedliwosc :-)

    Za to w pomniejszych sprawach sady jakos stanely po stronie obywatela
    - i kursy wybujale potrafily ukrocic, i wybujale odsetki,
    i ujemne odsetki zatwierdzic, jesli tak wynikalo z umowy ...

    J.

  • 5. Data: 2017-08-05 20:36:17
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-08-05 o 14:41, J.F. pisze:
    > Ale dlaczego sady mialyby rozwiazywac dobrowolnie zawarte umowy ?
    > Bo kurs skoczyl bardziej, niz wydawaloby sie, ze moze skoczyc ?

    Gdzieś już widziałem te spacje przed znakiem zapytania :-)

    Domyślam się że znasz zarzuty co do sprzedaży instrumentu spekulacyjnego
    pod nazwą kredytu hipotecznego, niedozwolonego indeksowania kapitału
    kredytu, arbitralnego ustalanie kursu wymiany, trudności w spłacie we
    frankach...
    O spredach chyba nie muszę wspominać.

    I najważniejsza uwaga.
    Polskie prawo bankowe jest bardziej restrykcyjne niż cywilne zawieranie
    umów. Tutaj trzeba się trzymać dokładnych przepisów i nie działa zasada
    że widziały gały co podpisywały.
    Banki złamały prawo i muszą za to ponieść karę.
    Frankowiczów można krytykować ze chciwość, nie czytanie umów, domaganie
    się pomocy od innych obywateli...
    Ale oni prawa nie złamali.

  • 6. Data: 2017-08-05 21:29:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Aug 2017 20:36:17 +0200, z napisał(a):

> [...]
    > pod nazwą kredytu hipotecznego, niedozwolonego indeksowania kapitału
    > kredytu, arbitralnego ustalanie kursu wymiany, trudności w spłacie we

    Zarzuty znam, ale czy przepis zakazujacy tych zarzutow potrafisz
    podac. Kilka to drobiazgi, tu i sady moga stanac "frontem do
    obywatela".
    Pozostaje patykiem na wodzie pisany "instrument spekulacyjny", oraz to
    niedozwolone indeksowanie ... ktore bym raczej okreslil na "nie
    dozwolone", bo zakazu nie bylo, ale jawnego zezwolenia tez nie bylo.

    A gdzie byl klient, jak bral, a nawet wnioskowal o zakazany kredyt ?

    > I najważniejsza uwaga.
    > Polskie prawo bankowe jest bardziej restrykcyjne niż cywilne zawieranie
    > umów. Tutaj trzeba się trzymać dokładnych przepisów i nie działa zasada
    > że widziały gały co podpisywały.

    No i banki udzielaja pozyczek, skoro przepisy do kredytow sa
    niezyciowe. Albo nadal olewaja ustawe, bo "kredyt gotowkowy" chyba
    jeszcze widuje.

    Ale ok, umowa jest wyraznie na kredyt.

    J.

  • 7. Data: 2017-08-05 23:06:22
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-08-05 o 21:29, J.F. pisze:
    > A gdzie byl klient, jak bral, a nawet wnioskowal o zakazany kredyt ?

    Powtarzasz się.
    Argumenty są w wyrokach sądów.
    Że nie prawomocnych? Na razie nieprawomocnych ale tendencja i to nie
    związana z pisowskim zamieszaniem jest wyraźna.
    To samo prawo można zinterpretować w inny sposób niż to robią w
    większości obecnie sądy. Ale to nie znaczy że ten sposób jest dobry,
    mądry, sprawiedliwy i nie skażony lobbingiem, korupcją czy tylko
    strachem przed wychylaniem się przez "niezawisłych" i "prawych" sędziów :-)

  • 8. Data: 2017-08-06 13:34:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-08-17 o 19:11, J.F. pisze:

> [...]
    > umożliwiającego wnioskowanie o wsparcie. Ze składek banków powstanie
    > Fundusz Restrukturyzacyjny, który rocznie może kosztować sektor nie

    Samo uzależnienie pomocy od stopy życiowej mi się nie podoba. Co ma
    status materialy ofiary do stwierdzenia legalności działania banków?

    Banki działają w Polsce,gdzie walutą jest złoty. Jeśli sobie zaczęły
    nawet odnosić wartości do CHF, to przede wszystkim powinna to być
    wartość urzędowa. Czyli w pierwszej kolejności nakazał bym przeliczenie
    wg kursu NBP całego zobowiązania. Bo ludzie dostawali to i oddawali w
    złotówkach. To by pozbawiło banki dochodu z nieuczciwej części tych umów.

    Do tego nawet niespecjalnie trzeba jakieś straszne ustawy stosować, bo
    spokojnie da się ów obowiązek wywieść z kodeksu cywilnego.

  • 9. Data: 2017-08-06 14:59:32
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Czyli w pierwszej kolejności nakazał bym przeliczenie
    > wg kursu NBP całego zobowiązania.
    Tak jest, szczególnie kredytobiorcom, którzy wzięli taki kredyt np. w
    2003 i spłacili w 2008 roku.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 10. Data: 2017-08-06 17:44:13
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    To była moralność maszyny do pisania i czcionki o równej szerokości.
    Natomiast przy czcionce o zmiennej szerokości, znaki przestankowe maja tendencję do
    zlewania się z ostatnią literą.

    -----