  • 11. Data: 2019-03-15 14:15:49
    Temat: Re: Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 15 marca 2019 13:57:29 UTC+1 użytkownik xxx napisał:
    > Dawid Rutkowski explained on 2019-03-15 :

    > Nie ma 100 procentowego zabezpieczenia, ale jednak nad komputerem w
    > domu mam większą kontrolę niż nad telefonem z androidem i
    > zainstalowanymi kilkudziesięcioma aplikacjami które nie wiadomo co
    > robią.

    To napisz jeszcze, jaki masz ten komputer w domu.
    Czy to windows czy linux, a może mac?
    Jakie antywirusy na nim są i ile za nie płacisz?
    Czy ten komputer służy tylko do obsługi banku, czy też do czegoś innego?

    Bo co to za porównanie - dedykowany komputer domowy z telefonem użytkowanym w
    kretyński sposób?
    Porównaj z dedykowanym telefonem do rozmawiania i obsługi banku, a nie z gimbazą czy
    phonem dawanym dziecku do grania - i potem ze zdziwieniem, że na wyciągu z KK opłaty
    za tysiąc pięćset sto dziewięćset gemów ;P

    Bo to takie samo porównanie jak "windows jest lepszy od linuxa, bo na moim nowym
    komputerze z pentium przeglądarka chodzi szybciej niż na linuxie (tyle że linux jest
    zainstalowany na poprzednim, starym 386)".

> [...]
    > usuwali z google play aplikacje bankowe, ale inne apki które były
    > programami użytecznymi, a później okazywało się że to tak nie do końca.
    > Chodzi ogólnie o aplikacje które instalujesz ze sklepu play. Taka
    > aplikacja jak inne teraz praktycznie ma dostęp do wszystkiego, więc
    > jeśli masz i apkę bankową na telu to już jest problem.
    > Głupia apka latarki wymaga dostępu do wszystkiego łącznie z kontaktami
    > w telefonie. Jak się nie zgodzisz to nie będzie działać. Większość
    > ludzi klika aby klikać i nie zastanawia się nad tym albo im to nie

    I o to właśnie chodziło mi z myśleniem.
    Jak ktoś jest na tyle głupi, że pozwala działać takiej apce latarki, czy
    jakiejkolwiek innej, co chce wszystkiego, to sam się o kłopoty prosi.
    Tym bardziej że każdy nowy telefon ma latarkę w menu podręcznym ;P

    I co do androida mylisz się - apka nie ma dostępu do wszystkiego.
    Ma sandbox zrobiony w ten sposób, że każda apka to osobny użytkownik linuxowy (stąd
    późne pojawienie się w andku możliwości tworzenia wielu użytkowników - co w sumie
    jest mocno na wyrost i raczej na tablety, bo telefon jest z definicji rzeczą osobistą
    - no i ta funkcjonalność jest niedorobiona, bo np. trzeba dla każdego użytkownika
    osobno instalować każdą apkę) - a każda apka ma dostęp jedynie do karty SD.
    Oczywiście osobną sprawą jest to, że wiele "cennych" rzeczy jest na SD zapisywanych -
    zdjęcia, a choćby i taki temp.
    Ale i tak jest to bezpieczniejsze niż w windows, gdzie aplikacja ma dostęp do
    wszystkiego, czy w linuxie, gdzie ma dostęp do wszystkiego, co posiada dany
    użytkownik - a wątpię, by komuś się chciało przełączać użytkownika, by zalogować się
    do banku.

  • 12. Data: 2019-03-15 14:43:46
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    > I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?

    Ostatnio była afera z aplikacją typu translator, okazało się, że kradła
    loginy i hasła do banków

    https://www.wprost.pl/swiat/10192549/pobrales-te-apl
    ikacje-z-google-play-uwazaj-wykrada-prywatne-dane-ba
    nkowe.html

    "Ze sklepu Google Play pobrało ją ponad 10 tysięcy użytkowników, z czego
    ponad 40 proc. pochodziło z Polski."

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2019-03-15 15:07:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 15 marca 2019 14:44:00 UTC+1 użytkownik Miroo napisał:

    > "Ze sklepu Google Play pobrało ją ponad 10 tysięcy użytkowników, z czego
    > ponad 40 proc. pochodziło z Polski."

    "Polacy, jak wy to robicie?!"
    Bo chyba też tylko na polskie banki były takie ataki jak na santander, że udało się
    na google play umieścić fake-apki z taką samą ikoną i bardzo podobną nazwą - i byli
    tacy, co się na to nabrali...
    Ale temu był winien co nieco też sam bzwbk/santander z powodu wielokrotnych zmian
    wyglądu ikon przy tym nieszczęsnym (choć dla mnie szczęsnym, zamiast zwykłego
    długopisu dostałem parkera - bo był ze starym logo) rebrandingu.

  • 14. Data: 2019-03-15 15:22:30
    Od: <7...@1...152231.invalid> (Tom N)

    Bolko w
    ups.com>:

    > Ostatnio sprzedałem nieruchomość
    > i nigdy w życiu nie miałem na koncie tyle kasy.
    [...]
    > Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

    Jak zawsze -- podajesz miejsce i termin spotkania -- chętni do
    pomocy/opróżnienia konta się na pewno znajdą...

    --
    'Tom N'

  • 15. Data: 2019-03-15 15:42:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >"Polacy, jak wy to robicie?!"

    Kupa inteligentnych ludzi ? Ale czy to aby na pewno Polacy ...

    >Bo chyba też tylko na polskie banki były takie ataki

    No wlasnie - w/w apka ponoc szukala apek bankowych - a ktorych.

