  • 1. Data: 2017-12-30 18:22:25
    Temat: Bilet MPK kartami
    Od: cef <c...@i...pl>

    Wczoraj usłyszałem w radiu o planowanym uruchomieniu
    we Wrocławiu nowego systemu do zakupu biletów.
    Opis znalazłem tutaj:
    http://antyweb.pl/problem-z-zakupem-biletu-komunikac
    ji-miejskiej-we-wroclawiu-wystarczy-karta-platnicza-
    juz-za-rok/

    Niby miało działać już (od grudnia 2017) ale jest poślizg.

    Zaintrygowało mnie jak przyłożenie karty do czytnika kontrolera
    będzie mogło pokazywać, że nabyło się bilet lub nie?
    Czy czytnik kontrolera będzie miał dostęp do danych bankowych z rachunku?
    Czy karta będzie musiała być zarejestrowana w systemie MPK i tylko
    czytnik widzi ją na liście transakcji?
    Ktoś wie jak to mogłoby być technicznie zrealizowane?

    Karta mogła by być zarejestrowana w systemie przewoźnika,
    żeby od razu kasownik wiedział bez wybierania jakichś opcji
    ile kasować, ale nie można też całkiem zrezygnować
    z wyboru biletu (czy choćby ilości i rodzaju gdy jadę z kimś)

  • 2. Data: 2017-12-30 19:14:34
    Temat: Re: Bilet MPK kartami
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    cef pisze tak:

    > Zaintrygowało mnie jak przyłożenie karty do czytnika kontrolera
    > będzie mogło pokazywać, że nabyło się bilet lub nie?

    Pokazuje czy kupiony tą kartą i czas zakupu.

    > Czy czytnik kontrolera będzie miał dostęp do danych bankowych z
    > rachunku?

    Nie ale autobus tak, do salda i da odmowę przy braku środków. Nie
    polecam na zadupiu liczyć tylko na kartę. Karta może też nie zadziałać
    przy dostępnych środkach bo tak.

    > Czy karta będzie musiała być zarejestrowana w systemie
    > MPK i tylko czytnik widzi ją na liście transakcji?

    Nie. Można używać wielu kart. Obciążenia pokażą się w historiach
    rachunków banków.

    > ale nie można też całkiem zrezygnować
    > z wyboru biletu (czy choćby ilości i rodzaju gdy jadę z kimś)

    Można zrezygnować. Beep. Pobiera 3zł i koniec. Ktoś niech użyje swojej
    karty.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2017-12-30 22:04:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 19:14, PiteR pisze:

    > Pokazuje czy kupiony tą kartą i czas zakupu.

    Czas zakupu i kwotę to ma z wykazu w autobusie,
    ale jak odczytuje z przyłożenia numer karty?
    Tak jak normalny terminal?

    > Nie ale autobus tak, do salda i da odmowę przy braku środków. Nie
    > polecam na zadupiu liczyć tylko na kartę. Karta może też nie zadziałać
    > przy dostępnych środkach bo tak.

    Wrocław to nie aż takie zadupie :-)
    ale jeśli nie będzie innej opcji zakupu, to sorry Batory

    > Można zrezygnować. Beep. Pobiera 3zł i koniec. Ktoś niech użyje swojej
    > karty.

    A jak rozpozna uprawnionych do ulgowych - studentów czy uczniów?

  • 4. Data: 2017-12-30 22:29:09
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    cef pisze tak:

    > Czas zakupu i kwotę to ma z wykazu w autobusie

    nie po to ma terminal żeby grzebać w autobusie
    i przepychać się przez tłum.

    > ale jak odczytuje z przyłożenia numer karty?
    > Tak jak normalny terminal?

    no łazi z takim ekranikiem czerwone zielone

    > Wrocław to nie aż takie zadupie :-)
    > ale jeśli nie będzie innej opcji zakupu, to sorry Batory

    Miałem na myśli zadupie np Londynu jak Sidcup czy Dagenham ;)
    Gotówki kierowca nie przyjmuje. Karty Oyster nie ma gdzie doładować
    a czarni bracia wychodzą właśnie na wieczorny patrol.

    > A jak rozpozna uprawnionych do ulgowych - studentów czy uczniów?

    Nie rozpozna bo to spowolni ideę szybkiego płacenia. Być może ulgowi
    dostana rabat od systemu na koniec dnia obciążenie do banku. To beda
    sie jednak rejestrować na stronie MPK.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 5. Data: 2017-12-30 22:48:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Dec 2017 18:14:34 GMT, PiteR napisał(a):

    > Nie ale autobus tak, do salda i da odmowę przy braku środków. Nie

    Pewnie nie do salda, tylko do autoryzacji tych 3 zl.