    > jak na santander, że udało się na google play umieścić fake-apki z
    > taką samą ikoną i bardzo podobną nazwą - i byli tacy, co się na to
    > nabrali...

    Ale Santander to nie jest polski bank.

> [...]
    >wielokrotnych zmian wyglądu ikon przy tym nieszczęsnym (choć dla mnie
    >szczęsnym, zamiast zwykłego długopisu dostałem parkera - bo był ze

    Inne tez nie zapowiadaja zmiany certyfikatu, no ale apek to nie
    dotyczy.

    J.

  • 16. Data: 2019-03-15 18:27:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-03-15 o 09:44, xxx pisze:

    > Mam potrzebę zrobienia przelewu czy sprawdzenia sobie stanu konta to
    > loguję się w domu z komputera który wiem że jest pewny i zrobię sobie
    > wszystko co potrzeba.
    > A ktoś może sobie gadać że to paranoja i zacofanie bo nie robię tak jak
    > wszyscy. Ważne jest myślenie, a nie to co ktoś sobie gada.

    Też tak mam.
    Tylko się zastanawiam, co jakby mi się zdarzyło n.p. wyjechać za granicę
    - do komputera w domu daleko :(
    P.G.

  • 17. Data: 2019-03-15 18:45:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-03-15 o 13:57, xxx pisze:

    > Nie ma 100 procentowego zabezpieczenia, ale jednak nad komputerem w domu
    > mam większą kontrolę niż nad telefonem z androidem i zainstalowanymi
    > kilkudziesięcioma aplikacjami które nie wiadomo co robią.

    Jak na razie to wydaje mi się, że mam większą kontrolę na telefonem niż
    komputerem - jeszcze nigdy nie zainstalowałem żadnej apki :)
    Choć niedawno o mało by się nie zdarzyło - płaciłem ubezpieczenie za
    samochód i ubezpieczalnia wymyśliła sobie promocję - rabat (chyba 5%) za
    zainstalowanie jakiejś aplikacji. Pani od ubezpieczeń stwierdziła, że
    można zainstalować, coś tam potwierdzić i odinstalować. Jak pan chce to
    mogę to zrobić - już nie raz tak robiłam. 5% od 3500 to trochę jest więc
    dałem jej telefon do ręki - niech Pani spróbuje. Poległa.
    Się zdziwiła, że u innych to wszystko bez problemu przechodziło a mój
    telefon zażyczył sobie jakiegoś logowania gdzieś a ja, że żadnego
    loginu, czy hasła to ja nie mam.
    Też się zdziwiłem, bo jak na komputer pobieram sobie jakiś program to
    nigdzie nie muszę się logować.

    Skojarzenie NTG - dziś w nocy pojawiła się wyczekiwana przeze mnie
    wersja 5.1 KiCada - już zdążyłem dwa błędy zgłosić.
    P.G.

  • 18. Data: 2019-03-15 19:21:24
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Dawid Rutkowski formulated on piątek :

> [...]
    > nowym komputerze z pentium przeglądarka chodzi szybciej niż na linuxie (tyle
    > że linux jest zainstalowany na poprzednim, starym 386)".

    Że dedykowany komputer to ty tak twierdzisz, ja nigdzie nic takiego nie
    napisałem. Komputer stacjonarny który używam w domu, mam linux i
    windowsa. Nie chodzi mi wcale o wyższość jednego systemu nad drugim.

> [...]
    > jakiejkolwiek innej, co chce wszystkiego, to sam się o kłopoty prosi. Tym
    > bardziej że każdy nowy telefon ma latarkę w menu podręcznym ;P

    No ale teraz większość apek w google play tak działa że chce uprawnień
    do wszystkiego

> [...]
    > użytkownik - a wątpię, by komuś się chciało przełączać użytkownika, by

    Aż tak dobrze nie wiem jak to działa, ale jest możliwe że fake apka
    zainstalowana w telefonie wyciągnie ci dane logowania z apki bankowej i
    gdzieś te dane sobie pofruną do twórcy tej apki.
    Dwa że polityka jest taka w androidzie że przy tanich telefonach
    praktycznie nie ma aktualizacji zabezpieczeń. Powoli się to zmienia za
    sprawą android one, no i wiadomo flagowce.
    Ale prawda jest taka że większość androidów nie ma regularnych
    aktualizacji zabezpieczeń, a po coś jednak się je wydaje co miesiąc.
    To jest tylko mój punkt widzenia, nikt się z tym zgadzać nie musi.
    Po prostu nie mam silnej potrzeby instalowania apki bakowej na
    telefonie bo w niczym mi to nie pomoże, ani niczego nie przyspieszy, a
    moim zdaniem jest to tylko proszenie się o kłopoty w razie zgubienia
    telefonu, ale i nie tylko.

  • 19. Data: 2019-03-15 19:38:56
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Fri, 15 Mar 2019 18:45:35 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > Skojarzenie NTG - dziś w nocy pojawiła się wyczekiwana przeze mnie
    > wersja 5.1 KiCada - już zdążyłem dwa błędy zgłosić.

    NTG.

    KiCad'a używasz pod Linux'em czy Windows'em.

  • 20. Data: 2019-03-15 21:22:41
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > To jaki masz ten komputer cudowny w domu, który na pewno jest absolutnie bezpieczny
    i na którym dokładnie wiesz, co która aplikacja robi?

    Absolutnie to może nie, ale bezpieczniejszy od telefonowej to na pewno.

    > I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?

    Zdaje się, że parę razy usunieto "BZWBK"[1]

    [...]

    KJ
    [1] owszem, chodziło o podróbę, ale dla normalnego użytkownika nie do
    odróżnienia podobno.

    You can always tell luck from ability by its duration.