    > polecam na zadupiu liczyć tylko na kartę. Karta może też nie zadziałać
    > przy dostępnych środkach bo tak.

    Te wroclawskie (Mennica Polska) zawsze dzialaja, nawet jak karta
    zgubiona/skradziona i zastrzezona :-)

    Ja tam widze jeszcze jeden problem - bilety mamy czasowe, np 30
    minutowe. To kontroler bedzie musial miec dostep do czytnikow z innego
    pojazdu, lub do zbiorczego systemu.

    J.

  • 6. Data: 2017-12-30 22:50:50
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-12-30 o 22:04, cef pisze:

> [...]
    > ale jeśli nie będzie innej opcji zakupu, to sorry Batory

    > A jak rozpozna uprawnionych do ulgowych - studentów czy uczniów?

    Automat nie wybiera. To Ty wybierasz bilet jaki chcesz kupić.
    Ja nie kupuje biletów w autobusie ani nie doładowywuję karty, bo jak
    kierowca szarpnie autobusem to można wylądować na drugim końcu autobusu.
    Wiele młodych ludzi kupuje bilet posługując się telefonem. Pewnie maja
    jakieś aplikacje w telefonie zainstalowane, ale mnie to nie interesuje.
    Chyba, że miałabym 3 ręce (bo jedna muszę się trzymać drąga na wszelki
    wypadek).

    --
    animka

  • 7. Data: 2017-12-30 23:14:55
    Od: Olo <j...@w...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 18:22, cef pisze:
> [...]

    > czytnik widzi ją na liście transakcji?
    > Ktoś wie jak to mogłoby być technicznie zrealizowane?

    Jak masz telefon z czytnikiem NFC do ściągnij sobie programik ze sklepu
    play, dołóż telefon do karty płatniczej (obsługującej płatności
    zbliżeniowe) a zobaczysz ile danych udostępnia karta. Wystarczy więc
    odpowiedni program w czytniku u kanara, który połączy dane z informacji
    przechowywanych przez kasownik z danymi które będzie widział na karcie
    płatniczej i będzie wiadomo ile zapłaciłeś i kiedy wsiadłeś do
    komunikacji. Nie jest w ogóle potrzebna kanarowi komunikacja z bankiem.
    Wybór kwoty za jaką kupujesz bilet nastąpi na kasowniku a zapłacisz
    zbliżeniowo jak w biedronce...
    Jak wypali to fajna rzecz, odpadnie latanie i szukanie czynnego kiosku z
    biletami zwłaszcza wieczorem i na zadupiu, gdzie nie ma automatu z biletami.

    Olo

  • 8. Data: 2017-12-31 00:40:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > Pewnie nie do salda, tylko do autoryzacji tych 3 zl.

    Jeśli ma się mniej niż opłata w autobusie 1.5 to odmowa
    a w metrze saldo poniżej 1.5 odmowa, powyżej 1.5 wpuszcza i chyba
    nieuzgodniony debet robi.

    Debetu nie trenowałem odmowy owszem :)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 9. Data: 2017-12-31 08:29:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 23:14, Olo pisze:

> [...]
    > płatniczej i będzie wiadomo ile zapłaciłeś i kiedy wsiadłeś do
    > komunikacji. Nie jest w ogóle potrzebna kanarowi komunikacja z bankiem.

    OK, teraz jasne.

    > Wybór kwoty za jaką kupujesz bilet nastąpi na kasowniku a zapłacisz
    > zbliżeniowo jak w biedronce...

    Obawiam się, że nie będzie opcji wyboru.

  • 10. Data: 2017-12-31 08:33:44
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 22:29, PiteR pisze:

    > Nie rozpozna bo to spowolni ideę szybkiego płacenia. Być może ulgowi
    > dostana rabat od systemu na koniec dnia obciążenie do banku. To beda
    > sie jednak rejestrować na stronie MPK.

    Systemy, które opisujesz, to systemy z wewnetrznym
    sposobem rozliczania. Czyli karta systemowa na ileś tam przejazdów
    wg jakiejś tam taryfy kupiona w jakikolwiek sposób.
    I ona się komunikuje z bramką w metrze czy autobusie
    szybko. Pytałem o co innego, ale Olo już wyjaśnił.